Vilket R9 290X rekommenderas?

Permalänk

Vilket R9 290X rekommenderas?

Hej!

Kompisen ska köpa ett R9 290X men vet inte vilket. Han vill ha ett tyst och gärna något där BF4 ingår!

Tips på andra grafikkort uppskattas oxå om!

Tack!

Permalänk
Permalänk

290X

Permalänk
Avstängd

Du ville även ha förslag på andra grafikkort..

Red: Ser dock ingen anledning att skaffa 290X när denna går på 3195 inkl. Battlefield 4.

Permalänk
Skrivet av Kossamu:

Du ville även ha förslag på andra grafikkort..

Red: Ser dock ingen anledning att skaffa 290X när denna går på 3195 inkl. Battlefield 4.

Så det är inte värt att köpa 290X om man ska spela och vara framtidssäker?

Permalänk
Medlem

Om du tror att du är framtidssäker med 3-4% extra prestanda så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linuscool2:

Så det är inte värt att köpa 290X om man ska spela och vara framtidssäker?

Jojo, man är såklart mer framtidssäker med ett 290X, men hur mycket? Vad jag vet är det enda som skiljer dom streamprocessorerna. Och om man kollar på olika tester så är det inte någon speciellt stor skillnad. Som ovan sa, några enstaka procent. Tycker din kompis ska köpa det 290 jag länkade medans det är rabatt. Och spelet han ska ha inkluderas också. Då kan han lägga 1500:- på karameller istället.

Permalänk
Medlem

Jag skulle väntat på eftermarknadskylare, referensen är riktigt dålig.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Om du tror att du är framtidssäker med 3-4% extra prestanda så.

Skrivet av Kossamu:

Jojo, man är såklart mer framtidssäker med ett 290X, men hur mycket? Vad jag vet är det enda som skiljer dom streamprocessorerna. Och om man kollar på olika tester så är det inte någon speciellt stor skillnad. Som ovan sa, några enstaka procent. Tycker din kompis ska köpa det 290 jag länkade medans det är rabatt. Och spelet han ska ha inkluderas också. Då kan han lägga 1500:- på karameller istället.

Okej, då blir det nog inget 290X. Tack!

Skrivet av Señor Hallon:

Jag skulle väntat på eftermarknadskylare, referensen är riktigt dålig.

Ja, han ville ha ett tyst så en eftermarknadskylare hade inte varit fel. Är det bättre med ett GTX 780?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linuscool2:

Okej, då blir det nog inget 290X. Tack!

Ja, han ville ha ett tyst så en eftermarknadskylare hade inte varit fel. Är det bättre med ett GTX 780?

Blir nog svårt att uppfylla alla hans krav, men här är ett några 780.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2015204
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2022924

Permalänk
Skrivet av Kossamu:

Blir nog svårt att uppfylla alla hans krav, men här är ett några 780.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2015204
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2022924

Tack!

Permalänk

Vilket av GTX 780 och GTX MARS 760 (Asus båda två) är bäst?

Permalänk
Skrivet av linuscool2:

Vilket av GTX 780 och GTX MARS 760 (Asus båda två) är bäst?

Mars760 presterar bättre men har bara 2gb minne per gpu

Permalänk
Skrivet av Spartlinz:

Mars760 presterar bättre men har bara 2gb minne per gpu

Varför står det 4GB på Inets hemsida då? Är det för att den har dual GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Varför står det 4GB på Inets hemsida då? Är det för att den har dual GPU?

Det gäller samma logik som med CF/SLI, alltså att man inte kan plussa ihop det. Det är 2x2GB vram eftersom det är två GPUer, bara att det är totalt 4GB på kortet. Alltså lite av en marknadsföring ploj.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Det gäller samma logik som med CF/SLI, alltså att man inte kan plussa ihop det. Det är 2x2GB vram eftersom det är två GPUer, bara att det är totalt 4GB på kortet. Alltså lite av en marknadsföring ploj.

Men är MARS760 fortfarande bättre i tillexempel BF4 Ultra?

Permalänk
Discokungen

Jag hade personligen kört på ett 290 när det kommer med bättre kylare. Bra bang for the buck!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Köp 290 eller GTX 780 och överklocka. Mest prisvärt. Är priset inte ett bekymmer så kör på GTX 780Ti.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Jag hade personligen kört på ett 290 när det kommer med bättre kylare. Bra bang for the buck!

Hinner inte vänta till bättre kylare... :/ Annars hade vi definitivt gjort det!

Permalänk

Har man tillgång till vattenkylning så är det bara att köpa ett block till den. Å är så nöjd med mitt 290 med FC-EK block det är tyst som i graven.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Köp 290 eller GTX 780 och överklocka. Mest prisvärt. Är priset inte ett bekymmer så kör på GTX 780Ti.

290 låter för mycket.... :/ Men tycker du att ett 780 är ett bättre köp ist för MARS760?

Max budget är ca: 5500kr

Permalänk
Medlem

Läs lite i 290-tråden här på Swec. Många anmärker på ljudnivån på referenskylaren. Dessutom en del problem med "black-screen". Handla produkt med goda garantier och hos bra ÅF så minimerar du risken att få ett dåligt kort.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Kan bli tufft att köra ultra med 2GB Vram.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Skrivet av linuscool2:

290 låter för mycket.... :/ Men tycker du att ett 780 är ett bättre köp ist för MARS760?

Max budget är ca: 5500kr

Lägg till några hundra lappar så har du ett 780 ti, annars ett 780 classified/lightning alternativt ett 290/290x med en egenmonterad eftermarknadskylare om han vågar på det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

290 låter för mycket.... :/ Men tycker du att ett 780 är ett bättre köp ist för MARS760?

Max budget är ca: 5500kr

Tyvärr skulle jag inte gotthjärtat kunna rekommendera ett high- end grafikkort i dagsläget med 2GB vram.

AMDs kort försvinner för din del om du tycker att R9 290 låter för mycket. Dock kan det vara värt att lägga på 500-600kr på en kylare men det känns lite... ja.

Om du har en budget på 5500kr så ligger du ca 200kr under ett GTX 780 Ti som inte är det mest prisvärda kortet men i särklass snabbaste grafikkortet du kan köpa.

Så antingen det eller ett vanligt GTX 780 som du sedan överklockar tills det sätter stopp oiftast når du prestanda snarikt eller över Ti versionen beroende på om du fått ett bra exemplar eller ej. GTX 780 GHz släpps snart och det är ett vanligt gtx 780 men lite överklockat. Så högt når alla vanliga GTX 780 så inga problem på den delen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Tyvärr skulle jag inte gotthjärtat kunna rekommendera ett high- end grafikkort i dagsläget med 2GB vram.

AMDs kort försvinner för din del om du tycker att R9 290 låter för mycket. Dock kan det vara värt att lägga på 500-600kr på en kylare men det känns lite... ja.

Om du har en budget på 5500kr så ligger du ca 200kr under ett GTX 780 Ti som inte är det mest prisvärda kortet men i särklass snabbaste grafikkortet du kan köpa.

Så antingen det eller ett vanligt GTX 780 som du sedan överklockar tills det sätter stopp oiftast når du prestanda snarikt eller över Ti versionen beroende på om du fått ett bra exemplar eller ej. GTX 780 GHz släpps snart och det är ett vanligt gtx 780 men lite överklockat. Så högt når alla vanliga GTX 780 så inga problem på den delen.

Skrivet av Schackmannen:

Lägg till några hundra lappar så har du ett 780 ti, annars ett 780 classified/lightning alternativt ett 290/290x med en egenmonterad eftermarknadskylare om han vågar på det.

Skrivet av Jagheter:

Kan bli tufft att köra ultra med 2GB Vram.

Skrivet av xtQ:

Läs lite i 290-tråden här på Swec. Många anmärker på ljudnivån på referenskylaren. Dessutom en del problem med "black-screen". Handla produkt med goda garantier och hos bra ÅF så minimerar du risken att få ett dåligt kort.

Skrivet av Jonathanknet:

Tack för alla svar! Jag och kompisen har bestämt oss för MSI GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Tack för alla svar! Jag och kompisen har bestämt oss för MSI GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming.

Kanske intressant att läsa detta då ? Utan tvekan värt att kolla om ni har tur.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254988-alla-med...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Kanske intressant att läsa detta då ? Utan tvekan värt att kolla om ni har tur.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254988-alla-med...

Verkar intressant! Dock vet jag inte om han är så mycket för modding...

Permalänk
Skrivet av linuscool2:

Tack för alla svar! Jag och kompisen har bestämt oss för MSI GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming.

Det är ett mycket bra, överklockningsvänligt o tyst kort!