Permalänk

Försäkring ipad

Hej, om denna tråden e lagd fel så va vänliga och flytta den till rätt ställe.

Min padda e försäkrad och den har nu gått sönder.
Sanningen är att jag satte och läste I sängen och padda ramlar ner på golvet och spräcker skärmen och lcd blir skadades.

Vad ska man absolut inte säga till försäkringsbolagen?

Permalänk
Medlem

Det sista du ska göra är att undanhålla information då det räknas som försäkringsbedrägeri och är straffbart.
Varför ska andra behöva betala för att du har klantat dig?

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Rekordmedlem

Försäkringar är till för att täcka sånt som inte reklamationsrätten täcker tex olycksfall, så du ska bara tala om att du tappade den och att den gick sönder och fråga hur du går vidare med det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av rhalla:

Det sista du ska göra är att undanhålla information då det räknas som försäkringsbedrägeri och är straffbart.
Varför ska andra behöva betala för att du har klantat dig?

Jag har inte tänkt att undanhålla med med erfarenhet så om man är för ärlig så gäller inte försäkringen

Skrivet av mrqaffe:

Försäkringar är till för att täcka sånt som inte reklamationsrätten täcker tex olycksfall, så du ska bara tala om att du tappade den och att den gick sönder och fråga hur du går vidare med det.

Okej, vad räknas som olycksfall? Det är skolans padda och den är försäkrad av skolan. Dom säger att det inte e ett olycksfall

Permalänk
Medlem

Läs försäkringsvillkoren. Där står det vad som ingår i försäkringen.

Permalänk
Avstängd

Olycksfall är när det gäller en personskada.

I ditt fall handlar det om en drulle/allriskskada och har inte skolan en försäkring mot den typen av skador så är det kört, då får du med största sannolikhet köpa en ny.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av champion1998:

Det är skolans padda och den är försäkrad av skolan. Dom säger att det inte e ett olycksfall

Då har DU nog varken en padda eller försäkring för du äger ingenting ?
Förmodligen har du nått brukaravtal med skolan om vad som gäller i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hur gammal är du?

En skola med elever borde ju ha någon form av drulleskydd. Det är barn vi pratar om. Har dem inte dessa är det deras problem. Dom skall inte kräva eleverna på ersättning pga olyckor.

Permalänk
Medlem

Här är en bra sammanställning (dock drygt 2.5 år gammal )

Så får jag ersättning för min Ipad om ...

http://pcforalla.idg.se/polopoly_fs/1.376271.1301044699!forsa...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av root123:

Här är en bra sammanställning (dock drygt 2.5 år gammal )

Så får jag ersättning för min Ipad om ...

http://pcforalla.idg.se/polopoly_fs/1.376271.1301044699!forsa...

Men nu handlar det om något man inte äger så det är ägarens/skolans användarvillkor som reglerar det, man kanske inte ens får ta med sig enheten hem?
Villkoren kan ha ett "uppfostrande" syfte så om skolan begär att eleven ska ersätta förstörd egendom och det inte strider mot det avtal man gjort med skolan så får man förmodligen finna sig i det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Finns en allrisk försäkring ?, annars kommer det nog inte täcka...

Säg sanningen, du gör dig skyldig till brott om du ljuger för dom.

Permalänk
Medlem

Om skolan lånar ut iPads till sina elever förstår ni säkert själva att någon form av drulle ingår. Har du fått paddan eller har du lånat den av skolan? Har du fått den ser jag ingen anledning till att skolan blandas in överhuvudtaget. Har du lånat den får du givetvis låna en ny, med stor sannolikhet utan någon form av avgift/betalning. Skolan måste självklart räkna med att några enheter kommer tappas och/eller gå sönder.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men nu handlar det om något man inte äger så det är ägarens/skolans användarvillkor som reglerar det, man kanske inte ens får ta med sig enheten hem?
Villkoren kan ha ett "uppfostrande" syfte så om skolan begär att eleven ska ersätta förstörd egendom och det inte strider mot det avtal man gjort med skolan så får man förmodligen finna sig i det.

Mina barns skolavtal förlitade sig på att föräldrarnas hemförsäkring ska täcka denna typ av "drulle-skador".

Permalänk

Tappade min skoldator ner för en trappa och lämnade in den, sa att jag klev upp på morgonen och så var den bara så, gick hur bra som helst!

Skolan har antagligen rätt bra täckning i liknande situationer.

F.ö så asgarvade IT snubben på skolan

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av champion1998:

Hej, om denna tråden e lagd fel så va vänliga och flytta den till rätt ställe.

Min padda e försäkrad och den har nu gått sönder.
Sanningen är att jag satte och läste I sängen och padda ramlar ner på golvet och spräcker skärmen och lcd blir skadades.

Vad ska man absolut inte säga till försäkringsbolagen?

Du ska säga att du använde den och den råkade glida ur dina händer. Säg den som inte har tappat sin mobiltelefon någongång. Man ska göra något annat och råkar svepa den med sig osv. Ibland klarar de sig, ibland blir det sprickor.

Enligt läroplanen så ska skolan vara för alla. Skolan ska inte göra saker som kräver att föräldrarna har pengar. Om skolan tycker att det behövs en iPad för undervisningen och du nu efter att du tappat din inte kan tillgodogöra dig undervisningen som de andra eleverna så är det skolans skyldighet att ge dig en ny. Detta gäller så klart inte om det handlar om skadegörelse eller grov försumlighet. Men att en iPad råkar glida en ur händerna är inte försumligt. Det är något som kan hända precis vem som helst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Okej, jag har nu prata med med it snubbarna och jag sa att den ramlade ner från sängen. Då svara dom att det e mitt eget fel och att försäkringen inte täcker pga att jag har varit oversamm. Dom tyckte att jag istället kunde ha den på ett bord så det inte finns några risker för att tappa den. Den ända gången Försäkringen täcker är om något annat tex fäller mig, och då blir han skyldig. Sen tror jag att det kommer bli kalabalik när vi ska lämna in dom när vi slutar då 90% av alla 400 iPads har spräckt glas. Så dom har inte täcknat någon drulleförsäkring.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av champion1998:

Då svara dom att det e mitt eget fel och att försäkringen inte täcker pga att jag har varit oversamm.

Nu är det kanske inte så lätt att vara ung och rapp i käften, men om någon hade sagt detta till mig så skulle jag fråga den personen om han skulle kalla sig själv för oaktsam? Förmodligen inte. Då vore följdfrågan om han aldrig tappat sin mobiltelefon. Det hade nog fått tyst på eländet. Blir arg när jag hör sånt här. Skulle använt den på ett bord. Är väl inte mindre risk att tappa den därifrån. Enda säkra vore att ha den på golvet, men då är så klart risken att någon trampar på den.

Går den inte att använda med det felet den har nu?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av champion1998:

Okej, jag har nu prata med med it snubbarna och jag sa att den ramlade ner från sängen. Då svara dom att det e mitt eget fel och att försäkringen inte täcker pga att jag har varit oversamm. Dom tyckte att jag istället kunde ha den på ett bord så det inte finns några risker för att tappa den. Den ända gången Försäkringen täcker är om något annat tex fäller mig, och då blir han skyldig. Sen tror jag att det kommer bli kalabalik när vi ska lämna in dom när vi slutar då 90% av alla 400 iPads har spräckt glas. Så dom har inte täcknat någon drulleförsäkring.

har du lånat den av skolan så ska skolan stå för försäkringen. äger du den inte så ser ja inte hur dom kan skippa försäkring för 400st. att laga glaset kostar ju ca:1000kr X 400 = nära en halv miljon i reparationskostnader.

ganska viktigt vad som det stod i kontraktet som skrevs när du fick den.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Skolor tar självklart billigaste möjliga försäkring som inte täcker någonting. Min brorsas iPad gick sönder, minsta brorsan hade haft den och ingen visste vad som hände men helt plötsligt startade den inte. Lämnade in den till skolan för lagning, kostade 1500 kr och tog 3 månader, rätt ovärt... Laga den på billigast möjliga ställe själv bara.

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att skolan SKA vara gratis och om du tvingas att använda paddan till skolan så du ska inte betala något om något händer den det är bara absurt.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Skrivet av giplet:

Nu är det kanske inte så lätt att vara ung och rapp i käften, men om någon hade sagt detta till mig så skulle jag fråga den personen om han skulle kalla sig själv för oaktsam? Förmodligen inte. Då vore följdfrågan om han aldrig tappat sin mobiltelefon. Det hade nog fått tyst på eländet. Blir arg när jag hör sånt här. Skulle använt den på ett bord. Är väl inte mindre risk att tappa den därifrån. Enda säkra vore att ha den på golvet, men då är så klart risken att någon trampar på den.

Går den inte att använda med det felet den har nu?

Nej tyvärr hela touchen är sönder, detta hände i början på terminen detta året. Men dom har bara sagt vänta vi vätar på andra paddor och ser om dom går igenom försäkringen.

Skrivet av Pinkn00b:

Glöm inte bort att skolan SKA vara gratis och om du tvingas att använda paddan till skolan så du ska inte betala något om något händer den det är bara absurt.

All undervisning e baserat på ipaden

Skrivet av jonatan80:

har du lånat den av skolan så ska skolan stå för försäkringen. äger du den inte så ser ja inte hur dom kan skippa försäkring för 400st. att laga glaset kostar ju ca:1000kr X 400 = nära en halv miljon i reparationskostnader.

ganska viktigt vad som det stod i kontraktet som skrevs när du fick den.

Bifogar avtalet
https://drive.google.com/file/d/0B_aA8CLUPu-oemdSYWpqY2dGM1E/...

Permalänk
Medlem

Antar att det står att eleven ansvarar för den under undervisningen, mao är du betalningsskyldig för att repa den.
Länken till avtalet fungerar inte för mig.

Permalänk
Avstängd

Din (dina föräldrar om du bor hemma) hemförsäkring borde täcka det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jfqvist:

Din (dina föräldrar om du bor hemma) hemförsäkring borde täcka det.

Ja, om man har allriskförsäkring, dock så brukar självrisken vara typ 1500kr. Enligt lag så ska skolan inte ställa krav på specifika saker hemma hos eleverna. Alla ska vara välkomna. Resultatet blir att om iPad behövs för undervisningen så ska skolan stå för den, inkl att ersätta den om den går sönder. Man kan fortfarande bli ersättningsskyldig för skadegörelse, dvs om man kasta iPaden i väggen, använder den som tennisracket osv., men det är något helt annat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av champion1998:

Nej tyvärr hela touchen är sönder, detta hände i början på terminen detta året. Men dom har bara sagt vänta vi vätar på andra paddor och ser om dom går igenom försäkringen.

All undervisning e baserat på ipaden

Bifogar avtalet
https://drive.google.com/file/d/0B_aA8CLUPu-oemdSYWpqY2dGM1E/...

har du skrivit under, eller vem är det som hyr den? du eller skolan?
betalar skolan försäkringen på ipad'n och självrisken är på 1000kr... varför betala en försäkring om kostnaden för att laga den är lika mycket som den är utan försäkring?

"All undervisning e baserat på ipaden" så ska skolan stå för alla kostnader för reparationer.
betalar dom premien så ska dom också stå för självrisken.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

A. Försäkringen gäller för fysisk skada på i leasing- /låne-/köpavtalet angiven

Elev-dator-utrustning, genom plötslig och oförutsedd utifrån kommande

händelse. Försäkringen ersätter skada som medfört att objektet minskat i

värde eller gått helt förlorat, med de undantag som framgår av denna

försäkring.

Tycker inte att försäkringstexten är särskilt specifik. En Ipad ska man hålla i, inte ha på ett bord. Om du ändå blir ersättningsskyldig (dina föräldrar beroende på hur gammal du är) så kan du kolla med dina föräldrar om de har en allrisk på sin hemförsäkring. Det täcker det mesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Okej, tack för alla svar och alla som har lagt tid. Denna tråden slutar här.
Tror att det blir självrisken som jag får betala.

Mvh Sebastian

Permalänk
Medlem

"A. Försäkringen gäller för fysisk skada på i leasing- /låne-/köpavtalet angiven
Elev-dator-utrustning, genom plötslig och oförutsedd utifrån kommande
händelse. Försäkringen ersätter skada som medfört att objektet minskat i
värde eller gått helt förlorat, med de undantag som framgår av denna
försäkring."

Detta tolkar jag som en sk. "Drulleförsäkring".

"5. Var gäller försäkringen
Försäkringen gälleri hela världen och under normal användning i elevens skolverksamhet."

Och att sitta och hålla i den/ligga i sängen och pilla på den anser iaf jag vara "normal användning".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av oobum:

"A. Försäkringen gäller för fysisk skada på i leasing- /låne-/köpavtalet angiven
Elev-dator-utrustning, genom plötslig och oförutsedd utifrån kommande
händelse. Försäkringen ersätter skada som medfört att objektet minskat i
värde eller gått helt förlorat, med de undantag som framgår av denna
försäkring."

Detta tolkar jag som en sk. "Drulleförsäkring".

"5. Var gäller försäkringen
Försäkringen gälleri hela världen och under normal användning i elevens skolverksamhet."

Och att sitta och hålla i den/ligga i sängen och pilla på den anser iaf jag vara "normal användning".

Tack för svaret jag kommer bråka till jag får betala självrisken, och jag anser det också som normal användning.

Permalänk
Medlem

Med tanke på TS nick antar jag att det hela gäller högstadiet och därmed skall, som redan nämnts i tråden, undervisningen vara nästintill avgiftfri. "Obetydliga" (praxis är max 300:- per läsår) kostnader får förekomma men om undervisningen är helt surfplattebaserad (vilket i sig är redigt absurt) kan skolan inte kräva någon avgift för detta. Svårigheten inträder naturligtvis när det är eleven själv, som genom oaktsamhet eller olycka skadar eller förlorar det läromedel han/hon fått låna gratis. Redan tidigare har elever på många ställen varit ersättningsskyldiga för bortslarvade böcker vilken uppenbarligen inte varit någonting skolinspektionen slagit ner alltför mycket på, men att skolan struntar i att skaffa en vettig försäkring när de bemödar sig köpa in ett stort antal lättskadade plattor är makalöst, och jag har svårt att tänka mig att skolinspektionen inte skulle göra samma bedömning och tvinga skolan stå för kostnaderna.

Den som vill läsa lite mer kan göra det här.

Offtopic: är det bara jag som dör lite inombords varje gång en skola väljer att köpa in plattor med en logga av ett halvätet äpple istället för att lägga pengarna på någonting som faktiskt tål lite stryk, alternativt att lägga en mindre summa på en billigare platta utan ovan nämnda logga men som trots detta skulle fungera minst lika bra?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720