Vad krävs det för nätagg om man ska köra 5 st 7950 eller 7970 i en och samma dator

Permalänk
Medlem

Vad krävs det för nätagg om man ska köra 5 st 7950 eller 7970 i en och samma dator

Vad behöver man för watt när det kommer till PSU om man ska koppla 5 st 7950 eller 5 7970?

Tack!

/A

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem

Beror lite på övriga delar, men mellan 1200-1500w
Men varför 5st, när man "bara" kan köra 4st i Quadfire?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lifooz:

Beror lite på övriga delar, men mellan 1200-1500w
Men varför 5st, när man "bara" kan köra 4st i Quadfire?

Kanske skall ha korten för andra typer av uppgifter som inte kräver crossfire.
Bearbetning av stora mängder data t.ex. Det vill säga GPGPU/OpenCl -relaterade uppgifter.

Till frågan:
Det är få moderkort som stödjer fler än 4 st grafikkort.
Det finns däremot avsedda bakplanslösningar som har flera PCI-express platser, och är avsedda för superdatorer. Det kräver också att man skaffar rack för bakplanslösningar.
Kolla vad mullet har för lösningar i detta.
Elfa har haft en del intressanta lösningar de också, men vet inte om de har det kvar i sitt sortiment.

Länkar:
http://www.mullet.se
http://www.elfa.se

Tillägg/redigering:
Om man redan har grafikkorten ifråga, kan man alltid ringa till Mullet och fråga om de kan ta fram en lösning som har 5 eller fler PCI-express platser. De brukar kunna ställa upp och ta fram speciella lösningar. De kan sedan skicka en offert på vad de har för anpassade lösningar som inte finns på hemsidan.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifooz:

Beror lite på övriga delar, men mellan 1200-1500w
Men varför 5st, när man "bara" kan köra 4st i Quadfire?

Jag skulle gissa på att han planerar bygga en rigg för Litecoin-mining eller liknande.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Kanske skall ha korten för andra typer av uppgifter som inte kräver crossfire.
Bearbetning av stora mängder data t.ex. Det vill säga GPGPU/OpenCl -relaterade uppgifter.

Skrivet av Phukkitt:

Jag skulle gissa på att han planerar bygga en rigg för Litecoin-mining eller liknande.

Hm jo där har ni rätt då krävs det en hel del, och som ni säger så behöver inte korten köra CF då.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Jag skulle nog inte välja något under 1500W.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

250-300W per kort, beroende på modell. Asus DirectCU II HD7950 drog i alla fall 300W enligt Litecoins HW-lista, dem andra modellerna ligger på 250W.

Personligen hade jag kört på 2st 750-800W nätagg dock, med 2st 7950 + system på det första nätagget och 3st 7950 på det andra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1648264,2185200,1633405,... Som du ser så blir det snabbt dyrare att köra ett enskilt nätaggregat med högre effekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Avar:

Vad behöver man för watt när det kommer till PSU om man ska koppla 5 st 7950 eller 5 7970?

Tack!

/A

Om du är beredd för Drivrutinsstrul så räcker nog inte ett nätagg utan du behöver antagligen två. Typ 1200i + 860i från Corsair tex.
Fanns ett lanserat 2000W nätagg från något företag för ett par år sedan. Vet inte vad som hände med dessa..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om du är beredd för Drivrutinsstrul så räcker nog inte ett nätagg utan du behöver antagligen två. Typ 1200i + 860i från Corsair tex.
Fanns ett lanserat 2000W nätagg från något företag för ett par år sedan. Vet inte vad som hände med dessa..

Det tyngsta jag sett är 6000w
Det hade intag med 2 brunnar men likväl ett enda chassi
Det ville ha 16ampere.
Det var ATX standard.
priset var 32000:-
Frågan jag ställde mig var, vem köper det?
Inte ens Tvelander skulle skaffa sig ett sådant, och det säger en hel del.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Det tyngsta jag sett är 6000w
Det hade intag med 2 brunnar men likväl ett enda chassi
Det ville ha 16ampere.
Det var ATX standard.
priset var 32000:-
Frågan jag ställde mig var, vem köper det?
Inte ens Tvelander skulle skaffa sig ett sådant, och det säger en hel del.

Nischad produkt. Men du vet.. En gång i tiden var det "De med högst nummer vinner" som gällde. Kom någon med 4000W nätagg så måste ju självfallet någon annan vara värre med 6000W. Samma var ju med "Ghz racet" på mitten av 2000-talet där den med högst klock var de som var bäst.. Spelar ingen roll om IPCn fick en häst och vagn att glänsa.. Hade man högst klock så var man bäst helt enkelt. Sedan insåg något geni att man kunde se till att varje klock sände mer information än att försöka kompensera detta med höga klocks och då blev det de med högst IPC som bestämde istället.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om du är beredd för Drivrutinsstrul så räcker nog inte ett nätagg utan du behöver antagligen två. Typ 1200i + 860i från Corsair tex.
Fanns ett lanserat 2000W nätagg från något företag för ett par år sedan. Vet inte vad som hände med dessa..

Finns ju 2500W nätagg till servrar, dock inte i ATX-form.

Dell har ett 2U nätagg på 3000W med 80+ Titanium certifiering (E3000E-S0).

Delta Electronics har ett 9000(!)W nätagg med 80+ Platinum certifiering, finns även en modell med 6000W (DPST-9000AB A - 3 resp. DPST-9000AB A - 2).

Går nog inte att få tag i något av dessa nätagg som privatperson dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TAG9217:

Finns ju 2500W nätagg till servrar, dock inte i ATX-form.

Dell har ett 2U nätagg på 3000W med 80+ Titanium certifiering (E3000E-S0).

Delta Electronics har ett 9000(!)W nätagg med 80+ Platinum certifiering, finns även en modell med 6000W (DPST-9000AB A - 3 resp. DPST-9000AB A - 2).

Går nog inte att få tag i något av dessa nätagg som privatperson dock.

Menar självfallet ATX. Det var stora nyheter i diverse tidningar där "Woooow, hela 2000W" förekom lite varstans.

http://www.legitreviews.com/sneak-peak-ultra-products-2000w-a...

Där har vi nätagget.

Minns formen speciellt där det såg ut som en val.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nischad produkt. Men du vet.. En gång i tiden var det "De med högst nummer vinner" som gällde. Kom någon med 4000W nätagg så måste ju självfallet någon annan vara värre med 6000W. Samma var ju med "Ghz racet" på mitten av 2000-talet där den med högst klock var de som var bäst.. Spelar ingen roll om IPCn fick en häst och vagn att glänsa.. Hade man högst klock så var man bäst helt enkelt. Sedan insåg något geni att man kunde se till att varje klock sände mer information än att försöka kompensera detta med höga klocks och då blev det de med högst IPC som bestämde istället.

Jo dessa race känner man igen.
Hästarna glänser alltid fast inte kanske gällande hastighet på Nürburgring.
Jo och det var Intel vill jag minnas, som kom på det.
AMD dom klappträden, gapar ju fortfarande om sin FX-9590 som vrålar med sina 5.0GHz,
Men det gör inte ett dugg om IPC´n är skit. Jag har själv AMD Phenom II 1100T BE så jag vet. :/

Skrivet av TAG9217:

Finns ju 2500W nätagg till servrar, dock inte i ATX-form.

Dell har ett 2U nätagg på 3000W med 80+ Titanium certifiering (E3000E-S0).

Delta Electronics har ett 9000(!)W nätagg med 80+ Platinum certifiering, finns även en modell med 6000W (DPST-9000AB A - 3 resp. DPST-9000AB A - 2).

Går nog inte att få tag i något av dessa nätagg som privatperson dock.

Gör inte så mycket, då falskreggar man bara ett påhittat företag på sidan, så köper man sen, om man nu skulle ha använding för 6-9 KW.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Jo dessa race känner man igen.
Hästarna glänser alltid fast inte kanske gällande hastighet på Nürburgring.
Jo och det var Intel vill jag minnas, som kom på det.
AMD dom klappträden, gapar ju fortfarande om sin FX-9590 som vrålar med sina 5.0GHz,
Men det gör inte ett dugg om IPC´n är skit. Jag har själv AMD Phenom II 1100T BE så jag vet. :/

Gör inte så mycket, då falskreggar man bara ett påhittat företag på sidan, så köper man sen, om man nu skulle ha använding för 6-9 KW.

Det är därför AMD började märka sina Athlon processorer med 4 siffriga namn. Hade en Athlon 64 x 2 en gång i tiden med namnet 5200+ i sig. Det roliga är att 5200+ inte stod för något. Tidigare stod detta för klocken men varje kärna hade en klock på 2,61GHz vill jag minnas. Alltså ville AMD få mig att tro att den gick i 5,2GHz? Gjorde de en lite fuling och räknade 2,61Ghz x 2?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är därför AMD började märka sina Athlon processorer med 4 siffriga namn. Hade en Athlon 64 x 2 en gång i tiden med namnet 5200+ i sig. Det roliga är att 5200+ inte stod för något. Tidigare stod detta för klocken men varje kärna hade en klock på 2,61GHz vill jag minnas. Alltså ville AMD få mig att tro att den gick i 5,2GHz? Gjorde de en lite fuling och räknade 2,61Ghz x 2?

Haha seriöst? Trodde dom att någon på fullaste allvar skulle tro att den gick i 5.2GHz, det har ju Intels topp-processorer, och AMD´s FX-8350 FX-9370 och FX9590 full hand att klara stabilt.
Nej jag vetifan, vad man skall välja till nästa bygge.
Det känns så här för mig iallafall.

Väljer jag AMD, så får jag stå ut med större elförbrukning, och sämre IPC,
mindre välbehövd spelprestanda helt enkelt.

Väljer jag INTEL så går jag över till dom "ondas" sida, blir mainstream och anklagad för mitt val.
Precis som jag blev anklagad och utskälld av AMD-fanboys, när jag valde Nvidia.
Nu är jag tillbaka på den fronten hos AMD igen, och har ett HD6990.
Men skall AMD fjanta runt med konsoller APU´er och annat tjafs
och inte utvecklar en riktigt bra processor till nästa byte för min del, så skiter jag i dom och hoppar över till INTEL, oavsett om det så kommer horder av Fanboys.
Vill AMD ha mina pengar, så får dom fixa produkter jag vill ha.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Haha seriöst? trodde dom att någon på fullaste allvar skulle tro att den gick i 5.2GHz, det har ju Intels topp-processorer, och AMD´s FX-8350 FX-9370 och FX9590 full hand att klara stabilt.
Nej jag vetifan, vad man skall välja till nästa bygge.
Det känns så här för mig iallafall.

Väljer jag AMD, så får jag stå ut med större elförbrukning, och sämre IPC,
mindre välbehövd spelprestanda helt enkelt.

Väljer jag INTEL så går jag över till dom "ondas" sida, blir mainstream och anklagad för mitt val.
Precis som jag blev anklagad och utskälld av AMD-fanboys, när jag valde Nvidia.
Nu är jag tillbaka på den fronten hos AMD igen, och har ett HD6990.
Men skall AMD fjanta runt med konsoller APU´er och annat tjafs
och inte utvecklar en riktigt bra processor till nästa byte för min del, så skiter jag i dom och hoppar över till INTEL, oavsett om det så kommer horder av Fanboys.
Vill AMD ha mina pengar, så får dom fixa produkter jag vill ha.

Tänk dig om man inte behövt göra detta val? Tänk dig om det bara fanns ETT val? Antingen en Inte processor för typ 15000:- eller ingen dator alls?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tänk dig om man inte behövt göra detta val? Tänk dig om det bara fanns ETT val? Antingen en Inte processor för typ 15000:- eller ingen dator alls?

Det hade varit lätt att välja iallafall.
Dock så hade en uppgradering för min del, med tanke på övriga komponentkostnader, om vi räknar bort AMD som GPU tillverkare också, medfört att jag kunnat uppgradera min rigg kanske vart 8-10 år.
Så det är tur att båda finns, så att AMD iallafall kan ge skenkonkurrens i det övre prestandasegmentet, med FX9590.

Jag som är skogshuggare, har många gånger tänkt på vad motorsågarna, skulle ha kostat om bara STIHL fanns.
Då skulle min 441a
ha kostat MYCKET!!! mer än 9500:-

Så samma där, det är tur att Husqvarna också finns.
Dock har jag många gånger önskat att det fanns en 4taktsmotorsåg.
Detta på grund av bränsleförbrukning, och att styrkan skulle ha varit större.

AJ, kom just att tänka på bilar, hur hade det sett ut med priserna, om t.ex MAZDA vore enda tillverkaren i hela världen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Haha seriöst? Trodde dom att någon på fullaste allvar skulle tro att den gick i 5.2GHz, det har ju Intels topp-processorer, och AMD´s FX-8350 FX-9370 och FX9590 full hand att klara stabilt.
Nej jag vetifan, vad man skall välja till nästa bygge.
Det känns så här för mig iallafall.

Väljer jag AMD, så får jag stå ut med större elförbrukning, och sämre IPC,
mindre välbehövd spelprestanda helt enkelt.

Väljer jag INTEL så går jag över till dom "ondas" sida, blir mainstream och anklagad för mitt val.
Precis som jag blev anklagad och utskälld av AMD-fanboys, när jag valde Nvidia.
Nu är jag tillbaka på den fronten hos AMD igen, och har ett HD6990.
Men skall AMD fjanta runt med konsoller APU´er och annat tjafs
och inte utvecklar en riktigt bra processor till nästa byte för min del, så skiter jag i dom och hoppar över till INTEL, oavsett om det så kommer horder av Fanboys.
Vill AMD ha mina pengar, så får dom fixa produkter jag vill ha.

Så ditt val beror på vad andra tycker? Snacka om självrespekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Avar:

Vad behöver man för watt när det kommer till PSU om man ska koppla 5 st 7950 eller 5 7970?

Tack!

/A

Det här kanske kan vara något?
http://www.tomshardware.com/news/great-wall-psu-2000w,24269.html

Det finns ju inte så många starka nätagg att välja på, mycket av det beror säkert på att en del länder kör med 110v, vilket inte är tillräckligt för att driva dessa.
Se bara till att datorn sitter på en egen säkring i skåpet, för drar du igång dammsugaren samtidigt som datorn går för fullt kanske det kan bli lite problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

du kan ju köpa 2 nätagg vad jag vet ska det gå kör så.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Så ditt val beror på vad andra tycker? Snacka om självrespekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp sådant man får när man blivit nedtryckt sedan 6 års ålder.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Haha seriöst? Trodde dom att någon på fullaste allvar skulle tro att den gick i 5.2GHz, det har ju Intels topp-processorer, och AMD´s FX-8350 FX-9370 och FX9590 full hand att klara stabilt.

Var inte deras namnval baserat på att processorn motsvarade en Intel i den hastigheten?
AMD kom ju med en ny arkitektur som gjorde att dom var herre på teppan ett tag, tom inbitna Intel-fans gick och köpte sig en AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Japp sådant man får när man blivit nedtryckt sedan 6 års ålder.

Att välja hårdvara efter vad okända människor tycker du ska göra? Företag måste älska dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Var inte deras namnval baserat på att processorn motsvarade en Intel i den hastigheten?
AMD kom ju med en ny arkitektur som gjorde att dom var herre på teppan ett tag, tom inbitna Intel-fans gick och köpte sig en AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså, ok det var isådanafall mer än jag visste, dock är ju TDP´n rätt fet fortfarande.

Skrivet av Segas:

Att välja hårdvara efter vad okända människor tycker du ska göra? Företag måste älska dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Lätt att dom gör.

Nej men just detta med CPU, har väl blivit ett känsligare område när det gäller tillverkare, om vi kollar på hur konkurrensen står delad, iallafall på övre prestandaområdet.
På GPU sidan så är det lite jämnare, även om Nvidia har ett bra försprång på övertaget.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Jasså, ok det var isådanafall mer än jag visste, dock är ju TDP´n rätt fet fortfarande.

Lätt att dom gör.

Nej men just detta med CPU, har väl blivit ett känsligare område när det gäller tillverkare, om vi kollar på hur konkurrensen står delad, iallafall på övre prestandaområdet.
På GPU sidan så är det lite jämnare, även om Nvidia har ett bra försprång på övertaget.

Lite det jag menar...känns dumt att välja ett märke med sämre prestanda när du kan få bättre...för att några finniga småbarn tycker att du ska välja det enda dom själva har råd med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Lite det jag menar...känns dumt att välja ett märke med sämre prestanda när du kan få bättre...för att några finniga småbarn tycker att du ska välja det enda dom själva har råd med?

Jofan så sant, det får bli INTEL nästa gång.
haha ja det kan nog ligga något i det faktiskt, jag valde AMD, dock inte för priset utan det bara blev så.
Men nu vet jag var dom i dagsläget står.
Sen får man se vem som är bästa alternativ vid nästa uppgradering, men som det ser ut nu så blir det INTEL.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Har läst igenom alla med andra or blir det

5 * 300 = 1500w

Då står det mellan en 1600w PCU eller två st 850i PCU

Jag kommer inte köra quadfire eller dylikt, det en mining rigg. Men är ni säkra att de går köra 2st nätagg?

Jag kommer köpa 3 st

sedan 2 utan vanliga utan el risers.

Tack för alla svar!

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Avar:

Har läst igenom alla med andra or blir det

5 * 300 = 1500w

Då står det mellan en 1600w PCU eller två st 850i PCU

Jag kommer inte köra quadfire eller dylikt, det en mining rigg. Men är ni säkra att de går köra 2st nätagg?

Jag kommer köpa 3 st http://www.buyahash.co.uk/wp-content/uploads/2013/09/16_16_LP...

sedan 2 utan vanliga utan el risers.

Tack för alla svar!

Ja, det går alldeles utmärkt. Du kan köra 1x till 16x med extraström också, så moderkortet kvittar nästan. Kör tre kort på det nätagget du inte kopplar till moderkortet och två kort plus moderkort till det andra! Det är lite värre med 290/290X där man mer eller mindre måste ha 1200W för tre kort för marginalernas skull. Det hade varit trist om nätagget brakat ihop och tagit korten med sig.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Avar:

Har läst igenom alla med andra or blir det

5 * 300 = 1500w

Då står det mellan en 1600w PCU eller två st 850i PCU

Jag kommer inte köra quadfire eller dylikt, det en mining rigg. Men är ni säkra att de går köra 2st nätagg?

Jag kommer köpa 3 st http://www.buyahash.co.uk/wp-content/uploads/2013/09/16_16_LP...

sedan 2 utan vanliga utan el risers.

Tack för alla svar!

Tänk på hur många PCI-express linjer som moderkortet och processorn du valt stödjer.
I de flesta fallen stöds inte fler än 32 stycken PCI Express linjer.
Det innebär 2 st 16x kort, eller 4 st 8x kort.
Det femte kan få svårigheter att rymmas på grund av bristen på pci express linjer.

Så frågan är: Vilken CPU och moderkort har ni valt för ändamålet?

Och som jag skrev tidigare: När man skall ha så pass många 8x/16x kort i ett och samma system, kan det hända att man får köra en bakplanslösning med tillhörande två eller fler processorer för att få de pci-express linjer man behöver.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Har läst igenom alla med andra or blir det

5 * 300 = 1500w

Då står det mellan en 1600w PCU eller två st 850i PCU

Jag kommer inte köra quadfire eller dylikt, det en mining rigg. Men är ni säkra att de går köra 2st nätagg?

Jag kommer köpa 3 st http://www.buyahash.co.uk/wp-content/uploads/2013/09/16_16_LP...

sedan 2 utan vanliga utan el risers.

Tack för alla svar!

Köp pci-e x1 till pci-e x16 istället, med molex strömförsörjning. Till mining spelar det ingen roll om GPUn körs i 1x eller 16x då det inte är särskilt intensiva överföringar av data.

Skrivet av SysGhost:

Tänk på hur många PCI-express linjer som moderkortet och processorn du valt stödjer.
I de flesta fallen stöds inte fler än 32 stycken PCI Express linjer.
Det innebär 2 st 16x kort, eller 4 st 8x kort.
Det femte kan få svårigheter att rymmas på grund av bristen på pci express linjer.

Så frågan är: Vilken CPU och moderkort har ni valt för ändamålet?

Och som jag skrev tidigare: När man skall ha så pass många 8x/16x kort i ett och samma system, kan det hända att man får köra en bakplanslösning med tillhörande två eller fler processorer för att få de pci-express linjer man behöver.

Se ovan.

Det finns ett flertal personer som kör AMD FM2(+) och trycker i den billigaste AMD-APUn. Gigabyte GA-F2A88X-UP4 är ett ganska kompetent kort för ändamålet, då du kan få i 6st grafikkort om du använder dig av extenders.