Pump vibrerar som f*n. Överröstar resten av datorn. 5st Typhoons i 1845 rpm...

Permalänk
Medlem

Pump vibrerar som f*n. Överröstar resten av datorn. 5st Typhoons i 1845 rpm...

Tjena. Jag äger en EK 4.0 pump. Den är placerad i botten på mitt 350D. Av någon anledning så vibrerar den ihjäl sig. Detta leder till att den överröstar resten av datorn. Finna det någon bra vibrationsmatta man kan sätta under den tro? Har ni några tips?

Mvh Ozmix

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I princip vilket skumgummimaterial som helst kommer göra stor skillnad. Vet inte hur mycket du prioriterar estetik, men annars går det även bra med tex ett ordentlig ihopknölat tygstycke. Bara det är tjockt nog att ta upp vibrationerna

Alternativt om du vill det ska se ordentligare ut fungerar denna bra utan att kosta skjortan: http://www.coolingstuff.se/p/346/phobya-noise-destructor-v-1 Använder den själv till min 18W DDC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedvin:

I princip vilket skumgummimaterial som helst kommer göra stor skillnad. Vet inte hur mycket du prioriterar estetik, men annars går det även bra med tex ett ordentlig ihopknölat tygstycke. Bara det är tjockt nog att ta upp vibrationerna

Alternativt om du vill det ska se ordentligare ut fungerar denna bra utan att kosta skjortan: http://www.coolingstuff.se/p/346/phobya-noise-destructor-v-1 Använder den själv till min 18W DDC.

Hur hög är den mattan? Jag bryr mig inte så mycket om utseendet då pumpen sitter kopplad bakom reservoaren längst ner, längst bak till höger i chassit, syns alltså inte. Men vill såklart få det att se någorlunda bra ut. Den mattan kan man nog skära ut i rätt storlek också och kanske sätta 2 lager sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Hur hög är den mattan?

Den är 3cm tjock. Här ser du på ett ungefär hur det skulle se ut:

http://www.watercoolinguk.co.uk/images/product_images/large/5...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Luft är bra på att stoppa vibrationer. Nej men skämt-o-sido, en bra ghettolösning är att hänga pumpen en bit ifrån chassi-golvet. Ta lite snöre och bind fast pumpen så den hänger likt en gunga i luften. Sen när du skaffat en skumgummi bit som passar din estetiska smak kan du ju bara sänka ner och lägga pumpen på den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Hur hög är den mattan? Jag bryr mig inte så mycket om utseendet då pumpen sitter kopplad bakom reservoaren längst ner, längst bak till höger i chassit, syns alltså inte. Men vill såklart få det att se någorlunda bra ut. Den mattan kan man nog skära ut i rätt storlek också och kanske sätta 2 lager sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Svar på frågan om hur tjock den är har du redan fått.

Tvivlar på att 2 lager ska behövas om den inte vibrerar som ett riktigt as. Om jag lägger fingret mot den övre "plattan" känner jag vibrationerna från pumpen. Med fingret mot det mellanliggande skumgummimaterialet känner jag fortfarande vibrationer, men kraftigt dämpade. Med fingrarna mot den nedre "plattan" känns inga vibrationer överhuvudtaget. Med det vill jag ha sagt att, i åtminstone mitt fall, fortplantas inga vibrationer som helst ner till lådan den sitter i.

Finns förövrigt en bild på den i mitt nyare galleri, femte bilden

Permalänk
Medlem

Bara att dubbelvika en gammal socka/strumpa över den, fungerar galant och färgval hänger på vad som finns i garderoben;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."