Ebay.com , ebay.co.uk eller ebay.de - vad ska man tänka på? (Sigma SD1)

Permalänk
Medlem

Ebay.com , ebay.co.uk eller ebay.de - vad ska man tänka på? (Sigma SD1)

Jag är lite experimentlysten och en smula våghalsig, och tänkte införskaffa en Sigma SD1. Eftersom de knappt säljs alls i Sverige och kostar en rejäl slant, har jag sneglat lite utomlands på den. Och jag funderar starkt på att haffa en på Ebay.

Saken är att jag har aldrig köpt nåt på Ebay. Däremot över 100 affärer på Tradera. Vad ska man tänka på jämfört med Sverige och Tradera? Vilken av Ebay-sidorna bör man hålla sig till? USA, UK, Tyskland..? Det verkar som att vissa annonser finns på flera Ebay-sidor/språk. Hur är det med säkerhet och tull?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Vila i frid

Det enda som gäller på ebay är att säljare har många positiva sälj och väldigt få negativa feedbacks. Jag köper mest inom EU bara för att slippa bök med tull och moms.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat från både ebay.com och .de. Aldrig varit några problem eftersom jag kört det vanliga.
Kolla att säljaren har 100% positiva omdömen och har sålt minst ett par tusen varor. Maila nån dum fråga bara för att se att du får svar.
Köper du från tex Tyskland så behöver du inte betala tull eftersom det är inom EU.
Men kolla först så att varan finns där. Många Ebay säljare är ju bara en mellanhand och varan skickas direkt från fabrik. Nu gäller det nog inte kameror eftersom de inte skeppar enstaka kollin, men det kan vara bra till nästa gång.
Samma gäller Amazon. Jag handlade en gång via Amazon.uk istället för direkt från firman som är Koriansk. Det var ungefär samma pris ändå. Jag ville se ifall det skulle göra att jag slapp tullen men icke sa nicke. De struntade i att köpet gjorts i England utan bryr sig bara om vart varan kommer ifrån. Logiskt egentligen men man kan ju alltid försöka.

Om du väl åker på tull så är det välldigt enkelt. Du får en räkning som du betalar på nätet och då kommer paketet dagen efter.

EDIT: det kan hända att de frågar vad som är i lådan och då brukar jag bara skriva typ en rad och bifoga orderbekräftelsen från säljaren via mail.

Permalänk
Medlem

Okej! Tackar för svar.

Jag hade tänkt köpa begagnat av en privat säljare. Räcker några hundra 100% positiva omdömen då? Har just nu siktat in mig på den här: http://www.ebay.co.uk/itm/Sigma-SD1-Merrill-/200993799910?pt=... Många egna detaljerade bilder.

Den här kan bli ett riktigt kap: http://www.ebay.de/itm/SIGMA-Sigma-SD-1-Merrill-46-0-MP-Digit...
Men det verkar inte som att säljaren skickar utanför Tyskland

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Okej! Tackar för svar.

Jag hade tänkt köpa begagnat av en privat säljare. Räcker några hundra 100% positiva omdömen då? Har just nu siktat in mig på den här: http://www.ebay.co.uk/itm/Sigma-SD1-Merrill-/200993799910?pt=... Många egna detaljerade bilder.

Den här kan bli ett riktigt kap: http://www.ebay.de/itm/SIGMA-Sigma-SD-1-Merrill-46-0-MP-Digit...
Men det verkar inte som att säljaren skickar utanför Tyskland

Dra iväg ett medelande till han och fråga om han är villig att skicka till Sverige. Vissa brukar gå med på det även om det inte står med i annonsen

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Tänk på att kolla, om du handlar på .com och det är en amerikansk säljare, att du väljer en som inte deklarerat värdet, för då tvingas du betala tull oavsett om svenska tullen bryr sig om ditt paket eller inte. Ruttet värre.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Kan den här vara något? http://www.ebay.com/itm/Sigma-SD1-Merrill-46-0-MP-Digital-SLR...

Handlar själv extremt mycket på ebay och när en säljare har runt 50 reviews eller mer med 100% går det helt klart att lita på. Ser ut att vara bra skick på grejerna också.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av PointMan:

Tänk på att kolla, om du handlar på .com och det är en amerikansk säljare, att du väljer en som inte deklarerat värdet, för då tvingas du betala tull oavsett om svenska tullen bryr sig om ditt paket eller inte. Ruttet värre.

Amerikanska Ebay verkar dessutom vara lite tjuriga och slänga på skatt eller avgifter per automatik om man beställer från Sverige. Bra sätt att få folk att låta bli att köpa från USA i alla fall.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag köpte via USA eller .com, men den enda extra avgift förutom den som DHL gav mig på kanske 50 spänn var den "växelavgift" som paypal ville ta ut. Inte så farligt tycker jag, men jag beställde ju inte från USA eller Europa då.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Amerikanska Ebay verkar dessutom vara lite tjuriga och slänga på skatt eller avgifter per automatik om man beställer från Sverige. Bra sätt att få folk att låta bli att köpa från USA i alla fall.

Precis det jag menar. De "räknar ut" momsen i förväg så man "slipper" oönskade kostnader... alla paket jag köpt från USA har slinkt igenom utan att jag fått betala moms, tullens och postens avgifter. Handlar inte från någon säljare baserad i USA längre.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av PointMan:

Precis det jag menar. De "räknar ut" momsen i förväg så man "slipper" oönskade kostnader... alla paket jag köpt från USA har slinkt igenom utan att jag fått betala moms, tullens och postens avgifter. Handlar inte från någon säljare baserad i USA längre.

Precis. Det är inte okej. Fine om tullen tar paketet och drar moms på det, men det ska inte Ebay fjanta med när de inte är baserade i Sverige från början.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen alla! Sak dra iväg ett meddelande till den där tysken imorgon/idag. Känns lite tryggare med Tyskland än USA och Japan.

Snabb fråga: är Ebay-kontot unikt för varje språk/land, eller funkar ett konto på alla Ebay-sajter?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

det ar unikt per site

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Nej det är inte unikt för varje sajt, samma konto fungerar på ebay.de, ebay.co.uk och ebay.com. Säkert .it, .ie osv oxå.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gibbe:

Tackar för tipsen alla! Sak dra iväg ett meddelande till den där tysken imorgon/idag. Känns lite tryggare med Tyskland än USA och Japan.

Snabb fråga: är Ebay-kontot unikt för varje språk/land, eller funkar ett konto på alla Ebay-sajter?

Som stoffe_83 säger fungerar samma konto på olika ebay-sajter.

Lite nyfiken, varför vill du ha en Sigma SD1? Lite udda kamera ju

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Som screamin-daemon frågade, varför vill du köpa en Sigma SD1? Udda kamera, samt verkar jobbigare att använda än en Canon 6D till exempel, som kostar nästan lika mycket.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

efter att ha köpt ett par tusen saker på ebay genom åren från företrädesvis tyska ebay kan jag säga lite om den tyska och 99.9% skickar till sverige trots att det står att dem bara skickar till tyskland jag brukar ofta inte ens fråga längre utan lägger bara bud aldrig någon som klagat....
annat som är värt att notera är att den tyska auktionen här precis som större delen av tyska ebay betalar man med en vanlig iban/swift överföring dvs vanlig bankkonto överföring och inte paypal så tänker du betala via paypål och ha hela deras buyer protection mm så avstå tyska ebay..
om du skickar en fråga till någon så fråga på tyska och inte engelska mängder med folk svarar inte om du frågar på engelska men om du kör tyska via google translate så svarar dem alltid..

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

För att jag uppskattar alternativa bildupptagningstekniker och har sett hur otroligt rena och fina färger man kan få med en Sigm.a Och det är faktiskt ett uppbyte mot min nuvarande Fujifilm S5 pro.

Skrivet av Elyxiator:

efter att ha köpt ett par tusen saker på ebay genom åren från företrädesvis tyska ebay kan jag säga lite om den tyska och 99.9% skickar till sverige trots att det står att dem bara skickar till tyskland jag brukar ofta inte ens fråga längre utan lägger bara bud aldrig någon som klagat....
annat som är värt att notera är att den tyska auktionen här precis som större delen av tyska ebay betalar man med en vanlig iban/swift överföring dvs vanlig bankkonto överföring och inte paypal så tänker du betala via paypål och ha hela deras buyer protection mm så avstå tyska ebay..
om du skickar en fråga till någon så fråga på tyska och inte engelska mängder med folk svarar inte om du frågar på engelska men om du kör tyska via google translate så svarar dem alltid..

Tack!

Vad är iban/swift?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

För att jag uppskattar alternativa bildupptagningstekniker och har sett hur otroligt rena och fina färger man kan få med en Sigm.a Och det är faktiskt ett uppbyte mot min nuvarande Fujifilm S5 pro.

Nu vet inte jag hur mycket du har fotat innan och hur mycket du vet om kameror. Men jag skulle faktiskt kika på Canon eller Nikon i förstahand. Har fotat i några år och kör nu med en 6D och kunde inte vara mer nöjd. Fotar mest porträtt så behöver inte super AF eller så.

Förstår att det kan vara kul med alternativa bildupptagningstekniker, men då tycker jag man ska köra på en gammal hasselblad istället.

Läs vad dpreview har att skriva om den:

Conclusion - Pros

Exceptional image quality at low ISO, especially in Raw mode (Detta får du med en Canon eller Nikon med, så inget som endast Sigman är bra på)
Very good build quality (including weatherproofing) (Detta får du med en Canon eller Nikon med, så inget som endast Sigman är bra på)
Straightforward operation, with external controls for all key functions
Large, clear viewfinder (Detta får du med en Canon eller Nikon med, så inget som endast Sigman är bra på)
Excellent grip, extremely comfortable to shoot for extended sessions
Near-perfect implementation of mirror lockup (for tripod work)

Conclusion - Cons
Extremely slow file write speeds, with erratic control behaviour while writing
Poor image quality at high ISO, with green and purple colour blotching in shadows
Evaluative metering somewhat prone to highlight clipping
Overly-conservative highlight clipping warning (can encourage underexposure)
No Live View (which makes accurate manual focus harder than it could be)
Unimpressive AF compared to similarly-priced competitors
Twin controls dials largely wasted, with duplicate functions in all modes except M
Uncomfortably-placed ISO button
ISO not displayed full time in viewfinder
Camera does not achieve specified continuous shooting speeds (about 1 fps slower in our tests)
AB configuration position on drive mode dial locks all other functions, and prevents shooting
Sigma Photo Pro software is slow and painful to use, and lacks standard controls such as cropping, straightening and lens corrections

Tycker verkligen inte det är värt dom extremt stora negativa punkterna för att lägga dom pengarna på en "alternativ" kamera. Ska man fota med såna dyra kameror så tycker jag att man ska fota i RAW, men Sigma har ju ett eget format som du får sitta i Sigma Photo Pro innan du ens kan tag in bilden i PS, vilket gör det sjukt ovärt om du fotar mycket, vilket man ska göra om man köper en kamera för dom pengarna.

Jag röstar på en 6D,7D, eller D7100, D600.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

IBAN/Swift är ett sätt att föra över pengar mellan olika banker internationellt. Logga in på din internetbank och gå till utlandsbetalning (om du ej har något sådant alternativ så får du ringa din bank och fråga hur man gör). Där står även hur IBAN/Swift fungerar. Den ena är bankkontorskod och den andra är bankkonto har jag för mig. Jag köpte ett Tamron 90 SP från tyska ebay och det var inga problem alls med varken garantin här i Sverige. Frågan är när du ska skicka in kameran på service, kan du göra det hos Sigma i Sverige?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Nu vet inte jag hur mycket du har fotat innan och hur mycket du vet om kameror. Men jag skulle faktiskt kika på Canon eller Nikon i förstahand. Har fotat i några år och kör nu med en 6D och kunde inte vara mer nöjd. Fotar mest porträtt så behöver inte super AF eller så.

Förstår att det kan vara kul med alternativa bildupptagningstekniker, men då tycker jag man ska köra på en gammal hasselblad istället.

*text*

Tycker verkligen inte det är värt dom extremt stora negativa punkterna för att lägga dom pengarna på en "alternativ" kamera. Ska man fota med såna dyra kameror så tycker jag att man ska fota i RAW, men Sigma har ju ett eget format som du får sitta i Sigma Photo Pro innan du ens kan tag in bilden i PS, vilket gör det sjukt ovärt om du fotar mycket, vilket man ska göra om man köper en kamera för dom pengarna.

Jag röstar på en 6D,7D, eller D7100, D600.

För att det är kul helt enkelt För att jag vill prova och "stöjda" lite alternativ bildupptagningsteknik. Digitala mellanformatare springer iväg i pris lite väl mycket. 10k känner jag att jag kan lägga på det här. Gratisklubb, bjudöl och ingen festivalresa så har jag fått igen det Jag hade förstås inte tackat nej till en Phase One 645DF+ med ett IQ280 bakstycke, men då får man bli livegen först, och det vill jag inte

Skrivet av stoffe_83:

IBAN/Swift är ett sätt att föra över pengar mellan olika banker internationellt. Logga in på din internetbank och gå till utlandsbetalning (om du ej har något sådant alternativ så får du ringa din bank och fråga hur man gör). Där står även hur IBAN/Swift fungerar. Den ena är bankkontorskod och den andra är bankkonto har jag för mig. Jag köpte ett Tamron 90 SP från tyska ebay och det var inga problem alls med varken garantin här i Sverige. Frågan är när du ska skicka in kameran på service, kan du göra det hos Sigma i Sverige?

Hittade avdelningen. Man skulle visst ha en BIC-kod inom EU/EES. Verkade lite iffigt att få till och få klart för sig sådär en timme innan auktionsslut, så jag sumpade den

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

För att jag uppskattar alternativa bildupptagningstekniker och har sett hur otroligt rena och fina färger man kan få med en Sigm.a Och det är faktiskt ett uppbyte mot min nuvarande Fujifilm S5 pro.

Tack!

Skrivet av Dubadai:

Nu vet inte jag hur mycket du har fotat innan och hur mycket du vet om kameror. Men jag skulle faktiskt kika på Canon eller Nikon i förstahand. Har fotat i några år och kör nu med en 6D och kunde inte vara mer nöjd. Fotar mest porträtt så behöver inte super AF eller så.

Förstår att det kan vara kul med alternativa bildupptagningstekniker, men då tycker jag man ska köra på en gammal hasselblad istället.

Läs vad dpreview har att skriva om den:

Conclusion - Pros

Exceptional image quality at low ISO, especially in Raw mode (Detta får du med en Canon eller Nikon med, så inget som endast Sigman är bra på)
Very good build quality (including weatherproofing) (Detta får du med en Canon eller Nikon med, så inget som endast Sigman är bra på)
Straightforward operation, with external controls for all key functions
Large, clear viewfinder (Detta får du med en Canon eller Nikon med, så inget som endast Sigman är bra på)
Excellent grip, extremely comfortable to shoot for extended sessions
Near-perfect implementation of mirror lockup (for tripod work)

Conclusion - Cons
Extremely slow file write speeds, with erratic control behaviour while writing
Poor image quality at high ISO, with green and purple colour blotching in shadows
Evaluative metering somewhat prone to highlight clipping
Overly-conservative highlight clipping warning (can encourage underexposure)
No Live View (which makes accurate manual focus harder than it could be)
Unimpressive AF compared to similarly-priced competitors
Twin controls dials largely wasted, with duplicate functions in all modes except M
Uncomfortably-placed ISO button
ISO not displayed full time in viewfinder
Camera does not achieve specified continuous shooting speeds (about 1 fps slower in our tests)
AB configuration position on drive mode dial locks all other functions, and prevents shooting
Sigma Photo Pro software is slow and painful to use, and lacks standard controls such as cropping, straightening and lens corrections

Tycker verkligen inte det är värt dom extremt stora negativa punkterna för att lägga dom pengarna på en "alternativ" kamera. Ska man fota med såna dyra kameror så tycker jag att man ska fota i RAW, men Sigma har ju ett eget format som du får sitta i Sigma Photo Pro innan du ens kan tag in bilden i PS, vilket gör det sjukt ovärt om du fotar mycket, vilket man ska göra om man köper en kamera för dom pengarna.

Jag röstar på en 6D,7D, eller D7100, D600.

Ligger mycket i vad du skriver angående RAW vs Sigma Photo Pro.

Att inte Sigmas kameror kan fota i råformat direkt måste ju vara en stor nackdel, och så som du skriver, väldigt omständligt. (och en sak jag inte visste)

För otroligt rena och fina färger får man ju med Canon & Nikon med.

Jag kan mycket väl förstå tänket, men när det gäller bildkvalitet så är det väl att göra det lite svårare för sig, än vad som skulle vara så mycket lättare.
Men jag vet inte, bara en tanke.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Rena och fina färger beror rätt mycket på objektivet som används och de enda objektiv du kommer kunna använda på en sigma är just sigmaobjektiv vilka går från sunkiga till sådär med några undantag för deras nyare modeller.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ligger mycket i vad du skriver angående RAW vs Sigma Photo Pro.

Att inte Sigmas kameror kan fota i råformat direkt måste ju vara en stor nackdel, och så som du skriver, väldigt omständligt. (och en sak jag inte visste)

För otroligt rena och fina färger får man ju med Canon & Nikon med.

Jag kan mycket väl förstå tänket, men när det gäller bildkvalitet så är det väl att göra det lite svårare för sig, än vad som skulle vara så mycket lättare.
Men jag vet inte, bara en tanke.

Ja det är en extremt stor nackdel, och väldigt omständigt. Som du sa med så är det ju inte så att man inte får bra bilder med Nikon eller Canon, och därför köper denna.

Skrivet av Inveramsay:

Rena och fina färger beror rätt mycket på objektivet som används och de enda objektiv du kommer kunna använda på en sigma är just sigmaobjektiv vilka går från sunkiga till sådär med några undantag för deras nyare modeller.

Har du helt rätt i med. Nu finns det ju en del bra Sigmas, speciellt deras ART serie. Men fortfarande inte bra nog för att lägga 10,000kr på denna kamera, för att i princip endast göra det väldigt omständigt för en själv. Just my two cents.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Är det Foveon sensor på det Sigmahuset du tänkt köpa?

Det är kul med lite udda teknik helt klart!

Citat:

Hittade avdelningen. Man skulle visst ha en BIC-kod inom EU/EES. Verkade lite iffigt att få till och få klart för sig sådär en timme innan auktionsslut, så jag sumpade den

Jag tror inte du kommer undan det där om du bestämt dig för att köpa en Sigma utomlands, lika bra att du sätter dig in i hur det funkar tills nästa auktion går ut.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Har handlat ganska länge från .co.uk, .de & .com.

Har dock slutat nästan helt från .com känns som att sista 4 åren har kappt 1/10 lyckats smita förbi tull..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Är det Foveon sensor på det Sigmahuset du tänkt köpa?

Det är kul med lite udda teknik helt klart!

Jag tror inte du kommer undan det där om du bestämt dig för att köpa en Sigma utomlands, lika bra att du sätter dig in i hur det funkar tills nästa auktion går ut.

Det stämmer! De har gjort en ny Foveon-sensor med 16MP (46 interpolerat) och något bättre ISO-prestanda.

Ja, absolut. Jag kände bara att det var lite väl tajt med tiden då att få till det hela. Jag vill veta vad jag gör innan jag slåt till

Skrivet av skog1s:

Ligger mycket i vad du skriver angående RAW vs Sigma Photo Pro.

Att inte Sigmas kameror kan fota i råformat direkt måste ju vara en stor nackdel, och så som du skriver, väldigt omständligt. (och en sak jag inte visste)

För otroligt rena och fina färger får man ju med Canon & Nikon med.

Jag kan mycket väl förstå tänket, men när det gäller bildkvalitet så är det väl att göra det lite svårare för sig, än vad som skulle vara så mycket lättare.
Men jag vet inte, bara en tanke.

Sigma tar bilder i råformat, jo, men kruxet ligger i att bara Sigma eget program kan läsa det. Det är synd. Men jag håller inte riktigt med om att man får Canon och Nikon riktigt. De ger tillräckligt bra färger, men Foveon är lite vassare vill jag påstå.

Skrivet av Inveramsay:

Rena och fina färger beror rätt mycket på objektivet som används och de enda objektiv du kommer kunna använda på en sigma är just sigmaobjektiv vilka går från sunkiga till sådär med några undantag för deras nyare modeller.

Så dåliga är inte Sigmas objektiv. Visst, de har mycket billigt skit, men de är ju den bästa tredjepartsobjektivmakaren överlag skulle jag vilja påstå.

Till alla skeptiker, så är jag fullt införstådd med att det egentligen inte finns något helt logiskt med detta köp. Men det är lite som med audiofili... tycke och smak! Jag ska inte ha denna som min huvudkamera direkt. För det ändamålet får det bli en Nikon D4 eller nåt liknande. Detta är mer en experimentkamera. Men just nu finns det ingen fullformatskamera som uppfyller alla mina krav, så tills den dagen kommer får detta bli min huvudkamera

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Finns det ingen inställning på e-bay så det bara är europeiska säljare?
Eller någon liknande sajt så man slipper allt bök med tull och moms etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freedee503:

Finns det ingen inställning på e-bay så det bara är europeiska säljare?
Eller någon liknande sajt så man slipper allt bök med tull och moms etc?

Scrolla ned och kolla till vänster, och kryssa i Europe i listan "Item Locations"

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Tänk på att även fast du köper från co.uk eller .de så kan varan skickas från utanför EU (Står vart det skickas från) och isf så kan tullen haffa grejerna.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010