Accepterar vi misslyckanden? [Blundar man för fel om det handlar om ens favoritföretag? — mod]

Permalänk
Entusiast

Accepterar vi misslyckanden? [Blundar man för fel om det handlar om ens favoritföretag? — mod]

Såg nyss en ganska intressant video av ReviewTechUSA på Youtube som i samband med releasen av de nya konsolerna diskuterade fenomenet om att vi "tar skit" från företag i en mycket större utsträckning nu förr i tiden och jag är nog beredd att hålla med om det.

Vi skyddar företagen vi känner en koppling till och då speciellt på forum på en äckligt hög nivå som om de vore våra vänner och alla fel de gör är bara små misstag som helt enkelt händer när företagen i själva verket vet om att deras produkter är defekta men vet att de kommer sälja ändå.

Själv så accepterar jag aldrig misslyckanden så vitt jag vet men jag kan ju säga att jag inte varit så nöjd med Nvidias drivrutiner på sistone till exempel.
Problemet då är ju att det bara är två aktörer inom GPU-marknaden och AMD har också haft sina problem för tyvärr är varken Nvidia eller AMD ett "bra företag" enligt mig.

Diskutera om ni tror att detta fenomen är sant.

Här är videon:

Dold text
Tydligare rubrik. Se §3.1 i reglerna.
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag gillar verkligen inte Wii Un. Den skulle ha släppts ut senare och haft bättre prestanda, Nintendo är inte ens med i leken längre! Det enda skälet att köpa Wii U är Nintendos egna titlar.

Men jag accepterar det eftersom det är bra spel.

Permalänk
Medlem

elefanten i rummet... bf4, vilket jävla skämt

personligen accepterar jag inte sånt men i allmänhet verkar vi ju göra det eftersom företag hellre skickar ut ofärdiga saker för att få ut så snabbt som möjligt än att vänta tills det är helt klart, måste betyda att de vet att det lönar sig

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Jag accepterar ialf hur BF4 var, kan vara för att jag blir förbannad oavsett om det fungerar eller inte

Permalänk
Medlem

Det är från person till person, men generellt som du säger så tycker jag att väldigt många kan försvara en sak in i döden och blunda för bristerna. Är själv tvärt om och ser brister i det mesta. Är en produkt jag köpt skamligt dålig så skulle jag aldrig rekommendera den till någon.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Ibland ser man tendenser åt andra hållet, att folk håller fast vid en grudge mot ett företag till den gränsen att det blir pinsamt. Även om precis allt har förändrats sen den gången personen hade problem med sin produkt så känner hen fortfarande ett stort behov av att spy galla över företag i all framtid.

Permalänk
Medlem

Fick en 4,a vodka när jag var ute på krogen en gång istället för en 6,a som jag hade beställt....Aldrig i livet att jag går dit igen...!

Om varken AMD eller Nvidia är bra, vad vill du förändra hos dessa så dom blir bra då ?

Permalänk
Medlem

Absolut och som keyser säger så går det åt båda hållen, antingen att man försvarar ett företag in i döden eller hatar dom för alltid. Jag tror det har att göra med att många trivs med känslan att tillhöra en "speciell grupp" och därför lätt snavar in i fanboyträsket.

Permalänk
Medlem

Företag styrs av människor, människor gör fel. I de flesta fall lyckas QA snappa upp och fixa innan produkten finns hos kund, men när lanseringar ska organiseras globalt, när hundratusentals om inte miljoner kunder har fått datum för leverans, ja, då är det inte alltid man kan skjuta upp på lanseringen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Marknaden förändras det finns många faktorer till varför vissa produkter idag innehåller fler fel än de gjorde förr.

För att nämna några så anser jag att marknaden har blivit tuffare rent ekonomisk, personal är svindyra och förutom utvecklare måste man ha betydligt mer annat folk än bara kodare. Likaså har teamen blivit större, vilket innebär ruljans på folk och att ingen har lika bra överblick.

Sedan visst så tillåts såklart vissa produkter ha fler fel då felen är lättare att åtgärda.

Men som jag nämnde först vi gör andra produkter idag, skulle vi idag göra samma produkter som de förr så skulle vi allt leverera mindre fel än de förut, då vi idag har mycket bättre verktyg och metoder.

Det man som konsument bör göra är att avvakta, jag tror säkerligen BF4 de närmsta månaderna kommer bli fullt spelbart för de flesta. (spelbart = ej kraschar etc, men enstaka buggar finns)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Det man som konsument bör göra är att avvakta, jag tror säkerligen BF4 de närmsta månaderna kommer bli fullt spelbart för de flesta. (spelbart = ej kraschar etc, men enstaka buggar finns)

Det är redan det för de flesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Jag gillar verkligen inte Wii Un. Den skulle ha släppts ut senare och haft bättre prestanda, Nintendo är inte ens med i leken längre! Det enda skälet att köpa Wii U är Nintendos egna titlar.

Men jag accepterar det eftersom det är bra spel.

Nintendo har ju inte direkt satsat på att köra över Xbox One och PS4s hårdvara så det är ju knappast ett misslyckande. Däremot rätt mycket buggar i speciellt gränssnittet kan man nog skylla på lite förhastat släpp.

Menar du att Wii var med i leken? Den sålde ju extremt bra med riktigt dålig hårdvara.

Permalänk
Medlem

Det finns olika person typer: (NO SHIT!) och vi vet exakt vad vi ser på forums och hör dagligen. En reminder:
The Loyal Blind Fanboy/girl ( hatar alla haters, företag är bäst, alla dåliga åsikter är skit + den personen som framför det)
The Neutral Fanboy/girl ( ser det dåliga i företaget och bra, har ett moget betende kring åsikter om produkter ifrån företaget)
The Lawfull good guy/girl ( Ser det dåliga, orkar inte bry sig, njuter av produkten som mycket han/hon kan)
The Chaotic Evil Fanboy/girl (rent allmänt går inte diskutera med denna... sak.)

Det är vad vi ser och det finns säkert mer.

Det jag tror på att när vi hittar något kärt så är det bäst oavsett vad och när vi köper något (för vissa) så vill man ha valuta för pengarna, så om då produkten suger, så hittar man första bästa sätt att fokusera sin ilska hat/vrede på tillverkera för att snabbt ventilera och ibland inte utan att tänka på konsekvenserna.

Våran ''hjärna'' är ganska simpel ibland. Allt beror på ifrån person till person.

Jag har vart The Loyal Fanboy, sen så får man en ''verbal örfil'' som jag kallar det, aka wake-up call och inser faktum. Palla försvara, njut, om det inte går njuta, skit i den och köp/kör på något annat. Livet är för kort för att du ska vara ''negativ och sur/förbannad'' att spela spel ska vara roligt, balanserat och njutbart. Men ibland är produkter så katastrofalt gjorda att bara du kollar på fodralet så ryker det ''B'' produkt och ibland tvärtom bara du kollar på fodralet så blir du kär. T.ex Destiny, The Last of us.

Första intrycket är viktigt, finslippnings fasen i det flesta företag borde förlängas rejält.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Black Pearl | Nvidia MSI GTX 980 Ti Lightning 6GB | MSI Z170A XPOWER | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666Hz CL16 DDR4 (4x4GB) | i7-6700k 4,0GHz | Noctua NH-D15 | Corsair PSU 850W 80+Gold | Samsung SSD 850 500gb | Fractal Design Chassifläkt Dynamic GP-14 140mm x4 |

Permalänk
Medlem

Jag hade inte heller bytt ut min ps4 pga "trasig" spdif-kontakt. Det är ju värre att vara utan prylen en vecka eller fem när man verkligen vill ha den att spela på, än att behöva tejpa dit sladden en gång.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Ibland ser man tendenser åt andra hållet, att folk håller fast vid en grudge mot ett företag till den gränsen att det blir pinsamt. Även om precis allt har förändrats sen den gången personen hade problem med sin produkt så känner hen fortfarande ett stort behov av att spy galla över företag i all framtid.

Haha känner igen mig så väl i det där, kommer aldrig någonsin mer köpa en VAG-bil..

Permalänk
Medlem

hur har nintendo misslyckats? jag älskar mitt 3DS och tycker mitt Wii U har varit perfekt för de 2 spelen jag spelat på den hittills men där lackar det games iaf ingen av dessa konsoller har aldrig någonsin krånglat för mig den enda konsolen som har gått "sönder" är mitt gamecube jag köpte på launchdagen där fläkten gick åt helvete efter 10 års tjänst men gick och byta ut den rätt lätt

men det är fortfarande rätt irriterat att wii u samlar så mycket damm som det gör för de saknar spel.. blir väl att köpa nya mario efter julen som verkar riktigt kul men först måste jag klara a lnk between worlds på 3ds

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det har ju varit alldeles för mycket nu på kort tid, som man tyvärr inte har något annat val än att acceptera om man vill ha produkten.

Ta GTA5 Online som ett exempel, gick inte att spela i början. Eller jo, det gick ibland och om man väl kom in och spelade några timmar och kom tillbaka dagen efter så var man tvungen att börja om igen. Kul? Näe inte direkt..
Men som med alla som säljer mjukvara/spel så svarar dom med att man inte kan skicka tillbaka produkten om man har spelat ett visst antal timmar för dom har man tydligen njutit av produkten och får vänta tills de lägger ut en patch som fixar det lilla problemet.
Samma sak med BF4.

Det spelar ingen roll vad som är fel, folk kommer att köpa spelen och bara vänta på att det kommer en fix. Visst är det frustrerande att det är en trend för dessa tillverkare att ständigt sälja något som uppenbarligen inte är klart för att säljas, men vad kan man göra förutom att vänta? De erbjuder något vi vill ha och vet att vi kommer köpa det. Personligen så kommer jag i framtiden att vänta minst 1 månad med att köpa nya spel, t.ex. BF5 eller vad nästa spel blir kommer jag vänta och se vad folket säger om det innan jag köper det för det är inte värt att köpa något som kraschar konstant och bara skapar frustration.

Annat är det med hårdvara, det ska fungera annars skickas det tillbaka direkt. Går inte det, då kastar man skiten åt helvete och köper aldrig mera en produkt från den tillverkaren.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Fick en 4,a vodka när jag var ute på krogen en gång istället för en 6,a som jag hade beställt....Aldrig i livet att jag går dit igen...!

Med högsta sannolikhet så var det bara ett misstag av bartendern. Vad tjänar du på att bli sur och "hämnas" genom att aldrig gå dit igen? Absolut ingenting. Hade du bara sagt till så hade det ju löst sig. Det handlar väl om vilken inställning man har

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Med högsta sannolikhet så var det bara ett misstag av bartendern. Vad tjänar du på att bli sur och "hämnas" genom att aldrig gå dit igen? Absolut ingenting. Hade du bara sagt till så hade det ju löst sig. Det handlar väl om vilken inställning man har

Det var mer en pik till TS "Själv så accepterar jag aldrig misslyckanden så vitt jag vet men jag kan ju säga att jag inte varit så nöjd med Nvidias drivrutiner på sistone till exempel."

Jag är ej sur förövrigt, hade en rolig kväll ändå

Permalänk
Skrivet av Handa:

Nintendo har ju inte direkt satsat på att köra över Xbox One och PS4s hårdvara så det är ju knappast ett misslyckande. Däremot rätt mycket buggar i speciellt gränssnittet kan man nog skylla på lite förhastat släpp.

Menar du att Wii var med i leken? Den sålde ju extremt bra med riktigt dålig hårdvara.

De satsar för mycket på den avg. casual spelaren. De försökte igen nu med Wii U och eftersom touch telefoner är så inne nu, satte de dit en! Jag önskar bara att Nintendo kan satsa mer på ''hardcore marknaden''

Wii var typ som en moddad gamecube

Permalänk

Folk idag tenderar att vara väldigt blinda för saker dom har köpt. Finns knappt ett grafikkort på marknaden som inte någon har uttalat sig om att det skulle vara knäpptyst när vem som helst vet att praktiskt taget inget grafikkort oavsett eftermarknadskylare kan kallas knäpptyst av någon med hörseln i behåll när det närmar sig full load. Likväl finns det näst intill ingen produkt med fler än 5 omdömen på prisjakt där det inte är någon som påstår att produkten i fråga är perfekt i alla avseenden och "andas kvalitet" oavsett plastighet. Kanske låter cyniskt, men ärligt talat så är de enda omdömen och åsikter om produkter som kommer från konsumenter som är intressanta dom som är negativa. Det tenderar att vara sant, lovord och prisanden av någon som lagt pengar på produkten är det allt som oftast inte.

Permalänk
Inaktiv

Na det tror jag, och dom som gör sånt kallas ju för fanboys, man blundar helt för vilken skit man får så länge det ges mer skit.
För ingen vill väl erkänna att produkten som kostade X kronor faktisk var ett dåligt köp?

Bojkott är den enda vägen om vi ska nå en förändring, sluta köp dålig skit av skitföretag, borde vara ganska så enkelt. Gillade du inte Rome 2? Köp för all del inte nästa spel som CA/SEGA släpper ifrån sig. Mådde du skit av att se kaninplågeriet förra veckan, allt för deras päls skull, ja strunta då att köpa kläder från H&M. Tycker du synd om grisarna som åt på varandra, ja välj lokalodlat då istället där du själv kan se vad som händer. Att bara tuffa på i vanlig takt och inte ta vara på sina rättigheter, och framförallt möjligheter som konsument ja då får man ibland skylla sig själv.

Själv försöker jag leva efter "2-3 fuckups och jag handlar ALDRIG av er igen, förrän jag sett en tydlig förbättring".
Fel och misstag inträffar, självklart! Men hur det agerar därefter säger ju, i mina ögon, en hel del om företagets värdegrund.

Men visst, jag skulle också tillverka skitprodukter och sälja om jag visste att mina kunder bara whinade men aldrig gjorde något alls åt det. Om vi vet att företag X alltid tillverkar skit, har blivit påkomna med handen i kakburken tio gånger innan, varför fortsätter vi då att handla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Ibland ser man tendenser åt andra hållet, att folk håller fast vid en grudge mot ett företag till den gränsen att det blir pinsamt. Även om precis allt har förändrats sen den gången personen hade problem med sin produkt så känner hen fortfarande ett stort behov av att spy galla över företag i all framtid.

Det börjar bli riktigt pinsamt först när det blir tydligt att personen i fråga aldrig har provat produkten själv och ändock är dess största motståndare. Samma sak gäller mellan Android vs iOS... folk vägrar inse att de kan vara olika bra på olika användninsområden eller personer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Master of Overkill

Problemet är pengar.

Förut gjorde man spel etc för att man brann stenhårt för det.
OCH VA SPELEN FUNGERADE.

Idag, RUSHAR man ut skiten som tex BF4 COD etcs om gör det ospelbart och jag orkade inte mer.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Bara jag som brukar tänka på att spel inte var lika avancerade förr överlag som nu?

Räknar man funktioner osv så går det ju knappt att jämföra och det i kombination med den mänskliga faktorn som bidrar till detta? Säger inte att det är mer okej för det men kanske någonstanns det har tappats som koncept.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag gör inte det personligen men jag vet att många andra gör det. Röstade annat.

Beror på personen helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det man som konsument bör göra är att avvakta, jag tror säkerligen BF4 de närmsta månaderna kommer bli fullt spelbart för de flesta. (spelbart = ej kraschar etc, men enstaka buggar finns)

Det är redan spelbart för majoriteten av spelarna. Det är ytterst få % av det totala antalet spelar som skriker "skitspel", dom som inte har några problem spelar istället för att skriva på forum om hur bra det funkar.
Jag har knappt haft några problem efter dom första två-tre dagarna och då berodde det mest på servrarna. Självklart är det inte bra att det är många som har problem, men om det inte hade varit så många som började spela från start så hade dom aldrig kunna lösa alla buggar och sådant som finns. Det krävs alla olika datorer och setups för att hitta alla problem.

Permalänk
Medlem

Efter floppen diablo 3 så är chansen minimal att jag kommer att köpa reaper of souls, eller något annat spel som blizzard ger ut! Tvekar på att det företaget kan ge mig vad jag tycker är valuta för mina pengar..

Kommer INTE heller att röra DLC från BF4 innan alla buggar är fixade som jag anser är i spelet.. vet att dice har gått ut med att dom ska fixa buggar innan dom släpper DLCs men frågan är hur många? Lär nog bara vara dom vanligaste crasherna, spelet lär vara lika Otroligt obalanserat som det är nu!
Sitter en bra spelare i ditt lags AA så kan han i princip hålla hela kartan ren från flygplan och helikoptrar! Nätverkskoden som fortfarande är ett skämt (påstår att dom har fixat med den men jag har inte märk någon skillnad!) Fins så mkt mer som är åt hvete med spelet (littlebird starkare än attackheli... ...) och jag tror knappast att något av det kommer att va fixat innan 4-6 expantioner är utrullade!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Fick en 4,a vodka när jag var ute på krogen en gång istället för en 6,a som jag hade beställt....Aldrig i livet att jag går dit igen...!

Om varken AMD eller Nvidia är bra, vad vill du förändra hos dessa så dom blir bra då ?

Asså, hade jag beställt och betalat för en 6:a och sen fått en 4:a och dessutom inte fått två extra när jag påtalade det, ja då jävlar hade det tatt hus i helvete, frågan är om det funnits nåt ställe att gå tillbaka till

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Jag gillar verkligen inte Wii Un. Den skulle ha släppts ut senare och haft bättre prestanda, Nintendo är inte ens med i leken längre! Det enda skälet att köpa Wii U är Nintendos egna titlar.

Men jag accepterar det eftersom det är bra spel.

Tja, jag håller faktiskt inte med dig, men du kanske hade andra förväntningar på Wii U.

Jag tycker nog Wii U håller den prestanda dom lovat. Däremot så var det strul i början med jätteuppdateringen i början och en del brickade konsoller. Sen finns det väl utlovad funktionalitet som saknas eller är meningslös (fjärrkontrol till TV, där hade dom kunnat gjort nåt bra typ Harmony, men inte då).

Om jag ska vara besviken på nåt så är det faktiskt den dåliga batterikapaciteten i plattan. Högkapacitetsbatteriet borde följt med från början. Fast på det hela taget så tycker jag Wii U funkar bra, men man ska ha klart för sig att det inte är någon PS4.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"