Raspberry Pi vägrar 'boota'

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi vägrar 'boota'

Halloj!

Har som sagt en Raspberry Pi som vägrar boota upp. Ser iallafall ingenting på monitorn. Någon som vet vad problemet kan vara?

Jag har laddat ned Rasbian Wheezy till ett FAT32 formaterar SD kort och skrivit över det till SD kortet med Win32 Disk Imager.

Pi:n är inkopplad med Ethernet, mus, tangentbord, AUX, HDMI och självklart 5V strömförsörjande laddare. Pi:n visar rött på Power, grönt på "Fox" och "Lnk" och gult på "100". "ACT" lyser inte.

Vet inte om detta var till någon nytta men det är första gången jag använder Raspberry Pi.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FailiP:

Halloj!

Har som sagt en Raspberry Pi som vägrar boota upp. Ser iallafall ingenting på monitorn. Någon som vet vad problemet kan vara?

Jag har laddat ned Rasbian Wheezy till ett FAT32 formaterar SD kort och skrivit över det till SD kortet med Win32 Disk Imager.

Pi:n är inkopplad med Ethernet, mus, tangentbord, AUX, HDMI och självklart 5V strömförsörjande laddare. Pi:n visar rött på Power, grönt på "Fox" och "Lnk" och gult på "100". "ACT" lyser inte.

Vet inte om detta var till någon nytta men det är första gången jag använder Raspberry Pi.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte riktigt vad som kan vara fel men just beskrivningen av hur du preppade SD-kortet låter lite konstig.
Normalt vore att ladda ned Raspbian, packa upp zip-filen (än så länge inget SD-kort inblandat), sedan skriva den uppackade imagen till ett SD-kort (allt skrivs över så det spelar ingen roll om det var FAT32 eller något annat från början).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte riktigt vad som kan vara fel men just beskrivningen av hur du preppade SD-kortet låter lite konstig.
Normalt vore att ladda ned Raspbian, packa upp zip-filen (än så länge inget SD-kort inblandat), sedan skriva den uppackade imagen till ett SD-kort (allt skrivs över så det spelar ingen roll om det var FAT32 eller något annat från början).

Har en Raspi tidning från England där de skrev att just FAT32 var viktigt, men ska iallafall testa att lägga över det på SD:n igen. Kanske glömde nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan vara för klen strömförsörjning.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag använder programmet "SD-formatter" när ja formaterar mina SDHC-kort till min RPi

Permalänk
Medlem

Hej. Jag hade ett dåligt SD-kort som jag bytte mot snabba Sandisk Ultra och allt fungerade perfekt. Även oroväckande spänningsfall över polyfusen vid spänningsmatningen som jag kortslöt med en bygel. RasPi "Maid in the UK" verkar bättre än "Made in China". Good luck. // lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kan vara för klen strömförsörjning.

Använder en sån här www.inet.se/produkt/8906312/usb-laddare-vagguttag-usb-micro-for-surfplattor-m-m-2-1a-2m-svart
Från 230V till 5V på 2.1 Ampere.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör RaspBMC så detta hjälper dig troligen inte, men kan vara värt att nämnas ändå kanske?

Det visas ingenting på min TV såvida jag inte skriver in detta i config.txt:
hdmi_force_hotplug=1

Ibland gör vissa inställningar och att config-filen återställs och jag måste lägga in det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FailiP:

Halloj!

Har som sagt en Raspberry Pi som vägrar boota upp. Ser iallafall ingenting på monitorn. Någon som vet vad problemet kan vara?

Jag har laddat ned Rasbian Wheezy till ett FAT32 formaterar SD kort och skrivit över det till SD kortet med Win32 Disk Imager.

Pi:n är inkopplad med Ethernet, mus, tangentbord, AUX, HDMI och självklart 5V strömförsörjande laddare. Pi:n visar rött på Power, grönt på "Fox" och "Lnk" och gult på "100". "ACT" lyser inte.

Vet inte om detta var till någon nytta men det är första gången jag använder Raspberry Pi.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Att ACT inte lyser betyder att datorn inte hittar något OS att ladda, alt att det är korrupt. Här ser du vad de olika lysdioderna betyder: http://elinux.org/R-Pi_Troubleshooting#Normal_LED_status
Här har du lite tips: http://elinux.org/R-Pi_Troubleshooting#Red_power_LED_is_on.2C...

Skrivet av lassep1l1s:

Hej. Jag hade ett dåligt SD-kort som jag bytte mot snabba Sandisk Ultra och allt fungerade perfekt. Även oroväckande spänningsfall över polyfusen vid spänningsmatningen som jag kortslöt med en bygel. RasPi "Maid in the UK" verkar bättre än "Made in China". Good luck. // lasse

Det där låter ju inte som någon vidare bra idé, det är ju polyfusen som skyddar resten av kortet mot kortis och att bygla den är inget jag skulle göra i första hand...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Mest troliga är att du skrivit fel till SD-kortet.

Visa signatur