Dell P2815Q kan bli först med 4K-upplösning under 1 000 dollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Detta blir med andra ord inte en 4k, utan en UHD skärm.
Blir antagligen 10-bit, synd bara att Nvidia och AMD inte ger oss 10-bit om man inte köper deras "arbetskort"(Quadro och FirePro).
Blir lite less på att det blir färgrader (gradient).

Min U3011 är seg som tusan så denna blir nog definitivt det med.

Så ett GTX680 klarar av att hålla sig över 60FPS på Crysis 3 på Very High i 1080p?

Så om ett grafikkort inte klarar sig konstant över 60fps på ett av de mest krävande spelen på högsta upplösning så betyder det att "kortet knappt klarar 1080p"? Du tycker inte att det är att trolla att säga att föra generationens top of the line kort kanske klarar windows?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Redblaze:

120 Hz please!!

Och du tror seriöst att det finns HDMI som stödjer 120Hz i den upplösningen? Innan de har släppt något som stödjer 120Hz i den upplösningen så skulle denna skärm vara tagen ur lager.

Skrivet av KlyfftPotatis:

Tyst tvelander. Vet att du sitter med bankkortet framme för att köpa 3 st !!

Bankkort? Tvelander sitter med sin egen bankdirektör bredvid sig och allt han behöver göra är att nicka så blir det transaktion.

Skrivet av flyawaynille:

En fråga till de lite mer insatta. Kan ett gtx 680 få ut 4k i 60hz?

Om du menar FPS? Inte ens i närheten. Vramet skulle sugas upp så fort du startade BF4 tex. Sedan är GPUn för svag. Inte ens ett GTX Titan kan ge stabila 60 FPS i den upplösningen.

Skrivet av flyawaynille:

Det låter bra. I spel lär jag köra i 1080p så det är inga stora problem. Är mer i generellt användande som jag vill ha 4k.

Ahhh... Displayport ev. Standarden har helt stagnerat på sista tiden tyvärr. HDMI klarar absolut inte av det och 2.0 har ryktast vara påväg i åratal. Displayport verkar stödja 4K i 60Hz.

Skrivet av skog1s:

Rätta mig gärna, men senaste hårdvaran skulle väl inte ha problem att driva en , två eller tre 4k skärmar samtidigt?

Om du stoppar in nog många kort så visst. Ett GTX Titan går dock på knäna i 4K.

Skrivet av guos89:

Ja precis, det blir BILLIGARE! (mindre material åtgång osv)

Om du inte märkt det redan så finns det mobiler med FULL HD upplösning på skärmar så små som 4.7" som är bra mycket billigare än stora 30,40,50,60 tums FULL HD tv apparater...

Det är inte så att en "pixel" kostar en viss summa pengar.

Och hävdar du pixeltäthet så kontrar jag med att vi i mobiler redan har skärmar med pixeltäthet uppemot 500ppi.

Snackar vi en 24" datorskärm med 4k rör det sig om kanske som högst halva den siffran.

Du glömmer det faktum att det inte är samma paneler i TV och datorskärmar. Det är billigare att producera en TV per pixel än vad det är att producera en bildskärm.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Men hur blir 1080p ut på en sån här skärm? Borde gå jämnt ut om det e 3840 x 2160, men hur blir prestandan egentligen?

För film spelar det nog ingen större roll prestandamässigt, fast 4k är ur denna aspekt bortkastat också. Tänker framför allt på spel, har ingen lust att försöka driva 4k res spel.

Även om det vore trevligt med en 4k desktop köper jag nog hellre extra skärmar ärligt talat.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av subruz:

Men hur blir 1080p ut på en sån här skärm? Borde gå jämnt ut om det e 3840 x 2160, men hur blir prestandan egentligen?

För film spelar det nog ingen större roll prestandamässigt, fast 4k är ur denna aspekt bortkastat också. Tänker framför allt på spel, har ingen lust att försöka driva 4k res spel.

Även om det vore trevligt med en 4k desktop köper jag nog hellre extra skärmar ärligt talat.

1080P blir 1080P. Allt blir större helt enkelt. På samma sätt som du skulle ställa in 1280x1024 i upplösning på skärmen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av SebboD:

4K + äkta 120 Hz lär inte dyka upp de närmsta 5-6 åren.

Jodå, det kommer det.

Permalänk
Medlem

Lär inte vara någon spelskärm direkt med tanke på att dess dyrare lillebror har 8ms GTG och högst sannolikt betydande input lag, men säkert urtrevlig till bildbehandling. Är jag tråkig om att jag ser det mer realistiskt att behöva vänta fem år till på riktigt intressanta 4K-skärmar?

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Detta blir med andra ord inte en 4k, utan en UHD skärm.

Vad är skillnaden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyperträd:

Jodå, det kommer det.

Ser du något mer i den?

Skrivet av Hyperträd:

Vad är skillnaden?

4K är egentligen 4096 x 2160 medan UHD är 3840 X 2160

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Tur att man inte blir så våt i byxan av denna pixelhysteri, kör fortfarande 1920x1080 och är fortfarande nöjd med det, så nästa tåg att hoppa på blir nog antagligen 2560x1440, och där lär man ju stanna några år innan man ens funderar på nästa lekplats UHD/4K som nog ligger 3-5 år i framtiden för mej och de flesta andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Lär ju krävas mer än tre Titans för att driva den upplösningen

Tror jag inte.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

Tror jag inte.

Ett kort kommer då inte kunna det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

http://www.amuletten.net/1976-large/spakula-150mm.jpg

Ser du något mer i den?

4K är egentligen 4096 x 2160 medan UHD är 3840 X 2160

4096*2560 är upplösningen jag söker.

IBM hade 3840*2400 på sin gamla skärm från 2001.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd

4k gaming 2014.
tog inte lång tid.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

Du har fel

http://www.sweclockers.com/artikel/17278-snabbtitt-asus-pq321...

Titan SLI klarar precis över 60fps med en 4k-skärm om man kör höga inställningar. Går man upp till 2 och 3 blir det snabbt problem även med de värsta konsumentkorten.

Rätta mig om jag har fel, men det där är väl ett gammalt test med icke-optimerade drivrutiner?

http://www.sweclockers.com/artikel/17844/15
Detta är även med maxade inställningar tror jag. Sänker man inställningarna bör det fungera fint!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Detta blir med andra ord inte en 4k, utan en UHD skärm.
Blir antagligen 10-bit, synd bara att Nvidia och AMD inte ger oss 10-bit om man inte köper deras "arbetskort"(Quadro och FirePro).
Blir lite less på att det blir färgrader (gradient).

Min U3011 är seg som tusan så denna blir nog definitivt det med.

Så ett GTX680 klarar av att hålla sig över 60FPS på Crysis 3 på Very High i 1080p?

Man får ju ändå wide gamut.
Sen är det inte så många program/spel som stödjer det heller, om det ens finns ett enda spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

4K är egentligen 4096 x 2160 medan UHD är 3840 X 2160

4K är en storleksordning inom videoproduktion och betyder bara "Ungefär 4000 pixlar bred".

3840 x 2160 är EN sådan upplösning och kallas 4K UHD.

Permalänk
Medlem

Det är dyrt att vara gamer om man vill maxa sina spel i den upplösningen:(

Permalänk
Medlem

4K låter trevligt, men jag kommer vänta några GPU-generationer innan jag ens tittar på det. När det slår igenom på bred front kommer det ju vara den nya standarden för gaming, och då kommer det finnas kvalitet, konkurrens osv. Min nästa skärm blir nog en 4K-skärm med 120 Hz, och det lär som sagt dröja, men när det kommer så kommer det nog också gå att driva på ett vettigt sätt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Jodå, det kommer det.

Skulle hellre se en 1200p IPS skärm i 120hz...:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Ja precis, det blir BILLIGARE! (mindre material åtgång osv)

Om du inte märkt det redan så finns det mobiler med FULL HD upplösning på skärmar så små som 4.7" som är bra mycket billigare än stora 30,40,50,60 tums FULL HD tv apparater...

Det är inte så att en "pixel" kostar en viss summa pengar.

Och hävdar du pixeltäthet så kontrar jag med att vi i mobiler redan har skärmar med pixeltäthet uppemot 500ppi.

Snackar vi en 24" datorskärm med 4k rör det sig om kanske som högst halva den siffran.

Inte alls säkert att det blir billigare.
Dels på grung av att annan teknik används och även pga pixeltäthet. Ditt argument om mobiltelefoner håller inte av den enkla anledningen att mobiltelefoner är slit och släng varor medans en PC monitor lever klart längre i dom flesta fallen. Det blir billigare per enhet när dom tillverkar 100 000 än när dom tillverkar 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Inte alls säkert att det blir billigare.
Dels på grung av att annan teknik används och även pga pixeltäthet. Ditt argument om mobiltelefoner håller inte av den enkla anledningen att mobiltelefoner är slit och släng varor medans en PC monitor lever klart längre i dom flesta fallen. Det blir billigare per enhet när dom tillverkar 100 000 än när dom tillverkar 100

Det var väl själve fan.
Det görs billiga stora 4K paneler till TV. Det görs billiga 2560x1440 paneler till telefoner. Det ärnaturligtvis fullt möjligt att göra 4k-skärmar till vettiga priser också. Minns ni inte när 1680x900 skärmar kostade dubbelt så mycket som 1920x1080 skärmar. Helt artificiellt, men tillverkarna lyckades en tid mjölka dem som ville ha FullHD skärmar. Samma sak kommer ske idag med 4K, men förhoppningsvis under kortare tid. Flera länder involverade idag. Det kommer nog att manipuleras en del på anslutningsstandarder också. Ingen slump att något så relativt enkelt och självklart drar ut på tiden.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mogwaii:

Tror jag inte.

Okej har 5760x1080 idag med Bezel, 6000x1080.

Runt allt max 80-120 FPS BF4.
1 till skärm så a du 2-3 kort svinigt överklockade med.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

trevlig att Dell har vaknat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det var väl själve fan.
Det görs billiga stora 4K paneler till TV. Det görs billiga 2560x1440 paneler till telefoner. Det ärnaturligtvis fullt möjligt att göra 4k-skärmar till vettiga priser också. Minns ni inte när 1680x900 skärmar kostade dubbelt så mycket som 1920x1080 skärmar. Helt artificiellt, men tillverkarna lyckades en tid mjölka dem som ville ha FullHD skärmar. Samma sak kommer ske idag med 4K, men förhoppningsvis under kortare tid. Flera länder involverade idag. Det kommer nog att manipuleras en del på anslutningsstandarder också. Ingen slump att något så relativt enkelt och självklart drar ut på tiden.

Det här är jag inte någon expert på så det är bara gissningar från min sida.
Men här är två möjliga orsaker:

1. Mobilskärmar har troligen en typ av tillverkningsteknik som är lättare att hantera med högre upplösningar på små ytor än dator/TVskärmar använder. Exempelvis har oledpaneler tillverkats i flera år i mindre format men det tog lång tid att göra skärmar större än 10" för tillverkningsprocessen var för svår på större skärmar för oled. Det är först nu, 5-6 år senare som större oledpaneler börjar dyka upp över huvud taget på mässor. Kanske är det samma sak med alla typer av skärmpaneler. Alltså med denna tillverkningsteknik kan man bara göra små högupplösta skärmar. Varför kan man då göra billigare TVapparater än datorskärmar? Jo för att datorskärmar och TVskärmar har en annan typ av tillverkningsteknik som de delar gemensamt men datorskärmarna kräver högre pixeltäthet vilket kan vara svårt att uppnå med tillverkningstekniken för skärmar med stor yta. Dessutom ställs högre krav på datorskärmar än TVapparater. Färgåtergivning och responstid bland annat vilket kan göra tillverkningen ännu svårare eller dyrare.

2. Bidragande faktor kan vara att man inte bara kan titta på tillgång och efterfrågan utan även produktionsvolym. Det måste finnas en tillräckligt stor marknad på sikt för att kapital ska investeras i forskning och produktion. Kanske har tillverkarna bedömt att skärmar för stationära datorer inte ser så bra ut de närmsta 5 åren jämfört med företagens andra produktgrupper. Laptops tog över en stor del av kakan av datormarknaden och nu gör mobiler och plattor att försäljningen av stationära går ner ännu mer. Och hur många tillverkare vill storsatsa på nyutveckling i en marknad på stadig nergång?
Jag säger inte att kundgruppen är minimal eller att efterfrågan inte finns, men skärmtillverkarna kan kanske se större vinning av att satsa på marknader med bättre tillväxtpotential (de kan ju ha missbedömt läget såklart).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Jag har oxå hört att det ska sitta en TN-panel i denna 4K-skärm, riktigt dåligt om det gör det för den är definivt inte värd 8200:- isåfall.

Men dom specsen du visade nu visar på att det inte är TN, för vad jag vet kan väl inte dithering eller FRC simulera 10bit färger?:)

Vet inte hur det där fungerar, men du kan kolla in här: http://www.panelook.com/M280DGJ-L30_Innolux_28.0_LCM_overview...

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

Rätta mig om jag har fel, men det där är väl ett gammalt test med icke-optimerade drivrutiner?

http://www.sweclockers.com/artikel/17844/15
Detta är även med maxade inställningar tror jag. Sänker man inställningarna bör det fungera fint!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ändå bara en skärm. Lägger man till två till blir det som sagt snabbt svårare. Slutsatsen är att vi inte har tillräckligt med prestanda att köpa idag för att driva de mest extrema upplösningarna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det var väl själve fan.
Det görs billiga stora 4K paneler till TV. Det görs billiga 2560x1440 paneler till telefoner. Det ärnaturligtvis fullt möjligt att göra 4k-skärmar till vettiga priser också. Minns ni inte när 1680x900 skärmar kostade dubbelt så mycket som 1920x1080 skärmar. Helt artificiellt, men tillverkarna lyckades en tid mjölka dem som ville ha FullHD skärmar. Samma sak kommer ske idag med 4K, men förhoppningsvis under kortare tid. Flera länder involverade idag. Det kommer nog att manipuleras en del på anslutningsstandarder också. Ingen slump att något så relativt enkelt och självklart drar ut på tiden.

Läste du vad jag skrev?
Jag har inte sagt att det är omöjligt att tillverka dom billigt men när efterfrågan är mycket mindre så kommer dom givetvis inte tillverka lika många som dom gör till t.ex. telefoner och då kostar det mer.

Det finns extremt lite 4k material. Spel går knappt att köra, video kan du se lite exempelfilmer om du letar...det största användningsområdet idag bör vara bild/videoredigering, programmering och liknande. Inte den stora massan direkt och det är där den största lönsamheten finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

På samma sätt som du skulle ställa in 1280x1024 i upplösning på skärmen.

Usch nej, har du aldrig sett hur dåligt det kan se ut när man interpolerar en bild där upplösningen inte matchar?
Att gå från 3840x2160 till 1080p ska dock inte vara några problem.

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Blir antagligen 10-bit, synd bara att Nvidia och AMD inte ger oss 10-bit om man inte köper deras "arbetskort"(Quadro och FirePro).
Blir lite less på att det blir färgrader (gradient).

När har du problem med gradienter med 24bitars grafik? Har du en skärm som sköter sig, och inga konstiga inställningar på grafikkortet så bör du slippa gradienter - åtminstone så länge du håller dig till kontrollerade gradienter gjorda i ritprogram och liknande.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyperträd:

Jodå, det kommer det.

Hahha du kan ju börja med att räka ut hur mycket bandbredd det kräver och hur HDMI, Displayport samt Thunderbolt-utvecklingen ser ut. Det kommer inte att komma tidigare hur mycket du än vill det. Thunderbolt 2 har knappt hittat ut och är långt ifrån att klara 4K i 120 Hz.

HDMI 2.0 har inte släppts än och klarar bara 18 Gbps och kommer därmed inte heller att klara 4K i 120 Hz.¨Det talas om att möjligtvis HDMI 2.1 kommer att klara detta.

Vore möjligtvis Displayport 1.3 men det finns en del frågetecken där.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

4K är egentligen 4096 x 2160 medan UHD är 3840 X 2160

Ahh, intressant. Men det lär knappast uppmärksammas av massorna. Ens på SweC.