Blocket: Dator för 9k-säljs för 16k? Dafuq?!

Permalänk

Blocket: Dator för 9k-säljs för 16k? Dafuq?!

Kollade idag blocket för att det kändes spännande, insåg snabbt att det fans flera riggar i 10-20TKr segmentet som knappt uppnår 10k i värde men de begär runt 15tusen....

Är det som bilvärlden där sentimentala värden magiskt ökar värdet med 30% fast i datorvärlden 100%+?

Det är ju rent lurendrejeri!

Någon mer som reagerat på detta?

Tankar?

Mvh TC

Visa signatur

ASUS Crosshair V Formula, EVGA GeForce GTX 690, AMD FX-8350, XFX ProSeries Black Edition 1000W PSU Platinum, 16GB Kingston 1600Mhz, 120G Kingston 555/510 SSD, 1TB WD, Sound Blaster Titanium Fati1ty--
BenQ 24" LED XL2420T, ROCAT XTD MAX CUSTOM, Logitech G19+, Sennheisser PC 363-D, nVIDIA 3D Vision 2 Wireless Glasses Kit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheComedian:

Kollade idag blocket för att det kändes spännande, insåg snabbt att det fans flera riggar i 10-20TKr segmentet som knappt uppnår 10k i värde men de begär runt 15tusen....

Är det som bilvärlden där sentimentala värden magiskt ökar värdet med 30% fast i datorvärlden 100%+?

Det är ju rent lurendrejeri!

Någon mer som reagerat på detta?

Tankar?

Mvh TC

Läs annonsen så brukar man förstå hur de "resonerar". Oftast är det "Jag köpte den för 20k och därför måste den vara värd 15K idag". Problemet är att detta inte håller och är helt baserad på okunskap. Datorer sjunker väldigt fort i värde. Och värdet sätts även baserat på marknaden och nya komponenter. En dator som är två år gammal kan ha tappat 50% av sitt värde. Förutsatt att den faktiskt höll hög klass vid inköp.

Finns faktiskt ett uttryck som kallas "blocketpriser". Blocketpriser betyder att priset är oskäligt högt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jo folk verkar inte förstå värdeminskning på en dator letade efter en begagnad spellaptop men fick ge upp då man fick mer prestanda per krona om man köpte nytt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheComedian:

Kollade idag blocket för att det kändes spännande, insåg snabbt att det fans flera riggar i 10-20TKr segmentet som knappt uppnår 10k i värde men de begär runt 15tusen....

Är det som bilvärlden där sentimentala värden magiskt ökar värdet med 30% fast i datorvärlden 100%+?

Det är ju rent lurendrejeri!

Någon mer som reagerat på detta?

Tankar?

Mvh TC

Bara för att du är så prismedveten behöver detta inte mena att alla ska vara det. gå in på en datorbutik. Kolla va dom ska ha för att bygga i hop samma grejor. dom lägger på minst 1500 i arbetskostnader, insalationer osv. så för en person som inte alls kan kan detta vara bra. Men du bygger din egna dator då behöver du inte bry dig.

En sak till du behöver inte bry di,g det är inte du som person som blir lidande eftersom du ändå väljer att köpa nytt för samma peng. Den ända som far illa av det är personen som försöker sälja som inte får det sålt.

Detta har som inget diskutionsvärde då du kommer att få en del troligen bra svar samt dumma svar. Slutar med pajkastning. Jag vet dessutom att den här tråden redan finns och andra som ifråga satt samma.

exempel:

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

här är en till!!

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1236103-det...

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Ingen direkt nyhet har alltid varit så på blocket. Folk i allmänhet har ingen aning om vad begagnade datorer och datorkomponenter är värda. Vi som är insatta vet att nypriserna på komponenter kan ändras ganska mycket över en natt och att något som för ett år sedan kostade 5000kr nytt är värt kanske 2000kr på begagnat marknaden idag.

Vi vet ju också att så fort du köpt något och lämnat affären (eller hämtat paketet på posten) så försvinner ~25% av värdet och en 5-6 månader senare har man tur om man får hälften. Sedan är det ju också mycket täta teknikskiften inom datorvärlden och då rasar förra generationen grejer ofta i pris.

De oinsatta tänker troligen något i stil med detta, "Jag betalade 25000kr för den här datorn för 3 år sedan då måste den fortfarande vara värd minst 15000kr", vilket inom många andra "branscher" inte är ett orimligt antagande, för fullt fungerande grejer i bra skick.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tranceguy:

Bara för att du är så prismedveten behöver detta inte mena att alla ska vara det. gå in på en datorbutik. Kolla va dom ska ha för att bygga i hop samma grejor. dom lägger på minst 1500 i arbetskostnader, insalationer osv. så för en person som inte alls kan kan detta vara bra. Men du bygger din egna dator då behöver du inte bry dig.

En sak till du behöver inte bry di,g det är inte du som person som blir lidande eftersom du ändå väljer att köpa nytt för samma peng. Den ända som far illa av det är personen som försöker sälja som inte får det sålt.

Detta har som inget diskutionsvärde då du kommer att få en del troligen bra svar samt dumma svar. Slutar med pajkastning. Jag vet dessutom att den här tråden redan finns och andra som ifråga satt samma.

exempel:

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Bara för att du anser att det inte finns något diskussionsvärde för just dig så betyder det inte att det inte gör det för andra. Blocket är ett fenomen och att jämföra det med datorbutiker och annat som bygger datorer går helt enkelt inte. Dels så betalar du inte nypris för begagnade delar när du köper från X butik. Sedan är det långt ifrån sällan som dessa komponenter inte hänger med längre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Snälla, till nästa gång lär dig SÖKA innan du skapar en ny tråd. Bara idag har jag sett cirka tre trådar som handlar om exakt samma ämne.
Ett exempel är:
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1236103-det...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Bara för att du anser att det inte finns något diskussionsvärde för just dig så betyder det inte att det inte gör det för andra. Blocket är ett fenomen och att jämföra det med datorbutiker och annat som bygger datorer går helt enkelt inte. Dels så betalar du inte nypris för begagnade delar när du köper från X butik. Sedan är det långt ifrån sällan som dessa komponenter inte hänger med längre.

handlar fortfarande om att det finns personer som inte vet va värdet är.Och det är dom som far illa av det , det är så folk känar pengar lika så företag. att du tycker detta är dyrt ja må hända men om du ändå inte tänker handla varför ens frågasätt det hela? ,som jag skrev det ändå som händer är att datorn blir svårsåld

SKälet många vill inte betala allas någonting princip för saker o ting som är beggat. Exempel: hade jag lagt ut en dator för 5000:- på blocket som nypris kostar 7000:- (och är 4 månader gammal) vill ni fortfarande inte betala mer en 3500:- för samma dator (snåljävlar) därför har jag som person bestämt det, axeptera mitt pris eller skit i annonsen. Tycker det är totalt sanslöst att det finns så många snåltarmar här i värden som inte alls vill betala. Ja köp nytt, då blir ni nöjda sen sitter ni i samma båt den dag ni ska sälja. Blir en ond cirkel detta.

OffTopic: Har tänkt på detta i flera fall. då vi hade jordbävningen här som gjorde att hårdiskprisena höjdes skrek alla så jävla dyrt allt har blivit. Ingen tänkte på hur folk där nere fick lida pga jorbävningen. Vi skiter i alla så länge priserna inte uppräthålls. ANgående datorer o beggat. snart slutar folk o säljer komponenter datorer och behåller dom för ingen vill snart upgradera längre för dom vet dom får inget för det gammla, och i flera fall så håller datorn i flera år såvida inte spelmarknaden hela tiden gör allt för att vi ska upgradera. när folk inte anser sig ha råd eller liknande måste priserna pressas. slutar med att företagen i sin tur måste hitta billigare o billigare lösningar som tär på våran natur osv.

Istället för att vi ska byta komponent typ grafikort, borde vi istället kunna byta ut chippen (gpun) samt minnesmängden i grafikkorten. Varför ska dom byta soclar till moderkorten så vi måste inhandla nya moderkort osv för att kunna upgradera till ny generation. sammanfattningsvis vi slösar som fasen på våra tillgångar. Ja vist det är våran natur. Och vi människor förstör den mer en det behövs göra. datorbranchen är en sådan faktor som förstör mer en den gör nytta. Menar det jag har snackat med en del datorföretag och dom anser snart längre att det inte är värt att ha sådanna när många handlar på nätet. Priserna ska pressas det finns inga marginaler att käna på det hela.

TÄNKVÄRT kanske. För om några år kanske vi inte har någon värd osv ja va vet vi.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tranceguy:

handlar fortfarande om att det finns personer som inte vet va värdet är.Och det är dom som far illa av det , det är så folk känar pengar lika så företag. att du tycker detta är dyrt ja må hända men om du ändå inte tänker handla varför ens frågasätt det hela? ,som jag skrev det ändå som händer är att datorn blir svårsåld

SKälet många vill inte betala allas någonting princip för saker o ting som är beggat. Exempel: hade jag lagt ut en dator för 5000:- på blocket som nypris kostar 7000:- (och är 4 månader gammal) vill ni fortfarande inte betala mer en 3500:- för samma dator (snåljävlar) därför har jag som person bestämt det, axeptera mitt pris eller skit i annonsen. Tycker det är totalt sanslöst att det finns så många snåltarmar här i värden som inte alls vill betala. Ja köp nytt, då blir ni nöjda sen sitter ni i samma båt den dag ni ska sälja. Blir en ond cirkel detta.

Så man är snål för att man inte vill betala överpris för en produkt? Bra, då kan du gå och köpa en limpa för 400:- för om inte så är du bara en "snåljävel"?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Så man är snål för att man inte vill betala överpris för en produkt? Bra, då kan du gå och köpa en limpa för 400:- för om inte så är du bara en "snåljävel"?

altså nu är du dum!!! menar det vist ett par % kan man gå men att jämnföra en limpa som kostar 20kr och att man ska betala 400kr då är du helt fel ute.

vist om några år då vi knappt har mat för dagen o den blir mer svår åtkomlig då kan detta vara möjligt

även där jag kan baka mitt bröd varför ska jag betala dyra pengar å gå på ica o inhandla Bröd. nu är vi där igen som jag nämnde i mitt ovanstående inlägg. handlar man inte då tvingas priserna höjas för mat måste vi ha annars kan vi inte överleva. någon blir altid drabbad

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tranceguy:

altså nu är du dum!!! menar det vist ett par % kan man gå men att jämnföra en limpa som kostar 20kr och att man ska betala 400kr då är du helt fel ute.

vist om några år då vi knappt har mat för dagen o den blir mer svår åtkomlig då kan detta vara möjligt

Några procent? Det är du som är ute och cyklar. Vi snackar alltså om nästan nypris för saker som är över 3 år gamla. Det är mer än några procent. I vissa fall är det över 50% mer än själva värdet. Men du verkar ju tro att man antingen är snål eller ska bli lurad. Bara för att någon kan så betyder det inte att denne ska. Är det okunskap så förstår man någorlunda priset men det finns folk som hoppas och lever på att de okunniga ska köpa deras överprisade komponenter och då är det rent lurendrejeri. Att du sitter och ens försvarar detta står helt över mig. Dum? Knappast. Medveten? Absolut. Bara för att blocket säger en sak så är man inte snål för att väljer att inte köpa. Att ens påstå det är idiotiskt.

http://www.blocket.se/vi/50840928.htm

Är det där några % över värdet? Tillåt mig att skratta..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Några procent? Det är du som är ute och cyklar. Vi snackar alltså om nästan nypris för saker som är över 3 år gamla. Det är mer än några procent. I vissa fall är det över 50% mer än själva värdet. Men du verkar ju tro att man antingen är snål eller ska bli lurad. Bara för att någon kan så betyder det inte att denne ska. Är det okunskap så förstår man någorlunda priset men det finns folk som hoppas och lever på att de okunniga ska köpa deras överprisade komponenter och då är det rent lurendrejeri. Att du sitter och ens försvarar detta står helt över mig. Dum? Knappast. Medveten? Absolut. Bara för att blocket säger en sak så är man inte snål för att väljer att inte köpa. Att ens påstå det är idiotiskt.

http://www.blocket.se/vi/50840928.htm

Är det där några % över värdet? Tillåt mig att skratta..

vist jag håller med om att priset på den datorn va rätt skammligt ,men jag står fast vid det att är det någon som köper den som måste ha koll, på samma sätt som att man köper en sak i befintligt skick.

HAHA va bara tvungen att skriva till killen att han kan ju läsa denna tråd så får han sig en insyn i va priset borde ha varit.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tranceguy:

vist jag håller med om att priset på den datorn va rätt skammligt ,men jag står fast vid det att är det någon som köper den som måste ha koll, på samma sätt som att man köper en sak i befintligt skick.

Det håller jag med om. Däremot så gör det inte det rätt eller ens mindre komiskt att sätta de priserna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

TÄNKVÄRT kanske.

Ang. din laptop så va den 4 månader gammal, det kan mycket väl innebära att modellen har tappat 1 tusenlapp i nypris (men vi vet ju varken modell eller tidpunkt) och då spelar det naturligtvis ingen roll va DU betalade, man får sätta efter dagens lägsta pris från seriös ÅF.

Roligt att du tycker att folk överkonsumerar elektronik och förstör världen när du själv äger en laptop i 4 månader, som desutom köptes ny, och inte begagnat som är så fantastisk, kan ju knappast vara ett genomtänkt köp.

Sen verkar du tycka att det är okej att sälja till överpris till dom som inte förstår bättre för "det är så man tjänar pengar". Jag köper inte överprisade begagnade produkter för jag har koll och kan jag hindra andra att göra en dålig affär gör jag naturligtvis det.

Dock gillade jag iden med att bygga grafikkortet som ett litet moderkort där man kam byta gpu och minne, tyvärr är det nog inget som blir verklighet av flera olika skäl.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Ang. din laptop så va den 4 månader gammal, det kan mycket väl innebära att modellen har tappat 1 tusenlapp i nypris (men vi vet ju varken modell eller tidpunkt) och då spelar det naturligtvis ingen roll va DU betalade, man får sätta efter dagens lägsta pris från seriös ÅF.

Roligt att du tycker att folk överkonsumerar elektronik och förstör världen när du själv äger en laptop i 4 månader, som desutom köptes ny, och inte begagnat som är så fantastisk, kan ju knappast vara ett genomtänkt köp.

Sen verkar du tycka att det är okej att sälja till överpris till dom som inte förstår bättre för "det är så man tjänar pengar". Jag köper inte överprisade begagnade produkter för jag har koll och kan jag hindra andra att göra en dålig affär gör jag naturligtvis det.

Dock gillade jag iden med att bygga grafikkortet som ett litet moderkort där man kam byta gpu och minne, tyvärr är det nog inget som blir verklighet av flera olika skäl.

tror du ska läsa om det hela någonstanns finner du exempel: o jag har aldrig sagt jag äger en laptop

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

tror du ska läsa om det hela någonstanns finner du exempel: o jag har aldrig sagt jag äger en laptop

Jag missade ordet exempel, my bad.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB