Övertro på 80-plus certifiering?

Permalänk
Medlem

Övertro på 80-plus certifiering?

Går själv nu i köpfunderingar på ett nytt nätagg. Har tittat i en massa trådar här i forumet.

Tycker det verkar vara en stor övertro på 80-plus certifiering här. I alla trådar som frågar efter råd får man alltid svaret, "lägg till ett par hundra och köp ett certifierat nätagg". Skulle vara intreresant att veta vad som grundar sig bakom detta råd. Ni som brukar ge köprekommendationer får gärna motivera varför ni rekommenderar folk att betala flera hundringar extra för certifierade nätagg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZippZopp:

Går själv nu i köpfunderingar på ett nytt nätagg. Har tittat i en massa trådar här i forumet.

Tycker det verkar vara en stor övertro på 80-plus certifiering här. I alla trådar som frågar efter råd får man alltid svaret, "lägg till ett par hundra och köp ett certifierat nätagg". Skulle vara intreresant att veta vad som grundar sig bakom detta råd. Ni som brukar ge köprekommendationer får gärna motivera varför ni rekommenderar folk att betala flera hundringar extra för certifierade nätagg.

Generellt är dom flesta 80+ agg ju inte helt katastrofala, tycker 80+ certifieringsstandarden har rensat ut en del bland skräpaggen. Hur som helst ska man inte stirre sig blind på 80+ silver, gold osv. Bättre att läsa riktiga tests så man får ett bra agg med bra komponenter. Jag skulle tex. hellre köpa ett Seasonic bronze bygge med 105c jap. kondensatorer än ett FSP gold agg med sämre komponentval.

Sdan finns det ju faktiskt bra agg som inte är certifierade, beror dock oftast på att dom inte kan köra 110V. Igen, läs reviews på en seriös sida.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Är det inte 100% självklart, jag förstår egentligen inte vad du menar?

Om något har gått igenom en certifieringsprocess och godkänts, så vet man med (tämligen hög) säkerhet att produkten uppfyller de krav som ställs.

En icke-certifierad produkt KAN vara lika bra, men du har inget kvitto på det och tillverkaren är ju fri att ta vilka genvägar som helst eftersom de inte behöver uppfylla några certifieringskrav. Dessutom tillkommer frågan varför tillverkaren har valt att inte certifiera? För att de vet att deras produkter inte uppfyller kraven? De kan skylla på att det kostar tid och pengar, men varför skulle man lita på det?

Certifierade nätagg är en självklarhet. Jag skulle aldrig någonsin köpa ett som inte var det, och rekommenderar verkligen att alla gör det.

Att snåla in på nätagg är riktigt korkat, vad hjälper det om dur sparat några hundralappar när hela din utrustning brunnit?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det görs inga nätagg med någon form av kvalite som inte är minst 80+ godkända. Så man ska inte ens fundera på ett icke 80+ certifierat.
Det är alltså inte bara 80+ certifieringen som är viktig utan det faktum att det bara riktigt dåliga nätagg som inte är certifierade.

Visa mig gärna vilket nätagg du funderar på som inte är 80+

Permalänk

Högre certifiering = Lägre strömförbrukning, Lägre värmeutveckling vilket leder till tystare nätagg och längre livlängd.

Köper man ett helt ocertifierat nätagg så är det förmodligen skräpkomponenter som inte kommer hålla länge

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Ett 80+ PSU har oftast lite bättre kvalitet på sina komponenter än ett PSU utan. I Sverige så är det få PSU som inte har 80+ de utan 80+ brukar oftast vara rent skräp.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

80+ rensar bort dom värsta skitaggen. Men du har helt rätt i att det finns en stor övertro på saker som 80+ guld. Det finns många trådar om människor som går hårt på att det är extremt mycket värdare att köpa ett 80+ guld nätagg istället för silver tex. Endast på grund av certifieringen.

Finns ingen anledning att skippa 80+ då dessa nätagg kostar från 350kr och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippZopp:

Går själv nu i köpfunderingar på ett nytt nätagg. Har tittat i en massa trådar här i forumet.

Tycker det verkar vara en stor övertro på 80-plus certifiering här. I alla trådar som frågar efter råd får man alltid svaret, "lägg till ett par hundra och köp ett certifierat nätagg". Skulle vara intreresant att veta vad som grundar sig bakom detta råd. Ni som brukar ge köprekommendationer får gärna motivera varför ni rekommenderar folk att betala flera hundringar extra för certifierade nätagg.

Har jag uppfattat det rätt att du inte litar på certifieringen och kanske inte vet vilka krav som finns för att få ha ett cert.?
Själv har jag ingen aning, men nyfiken på svar.

Permalänk
Medlem

Betalar du inte el så behöver man inte bry sig så mycket om vilken cert. agget ligger på. Dock måste man kolla så den inte volt droppar under belastning och inte ripplar för mycket. Oftast är dessa två problem icke existerande i högre cert. klasser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att Australien kommer förbjuda 80+ bronze och sämre nätagg.. altså höjs kvaliteten till minst 80+ silver..
vilket antagligen rensar ut endel dåliga agg.. undrar om något liknande är på väg i Sverige ?

Hittade länk:
http://www.pcauthority.com.au/News/340827,80-silver-power-sup...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippZopp:

Går själv nu i köpfunderingar på ett nytt nätagg. Har tittat i en massa trådar här i forumet.

Tycker det verkar vara en stor övertro på 80-plus certifiering här. I alla trådar som frågar efter råd får man alltid svaret, "lägg till ett par hundra och köp ett certifierat nätagg". Skulle vara intreresant att veta vad som grundar sig bakom detta råd. Ni som brukar ge köprekommendationer får gärna motivera varför ni rekommenderar folk att betala flera hundringar extra för certifierade nätagg.

Måste säga att det är lite "Troll" varning på dig. Om man tittar i de trådar du tidigare har varit aktiv i så ser man att du gillar att starta "diskussion".
Jag tycker att du borde söka här på forumet och även på google och kolla vad en 80+ cert innebär så borde det i mångt och mycket besvara din frågdeställning.

Permalänk
Avstängd

Beror helt på. 80-plus certifieringar betyder att det har genomgåtts en extra genomgång på nätagget som i sin tur betyder att certifieringen är ett visst bevis att nätagget håller. Ju högre certifiering ju bättre komponenter måste finnas i nätagget. Enkelt. Däremot så ska man självfallet inte köpa nätagg baserat ENBART på certifieringen. Certifieringen gör det helt enkelt lättare för folk att skilja mellan hyfsade nätagg och rent skit. Sedan ska man även inte dras ifrån att titta upp om verkligen nätagget är certifierad.

Tex. här:

http://www.plugloadsolutions.com/80pluspowersupplies.aspx

För vissa företag dras inte ifrån att ljuga om sina certifieringar. Hantol tex. skulle ha "80-plus Gold" på sina agg. Problemet är väl att nätagget inte ens gick att starta pga. att spolen var av ren cement. Så om man ska köpa lite obskyra märken.. Kolla gärna upp det först innan man köper det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av DH82:

Måste säga att det är lite "Troll" varning på dig. Om man tittar i de trådar du tidigare har varit aktiv i så ser man att du gillar att starta "diskussion".

Nästan tack tror jag? Om du hade läst mer så ser du också att jag ifrågasätter "sanningar" bland folk som tror sig veta. Ja, jag är tämligen säker på vad 80-plus certifiering innebär vilket jag misstänker att 90% av de som ger rekomendationerna inte faktiskt gör. Därför statade jag denna tråd.

Skrivet av Wiinis:

Har jag uppfattat det rätt att du inte litar på certifieringen och kanske inte vet vilka krav som finns för att få ha ett cert.?

Nä, jag litar fullt på den och vet vad den innebär.

Skrivet av DH82:

Jag tycker att du borde söka här på forumet och även på google och kolla vad en 80+ cert innebär så borde det i mångt och mycket besvara din frågdeställning.

Skrivet av backfeed:

En icke-certifierad produkt KAN vara lika bra, men du har inget kvitto på det och tillverkaren är ju fri att ta vilka genvägar som helst eftersom de inte behöver uppfylla några certifieringskrav.

Skrivet av teejee:

Det görs inga nätagg med någon form av kvalite som inte är minst 80+ godkända. Så man ska inte ens fundera på ett icke 80+ certifierat.
Det är alltså inte bara 80+ certifieringen som är viktig utan det faktum att det bara riktigt dåliga nätagg som inte är certifierade.

Så, för alla som inte vet vad 80-plus certifiering är så är det bara en effektivitietsmätning över nätaggets effektintervall. Nä, det har ingenting med byggkvalitet eller komponenter att göra. Ja, det gallrar ut alla nätagg som inte klarar sin effektmärkning. Ja, det gallrar också ut bra agg anpassade för enbart en marknad som inte klarar av både 110 och 230 V (dock ej Titanium-certifiering som bara gäller för 230 V).

Skrivet av backfeed:

Dessutom tillkommer frågan varför tillverkaren har valt att inte certifiera? För att de vet att deras produkter inte uppfyller kraven? De kan skylla på att det kostar tid och pengar, men varför skulle man lita på det?

Ej 110/230V stöd är en anledning. Kostnad säkert en annan. Finns säkert andra också.

Skrivet av H4nsson:

Köper man ett helt ocertifierat nätagg så är det förmodligen skräpkomponenter som inte kommer hålla länge

Skrivet av Anders9110:

Ett 80+ PSU har oftast lite bättre kvalitet på sina komponenter än ett PSU utan. I Sverige så är det få PSU som inte har 80+ de utan 80+ brukar oftast vara rent skräp.

Det enda certifieringen säger om kvaliten är att produkten klarar effektmärkningen. Man kan isf till lika stor grad säga att köp en dyrare produkt eftersom du får vad du betalar för.

Skrivet av H4nsson:

Högre certifiering = Lägre strömförbrukning, Lägre värmeutveckling vilket leder till tystare nätagg och längre livlängd.

Sant. Det här är i princip den enda riktiga motivering till varför man ska titta på certifiering. Men då måste man räkna in den extra inköpskostnaden mot vad man sparar under produktens livslängd.

Skrivet av backfeed:

Är det inte 100% självklart, jag förstår egentligen inte vad du menar?

Certifierade nätagg är en självklarhet. Jag skulle aldrig någonsin köpa ett som inte var det, och rekommenderar verkligen att alla gör det.

Att snåla in på nätagg är riktigt korkat, vad hjälper det om dur sparat några hundralappar när hela din utrustning brunnit?

Här är en typisk motivering som inte har nått med certifiering att göra över huvudaget. Isf ska du kolla på vilka inbyggda skydd nätagget innehåller och strunta i vilken certifieringen.

Permalänk

Så syftet med tråden är lite av en undersökning? Du vill veta om folk verkligen förstår vad en 80+ certifiering innebär när dom själva rekommenderar 80+ nätagg här på forumet?

Du verkar ha ganska bra koll på vad en 80+ certifiering innebär, Vad är din åsikt angående 80+ nätagg? Tycker du att det är värt dom extra hundralapparna?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Emil Å tog upp detta i en fredagspanel eller frågelåda. Speciellt guld- och platinumcertifierade nätagg måste ha hög kvalitet på komponenterna, annars hade de inte kunnat uppnå kraven.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Så syftet med tråden är lite av en undersökning? Du vill veta om folk verkligen förstår vad en 80+ certifiering innebär när dom själva rekommenderar 80+ nätagg här på forumet?

Nä, jag försöker ta reda på vad jag har missat. Vad de som verkligen vet vad de pratar om, vad de kan lära mig för nya saker. Och, få de som bara slänger ut råd utan att veta vad de pratar om, att tänka sig för en gång extra.

Skrivet av H4nsson:

Du verkar ha ganska bra koll på vad en 80+ certifiering innebär, Vad är din åsikt angående 80+ nätagg? Tycker du att det är värt dom extra hundralapparna?

Certifiering för mig är bara en ekonomisk beräkning att räkna hem vad jag tjänar in på elförbrukningen under den tid jag använder nätagget. För andra kan det också vara ett miljöval för att minska energiförbrukningen i samhället. Kvaliteten på produkten ifråga försöker jag nog kontrollera på annat sätt än att leta efter en dekal.

Skrivet av Piece of Cake:

Emil Å tog upp detta i en fredagspanel eller frågelåda. Speciellt guld- och platinumcertifierade nätagg måste ha hög kvalitet på komponenterna, annars hade de inte kunnat uppnå kraven.

Emil Å räknas nog inte som världens bästa referens i min lärobok. Är inte hundra på hur komponentkvalitet och effektivitet går ihop på ett nätagg men en del sanning kan det nog ligga i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippZopp:

Nä, jag försöker ta reda på vad jag har missat. Vad de som verkligen vet vad de pratar om, vad de kan lära mig för nya saker. Och, få de som bara slänger ut råd utan att veta vad de pratar om, att tänka sig för en gång extra.

Certifiering för mig är bara en ekonomisk beräkning att räkna hem vad jag tjänar in på elförbrukningen under den tid jag använder nätagget. För andra kan det också vara ett miljöval för att minska energiförbrukningen i samhället. Kvaliteten på produkten ifråga försöker jag nog kontrollera på annat sätt än att leta efter en dekal.

Emil Å räknas nog inte som världens bästa referens i min lärobok. Är inte hundra på hur komponentkvalitet och effektivitet går ihop på ett nätagg men en del sanning kan det nog ligga i det.

Det är ganska välkänt att utan bra komponenter så kan man inte uppnå 80+certifieringar, testerna på nätagg är jävligt hårda och nätagg kan ordagrant explodera om man pressar för 80+cerifiering och dom inte klarar det.

Det går liksom inte att uppnå den certifieringen utan att nätagget är byggt bra, måndags ex går lltid att få och enheter kan gå sönder ändå, men det inser alla, och det är inte det vi pratar om här.

Nätagget kan också ha en massa andra problem, låta en jävla massa, och inte leverera ström på 12v linorna som man vill, men dom kommer vara av bra kvalité för det är dom testade för.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Det är ganska välkänt att utan bra komponenter så kan man inte uppnå 80+certifieringar, testerna på nätagg är jävligt hårda och nätagg kan ordagrant explodera om man pressar för 80+cerifiering och dom inte klarar det.

Hur och varför då? Nu får du gärna förklara vilka komponenter i ett agg som måste vara bra. Jag har sett nätagg explodera trots att de ger en bra bit över 80% effektivitet.

Permalänk
Medlem

Om vi säger så här mitt guldnätagg hade coilwhine medans mitt brons var knäpptyst.

Om du vill spara el och planerar att köra på nätagget i flera år kanske det är värt men annars inte.

Min åsikt.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippZopp:

Så, för alla som inte vet vad 80-plus certifiering är så är det bara en effektivitietsmätning över nätaggets effektintervall. Nä, det har ingenting med byggkvalitet eller komponenter att göra. Ja, det gallrar ut alla nätagg som inte klarar sin effektmärkning. Ja, det gallrar också ut bra agg anpassade för enbart en marknad som inte klarar av både 110 och 230 V (dock ej Titanium-certifiering som bara gäller för 230 V).

Jag och antagligen de andra du citerar vet mkt väl vad 80+ certifieringarna betyder. Men du vill uppenbarligen främst spela allvetande istället för att läsa vad folk skriver.

Jag upprepar vad jag sa ovan, det görs inga bra agg som inte är 80+ certifierade, det finns ingen marknad för ett sånt nätagg. Sedan kan man självklart göra ett dåligt nätagg som är 80+ certifierat.
Men om man ihop med 80+ (helst ännu bättre) också väljer ett etablerat märke så får man i praktiken minst ett hyfsat nätagg. Visa annars gärna motsatsen på 80+ nätagg av erkänt märke som är ett skräpagg.

Sedan rent tekniskt så måste många delar av nätagget vara av hög kvalite för att nå riktigt hög effektivitet, gäller främst guld och uppåt. Och under certifieringen belastas de till max, så det går inte certifiera falskmärkta produkter som är vanligt i skräpklassen.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Det görs inga nätagg med någon form av kvalite som inte är minst 80+ godkända. Så man ska inte ens fundera på ett icke 80+ certifierat.
Det är alltså inte bara 80+ certifieringen som är viktig utan det faktum att det bara riktigt dåliga nätagg som inte är certifierade.

Visa mig gärna vilket nätagg du funderar på som inte är 80+

det finns vissa märken som inte kan få 80+ cert för att deras agg endast säljs i länder med 230v i nätet och därför spar in på att göra dem 110v kompatibla och alla 80+ tester görs vid 110v då 230v ger ännu bättre resultat dvs de testar med sämsta möjliga förhållande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Det görs definitivt ickecertifierade nätdelar som med råge uppfyller 80+ kraven eftersom kraven faktiskt innebär en försämring av verkningsgraden om man enbart avser att de inte ska drivas med 110V.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippZopp:

Hur och varför då? Nu får du gärna förklara vilka komponenter i ett agg som måste vara bra. Jag har sett nätagg explodera trots att de ger en bra bit över 80% effektivitet.

Nu har jag inte så bra koll på komponenterna i nätagg men bra kondesatorerna är viktigt för nätaggets livslängd och dom har inget med 80+ ratingen att göra, dock så testas effektiviteten vid 100% load vilket iaf är en bra försäkring om att nätagget klarar leverera vad det lovar. Ett nätagg med hög effektivitet lär även gå svalare och därmed hålla längre och vara tystare vilket imo är ett bättre argument för hög effektivitet än att man får en billigare elräkning. Hög 80+ rating är isf viktigare för företag osv för snackar vi hundratals datorer så börjar det göra lite mer skillnad.

Sen ser jag inte riktigt problemet, så gott som alla vettiga agg är ju 80+ ändå så inte direkt så att man kan välja ett icke 80+ om man ska ha ett modulärt agg med mycket kräm. Själv skiter jag lite i vilken certifiering det är utan kollar upp recensioner ist för att kolla komponentval och byggkvalitet. Sen kan det mycket väl stämma att det är en övertro, folk som tror att dom har ett super nätagg bara för att det har en hög 80+ certifiering när det egentligen är ett budgetagg, ratingen står ju bara för effektiviteten och inte för nätagget i helhel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

Om vi säger så här mitt guldnätagg hade coilwhine medans mitt brons var knäpptyst.

Om du vill spara el och planerar att köra på nätagget i flera år kanske det är värt men annars inte.

Min åsikt.

Det har ju knappast med 80+ certifiering att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippZopp:

Går själv nu i köpfunderingar på ett nytt nätagg. Har tittat i en massa trådar här i forumet.

Tycker det verkar vara en stor övertro på 80-plus certifiering här. I alla trådar som frågar efter råd får man alltid svaret, "lägg till ett par hundra och köp ett certifierat nätagg". Skulle vara intreresant att veta vad som grundar sig bakom detta råd. Ni som brukar ge köprekommendationer får gärna motivera varför ni rekommenderar folk att betala flera hundringar extra för certifierade nätagg.

Tycker du gör helt rätt i att skapa denna tråden.
För det första det är ett forum, det är det sidan är till för.
Sedan så är vi väl ändå alla här för att lära oss mer om teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Det har ju knappast med 80+ certifiering att göra.

Nä självklart inte! Men de som påstår att guld är bättre kvalite

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippZopp:

Går själv nu i köpfunderingar på ett nytt nätagg. Har tittat i en massa trådar här i forumet.

Tycker det verkar vara en stor övertro på 80-plus certifiering här. I alla trådar som frågar efter råd får man alltid svaret, "lägg till ett par hundra och köp ett certifierat nätagg". Skulle vara intreresant att veta vad som grundar sig bakom detta råd. Ni som brukar ge köprekommendationer får gärna motivera varför ni rekommenderar folk att betala flera hundringar extra för certifierade nätagg.

80+ menas att den kan använda mer än 80% av den totala kraften i 12V rail vilket används för gpun och cpun (rätta mig om de fel )
Ett skräpagg vi säger ace från sweden som har 500watt kan ju inte riktigt använda 500watt utan exploderar så fort du kopplar in nåt som tar en watt för mycket. Köpte en dator som hade det och den small första sekunden man satte på datorn så .......om du inte vill lägga pengar på ett bra agg får du skylla dig själv om nåt fel händer . Tänk på att agget är ansvarig för all ström till datorn som ska hålla i flera år det är värt att investera 80+.

Dock gäller detta endast till dyrare kraftigare delar bygger man en htpc för ca 4k är inte 80+ ett måste hoppas inte texten blev för lång MVH Lexius

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

" Improved efficiency and power quality in the 80 PLUS PC reduces the phase currents
by over 40% and the neutral currents by over 80%"
http://www.plugloadsolutions.com/docs/collatrl/print/80plus_p...

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lexius:

80+ menas att den kan använda mer än 80% av den totala kraften i 12V rail vilket används för gpun och cpun
Ett skräpagg vi säger ace från sweden som har 500watt kan ju inte riktigt använda 500watt utan exploderar så fort du kopplar in nåt som tar en watt för mycket.

NEJ !
80+ avser bara verkningsgraden på nätdelen, dvs att minst 80 % av den på primärsidan inmatade effekten kommer ut på sekundärsidan, exakta krav finns här:
http://www.plugloadsolutions.com/80pluspowersupplies.aspx#

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag och antagligen de andra du citerar vet mkt väl vad 80+ certifieringarna betyder. Men du vill uppenbarligen främst spela allvetande istället för att läsa vad folk skriver.

Jag upprepar vad jag sa ovan, det görs inga bra agg som inte är 80+ certifierade, det finns ingen marknad för ett sånt nätagg. Sedan kan man självklart göra ett dåligt nätagg som är 80+ certifierat.
Men om man ihop med 80+ (helst ännu bättre) också väljer ett etablerat märke så får man i praktiken minst ett hyfsat nätagg. Visa annars gärna motsatsen på 80+ nätagg av erkänt märke som är ett skräpagg.

Sedan rent tekniskt så måste många delar av nätagget vara av hög kvalite för att nå riktigt hög effektivitet, gäller främst guld och uppåt. Och under certifieringen belastas de till max, så det går inte certifiera falskmärkta produkter som är vanligt i skräpklassen.

Har inte anklagat någon specifik för att inte veta vad 80-plus certifiering innebär. Kan också upprepa mig själv: Certifieringen säger inget alls om kvaliteten på komponenterna. Certifiering anger endast hur effektivt ett agg genererar sin uteffekt. De enda nätagg som certifiering gallrar bort är de som inte klarar angiven uteffekt och understiger 80% effektivitet. Alla skitagg som klarar dessa kriterier slinker igenom. Ett certifierat skitagg är knappast så mycket mer att ha än ett ocertifierat skitagg.

Certifiering kräver att agget måste prestera både för 110V och 230V vilket utesluter nätagg som optimerats att bara fungera under en inspänning. Skulle en tillverkare ge sig på att göra det effektivaste nätagget de kan optimerat enbart för 230V skulle det inte bli godkänt. Antagligen just därför 80-Plus Titanium finns, den kräver endast 230V.

Eftersom certifieringen är en kostnad för tillverkaren och ocertifierade produkter blir billigare, så självklart finns det en marknad för bra ocertifierade nätaggar! Majoriteten handlar efter plånboken.

Skrivet av Cameltotem:

Om vi säger så här mitt guldnätagg hade coilwhine medans mitt brons var knäpptyst.

Skrivet av Mars SSX:

Det har ju knappast med 80+ certifiering att göra.

Exakt! Högre certifieringsklass är ingen garanti för en bättre produkt.