Permalänk

Corsair Obsidian 350D À la baguette

Tjenare!
Här är mitt senaste bygge, hoppas ni tycker om det
Tyvärr är den enda fotostudion jag har tillgång till inte anpassad efter så stora objekt som en dator but hey, It's better than nothing!

Bakgrund
Bestämde mig för att byta ut mitt stora NZXT Phantom mot ett lite mindre chassi då jag inte behövde utrymme för dubbla grafikkort och episkt luftflöde.
Såg Jonas recension och blev kär vid första ögonkastet! Ett 350D måste jag bara ha! Hypade till 110% och jag kan bara säga att.... I F*CKING LOVE IT!

Detta bygge är även mitt första kliv in till "mod-scenen", diskret "modding" och försökt hålla det stilrent och fräscht!

KÅPA FÖR NÄTAGG OCH HÅRDDISKAR!

Kåpan som jag har tillverkat för nätagget och hårddiskar finns här: http://www.speedyshare.com/hc2mP/kapafinal.ai

VIKTIGT!

Den är för en 4mm tjock plast, den är färdig för laserskärning men om ni inte har det är det bara att skriva ut den på papper, tejpa fast på plastskivan och skär.
Tänk på att det INTE får vara PMMA då den är för styv (går inte att böja in i chassit). Det MÅSTE vara VAKUUMFORMNINGSPLAST eller annan MJUK plast.

Dold text
Dold text

Hoppas ni gillar bygget!

Dator
Chassi: Corsair Obsidian 350D
Moderkort: AsRock Z77 Extreme-4 M
Processor: Intel i5 2500k@4.3ghz
Kylare: Corsair H100i
Grafikkort: EVGA GTX780 Ti
Internminnen: Corsair Dominator 16gb
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX med Custom Drivers
Nätagg: Corsair HX750W
Lagring: Intel 520 120gb och Samsung Spinpoint F3 500gb
Fläktar: Noctua NF-F12 och Noctua NF-A14

Kringutrustning
Skärm 1: Crossover 27Q
Skärm 2: BenQ 2220HD
Tangentbord: Steelseries 7G
Mus: Steelseries Sensei
Hörlur 1: Beyerdynamic DT880 600Ohm
Hörlur 2: AKG Q701
Ritplatta: Wacom Intous 4 Medium
Ritskärm: Wacom Cintiq 13HD

/baguette_2

Corsair Obsidian 350D À la baguette

Visa signatur

5900X | RTX 3090 | NR200P

Permalänk
Medlem

Allt är riktigt snyggt utom Noctua fläktarna! Lite tråkigt att dom ser ut som dom gör när dom är så bra :/
Har själv ett 350D och jag älskar det!

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt! men kasta noctuafläktarna åt skogen

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Det enda som hade vart snyggt att se är som tidigare nämnt lite snyggare fläktar som matchar bygget, och sen tycker jag själv mycket om backplates på grafikkort

Permalänk
Medlem

Allt såg extremt bra ut, utöver noctua fläktarna, dom förstörde ordentligt

Permalänk
Medlem

Ett enda klagomål. Noctua-fläktarna.
De är säkert jättebra, men fy fasiken vad fula dom är.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Som alla andra säger.. fy blä för fläktarna! Byt ut dom och solklar 5:a!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI GENE | Intel i5 4670K @4.3 GHz | Corsair Vengeance Pro 8GB CL9 1866MHz | MSI GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING | OCZ Vertex 3 MAX IOPS 120GB | WD Desktop Black 1TB | Corsair HX 650w | Corsair Obsidian 350D

Permalänk

Tycker det är shysst med fläktarna, datorn sticker mer ut då och får mer blickar för att nått kanske inte stämmer

Visa signatur

Vill inte berätta!

Permalänk
Medlem

Det du skulle kunna göra med fläktarna är ju att färga dem? Jag menar om du vill ha prestandan/ljudnivån men ändå så det passar in bättre. Bara ett förlag

4a från mig

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Åh, att folk inte fattar att om man gillar Noctuas färgschema eller inte är subjektivt.

5/5

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem

vart fäste du radiatorn?:S

Permalänk

*Insert random Noctua hate*

Skrivet av Danbo:

*Insert random Noctua hate*

Skrivet av Marticus:

*Insert random Noctua hate*

Skrivet av Dejvlol:

*Insert random Noctua hate*

Skrivet av Andiders:

*Insert random Noctua hate*

Skrivet av Pingu:

*Insert random Noctua hate*

Skrivet av ghollghost:

*Insert random Noctua hate*

Dold text
Skrivet av Since:

*Insert random Noctua hate*+ Backplate

Custom backplate är på G Är lite problem med skruvar och godstjocklek. Den som designa moderkortet hade inte alla chips i påsen, vilket gör att backplaten tar i "minnes-tabsen". Ska CADa om backplaten så den inte trycker ut ramminnena och fixa rätt skruvar, kommer en update snart så

/baguette_2

Visa signatur

5900X | RTX 3090 | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av baguette_2:

*Insert random Noctua hate*

Dold text

Custom backplate är på G Är lite problem med skruvar och godstjocklek. Den som designa moderkortet hade inte alla chips i påsen, vilket gör att backplaten tar i "minnes-tabsen". Ska CADa om backplaten så den inte trycker ut ramminnena och fixa rätt skruvar, kommer en update snart så

/baguette_2

Inte direkt att jag hatar på Noctua, enligt mig passar dom helt enkelt inte in bara.

Permalänk
Skrivet av Dejvlol:

Inte direkt att jag hatar på Noctua, enligt mig passar dom helt enkelt inte in bara.

Skojade till det bara Det är väl inte dom finaste fläktarna, kan jag hålla med om.
Ljudnivå och prestanda gick före estetik på valet av fläktar

baguette_2

Skrivet av ezzu:

vart fäste du radiatorn?:S

På sin plats? Om du fortfarande inte ser så rekommenderar jag en synundersökning

/baguette_2

Visa signatur

5900X | RTX 3090 | NR200P

Permalänk
Medlem

behövde inte bli spydig!.. såg inte att den var under dem 2 fläktarna i toppen...

Permalänk
Skrivet av ezzu:

behövde inte bli spydig!.. såg inte att den var under dem 2 fläktarna i toppen...

Förlåt om du tog illa upp, var inte meningen, försöker bara att skoja till det!

/baguette_2

Visa signatur

5900X | RTX 3090 | NR200P

Permalänk

Tycker att Noctua fläktarna ger bygget något i stil med karaktär. Dem är inte dem finaste men skär sig inte precis med något annat i bygget, ger känslan av att datorn är av kvalitet. Snyggt bygge, bra bilder

Permalänk

Får man fråga vad det är för smart liten täckgrej du har över nätaggregatet?

Permalänk
Skrivet av SkunXEnhanced:

Får man fråga vad det är för smart liten täckgrej du har över nätaggregatet?

Det är en kåpa jag tillverkade av vakuumformningsplast som jag skar ut med laser. Varför vakuumplast är för att man ska kunna böja den in i chassit så den täcker hela längden.
Valde att gömma hårddisk, nätagg och kablar då datorn får en cleanare. Nästan så att man glömmer bort att under finns det ett nätagg, kablar och hårddisk.

Om du har ett 350D kan du få kurvorna för att tillverka en egen, det blir rätt cleant om jag får säga det själv.

/baguette_2

Visa signatur

5900X | RTX 3090 | NR200P

Permalänk
Skrivet av baguette_2:

Det är en kåpa jag tillverkade av vakuumformningsplast som jag skar ut med laser. Varför vakuumplast är för att man ska kunna böja den in i chassit så den täcker hela längden.
Valde att gömma hårddisk, nätagg och kablar då datorn får en cleanare. Nästan så att man glömmer bort att under finns det ett nätagg, kablar och hårddisk.

Om du har ett 350D kan du få kurvorna för att tillverka en egen, det blir rätt cleant om jag får säga det själv.

/baguette_2

Låter lite halvt avancerat. Har tyvärr varken en vakuumformningsplastmaskin(om det existerar) eller laser. =/
Vart dock jäkligt snyggt, blir en 5a på den!

Permalänk
Skrivet av SkunXEnhanced:

Låter lite halvt avancerat. Har tyvärr varken en vakuumformningsplastmaskin(om det existerar) eller laser. =/
Vart dock jäkligt snyggt, blir en 5a på den!

Plasten kan du säkert på nån hobbybutik och du behöver inte laserskära den, jag som är lat och laserskär Bara skriva ut mallen och skära för hand så äre klart Släng iväg ett PM om du vill ha kurvorna/mallen (Om du nu har ett 350D).

/baguette_2

Visa signatur

5900X | RTX 3090 | NR200P

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jävligt najs! Gillar täckplåten som fan! Tänkt göra likadant med mitt 350D men har ändå bara agget där nere, diskarna håller jag på å fäster bakom moderkortsplåten (: sen tänkte jag även att att det blir dumt att stänga in varmluft under en kåpa då jag klämt in en 360 Rad i fronten (:

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

1v1 sf mid

Np! Gogogo, Raze all day son.

Skrivet av Tandborste:

Jävligt najs! Gillar täckplåten som fan! Tänkt göra likadant med mitt 350D men har ändå bara agget där nere, diskarna håller jag på å fäster bakom moderkortsplåten (: sen tänkte jag även att att det blir dumt att stänga in varmluft under en kåpa då jag klämt in en 360 Rad i fronten (:

Tack! Hehe. Du kan ju täcka hela men du bygger så att du riktar luften nedåt innanför plåten. Om du hänger med, ingen höjdare på att förklara ;)*

Visa signatur

5900X | RTX 3090 | NR200P

Permalänk
Medlem

Gillar de mörka bilderna, datorn ser väldigt lugn och stilren ut men den gröna GeForce GTX loggan skvallrar om en hel del prestanda.
Alltid varit ett fan av Noctuas fläktar och i detta fallet ger de bara bygget mer karaktär. Sen verkar de endast synas när man öppnar datorn för de som inte delar vår fetisch(?).

5/5!

Sitter också på ett 350D. Underbart chassi och en enorm uppgradering från mitt tidigare Antec 300! Om det inte vore för mycket begärt tar jag gärna del utav mallen för täckplåten, skulle passa riktigt bra med en sådan lösning i min låda.

God jul!
//Marcus

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D
// Asus Maximus VI Gene // Intel i5 4670k @ 4.6GHz H100i // GTX 1070TI // Corsair Vengeance 8GBx2 // Corsair AX760 //Samsung 860 Evo 2TB//
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av Maacus:

Gillar de mörka bilderna, datorn ser väldigt lugn och stilren ut men den gröna GeForce GTX loggan skvallrar om en hel del prestanda.
Alltid varit ett fan av Noctuas fläktar och i detta fallet ger de bara bygget mer karaktär. Sen verkar de endast synas när man öppnar datorn för de som inte delar vår fetisch(?).

5/5!

Sitter också på ett 350D. Underbart chassi och en enorm uppgradering från mitt tidigare Antec 300! Om det inte vore för mycket begärt tar jag gärna del utav mallen för täckplåten, skulle passa riktigt bra med en sådan lösning i min låda.

God jul!
//Marcus

Tackar!
Samma här! Är något speciellt med Noctuafläktarna, lite fulsnygga och man får en känsla av kvalité på bygget. LÖÖÖÖV THEM!

Jag har gjort en liten update i galleriet där jag la in mallen så vem som helst kan använda sig av den om man har ett 350D, alltid kul när folk gillar ens lösningar

Visa signatur

5900X | RTX 3090 | NR200P

Permalänk
Medlem

Mitt drömbygge!!!!!! 5/5

Visa signatur

Intel i5 3570K @3.4GHz - ASUS P8Z77-V - Corsair Vengeance 16GB - GTX 670 2GB- TX750W - CM Storm Scout II Gaming

Permalänk
Medlem

Schysst bygge, angående fläktarna så är dom ju inte direkt jättesnygga men man skulle ju kunna ha fler grejer i samma färgschema som fläktarna istället för & byta fläktar då kan det nog bli enhetligt & fint. Är ju bra & rätt dyra fläktar så dumt & byta. 4 poäng.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Extremt fint bygge

Permalänk
Skrivet av Wozzor:

Mitt drömbygge!!!!!! 5/5

Hehe tack
Inga värstingkomponenter (inget "drömstatus" på spec) men känns ovärt att uppgradera när Haswell-E kommer Q3...

/baguette_2

Skrivet av EW200:

Schysst bygge, angående fläktarna så är dom ju inte direkt jättesnygga men man skulle ju kunna ha fler grejer i samma färgschema som fläktarna istället för & byta fläktar då kan det nog bli enhetligt & fint. Är ju bra & rätt dyra fläktar så dumt & byta. 4 poäng.

Tack! Hehe, jo fläktarna sticker ju ut lite men jag tycker om Noctua. Fulsnygga sådär

/baguette_2

Skrivet av DDemis:

Extremt fint bygge

Man tackar!

/baguette_2

Visa signatur

5900X | RTX 3090 | NR200P