Lite kul hur WinTel håller på och kollapsa.
Tror de flesta här är för unga men för 15 år sedan så fanns det i stort sätt 0 Intel servers/Windows servers. Något år innan så fanns det 0 PCs i storföretagen. Alla körde dumma terminaler mot Xservers.
Man såg inte en enda Microsoft produkt.
Problemet var att RISC tillverkarna skulle ha 40 papp för sina processorer. För att göra en lång story kort. RISC var för dyrt, intel tillräckligt snabbt. Man avrättade alla dumma terminaler och varenda anställd fick i stället en PC med X86/windows WinTel. Detta kallas för "den mörka tiden" inom IT branschen eftersom detta ledde till 15 år utan innovation.
Det var med religös hänsynslöshet som företagen slängde ut allt med Unix att göra och WinTel och fotbolls planer med Exchange servers. (tex Ericsson gick åt HLV3 med detta då IT kostnaderna gick upp 10ggr och produktivitet dök. Från 1 på mobil telefoner till finns inte med). Bara man nämnde ordet Unix/Linux så skrek alla "IT kunniga": Det är för svårt, dyrt och vanliga användare kan inte använda det. Det kommer aldrig att slå igenom eller finnas kvar. Enbart "öppen" PC med flera tillverkare och Windows kommer att finnas.
Och såhär var det. Det räckte inte med att Apple släppte OSX som visade att Unix är lätt använt för användare. Apple låg på sina 2%. Inte ens 2007 när iPhone släpptes som har full Unix så erkände "IT kunniga" att Unix är lättanvänt. Kom ihåg: "iphone kommer aldrig att lyckas. Inget tngbord. Ingen Stylus".
Men 2010 hände något: En fungerande Tablet. Så sent som 2010 så hade Microsoft/WinTel 90% av alla databaserade enheter (tablets/smartphones/datorer).
På 1 år så tog iPad 25% av Intels marknads andel. Samtidigt kom Google med fungerande Android/Linux. Alla vet vad Samsung gjorde men det lönade sig och de blev största teletillverkaren i världen och samtidigt den största Linux säljaren i världen.
2013 så har Microsoft 10% marknads andel. På 16 år har vi gått 360 grader. Från 90-10 Unix till 90-10 MSFT tillbaka till 90-10 Unix. Så IT kunniga hade rätt idag som för 16 år sedan. Man kan använda Unix/Linux inkl vanliga användare.
Problemet för Intel som de inte kan hantera: X86 har en kostnad. Det är CISC. För att få samma prestanda som RISC så måste Intel lägga till 30% transistorer. Intel har klarat detta genom att ha 80% marginaler på sina processorer och därmed kunna ligga ca 2 generationer före tillverkning processorer. Intel måste ligga på 22nm för fatt få samma "kostnad per processorer" som en 32nm RISC.
Detta har lett till att Intel idag är idioterna som tar 40papp för en server processor. Exakt det som dödade RISC. Intel kan inte konkurrera med ARM när det gäller pris/storlek. X86 som är låst av Intel kan inte konkurrera med öppna ARM där vem som helst kan tillverka ARM + minst 5 tillverkare tillverkar egna custom ARMs.
Detta är orsaken till varför Intel på desktop är ca 120% i prestanda sedan 2006 medan ARM är 4000% sedan 2007.
Så ur ett historiskt perspektiv är det kul att Intel kör Linux/Android. Samtidigt så behöver inte Linux/Android/OSX vansinnig CPU prestanda som intel erbjuder. Det är Windows som drar/stjäl prestanda och vi slipper de nu. Detta leder till att om Intel vill leka i Android marknaden med X86 så måste de konkurrera med ARM.
Det går inte. Bara ett Intel moderkort/styr chip moderkort kostar 4ggr mer än en highend ARM. Om man dessutom lägger till en ULV propp från Intel så snackar vi minimum 400 dollar vs 17 dollar för en ARM SoC.
Ja: X86 är "snabbare" än ARM idag. Men då missar ni hela grejen: ARM är tillräckligt snabbt. Idag är det Intel som är för dyra för sin extra prestanda. Precis som RISC för 15 år sedan. Vi har dessutom inte sett hur snabbt ARM kan vara om man dunkar på ström ala Intel. För vi jämför 80-150 watt grejer (CPU/moderkort) mot 1-4 watt SoCs.
Orsaken varför jag nämnde Intels ULV är denna: De är "strömsnåla" på 1.3ghz dual core. Apple A7 är strömsnål 1.3ghz. Gissa vilken som är snabbast i benchmarks? *hint* det är inte "snabba" intel.
Det är bra med Android för X86. Enda sättet Intel kan överleva är att de slutar med att ha 80% marginaler och licenser ut X86 till fler tillverkare + att Intel börjar hyra ut sina fabriker (vilket de precis har börjat/blivit tvungna att göra. Att tappa 90% till ARM gör att Intel har tomma linjer i sina fabriker).
Men på 3-5 års sikt så ser det (som tur) mörkt ut för X86. Intel kommer ha kvar extreme highend servers/gaming men resten kommer vara RISC och ÄNTLIGEN får vanligt folk använda äkta 64bitars grejer i stället för AMDs lek 64bit extentions som X86 använder idag. Och tänk efter: hur länge har ni kört 64bitar på Windows? Det är inte många som gjort det innan Windows 7.
RISC har kört 64bitars sedan 1990. Jag arbetade med det runt 1996 och använde 100% rent 64bit OS 1997 med Solaris. Äkta 64bitars = 20-30% prestanda ökning när man kompilerar om grejer från 32 till 64 bit. I X86-64 så är det 3% långsammare i 64bit.
Men myten om att 64bitar är enbart minne är utbrett bland "IT kunniga".
Precis som att myten "virus finns bara på Windows eftersom det är störst"
2 miljarder Android/iOS/OSX Unix grejer. 0 virus eftersom Unix är ett riktigt OS. Det är inte lek. Det är inte tillverkat för att vara så dåligt att användarna måste köpa nytt OS vart annat år. Detta är MSFT affär modell.
Intel dödar sig själva med fungerande Android på PC.
Men detta är räddningen/befrielsen för användarna. Oket från WinTel kan ÄNTLIGEN försvinna.
Inga mer 10000kr Extreme edition processorer. I stället 200kr SoC.
Inga mer intel - monopol moderkort som kostar 1000tals kronor. I stället 0kr (allt inbyggt i SoC)
Från 3-5000 för en vanlig arbete PC till under 1000.
Från 50 watt (bästa fall) till 4 watt (värsta fall)
Laptops med månaders batteritid. Ett OS utan virus/spyware och annan lek. (direkt när Google tar kontroll över Playstore. Tekniskt: enda sättet ett virus kan fungera på Unix är med Root access. Eftersom programmen installeras med Root utan lösenord på Android så är det orsaken varför man för första gången på 60år kan se spyware o annan skit på "Unix"/Android)
Alla bör fira döden av Windows som låser användare utan att "IT experter" fattar det. (MSFT följer aldrig öppna standarder utan hittar på egna för att låsa in användarna. Ta alla spel: DirectX. Enda orsaken varför man måste köpa PC ida) + Intels ocker försvinner + Äkta teknologiska framsteg med öppen ARM RISC 64-128bit.