telia Technicolor TG799vn v2 problem "löst"

Permalänk
Medlem

telia Technicolor TG799vn v2 problem "löst"

Hej har ett problem med min gateway som jag undra om nån har en lösning på då Telia support vägra fatta att det är fel på den och säger det är min dator bla bla bla...

När datorn har varit i vänte läge eller vid om start eller liknande så blir min uppkoppling konstig..
får 5-60% packet loss och går knappt surfa alls och spela ska vi inte pratar om. 5k ms i wow.
tar lååååång tid att mätar min upp och ner hastighet typ på bredbandskollen. men när den väl kommer igång så är väderna nästan normala. värka vara min svars tid som är konstig.

Detta är dock inte alltid när jag starta om datorn eller så men 7/10 så blir uppkopplingen så här.
Men om jag dra ut nätvärks kabeln och sätter in den igen i modemet så funkar det igen tills nästa reboot av datorn.

har sökt lite och kollat runt här på forumet och provat att bocka av att den inte ska tilldela mig samma ip å lite men inget värka funka av detta.

min gamla gateway och mitt vanliga modem funkar felfritt.

Nån som har liknande problem eller nån ide hur man löser detta?
har hört att folk fått nya TG799vn v2 av Telia men med samma problem.

Edit: har testat andra kablar och det trådlösa funkar felfritt

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Skrivet av Xeedy:

Hej har ett problem med min gateway som jag undra om nån har en lösning på då Telia support vägra fatta att det är fel på den och säger det är min dator bla bla bla...

När datorn har varit i vänte läge eller vid om start eller liknande så blir min uppkoppling konstig..
får 5-60% packet loss och går knappt surfa alls och spela ska vi inte pratar om. 5k ms i wow.
tar lååååång tid att mätar min upp och ner hastighet typ på bredbandskollen. men när den väl kommer igång så är väderna nästan normala. värka vara min svars tid som är konstig.

Detta är dock inte alltid när jag starta om datorn eller så men 7/10 så blir uppkopplingen så här.
Men om jag dra ut nätvärks kabeln och sätter in den igen i modemet så funkar det igen tills nästa reboot av datorn.

har sökt lite och kollat runt här på forumet och provat att bocka av att den inte ska tilldela mig samma ip å lite men inget värka funka av detta.

min gamla gateway och mitt vanliga modem funkar felfritt.

Nån som har liknande problem eller nån ide hur man löser detta?
har hört att folk fått nya TG799vn v2 av Telia men med samma problem.

Edit: har testat andra kablar och det trådlösa funkar felfritt

Jag har haft problem med min TG799vn v2 och moderkortets inbyggda nätverkschip Intel(R) 82579V. Jag gick in i inställningarna för nätverksadaptern under "Advanced" och ändrade "Gigabit Master Slave Mode" till "Force Slave Mode" istället för "Auto Detect". Sedan dess har jag inte haft några problem. Kör Windows 8.

Har ett annat TP-Link nätverkskort med Realtek gigabit chip som som fungerar felfritt i default inställningarna med TG799vn v2 så det verkar bara vara med vissa enheter.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

har kollat och jag har inget som heter nått liknande i den listan =/
och då gick jag Enhetshanteraren/nätverkskort/- egenskaper/avanserat
värka inte finnas nån liknande setting som du visar har inget med auto

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk

Jag har också haft problem med min gateway. Jag bridgade den till en gammal Netgear WNR2000, nu är ALLA problem borta!
Jag fick:
Plötsliga disconnects
Packet losses vid vissa tidpunkter på dagen
Kunde inte portforwarda
Trådlöst var helt fuckat.

Permalänk
Skrivet av Xeedy:

har kollat och jag har inget som heter nått liknande i den listan =/
och då gick jag Enhetshanteraren/nätverkskort/- egenskaper/avanserat
värka inte finnas nån liknande setting som du visar har inget med auto

Skiljer säkert mellan olika nätverkskort.
Har du testat ändra länkhastigheten på kortet till 100 Mbps eller tvinga 1.0 Gbps istället för auto? Kanske kan hjälpa i ditt fall men löste inte problemet för mig.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Jag har läst om folk som har liknande problem och som har bridgat och det har fortfarande varit problem. hur funkar det när man bridga när man har digital tv och ip telefoni?

Dock borde det vara enklare att köpa ett nätverkskort, en ny router plus att routern ta plats och fler kablar.

Nån som har nån ide vilket nätverkskort man bör testa i så fall?
vilket är störst chans att det funkar med?

Edit: har nått som heter "speed & duplex" som stå på auto Negotiation där kan jag välja 1.0gbps/100mbps half/full duplex
och en som heter "WOL & shutdown Link speed" står på "10Mbps First" där finns 100mbps som man kan ändra.

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Jag har också haft problem med min gateway. Jag bridgade den till en gammal Netgear WNR2000, nu är ALLA problem borta!
Jag fick:
Plötsliga disconnects
Packet losses vid vissa tidpunkter på dagen
Kunde inte portforwarda
Trådlöst var helt fuckat.

Det låter som om du kan hjälpa mig
denna tråden gjorde jag nyligen: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
Fast enda som skiljer är att jag har en netgear wnr3500l istället....

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Har nu googlar och läst lite om länkhastighet och min "speed & duplex" som stog på "auto Negotiation"
och när jag kollade status på min anslutning så står det 1.0Gbps där så eftersom jag har Adsl
Så skulle jag sätta den på 10-100Mbps full duplex. provade detta och nu värka det funkar har testat starta om och sånt men värka som det fungera nu!
Jag har inte så stor koll på detta område men som jag fattar det så är denna routern även till för fiber så kortet gillade väll inte 1.0Gbps??

Så ett jävligt stort tack till Kabelkillen för all hjälp!! )

Hoppas det hjälper fler!

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Det låter som om du kan hjälpa mig
denna tråden gjorde jag nyligen: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
Fast enda som skiljer är att jag har en netgear wnr3500l istället....

Ditt problem låter precis som det jag hade med TG799vn v2 tidigare. Testat göra det jag skrev tidigare i tråden?

Skrivet av Xeedy:

Har nu googlar och läst lite om länkhastighet och min "speed & duplex" som stog på "auto Negotiation"
och när jag kollade status på min anslutning så står det 1.0Gbps där så eftersom jag har Adsl
Så skulle jag sätta den på 10-100Mbps full duplex. provade detta och nu värka det funkar har testat starta om och sånt men värka som det fungera nu!
Jag har inte så stor koll på detta område men som jag fattar det så är denna routern även till för fiber så kortet gillade väll inte 1.0Gbps??

Så ett jävligt stort tack till Kabelkillen för all hjälp!! )

Hoppas det hjälper fler!

Trevligt när man kan vara till hjälp.
Vi få hoppas att det snart kommer en uppdatering till TG799vn v2. Verkar ju vara många som har problem med den.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Ditt problem låter precis som det jag hade med TG799vn v2 tidigare. Testat göra det jag skrev tidigare i tråden?

Trevligt när man kan vara till hjälp.
Vi få hoppas att det snart kommer en uppdatering till TG799vn v2. Verkar ju vara många som har problem med den.

Kör med msi p67-c45 moderkort och med windows 7, lyckas inte hitta sådana inställningar
ska testa återställa min netgear router då den förmodligen kanske spökar lite också.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM