Högfrekvent ljud/hummande vid låg volym

Permalänk

Högfrekvent ljud/hummande vid låg volym

Jag köpte ett externt ljudkort för någon vecka sen och upptäckte att den ger ifrån sig oljud när jag drar ned volymknappen. Det märks speciellt väl när jag använder hörlurar. Ju lägre ljudnivå, ju mer störningar. Först märkte jag bara ett svagare, men i mina öron klart tydligt, "blippande" och högre frekvenser när volymen var som lägst. Vad jag även märkte senare var att om jag har ett spel igång så ger den istället från sig ett mörkare hummande. Återigen ökar effekten ju mer jag drar ned volymen. Den kopplas in via USB och jag har testat alla portar, samma sak överallt.

Vad jag även upptäckt nyligen är att mitt digitala piano som ej är kopplat till datorn har samma problem. När jag drar ned volymen avger den ett högfrekvent tjut, dock annorlunda än det jag upptäckte med ljudkortet.

Jag har väldigt känsliga öron och även om oljuden inte är överdrivet tydliga när jag har normala ljudnivåer så finns de fortfarande kvar och gör att jag får huvudvärk och ont i öronen.

Jag har även testat att använda så få tillbehör till datorn som möjligt och kopplat endast datorn till vägguttaget för att se om det blir bättre, men det gör ingen skillnad.

Är det någon som kan ha någon aning om vad det är som orsakar det och eventuellt hur det går att lösa?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är vanligtvis störningar från strömförsörjningen, har du datorn anslutet till jordat uttag och har du något anslutet som har en annan strömförsörjning?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Datorn är ansluten till ett jordat uttag, men jag lyckas inte identifiera källan till problemet. Har dragit ut allt utom datorn och problemet kvarstår ändå.

Vad kan man göra åt en sån här störning om det nu inte går att hitta vad som orsakar det?

Permalänk
Rekordmedlem

Då får man byta komponenter eller skärma/filtrera själv, oljud är rätt vanligt när omvandlingen strömförsörjs från datorn eftersom de flesta datordelar är mycket dåligt skärmade och elförsörjningarna brukar sällan vara bra filtrerade, externa ljudkort bör ha egen analog strömförsörjning för att prestera bra inte switchad, usbbussen är både för klen och full med skräp i de flesta fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.