Varför accepterar vi "gamers" halvfärdiga produkter?

Permalänk
Medlem

Varför accepterar vi "gamers" halvfärdiga produkter?

Hej!

Jo, jag har spelat BF4 ett tag nu och det är helt sjukt hur mycket problem som finns kvar. Så jag undrar bara, hur kom vi hit? Varför accepterar vi att spelet inte fungerar som det ska? Borde en ny lag införas? Borde EA straffas? Nu är det ju så att vissa inte har problem med krasher men alla har problem med one-hit kill buggen. En sådan bugg ska patchas snabbt, inte några veckor efter upptäckten. Vad hände med snabba patcher?

När man köper en bil, ja då förväntar man sig att den fungerar. Inte att den går sönder en gång varje timme. Man förväntar sig även att den lever upp till vad som lovades. När man köper en mobil, ja då förväntar man sig att den fungerar. Inte att den går sönder en gång varje timme. Man förväntar sig återigen att den lever upp till vad den lovar.

Så när ska vi säga stopp till detta? Problemen gäller inte bara PC, alla platformar har problem just nu. Att säga "köp inte spelen" fungerar inte, för tillräckligt många kommer att köpa dem. Många sa att BF3 var förfärligt och inte fungerade som det skulle, hade många problem vid launch. Dessa personer förbokar även BF4 efter att ha sett lite EA trailers.

Varför finns det ingen lag eller regel att spelbolagen ska leverera färdiga produkter?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Avstängd

Samma visa varje gång, det finns 100 likadana trådar. Anledningen till att folk köper spelet är för att dom vill spela det, och även fast dom är missnöjda så spelar dom det ändå.

Jag skulle också släppt ett halvfärdigt spel om jag blev snorrik på det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Samma visa varje gång, det finns 100 likadana trådar. Anledningen till att folk köper spelet är för att dom vill spela det, och även fast dom är missnöjda så spelar dom det ändå.

Jag skulle också släppt ett halvfärdigt spel om jag blev snorrik på det..

100 likadana trådar? Detta handlar inte endast om Battlefield. Det var endast ett exempel.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas varje gång att någon ska orka driva att reklamera ett sånt spel.
Såvitt jag kan tolka konsumentlagen ska det inte vara några problem alls.
Sett några trådar om folk som nämnt det, men det verkar inte hända mer än tråden skapas och får lite kommentarer.

Nu köpte jag visserligen BF4 trots att jag visste hur trasigt det var, men det var bara för att elgiganten sålde det för 222:- och jag misstänker att billigare än så blir det inte på länge.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelithium:

100 likadana trådar? Detta handlar inte endast om Battlefield. Det var endast ett exempel.

Vad är din definition av ett "klart" spel? Kommer aldrig gå att ha ett klart spel då alla spel ständigt utvecklas. Det är inte bara problem att fixa, man skapar problem när man löser problem, en ond cirkel.
Säg gärna vilka andra spel som inte är färdiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Vad är din definition av ett "klart" spel? Kommer aldrig gå att ha ett klart spel då alla spel ständigt utvecklas. Det är inte bara problem att fixa, man skapar problem när man löser problem, en ond cirkel.
Säg gärna vilka andra spel som inte är färdiga.

Ett klart spel är t.ex. ett spel som inte krashar 24/7.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Vad är din definition av ett "klart" spel? Kommer aldrig gå att ha ett klart spel då alla spel ständigt utvecklas. Det är inte bara problem att fixa, man skapar problem när man löser problem, en ond cirkel.
Säg gärna vilka andra spel som inte är färdiga.

Bethesta är experter på att lägga till buggar när dom ska fixa. Senaste patchen för Skyrim lyckades dom göra munrörelsen och ljudet helt osyncat bortsett ibland. Det verkar inte som dom tänker åtgärda felet heller utan gått över till nästa projekt som säkerligen också kommer bli buggigt. Det finns ett gäng som fixar felen som inte jobbar hos Bethesda, men det felet kan dom inte fixa då det är hårdkodat

Det var ett företag som släppt ett cricketspel (Ashes Cricket 2013) som var så ofärdigt att det inte gick att spela. Dom fick helt enkelt dra tillbaka spelet som sedan lades ner helt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Varför skall vi acceptera ett halvfärdigt Windows?

OS är komplexa och behöver uppdateringar. Detsamma gäller dagens spel. De är komplexa och behöver uppdateras efterhand.

Sen kan jag tycka att det borde finnas en gräns hur spelbart det måste vara.

Ta moddar som exempel. Halvfärdiga med buggar men ändå spelar folk dem inkl jag. Ex.vis dayz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Varför skall vi acceptera ett halvfärdigt Windows?

OS är komplexa och behöver uppdateringar. Detsamma gäller dagens spel. De är komplexa och behöver uppdateras efterhand.

Sen kan jag tycka att det borde finnas en gräns hur spelbart det måste vara.

Ta moddar som exempel. Halvfärdiga med buggar men ändå spelar folk dem inkl jag. Ex.vis dayz

Skickades från m.sweclockers.com

Windows har ju inte precis buggar som helt och hållet förstör hela upplevelsen och användarbarheten.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog påstå att hela ansvaret för det här ligger på de enskilda konsumenterna.
Vissa företag visar att de gång efter annan struntar fullständigt i spelarnas upplevelser så länge de tjänar en redig slant på att släppa ett ofullständigt eller dåligt testat spel. Det finns också företag som böjer sig baklänges för att se till att spelarna får en så bra upplevelse som möjligt då de vet att nöjda kunder också är beredda att betala för en bra produkt.
Jag spelar själv inga spunkgargleweewee men jag är såpass aktiv här på forumet att det inte gick att undgå det stora missnöje som rådde bland spelarna då BF3 släpptes, men uppenbarligen sålde det bra ändå. När nu samma spelare som var så missnäjda med BF3 även köper BF4 signalerar de till spelföretaget ifråga att "Jag är en dumskalle som klagar högljutt men det spelar ingen för för jag köper er skit i alla fall!" och exakt samma sak kommer upprepas med BF5 etc. etc.
Är man missnöjd med en produkt så köper man inte företagets nästa produkt om det inte är tydligt att företaget skärpt till sig, köper man den ändå för att man är naiv eller godtrogen eller helt enkelt förträngt hur missnöjd man var förra gången är man en del av problemet istället för lösningen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Wow ta de lugnt innan du dömer alla gamers som är dumma nog att köpa ett spel vid release . De 2013 idag handlar det om vem som tjänar mest pengar inte vem som gör bäst spel de va gamla goda tiden . Jag har slutat köpa spel vid release för länge sen. Lärde mig det efter farcry 3 som nästan va pinsamt ofärdigt vid release .

(menar att det är dumt att köpa spel vid release inte att folk är dumma )

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Vem har sagt att vi accepterar det? Men har vi något val?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelithium:

Ett klart spel är t.ex. ett spel som inte krashar 24/7.

Det gör det inte för många av dom som spelar. Hur kan det då vara halvklart? Det fungerar till 100% på deras testdatorer mest troligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelithium:

100 likadana trådar? Detta handlar inte endast om Battlefield. Det var endast ett exempel.

Finns alltid en eller flera trådar av detta slag som dyker upp vid varje spelsläpp. Är det inte Diablo 3 eller Mist of Pandaria så är det Battlefield 3/4/5/6 eller Call of duty ghost of the modern warfare indoors and in corridors pew pew edition. Folk köper spel för att de vill spela det. Visst gnäller de och de hoppas på ev. fixar men det hindrar inte folk från att spela. BF4 specifikt är sjukt kul att spela men det har sina skummaste buggar. Bla. så crashar jag för att jag använder ett vapen.. HELA TIDEN. Byter jag så crashar det inte men når jag fem kills med just detta vapen så kickas jag ut med CTD som följd. Oberoende.

Skrivet av Xelithium:

Windows har ju inte precis buggar som helt och hållet förstör hela upplevelsen och användarbarheten.

Inte? Hela Windows Vista var ett enda stort bugg. Windows 2000 och sedan ME var ju katastrof. Hela tiden dyker det upp nya kryphål som hackare tar sig igenom för att göra din dator till en zombieproxy. Internet Explorer är fortfarande den mest buggade och ovänliga browser du kan ha och göra med, för att inte snacka om att säkerheten har fler hål än en Schweizerost. Sedan Windows 8 var ju en hit.. "Användarbarheten" (är det ens ett ord?) på windows 8 är ju lika med noll för mig tex.

Skrivet av twit:

Jag skulle nog påstå att hela ansvaret för det här ligger på de enskilda konsumenterna.
Vissa företag visar att de gång efter annan struntar fullständigt i spelarnas upplevelser så länge de tjänar en redig slant på att släppa ett ofullständigt eller dåligt testat spel. Det finns också företag som böjer sig baklänges för att se till att spelarna får en så bra upplevelse som möjligt då de vet att nöjda kunder också är beredda att betala för en bra produkt.
Jag spelar själv inga spunkgargleweewee men jag är såpass aktiv här på forumet att det inte gick att undgå det stora missnöje som rådde bland spelarna då BF3 släpptes, men uppenbarligen sålde det bra ändå. När nu samma spelare som var så missnäjda med BF3 även köper BF4 signalerar de till spelföretaget ifråga att "Jag är en dumskalle som klagar högljutt men det spelar ingen för för jag köper er skit i alla fall!" och exakt samma sak kommer upprepas med BF5 etc. etc.
Är man missnöjd med en produkt så köper man inte företagets nästa produkt om det inte är tydligt att företaget skärpt till sig, köper man den ändå för att man är naiv eller godtrogen eller helt enkelt förträngt hur missnöjd man var förra gången är man en del av problemet istället för lösningen.

Nu ska man inte ta upp Dice som en studio som helst skiter i sina kunder. Hade de skitit i oss som spelar så hade det inte släppts en patch ens eller så hade de gett upp efter två-tre patcher. Nu håller de en dialog med folk på forumen och försöker fixa saker och ting. Sedan att de fuckar upp andra saker när de fixar problemen hör ju inte hit.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag jobbar själv som ITkonsult (.net) och jag hade inte kunnat släppa en produkt som jag själv inte tyckte var "tillräckligt bra" för att släppas. Det handlar inte om pengar utan om yrkesstolthet. Jag vill inte ha mitt namn associerat med något som är crap (eller iaf inte är awesome). Problemet är ju tyvärr att beslutet att lansera en produkt sällan tas av de som har direkt insikt utan ett par nivåer upp i organisationen där kvalité är underordnat $$$

I det här fallet så är det väl ganska enkelt: Finns det kända buggar som direkt stör en stor del av de som spelar så kan man inte släppa spelet med hedern i behåll.

Personligen kommer jag t.ex. aldrig att betala för Skyrim. Det var för låg kvalité när det släpptes.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Jag accepterar inte halvfärdiga saker, jag väntar tills dom är klara.
Sparar mycket pengar på det, min Xbox360 köpte jag rätt så nyligen, inga problem med rrod och kostade bra bit under priset som det var i början.
Spelen kostar oftast under hundringen.
Visst jag köpte tyvärr GTA5 dagen efter... 700kr och online delen fungerar ju knappt än idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Jag jobbar själv som ITkonsult (.net) och jag hade inte kunnat släppa en produkt som jag själv inte tyckte var "tillräckligt bra" för att släppas. Det handlar inte om pengar utan om yrkesstolthet. Jag vill inte ha mitt namn associerat med något som är crap (eller iaf inte är awesome). Problemet är ju tyvärr att beslutet att lansera en produkt sällan tas av de som har direkt insikt utan ett par nivåer upp i organisationen där kvalité är underordnat $$$

I det här fallet så är det väl ganska enkelt: Finns det kända buggar som direkt stör en stor del av de som spelar så kan man inte släppa spelet med hedern i behåll.

Personligen kommer jag t.ex. aldrig att betala för Skyrim. Det var för låg kvalité när det släpptes.

Frågan är ju verkligen om du i EA sits tex. där du släpper flera AAA titlar per år verkligen skulle sitta och ha en stolthet vid varenda produkt eller om det bara blir systematiskt utpumpade av titlar. Har den åsikten själv att folk per automatik blir mindre och mindre stolta över sina framgångar ju fler man lyckas med. EA var inte alltid så här.. En gång i tiden var de epiteten av kundservice och de släppte färdiga titlar. När de sedan började få fler och fler framgångar och växte till den jätte de är så började bry sig mindre om sina kunder.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hela Windows Vista var ett enda stort bugg. Windows 2000 och sedan ME var ju katastrof.

Väldigt offtopic, men win2k var generellt ett av de mest stabila OS Microsoft släppt och mycket av det dåliga rykte Vista har härrör från att slutanvändarna helt enkelt inte förstod hur minneshanteringen fungerade.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Vem har sagt att vi accepterar det? Men har vi något val?

Ja, det har vi: Köp inte produkten!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Väldigt offtopic, men win2k var generellt ett av de mest stabila OS Microsoft släppt och mycket av det dåliga rykte Vista har härrör från att slutanvändarna helt enkelt inte förstod hur minneshanteringen fungerade.

Win 2k var iof inte i närheten av ME men fortfarande var det skräp. Vista var ett enda stort hål och det erkände Microsoft själv.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Win 2k var iof inte i närheten av ME men fortfarande var det skräp. Vista var ett enda stort hål och det erkände Microsoft själv.

Nej det var det inte Windows 2000 var (är) ett av det mest stabila och omtyckta operativsystemen som Microsoft har släppt. Vista kan jag hålla med om att det inte var någon hit men mot slutet av Vistas liv med några servicepacks och uppgraderingar fungerade det mycket bra.

Dock var det redan långt för sent för att rädda ryktet, Windows 7 låg ju på horisonten och de som satt kvar på XP (en majoritet) såg ingen anledning att byta vilket jag förstår bra då jag själv satt i samma sits min stationära speldator hade XP fram till Win 7 släppet men jag körde även en laptop med Vista som fungerade fint.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thompson:

Nej det var det inte Windows 2000 var (är) ett av det mest stabila och omtyckta operativsystemen som Microsoft har släppt. Vista kan jag hålla med om att det inte var någon hit men mot slutet av Vistas liv med några servicepacks och uppgraderingar fungerade det mycket bra.

Dock var det redan långt för sent för att rädda ryktet, Windows 7 låg ju på horisonten och de som satt kvar på XP (en majoritet) såg ingen anledning att byta vilket jag förstår bra då jag själv satt i samma sits min stationära speldator hade XP fram till Win 7 släppet men jag körde även en laptop med Vista som fungerade fint.

Windows 7 släpptes två år INNAN det var tänkt pga. att Microsoft tvingades att flytta fram lanseringen för att rädda "ansiktet". Windows 2000 hade jag själv och en hel del andra enorma problem med. Insticksmoduler som inte fungerade, drivrutiner som hängde sig konstant, diverse hål i säkerheten, ineffektiva uppdateringar etc. Och då har jag inte snackat om ME som var en katastrof.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna ställa krav på att spel testas enligt en internationellt standard. I denna standrad rankas buggar utefter allvarlighetsgrad. Spel med ett förutbestämt antal, enligt denna standard, öppna buggar skulle inte få lämnas för försäljning till fullpris.

Detta skulle i allafall lösa själva problematiken av "vad är ett färdigt spel?".

Av två anledningar tror jag aldrig att något sånt här skulle kunna inträffa.
1. Problemet är inte tillräckligt omfattande för att man skulle behöva skapa regler kring det. Varken människor, djur eller miljö är i fara oavsätt hur många buggar BF4 släpps med.
2. Lobbygrupper har väl som vanligt det största inflytandet när det gäller lagstiftning. Det är inte folket som valt politikerna som representeras i lagstiftning utan företagen som är med och sponsrar deras kampanjer/hotar med att flytta skatteintäkter utomlands.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem

problemet är inte att folk accepterar trasiga produkter. Problemet är marknadsföring och att människor i allmänhet är så mottagliga för "hype".

Många vet att om de köper en produkt tidigt så finns barnsjukdomar. Men marknadsföring är så effektivt att folk köper saker ändå. När senaste, feta trailern för Battlefield 5 som är hååårt stagad till den grad att den visar häftigaste tillfället i spelet som inte mostvarar min och din bästa erfarnhet släpps kommer folk glömma BF4 lanseringen. Vissa kanske håller så hårt på sig och intalar sig själva att de aldrig mer ska köpa Battlefield (eller andra titlar) på lansering... men sen kommer den där gratis första DLCn.... och shit, där kom också en 10% rabattkod. och två veckors early access...

och vips så faller man tillbaka.

Jag tycker alla människor borde läsa minst en kurs i socialpsykologi och en kurs i marknadsföringstrategi. Då är man iaf medveten om vad som påverkar en...

Permalänk
Inaktiv

Ja, men det finns en lösning:

Sluta förhandsboka
Köp inga AAA inom tre-sex månader efter release (pirata inte heller spelet så att någon får för sig att det är en såld kopia), detta gäller då framförallt ifrån "ökända" utvecklare/utgivare.

Vill man trots allt köpa spel som inte är klara finns det ett gäng på Steam greenlight och early access, skillnaden här är att du vet att det inte är färdigt och får förhoppnignsvis produkten rabatterad nu direkt, istället för tvärtom betala fullt pris nu men spelet är inte spelbart förrän det har gått en tid och spelet har då sänkts i pris.

Permalänk

Man kan undra vem det är som stressar fram dessa uppenbarligen ofärdiga produkterna är det utvecklarna eller utgivarna? Jag skulle nog säga att i många fall är det utgivarna som vill ha ut spelen oavsett om de är buggiga för att kunna dra in pengar helt enkelt. Nu ser man det också oftare på stortitlar som har mycket buggar som BF4 eller varför inte Total War Rome II som jag köpte.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag hoppas varje gång att någon ska orka driva att reklamera ett sånt spel.
Såvitt jag kan tolka konsumentlagen ska det inte vara några problem alls.
Sett några trådar om folk som nämnt det, men det verkar inte hända mer än tråden skapas och får lite kommentarer.

Många verkar tro att man som konsument inte alls har rätt att reklamera en produkt eller tjänst som inte fungerar som den ska. BF4 låter som ett klockrent exempel på en produkt som borde gå att reklamera.

Permalänk
Medlem

Jadu, det har ju blivit en kultur inom IT att det är acceptabelt med trasig mjukvara. Man skall inte underskatta hur pass svårt det är att göra ett spel helt fritt från buggar. Med det sagt så är det ändå en kultur som spritt sig. Det är samma visa med DRM, det är en icke-svensk kultur som lagt gränser för vad som är acceptabelt.

Jämför du hur mjukvara hanteras med vilken annan produkt som helst så ser du ju en markant skillnad. Många rättigheter du har och krav du kan ställa på en fysisk produkt verkar inte gälla mjukvara. Jag kan ju tycka att det är riktigt trist när man ser skillnaden i konsumentskydd. Men var gång man uttalar sig om ämnet så får man ju klart för sig att majoriteten inte ser något problem.

Vidare så kan vi ju se att folk inte bryr sig om inskränkande DRM, extremt buggiga lanseringar och allmän misär. Folk verkar ha för mycket pengar, det finns inget som heter "dåligt köp" längre. "Vad är några hundralappar hit och dit" verkar vara resonemanget många lever efter.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Jag accepterar det inte, köpte BF3 (och har spelat sen BFVietnam), visste att detta skulle hända (och det visste ni andra också) har inte köpt BF4 (än).
Min historiska erfarenhet av BF serien är att efter 6-12 månader är de nästan balanserade och inte så farligt buggiga.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Många verkar tro att man som konsument inte alls har rätt att reklamera en produkt eller tjänst som inte fungerar som den ska. BF4 låter som ett klockrent exempel på en produkt som borde gå att reklamera.

Du menar såhär: https://www.origin.com/sv-se/great-game-guarantee ?

OT: Varför accepterar vi "gamers" halvfärdiga produkter? - Du menar att allt gråtande, klagande och alla miljarder trådar om BF4 på SWEC är acceptera, jag håller inte med. Däremot så har mitt spel krashat typ max 10 gånger (efter patchen kanske 1?) så jag skulle vilja säga att jag är mycket nöjd med stabiliteten.