AMD A-serien "Carrizo" planerad för 2015 – FX-serien Vishera består

Permalänk
Melding Plague

AMD A-serien "Carrizo" planerad för 2015 – FX-serien Vishera består

Efter Kaveri kommer Carrizo, som tar klivet ned till 20 nanometer och får ett maximalt TDP-värde på 65 watt. Produktplanerna avslöjar även att inga nya FX-processorer är planerade för 2015.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

RIP AM3+

Permalänk

Riktigt tråkigt om dom lägger ner FX serien. Hoppas dom kommer tillbaka under 2016

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

TDP på 65 W känns bra.
I övrigt är det väl bara att vänta o se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Känns lite som en långsam avveckling. :/
65W TDP är ju positivt för vissa, men det pekar också på att prestandan inte ökar så mycket. Kan det vara så att 20nm gör det svalare men mer svårkylt, som med IB?

Permalänk
Medlem

Hoppas att MANTEL kan rädda oss AMD fans som sitter med lite äldre cpu.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Prestandaökningar hoppas vi på. Kanske nästa fx baseras på sockel fm2+, det skulle förklara det relativt låga tdp värdet om man sparar de värre modellerna till fx

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Så AMD har helt och hållet lagt ner planerna på att konkurrera på PC-gaming marknaden? AM3+ lär ju få foten nu när FX läggs på is. Hoppas dem kommer igen med besked om något år. Det drabbar ju alla om Intel får leva loppan på toppen. Om inte AMD flåsar dem i nacken så försvinner ju all press att utveckla tekniken. Kolla vad som redan hänt dem senaste åren sedan Sandy Bridge. Dem som sitter på en vettig SB kan behålla dem länge till då prestandaökningen i IV och nu Haswell är minimal. Konkurrens är BRA.

Permalänk
Medlem

^^ Mest oroad för prisutvecklingen faktiskt. I entusiast-segmentet kommer vi i så fall få vänja oss vid Intels 10'000 kr för värsta, 4-5000 för 2:a och 2500 för 3:e (baserat på 3960X, 3930K och 3820). Tråkigt för plånboken.

Permalänk
Medlem

Wow, undrar om priserna på FX modellerna kommer att falla ännu mera.

Nu kan vi ju bara spekulera vad som händer. Kommer kanske AMD att släppa Excevator till desktop senare fast under ett annat namn eftersom varumärket FX inte är så starkt nu, kommer de kanske att köra vidare på en annan artiktetur eller drar de sig ur helt?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd

Bra att AMDs kommande processorer får lägre TDP!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murvel88:

Så AMD har helt och hållet lagt ner planerna på att konkurrera på PC-gaming marknaden?

Nej, de har lagt ner planerna på att konkurrera med intel helt och hållet inom alla områden annat än "mainstream".
Dvs det är APU'er och de nya konsollerna nu som gäller för AMD, de har inte längre något nytt att komma med vare sig för entusiaster, spelnördar, professionella användare eller servrar.

Permalänk
Medlem

Det verkar snarare vara så att amd hoppas att gamingmarknaden skall utvecklas. OM nu Mantle slår, så verkar ju den mer eller mindre helt ta bort behovet av starkaste möjliga CPU för gaming. I det läget blir Intels stora CPUer tekniskt intressanta, men ekonomiskt iirrelevanta för gaming och för flertrådade applikationer har AMD redan väldigt starka produkter.

Konkurrens redefined...

Permalänk
99:e percentilen

Jag tycker det är otroligt tråkigt att Intel har monopol på vettiga processorer.

Ändå kommer jag hosta upp HurMycket Haswell-E än kommer kosta. Men vad har man för val?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Och här har man köpt ett dyrt AM3+ -moderkort för att framtidssäkra sig... Skit.

Jag vill verkligen inte ha intel, men i nuläget verkar det som att mitt nästa moderkort mer eller mindre måste ha intel om jag vill kunna hänga med prestandamässigt.

Kan vi i alla fall få hoppas på eh krympning av Vishera, så att de drar lite mindre ström och klockar lite bättre?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hmm... Har vi sån tur att de planerar en rejäl comeback?
Just nu vet jag inte vad jag ska tro... :-\

De rullar ju på bra med mellanklassen och lägre iaf.
8350 står ju sig iofs hyfsat ett tag till, men det behövs en uppföljare.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Känns som AMD gör en Volvo. Volvo har ju tagit nu och bytat ut alla sin 6 och 8 cylindriga motorer mot 2L rad fyror med bältdriven turbo och en avgas driven på både sina dieslar och bensinare som f.ö delar 40% av alla interna delar blocket på motorerna är densamma oavsett om det är en diesel eller bensin.

Tror AMD kommer göra något liknande i gaming världen, dvs att med Mantle så kommer du bara behöva en 7700K och ett separat grafikkort att köra Hybrid Crossfire med för att kunna tillgodose de flesta!

Nu kommer ju inte alla här inne jubla då man inte kan köra 4k gånger 3 och 120FPS i BF4 på denna lösning som går loss på 2000kr!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Fyfan. Intel med 100% monopol på prestanda processorer är ju inte speciellt bra. Även intel gör ju satsningar på bra grafik i sina prollar... hoppas dom inte blir "bättre" än AMDs APUer 2015 när intel kommer ner på 10 nm teknik.

Permalänk
Medlem

Det handlar om helheten, hur sakerna jobbar i hopa och det verkar som AMD helt fokuserar på detta i nuläget.
Sedan att FX består utan att den utvecklas innebär inte att den avvecklas.
Kan tänka mig att AMD jobbar på en uppföljare till nuvarande FX, men vill inte visa planerna på detta.

Permalänk
Medlem

Indirekt är dessa A-processorer konkurrenter mot intels I5&I7 (deras fyrkärniga modeller). Även dessa har inbyggda GPU'er. De intelprollar som inte har det är ju deras E-plattform, det är ju snarast med dessa som FX-serien konkurrerade.

Pga otillräcklig prestanda blev FX-serien dock något man valde istället för någon random I5-processor för att tjäna någon hundralapp, men produktstrategiskt så var det knappast något som var planerat.

Rent hypotetiskt skulle dessa A-processorer i framtiden kunna konkurrera med intels fyrkärneprocessorer om de bara lyckas bra med utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Fan vad synd att det inte blir nån mer FX. Vill verkligen ha nåt mer än 4 kärnor, då jag även raytracar utöver spelande. Och vill inte köpa Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Känns lite som en långsam avveckling. :/
65W TDP är ju positivt för vissa, men det pekar också på att prestandan inte ökar så mycket. Kan det vara så att 20nm gör det svalare men mer svårkylt, som med IB?

Jag tror det är precis tvärtom. 20 nm (och mindre) gör att kretsarna läcker mer ström vid höga frekvenser med dagens kretsteknik. Intel har bättre krets-teknik som kan motverka detta (tri-gate) men de lär ju knappast dela den med AMD.
Att IB ibland är svårkyld är ju enbart för att stackars fattiga Intel inte har råd att löda fast värmeskölden ovanpå kärnan utan istället limmar den.

Hoppas verkligen att AMD kan prångla ut någonting som kan ersätta 8320/8350 annars lär vi nog inte se några upplåsta Intel-prollar under 2k.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av A7V:

Jag tror det är precis tvärtom. 20 nm (och mindre) gör att kretsarna läcker mer ström vid höga frekvenser med dagens kretsteknik. Intel har bättre krets-teknik som kan motverka detta (tri-gate) men de lär ju knappast dela den med AMD.
Att IB ibland är svårkyld är ju enbart för att stackars fattiga Intel inte har råd att löda fast värmeskölden ovanpå kärnan utan istället limmar den.

Hoppas verkligen att AMD kan prångla ut någonting som kan ersätta 8320/8350 annars lär vi nog inte se några upplåsta Intel-prollar under 2k.

tri-gate är knappast något nytt så det är inte alls svårt för AMD att köra samma sak. Frågan är bara om deras design kräver det eller inte.

Permalänk
Medlem

Får skaffa en till 8350 som reserv ifall min nuvarande skulle gå sönder. Vill inte köpa en Intel vare sig den är bättre eller inte. Jag har ju två AM3+ moderkort så jag kanske köper 2 x 8350 istället.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HurMycket:

Jag tycker det är otroligt tråkigt att Intel har monopol på vettiga processorer.

Ändå kommer jag hosta upp HurMycket Haswell-E än kommer kosta. Men vad har man för val?

Vi får trösta oss med alla Intel fanboys äntligen verkar få som dom vill.

Skrivet av AMD-FX:

Får skaffa en till 8350 som reserv ifall min nuvarande skulle gå sönder. Vill inte köpa en Intel vare sig den är bättre eller inte. Jag har ju två AM3+ moderkort så jag kanske köper 2 x 8350 istället.

Jag hoppas att våra FX8350 håller ett bra tag till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Hmm... Har vi sån tur att de planerar en rejäl comeback?
Just nu vet jag inte vad jag ska tro... :-\

Haha slänger ut FX.

AM4 med Phenom 3!

Skulle vart nåt :/

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Ja detta var riktigt tråkigt och för oss som investerat i AM3+ blev det inte lika roligt längre. Får se om man kör på FM2+ till nästa bygge då.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Jag tror det är precis tvärtom. 20 nm (och mindre) gör att kretsarna läcker mer ström vid höga frekvenser med dagens kretsteknik. Intel har bättre krets-teknik som kan motverka detta (tri-gate) men de lär ju knappast dela den med AMD.
Att IB ibland är svårkyld är ju enbart för att stackars fattiga Intel inte har råd att löda fast värmeskölden ovanpå kärnan utan istället limmar den.

Hoppas verkligen att AMD kan prångla ut någonting som kan ersätta 8320/8350 annars lär vi nog inte se några upplåsta Intel-prollar under 2k.

Transistorerna i sig drar mindre ström, och jag tror nog GF också har metoder att hantera det ökade strömläckaget på.
Angående IB så ser man samma mönster i viss utsträckning på IB-E som har lödd IHS.
Jämför W/mm² så ser du varför IB är svårkyld.

Permalänk
Medlem

Jaha. Blir antagligen Intel nästa gång då.

Sitter fortfarande på en Phenom II 1100T och den puttrar på bra. Inte sett nån större anledning att byta upp mig när jag sitter på en AMD plattform. Inget stort kliv mellan 1100T och 8350.

Permalänk
Avstängd

min cpu med lite oc duger nog till 2016 så hoppas på nån ny modell till dess

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w