Permalänk

elschema gör jag nåt fel?

hej jag håller på att löda lite led dioder och jag får det inte att fungera vad gör jag fel?

Motståndet har färgkoden Brun svart grön svart brun som jag förstår det så är det på 108 ohm vet inte om det är mycket men det var det jag hittade och elkällan är en mobil ladare på 12V och 200mA
leddioderna är på 3-3.6V 20mA har jag tagit förstort motstånd eller har jag gjort det bakvänt?

Permalänk
Medlem

Till att börja med så leder bara dioder åt ett håll, alltså måste du hålla noggrann koll på anod(+) och katod(-). Ett snabbt test, förutsatt att du kopplat dioderna rätt (dvs - från den översta till + på den mittersta osv), är att vända på polerna vid batteriet.

Problemet är dock motstånden skulle jag säga. Dioderna motsvarar tillsammans ett spänningsfall om 3,6*3 = 10,8 V. Alltså måste motståndet sänka spänningen med endast 1,2 V (eftersom 12 V - 10,8 V = 1,2 V). Till detta behöver du ett motstånd med (U/I=R) 1,2 V / 0.2 A = 6 ohm. Där 0,02 A alltså är 20 mA som kommer flöda genom kretsen. Så testa ett motstånd på 60 ohm så ska du se att det fungerar.

Mvh

Edit: ändrade 200 mA till 20 mA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swing3r:

Till att börja med så leder bara dioder åt ett håll, alltså måste du hålla noggrann koll på anod(+) och katod(-). Ett snabbt test, förutsatt att du kopplat dioderna rätt (dvs - från den översta till + på den mittersta osv), är att vända på polerna vid batteriet.

Problemet är dock motstånden skulle jag säga. Dioderna motsvarar tillsammans ett spänningsfall om 3,6*3 = 10,8 V. Alltså måste motståndet sänka spänningen med endast 1,2 V (eftersom 12 V = 10,8 V = 1,2 V). Till detta behöver du ett motstånd med (U/I=R) 1,2 V / 0.2 A = 6 ohm. Där 0,2 A alltså är 200 mA som kommer flöda genom kretsen. Så testa ett motstånd på 6 ohm så ska du se att det fungerar.

Mvh

Bör inte strömmen i kretsen vara 20 mA ?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Bör inte strömmen i kretsen vara 20 mA ?

Fo3

Du har helt rätt, jag blandade visst ihop dioderna och mobilladdaren.

Du behöver alltså ett motstånd på 60 ohm. (1,2 V / 0,02 A = 60)

Permalänk
Skrivet av Swing3r:

Du har helt rätt, jag blandade visst ihop dioderna och mobilladdaren.

Du behöver alltså ett motstånd på 60 ohm. (1,2 V / 0,02 A = 60)

vilken färgkod är närmast vet ni någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moreinzane:

vilken färgkod är närmast vet ni någon?

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/...
http://www.conrad.se/1%2f4-WATT-KOLYTSKIKTSMOTST%26Aring;ND-5...

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Det från conrad är la på 6,8 ohm? Då blir det en massa seriemotstånd att koppla in.

Permalänk
Medlem

Om du tittar in i kapseln på "leden" så ser du en stor metall bit och en liten den lilla är anod (+) den stora är katod (-) sen brukar alltid anod vara längre än och får man tex 60ohm så går man upp ett steg i e12 serien till 68ohm

3.6 x 3 = 10.8V I=0.02A (20mA)

R=U/I 540ohm inre resistans på 10.8V

Sen räknar man inte resistans på 12V

R=U/I 600ohm inre resistans på 12V

Sen när man skall välja motstånd så går man alltid upp till närmaste värde i detta fall 68ohm (blå grå svart) du kan lika
gärna ta 82ohm med (grå röd svart)

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850