Permalänk
Medlem

Bygglogg - Carbide Air 540 Carbon

Efter några månaders väntan har jag äntligen alla delar till den nya riggen! Arbetsnamnet har varit "Project Overkill", men jag väljer ett snyggare namn,
Carbide Air 540 Carbon. Carbon, dels för att temat är svart, och för att jag moddade chassit med kolfiber vinylfilm, se denna tråd.

Jag har vattenkylt mina riggar sen 2007 denna blir inget undantag.

Spec:

Chassi: Corsair Carbide Air 540 - carbonized with wheelz
Moderkort: Asus Rampage IV Black Edition (har aldrig väntat så länge på ett moderkort, tack Webhallen för att ni fick in en liten batch före alla andra!)
CPU: Intel Core i7 4930K
RAM: Corsair Dominator Platinum DDR3 2400 MHz CL9 4x4 GB 2133 MHz CL9 4x8 GB
GPU: 2x EVGA GTX780 Ti SC
SSD: Mushkin Scorpion DeLuxe 480 GB PCI-e x8 (~2 GB/sek read/write) Eget mini-test.
LJUDKORT: Creative Sound Blaster Zx ("återvinns" från befintlig rigg)
PSU: beQuiet! DarkPower Pro 10 1000W

Kylning:

Pump: Aquacomputer aquastream XT - Ultra Version (befintlig, "återvinns" från nuvarande rigg).
Reservoir: Aquacomputer aquainlet XT 150 ml Nanocoating.
CPU: Aquacomputer cuplex kryos HF (befintlig, "återvinns" från nuvarande rigg, byter monteringsfästet för att passa S2011).
GPU: 2x Aquacomputer kryographics for GTX 780 Ti + kryconnect för att slippa slang mellan korten.
Radiator: Aquacomputer airplex XT 360 + airplex XT 240 (bägge "återvinns" men bara 360'n från nuvarande rigg, 240'n har legat på hyllan).
Fläktar: 5x Noctua NF-12 till radiatorerna, 1x Noctua NF-A14 ULN för bakre "utgående-fläkt".

Jag är inte den som sleevar varenda kabel, så förvänta er inget konstverk, men förhoppningsvis kan det bli hyfsat prydligt iallafall.

Fler bilder när bygget drar igång, förhoppningsvis till helgen.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

vad har allt kostat?

Visa signatur

chassi: CORSAIR crystal 680X / moderkort: MSI X570 GAMING PRO CARBON WIFI / cpu : RYZEN 7 2700X / cpu kylare: CORSAIR H115I PRO RGB / gpu: ASUS GTX 1060 6GB ROG STRIX / ram: CORSAIR Vengeance 32gb DDR4 3200mhz / SSD: SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB / SANDISK ULTRA II 480GB /nätagg: CORSAIR RM850I HDD: WD RED/GREEN 3ST 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thurwin:

vad har allt kostat?

Hade på känn att den frågan skulle dyka upp. Har inte den exakta summan i huvudet men strax under 39.000 kr in alles.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Hade gissat på något liknande. Har ju följt "Carbide AIR 540 Dark - Bygglogg" där han har liknande komponenter som dig. Så det ska blir roligt att får följa ditt projekt och se hur din blir.

Har ju ett likadant chassi och är riktigt nöjd. Hur har du fundera på med belysning? Kommer du att köra hel svart eller blir det med någon färg ton?

Visa signatur

chassi: CORSAIR crystal 680X / moderkort: MSI X570 GAMING PRO CARBON WIFI / cpu : RYZEN 7 2700X / cpu kylare: CORSAIR H115I PRO RGB / gpu: ASUS GTX 1060 6GB ROG STRIX / ram: CORSAIR Vengeance 32gb DDR4 3200mhz / SSD: SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB / SANDISK ULTRA II 480GB /nätagg: CORSAIR RM850I HDD: WD RED/GREEN 3ST 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thurwin:

Hade gissat på något liknande. Har ju följt "Carbide AIR 540 Dark - Bygglogg" där han har liknande komponenter som dig. Så det ska blir roligt att får följa ditt projekt och se hur din blir.

Har ju ett likadant chassi och är riktigt nöjd. Hur har du fundera på med belysning? Kommer du att köra hel svart eller blir det med någon färg ton?

Ingen belysing planerad.

Svart med inslag av koppar och "silvrigt" är huvudfärgerna. Sen har vi ju Noctua-fläktarna... de är ju som de är, men jag valde funktion framför form där.
PCI-e SSDn har en snygg svart heatspreader, men den hamnar ju tyvärr nedåt och PCB'et är klassiskt grönt, men även där funktion framför form.

Jag gillar verkligen att bygga i chassit. Det är litet och kompakt men ändå hyfsat rymligt. T. om. frugan tycker det är snyggt, förmodligen jämför hon med alla monstruösa fulltowers jag har/har haft genom åren.

Jag började bygga igår, lägger upp lite bilder om en stund.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Den lilla svarta:

Framsidan. Svarta fläktar hade ju varit snyggare men Noctuas NF-12 gör sig bra till radiatorer:

Ett naket 780 Ti:

Påklädd i sin nya koppar-kostym:

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett litet bakslag i form av ett försvagat skruvfäste till den andra grafikkylaren. Det gick av helt enkelt, hyfsat irriterande, men shit happens...

Projektet ligger lite på is tills tyskarna får fram ett nytt till mig, förhoppnings innan jul!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Skönt bygge! (y)

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Blir det någon backplate? trevligt att frugan din tycket om chassit, själv så tycker min far att det är snyggt, dock så tycker både mor och far att mitt chassi är gigantiskt. vilket jag inte tycker det är.

*föresten hur gjorde du med "carbonized" var det bara sidopanelen som du har gjort det på eller kommer du göra det på hela chassit?*

Visa signatur

chassi: CORSAIR crystal 680X / moderkort: MSI X570 GAMING PRO CARBON WIFI / cpu : RYZEN 7 2700X / cpu kylare: CORSAIR H115I PRO RGB / gpu: ASUS GTX 1060 6GB ROG STRIX / ram: CORSAIR Vengeance 32gb DDR4 3200mhz / SSD: SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB / SANDISK ULTRA II 480GB /nätagg: CORSAIR RM850I HDD: WD RED/GREEN 3ST 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thurwin:

Ser bra ut. Blir det någon backplate? trevligt att frugan din tycket om chassit, själv så tycker min far att det är snyggt, dock så tycker både mor och far att mitt chassi är gigantiskt. vilket jag inte tycker det är.

*föresten hur gjorde du med "carbonized" var det bara sidopanelen som du har gjort det på eller kommer du göra det på hela chassit?*

Aquacomputer har ingen backplate till 780 Ti, så tillsvidare ingen backplate.

Jag funderar på om jag ska sätta "kolfiberfilm" på resten också. Det är ju ett jäkla pill för att få det snyggt...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Tyskarna har lagat graffe-blocket och det är påväg tillbaka! Yay!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Igår kom graffe-block #2 tillbaka från Aquacomputer i Tyskland, lagat och fint. De skickade med ett par extra distanser/fästen just i case.

Allt är monterat, loopen är fylld, testad för läckor och hyfsat avluftad. Ikväll blir det att snygga till kabeldragning och installera!
Moment of truth!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Monstret lever! Installerat Windows, det verkar funka fint. Ska försöka få upp lite nya bilder.

Jag måste nog hitta på något med fläktarna dock. I förra riggen hade jag bara två radiator-fläktar och de kopplades till pumpen med en Y-kabel, och pumpens inbyggda termometer reglerade fläktarna beroende på vattentemp. Nu är det 5 fläktar som skall styras och jag vet inte hur jag kunde missa det men pumpen reder inte riktigt ut det själv. Aquacomputer är kontaktade i frågan. Kanske en av deras PowerAdjust 2 kan vara nåt...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Har du windows 8 på revodrive? Var det lätt att få det att fungera i så fall?

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cigge88:

Har du windows 8 på revodrive? Var det lätt att få det att fungera i så fall?

Windows 7 på Revodrive, inga problem.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Monstret lever! Installerat Windows, det verkar funka fint. Ska försöka få upp lite nya bilder.

Jag måste nog hitta på något med fläktarna dock. I förra riggen hade jag bara två radiator-fläktar och de kopplades till pumpen med en Y-kabel, och pumpens inbyggda termometer reglerade fläktarna beroende på vattentemp. Nu är det 5 fläktar som skall styras och jag vet inte hur jag kunde missa det men pumpen reder inte riktigt ut det själv. Aquacomputer är kontaktade i frågan. Kanske en av deras PowerAdjust 2 kan vara nåt...

Skulle det inte funka med en fläktkontroller?
Har ingen speciell idé om vilken fläktkontroller, men skulle det inte gå att koppla i en fläktkontroller som du senare kopplar till pumpen?
Är kanske helt ute och cyklar. Men det kanske är en idé man kan jobba vidare på.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Skulle det inte funka med en fläktkontroller?
Har ingen speciell idé om vilken fläktkontroller, men skulle det inte gå att koppla i en fläkt kontroller som du senare kopplar till pumpen?
Är kanske helt ute och cyklar. Men det kanske är en idé man kan jobba vidare på.

Pumpen har ju en fläktkontroller så vill inte krångla till det mer än nödvändigt. Lutar åt en PowerAdjust 2 från Aquacomputer, den ska tydligen kunna ta emot signal från pumpen och ställa spänningen på fläktarna.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Härligt bygge, man kan aldrig slå på nog stort:)
Vad kör du med för slang? Fungerar poweradjust utan aquaero dvs separat jag har fått för mig att de styrs tillsammans med en aquaera av nån modell. Jag hade en 5 LT i mitt förra bygge men körde inte med nån extra poweradjust då det räckte för mig. Hoppas på fler bilder nu när det är klart bara:) Sen att sleeva sladdar är snyggt men mina byggen har jag inte gjort det pga det är för tidskrävande och funktion före snygghet. Sen hade jag inte sett någon som kör med den pumpen du kör med är du nöjd med den, liknar oldschool pumparna man hade förr i tiden i utseendet iaf

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Härligt bygge, man kan aldrig slå på nog stort:)
Vad kör du med för slang? Fungerar poweradjust utan aquaero dvs separat jag har fått för mig att de styrs tillsammans med en aquaera av nån modell. Jag hade en 5 LT i mitt förra bygge men körde inte med nån extra poweradjust då det räckte för mig. Hoppas på fler bilder nu när det är klart bara:) Sen att sleeva sladdar är snyggt men mina byggen har jag inte gjort det pga det är för tidskrävande och funktion före snygghet. Sen hade jag inte sett någon som kör med den pumpen du kör med är du nöjd med den, liknar oldschool pumparna man hade förr i tiden i utseendet iaf

Jag kör med AC's plug&cool slang, svart Polyuretan. http://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=1723

Poweradjust fungerar "standalone". Jag fick svar från Aquacomputer som rådde mig att köra med en PowerAdjust 2 Ultra och en inline temp-sensor för att kunna styra fläktarna efter vattentemperatur. Så det har jag beställt. Pumpens fläktkontroller pallar bara 5W så kör just nu bara med 2 av 5 möjliga fläktar, får hoppas tyskarna hinner få iväg grejerna imorrn så kan jag ha dem på måndag om de håller samma tempo som vanligt.

Sleeving är som du säger väldigt snyggt, men tar för mycket tid och för min del som aldrig visar min dator för någon annan utom möjligen här, är det ganska bortkastat.

Pumpen ÄR old school! Det var den vassaste Aquacomputer hade 2010 när jag byggde min förra. Den är uppgraderad med en reservoir som ansluts direkt på pumpen, så den blev lite mer "2013" än 2010 iaf. Så här i efterhand undrar jag om jag inte skulle köpt en ny när jag ändå shoppade loss... men den funkar och är tyst. Den gör jobbet.

Fler bilder kommer. Nu är monstret i drift iallafall, påbörjat det mödosamma arbetet med att installera alla "femtielva" program, inställningar etc etc.

Testkörde förresten BF4 lite snabbt. 2560x1440 Ultra på Testrange. ~180-190 FPS! Och inte då bara genom att stirra ut över havet.
Kan kosta på mig lite supersampling, testade 125% på vad nu inställningen heter... brutalt vackert och FPS'en sjönk ner till ~140. Får tweaka lite till.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Här kommer en en bild på "finsidan". Den andra sidan, med PSU, pump och skatbo till kabelhärva får ni inte se än... måste snygga upp först, och det blir när jag får PowerAdjust 2-modulen. Kanske imorgon...

Och ja, jag ska dra in PCI-e kablar till andra sidan... glömde visst det.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Eftersom pumpens fläktkontroller inte klarar alla fem fläktarna så har jag ju som bekant beställt en PowerAdjust 2 och inline-temp sensor.
Pumpen får således styra fläktarna som sitter på 240-radiatorn i taket, och PA2'n får styra 360-radiatorns fläktar. På pumpen kopplade jag in fläktarna med en vanlig hederlig Y-kabel:

PA2'n har bara en fläktkontakt den med, så jag knåpade ihop en egen splitkabel. Jag hade en sån här:

99 kr på Inet, http://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4-...

Den tillsammans med 3-pins kontakt med kablar från en gamal fläkt som gjort sitt:

Blev det här:

Som blev den här:

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Märkte idag på förmiddagen att det var en pöl under datorn, sällan ett bra tecken. Upptäckte att det läckte mellan pumphuset och reservoir-delen. Kopplade loss pumpen och började felsöka. Efter jag delat på pump och reservoir, torkat torrt, kollat alla packningar så verkar det som det är tätt. Testkörde pumpen separat ett bra tag och det verkar som det blev tätt. Allt är monterat igen och inga tecken på läckor. Datorn står på en tidning just nu, dels för att skydda golvet och dels för att det blir lätt att se om det har läckt igen.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Lite fler utlovade bilder:

"Fulsidan":

Pumpen:

PowerAdjust 2 Ultra (relä/fläktkontroller):

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Framsidan. Svarta fläktar hade ju varit snyggare men Noctuas NF-12 gör sig bra till radiatorer:
http://imageshack.us/a/img23/7069/zfzk.jpg

Du som satt frontfläktarna på "utsidan", hur blir det då med fläktfiltret som sitter i chassiet? Ifall man byter ut chassiefiiltret mot ex Akasa alu.filter får sådana plats?

/T-Fork

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Fork:

Du som satt frontfläktarna på "utsidan", hur blir det då med fläktfiltret som sitter i chassiet? Ifall man byter ut chassiefiiltret mot ex Akasa alu.filter får sådana plats?

/T-Fork

Fläktfiltret som sitter i chassit är bara att glömma tyvärr. Det behövs riktigt tunna filter, typ nåt sånt här:
http://www.moddiy.com/products/Ultra-Thin-0.45mm-PVC-Fan-Dust...

Men det är möjligt att Akasa alu.filter får plats.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Fläktfiltret som sitter i chassit är bara att glömma tyvärr. Det behövs riktigt tunna filter, typ nåt sånt här:
http://www.moddiy.com/products/Ultra-Thin-0.45mm-PVC-Fan-Dust...

Men det är möjligt att Akasa alu.filter får plats.

Rackarns att det ska va så tight, men tack för svaret och även för förslaget på ett filter som kan passa.
Blir att sätta kapen i mitt Core 3000 tillsvidare, och sen när jag ledsnat på att det är trångt så beställer jag ett Carbide.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240