Permalänk
Desk Master

Behöver svetsare

Tjenare. Håller på med ett scratchbygge och behöver göra ett stålskellet på ca 1800x950mm. Jag kan dock inte svetsa vem vändar man sig till?
Dessutom när det kommer till metallvalet är aluminium det bästa eller vill man gå får något annat tack på förhand

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Gör skelettet i Alu. Vinkelstång kan du köpa från maskindelen.se

Du kan foga ihop det själv med med mixgasbrännare + Alutite som går att köpa antingen på Jula eller ebay.
http://www.youtube.com/watch?v=aiThO-UQIWE

ÄR nog både roligare och billigare än att låta någon annan göra det. Ingen svetsar i Alu gratis, om man nu inte har kontakter.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Desk Master

tack för svar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Tjenare. Håller på med ett scratchbygge och behöver göra ett stålskellet på ca 1800x950mm. Jag kan dock inte svetsa vem vändar man sig till?
Dessutom när det kommer till metallvalet är aluminium det bästa eller vill man gå får något annat tack på förhand

Närmsta verkstad där du tror de håller på med sånt.
Lite fika brukar kunna lösa såna jobb.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Alternativt skruvar du/popnitar ihop bitarna och limmar fogarna för att stabilisera. Kommer inte utsättas för några större påfrestningar så behöver knappast hållfastheten från svetsningen.

Använder du en hygglig aluminiumprimer och 2k epoxylim lovar jag dig att det kommer hålla ihop sålänge du lever.

- z

Permalänk
Medlem

Jag är svetsare och kan lugnt säga att aluminium svetsning är inget en förstagångsförsökare klarar av. Tar tid och massa övning att bli bra på det. Ska du bara kasta ihop en stomme brukar svetsföretag kunna ordna detta för någon hundring efter arbetstid.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk

Jag kan med erfarenhet säga att det funkar att rugga aluminium ytorna du skall sätta ihop och limma med epoxi lim.
Men är man perfektionist och vädesätter allt in i minsta detalj på chassit så är det svets att föredra.

Svets
Fördel:
Snyggast
Hållbart
Nackdelar:
Dyrt

Skruv/popnit
Fördel:
Hållbart
Montera ner och upp
Nackdel:
Svårt att få snyggt utan bra verktyg

Lim
Fördel:
Enkelt
Man kan spackla och lacka det
Hållbart med bra epoxilim
Nackdel:
Du kan inte polera ramen
blir svagt med dåligt lim

//FallenFate

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem

Som nämnts ovan, sväng förbi en verkstad med bullar. Går att få allting fixat med fika som betalning!

Permalänk
Desk Master

tack för prima svar. Måste nog säga att det blir att svetsa. Bordet vägar närmare 100 kilo så jag litar inte på popnitar:) Hittade en lokal här som gör detta inom nån vecka för en hundring o en fika. Nöjd med det:)

Visa signatur