Permalänk
Avstängd

Nättagg till billig build.

Hej!

Jag är ganska ny på att bygga datorer och undrar hur mycket watt jag behöver för att köra min dator stabilt.
Räknar man ihop cpu + gpu eller efter värdet som är högst? Har googlat lite och sökt här på forumet men hittar inget klart svar.

Här är det jag tänkte köpa.
ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP
AMD Athlon II X4 760K 3.8 Ghz FM2
MSI FM2-A75MA-E35 mATX
A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION

Hur många watt behöver jag för att köra den här setupen?
Och ni får gärna ge förslag på andra komponenter om ni vill!

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4581?k=d4f38f70e0806...

Ett diagram över hur mycket kortet drar. Dock använder de sig av en överklockad i7-4960X, så din dator kommer alltså dra mindre ström.

Edit: Köp ett nätagg på typ 650 watt, se till att det har minst 80+ bronscertfifiering.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Han ska inte ha budget nätagg. Xfx 550/650 funkar utmärkt och håller högsta kvalite

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

650W är lite overkill
http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine ger ca 410w max om man matar in komponenterna. dvs lig på ca 450-500 så är det ingen fara.

Satsa på en Seasonic annars, de har bra rykte vad gäller kvalite. Vill du ha ett tyst agg så kanske be quiet, men ta inte deras billgaste.

Permalänk
Medlem

Tänkte 650w ifall han vill uppgradera till CF senare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raz159:

Tänkte 650w ifall han vill uppgradera till CF senare.

Jag håller med dig 650w minst och gärna 1 av bättre kvalitet (alltså dyrare) Så kan man ha det i många år.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hedersmedlem

Bästa köpet till en sådan dator är XFX Core 450W. Välbyggt, kvalitet och fullt tillräckligt. 550Wattaren om du vill ha lite extra marginaler. Seasonic i grunden och bättre kondensatorer är alla andra i den prisklassen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ja blir bra 650 w räcker till din dator kanske en till gk .

https://www.inet.se/jamfor?compare=6909899&compare=6909728&co...

kanske räcker din budget pengar till dom ?

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Tips är att skaffa 550 eller lite mer för att kunna överklocka utan att oroa sig över att systemet kommer dra för mycket osv.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Bästa köpet till en sådan dator är XFX Core 450W. Välbyggt, kvalitet och fullt tillräckligt. 550Wattaren om du vill ha lite extra marginaler. Seasonic i grunden och bättre kondensatorer är alla andra i den prisklassen.

Jag skulle nog påstå att FSP400-60APN 400w http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=523825 är mer prisvärdig för TS.

Nackdelar jämfört med XFX agget för 100 spänn mer (280kr vs 395kr):
1: Taiwanesiska (CapXon) kondningar istället för Japanska (Nippon)
2: 85c istället för 105c
3: Kortare garanti

Det känns inte värt att köpa något seriöst agg till en så pass billig dator. Slit och släng.

FSP agget håller säkert i några år det också.

Nu ser säkert halva Sweclockers rött och kommer att ryta att jag rekommenderar skit.
FSP har faktiskt låg "failure rate" http://www.sinrace.com.cn/en/knowledge-base/375-failure-rate-...

Som sagt. Billig dator, satsa på slit och släng, för kvalite lär även moderkortet sakna.

Permalänk
Avstängd

Slit och släng? Är du seriös? Om nätdelen går sönder kan den ta delar med sig, det blir dyrare än en hundralapp man sparar om man är dumsnål och sparar. Köp EN riktig NÄTDEL på 550-650W, den XFX delen som andra har rekommenderat är UTMÄRKT och det bästa du kan få för pengarna.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Slit och släng? Är du seriös? Om nätdelen går sönder kan den ta delar med sig

Sannorlikheten är ganska liten för att det ska hända. Jag hade ett Corsair AX-760 Platinum som gick sönder i drift för någon månad sedan. Den tog inga delar med sig. AX-760 hade Seasonic som OEM, vilket är anledningen till att jag inte är så pepp på dem längre.

Visst, hundralapp hit och dit spelar ingen roll, men Seasonic (dem som har tillverkat XFX agget) har faktiskt högre "failure rate" än FSP trotts att FSP använder sämre kondningar.

http://www.sinrace.com.cn/en/knowledge-base/375-failure-rate-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snill3t:

Sannorlikheten är ganska liten för att det ska hända. Jag hade ett Corsair AX-760 Platinum som gick sönder i drift för någon månad sedan. Den tog inga delar med sig. AX-760 hade Seasonic som OEM, vilket är anledningen till att jag inte är så pepp på dem längre.

Visst, hundralapp hit och dit spelar ingen roll, men Seasonic (dem som har tillverkat XFX agget) har faktiskt högre "failure rate" än FSP trotts att FSP använder sämre kondningar.

http://www.sinrace.com.cn/en/knowledge-base/375-failure-rate-...

Det där säger ingenting mer än att FSP har relativt korta garantitider på stora delar av sitt sortiment och att de har bra tillverkningsteknik (lödningar mm). Bästa kondensatorerna skaffar man för att man vill ha ett nätagg som presterar likadant över hela sin livslängd och även fungerar när den tagit slut, något du aldrig ser i RMA-siffror.
Jag vågar lova dig att det finns massor av gamla (usla) FSP Epsilon med läckande kondensatorer i drift därute fortfarande, som ger mystiska problem som instabilitet och omstarter, men som många inte förknippar med nätaggsfel och därför aldrig gjort RMA. RMA görs normalt bara vid plötslig död, eller pga den numera populära anledningen coil whine, där SeaSonic vad jag vet är mer drabbat än t ex FSP. Inget som påverkar driftsäkerheten, men likafullt blir en RMA.

FSP har misslyckats med flera plattformar (som Epsilon). Jag kan inte minnas en enda misslyckad SeaSonic-plattform, men kan ha glömt så är det någon som vet om en sådan, berätta gärna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det där säger ingenting mer än att FSP har relativt korta garantitider på stora delar av sitt sortiment och att de har bra tillverkningsteknik (lödningar mm). Bästa kondensatorerna skaffar man för att man vill ha ett nätagg som presterar likadant över hela sin livslängd och även fungerar när den tagit slut, något du aldrig ser i RMA-siffror.
Jag vågar lova dig att det finns massor av gamla (usla) FSP Epsilon med läckande kondensatorer i drift därute fortfarande, som ger mystiska problem som instabilitet och omstarter, men som många inte förknippar med nätaggsfel och därför aldrig gjort RMA. RMA görs normalt bara vid plötslig död, eller pga den numera populära anledningen coil whine, där SeaSonic vad jag vet är mer drabbat än t ex FSP. Inget som påverkar driftsäkerheten, men likafullt blir en RMA.

Ja, det stämmer säkert, men XFX core har inte "toppkvalitet" heller som många påstår.

Citat från Jonnyguru.com:
""Conductive Polymer Aluminum Solid Electrolytic Capacitors"?
Wait... What? Where?

In case you haven't caught on yet.... this power supply is a Seasonic S12II. It's one we've reviewed a couple times before under different brands and with different wattages and it's one that does not use DC to DC VRM's and it does not use solid caps. I'll spare you the finite details, because we've gone over this platform a number of times. One thing is true, the capacitors are all 105°C Chemi-Con which are Japanese made.

If I did video reviews, right now you would be watching a 30 minute long facepalm. If you want, go out and do something for 30 minutes and picture in your mind my face, in my palm. Maybe you can spend the next 30 minutes going on You Tube and finding more videos of "Back Tuvan Future" star Kongar-ol Ondar. Maybe you can spend the time practicing your own throat singing. Come back whenever. I'll be here.... with my face.... in my palm....."

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snill3t:

Ja, det stämmer säkert, men XFX core har inte "toppkvalitet" heller som många påstår.

Citat från Jonnyguru.com:
""Conductive Polymer Aluminum Solid Electrolytic Capacitors"?
Wait... What? Where?

In case you haven't caught on yet.... this power supply is a Seasonic S12II. It's one we've reviewed a couple times before under different brands and with different wattages and it's one that does not use DC to DC VRM's and it does not use solid caps. I'll spare you the finite details, because we've gone over this platform a number of times. One thing is true, the capacitors are all 105°C Chemi-Con which are Japanese made.

If I did video reviews, right now you would be watching a 30 minute long facepalm. If you want, go out and do something for 30 minutes and picture in your mind my face, in my palm. Maybe you can spend the next 30 minutes going on You Tube and finding more videos of "Back Tuvan Future" star Kongar-ol Ondar. Maybe you can spend the time practicing your own throat singing. Come back whenever. I'll be here.... with my face.... in my palm....."

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

Vad är din poäng? Polymerer eller ej så finns det inga andra nätagg i samma prisklass som Core 450/550 med enbart japanska kondensatorer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad är din poäng? Polymerer eller ej så finns det inga andra nätagg i samma prisklass som Core 450/550 med enbart japanska kondensatorer.

Min poäng är att du vinner inget nämnvärt på det.

Taiwanesiska kondningar fick dåligt rykte eftersom de använde ett defekt recept förr i tiden, vilket med all sannolikhet är fixat för länge sedan.

Det som är mer relevant är 85c vs 105c där XFX har en fördel. Värt 25% högre pris? Nja...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snill3t:

Min poäng är att du vinner inget nämnvärt på det.

Taiwanesiska kondningar fick dåligt rykte eftersom de använde ett defekt recept förr i tiden, vilket med all sannolikhet är fixat för länge sedan.

Det som är mer relevant är 85c vs 105c där XFX har en fördel. Värt 25% högre pris? Nja...

Det stämmer inte heller. Det defekta receptet är försvunnet sedan länge, ändå går t ex CapXon som FSP gillar, sönder betydligt oftare än Rubycon/UCC/NCC/Hitachi/Panasonic osv i nätaggregat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det stämmer inte heller. Det defekta receptet är försvunnet sedan länge, ändå går t ex CapXon som FSP gillar, sönder betydligt oftare än Rubycon/UCC/NCC/Hitachi/Panasonic osv i nätaggregat.

Det är mycket möjligt, men det är mycket annat som kan gå sönder också.

Mitt AX-760 dog, men anledningen till det har jag inte fått reda på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Tips är att skaffa 550 eller lite mer för att kunna överklocka utan att oroa sig över att systemet kommer dra för mycket osv.

Det är nog rätt lugnt ändå med tanke på att sweclockers överklockade grafikkort och 4960X till 4,4 ghz och ändå bara toppade 275 watt. Vid väggen dessutom.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisseT95:

Hej!

Jag är ganska ny på att bygga datorer och undrar hur mycket watt jag behöver för att köra min dator stabilt.
Räknar man ihop cpu + gpu eller efter värdet som är högst? Har googlat lite och sökt här på forumet men hittar inget klart svar.

Här är det jag tänkte köpa.
ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP
AMD Athlon II X4 760K 3.8 Ghz FM2
MSI FM2-A75MA-E35 mATX
A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION

Hur många watt behöver jag för att köra den här setupen?
Och ni får gärna ge förslag på andra komponenter om ni vill!

xfx 450w 80+ skulle jag kört

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.