Permalänk

/tmp-katalogen

Jag undrar om man bara helt sonika kan tömma /tmp-katalogen ? Eller finns det filer där som behövs? Kan man tömma katalogen automatiskt på shutdown/reboot?

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem

Tror den töms automagiskt. ( iallafall på Debian )

Visa signatur

|XP1700+@177x9,5 AGKGA Y|Vcore 2.1v|ALPHA 8045|Epox 8K3A|768 Apache 2700|Geforce3 Ti 200@ Cpu 251 Minne 551|Samsung SyncMaster 957p|Chieftec Dragon FullTower Black 340W|Live Player 5.1|

Permalänk

Nej, inte iallafall på RedHat.

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem

Det är en tmp-katalog. Tmp står för Temp, som du säkert förstår. Så egentligen - Ja. Men, det finns ett problem. Diverse program kan lagra mindre temporära filer som kan behövas lite senare eller liknande, så om du inte vet vad det är _kan_ det orsaka problem för vissa program.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche
Det är en tmp-katalog. Tmp står för Temp, som du säkert förstår. Så egentligen - Ja. Men, det finns ett problem. Diverse program kan lagra mindre temporära filer som kan behövas lite senare eller liknande, så om du inte vet vad det är _kan_ det orsaka problem för vissa program.

jo, just det ja. Jag vill minnas det var en liten hake. Så hur tömmer jag den på t.ex. reboot?

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det ska finnas några rebootskript. Men jag hittar dom inte. Hittar du inte heller dom så har jag två förslag:
1. Du gör ett litet shellskript, lägger det i /sbin, med raderna, typ:
rm /tmp/*
reboot
Sen ändrar du i /etc/inittab, vid CtrlAltDel-raden så att /sbin/<ditt_skript> Körs. En nackdel är väl att du måste reboota med ctrl alt del ute i konsollen.
2. Du gör ett alias. Lägg tex. alias reboot="rm /tmp/*; reboot"; i .bashrc (i roots hemkatalog).

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Hedersmedlem

"rm -rf /tmp/*" först i dina boot-scripts precis efter den mountat.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl lättare att köra det i nån startup-fil istället för shutdown, OM den skulle hänga sig/strömavbrott eller så?
/etc/local.start verkar många distar ha.

Quizor: Hähä fint citat

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
"rm -rf /tmp/*" först i dina boot-scripts precis efter den mountat.

Eh?

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche

Eh?

"Eh?" vadå? Jag svarade knappast dig om det var det du ville ha sagt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor

"Eh?" vadå? Jag svarade knappast dig om det var det du ville ha sagt..

Ops. Nu förstod jag vad Thomas menade. Det är jag som är lite knasig.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche

Ops. Nu förstod jag vad Thomas menade. Det är jag som är lite knasig.

Det är lugnt.

Permalänk
Medlem

tmpfs kan ju vara ett trevligt alternativ och kicka på om man inte vill slösa på onödigt utrymme.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
tmpfs kan ju vara ett trevligt alternativ och kicka på om man inte vill slösa på onödigt utrymme.

Vad är fördelen med det?

Permalänk
Medlem

På solars är /tmp swapminnet... inte bra o fylla upp med skräp.. men den slänger o andra sidan allt vid en omboot...

Generellt får man en massa problem om man fyller /tmp

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
På solars är /tmp swapminnet... inte bra o fylla upp med skräp.. men den slänger o andra sidan allt vid en omboot...

Liten rättelse: på solaris är /tmp swapminnet + fritt RAM.

Nackdel: fyller man /tmp för mycket så minskar fritt minne så att program kan få problem.

Fördel: rensas vi start, har man mycket ram så ligger /tmp i ram och att då ex. kompiler där går fort eftersom man i princip jobbar mot en ramdisk

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Vad är fördelen med det?

Typ som inlägget ovan beskriver.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Något för crond eller rc.local kanske?

# man tmpwatch ... tmpwatch recursively removes files which haven't been accessed for a given number of hours. Normally, it's used to clean up directories which are used for temporary holding space such as /tmp. ...

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Liten rättelse: på solaris är /tmp swapminnet + fritt RAM.

Nackdel: fyller man /tmp för mycket så minskar fritt minne så att program kan få problem.

Fördel: rensas vi start, har man mycket ram så ligger /tmp i ram och att då ex. kompiler där går fort eftersom man i princip jobbar mot en ramdisk

Jepps det är sant. Det är några år sedan jag petade solaris på allvar, man glömmer lätt. Men det kan se ganska kul ut när man gör en df och /tmp varierar i storlek. Speciellt om man har lite större maskiner med mycket minne/swap

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler