Vilket chassi i 500-600kr ligan?

Permalänk

Vilket chassi i 500-600kr ligan?

Tjenare!

Jag har sedan ett tag tillbaka funderat på ett nytt chassi, men jag vet inte riktigt vilket jag ska välja. Jag vill inte slösa allt för mycket pengar på det, jag är bara ute efter billig och enkel kabeldragning och bra ventilation från fronten.

Dessa chassin har jag kollat "lite mer" på:

- Corsair Carbide 200R (http://www.inet.se/produkt/6911371/corsair-carbide-200r-svart)

- Lian Li LanCool PC-9XW (http://www.inet.se/produkt/6904266/lian-li-lancool-pc-9xw-fon...)

- Bitfenix Shinobi (http://www.inet.se/produkt/6911323/bitfenix-shinobi-usb-3-0-s...)

Corsair Carbide 200R är rymligt, har bra kabeldragning och många fläktplatser och är allmänt bra, där ligger min röst för tillfället. Dock är frontpanelen lite väl plastig.
Lian Li-chassit är billigast, och är stilrent och snyggt, men avsaknaden av fläktplatser på toppen och botten är lite jobbigt då jag har en drös med fläktar som vara väntar på användning.
Bitfenix Shinobi är ungefär samma som Carbide 200R, bara att den (i min mening) är stilrenare och snyggare. Det jag inte gillar är hårddiskuppsättningen.

Vad tycker ni?

Visa signatur

<|> AMD Ryzen 7 1700x <|> ASUS GTX 960 Dual 3gb OC <|> 2x8gb Crucial Ballistix 2400mHz <|> ASUS Prime B350M-A <|> Samsung 840 EVO 120GB <|> Fractal Design Integra 550w 80+ Bronze <|> Phanteks P400 <|> AOC E2460S <|>

Permalänk
Medlem

Att välja chassi är personligt och det finns oftast inte skäl att välja bort ett snyggt chassi för att den har lite sämre funktioner. När panelerna är stängda är det burken du alltid kommer att titta på. Jag skulle sätta utseende som top prioritering, vem bryr sig om den är lite jobbigare att dra kablar i eller kyler lite sämre. Ska du inte OC något galet eller dra custom vattenkylning i den så ska du inte bry dig alltför mycket om det, tycker jag.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Jag bryr mig dock ifall det är snyggt i chassit eller inte. Det chassi jag har nu (Cooler Master Elite 430) räcker helt enkelt inte till för mig, det jag saknar ifrån den är kabeldragningsutrymme samt löstagbara hårddiskburar som inte hindrar luftflödet.

Visa signatur

<|> AMD Ryzen 7 1700x <|> ASUS GTX 960 Dual 3gb OC <|> 2x8gb Crucial Ballistix 2400mHz <|> ASUS Prime B350M-A <|> Samsung 840 EVO 120GB <|> Fractal Design Integra 550w 80+ Bronze <|> Phanteks P400 <|> AOC E2460S <|>

Permalänk
Medlem

Jag har ett Bitfenix Shinobi med fönster. Jag är nöjd med vad jag fick för pengarna, även om jag nu är ute efter ett Obsidian ...

Intryck: Fläktfiltrerna fungerar, men monteringen är supersämst. Måste rulla runt datorn, dra loss paneler och sen skruva loss dem. Mycket omständigt.

Hårddiskburarna fungerar över förväntan, och sålänge du inte stoppar i 3-5 st 3.5tums diskar stoppar dem inte luftflödet nämnvärt.

Kabeldragningen är inte alls oäven, det finns hyffsat med plats och små krokar för kabelstrypare.

Materialen känns solida trots det låga priset, den ser ut att vara, och känns dyrare än den är.

Fönstret: inte vackert pågrund av en fläktplats i det - men det var du ju ute efter så. Kolla dock att eventuell fläkt där inte blir för tjock om du har ett högt grafikkort.

De medföljande fläktarna är inte supereffektiva, men tysta.

Man kan köpa till andra färger på meshen som löper runt lådan samt den stora meshen på toppen.

Summa summarum, för de pengarna är det ett ypperligt chassi, men i slutändan så får man lite vad man betalar för.

Visa signatur

Spelar tyvärr inte lika mycket längre som för 15 år sedan, vart tog fritiden vägen?

Permalänk

Jag har nyligen byggt 2 st burkar med Shinobi chassit du länkade.

Båda led av samma problem..
Tvärkassa gängor. Distanserna bara slirade i moderkorts-plåten direkt ur kartong.. riktigt drygt.
Sedan är det ett rätt så plastigt chassi, men det är ju de flesta, speciellt i den prisklassen
Annars är det rätt så rymligt, med smidig lösning för hårddiskar etc.

Ingen erfarenhet av de övriga chassina.

Kort o gott: Ett bra chassi för summan, förutsatt att du inte har samma otur som mig med gängorna

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Investera i ett ordentligt chassi. Köper du ett riktigt kvalitetschassi så kan du ju ha det till säkert 10st olika datorer, beroende på hur ofta du uppgraderar.

Permalänk
Avstängd

Kör på Lian Li du har i TS. Är själv riktigt sugen på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Kinnunen:

Jag bryr mig dock ifall det är snyggt i chassit eller inte. Det chassi jag har nu (Cooler Master Elite 430) räcker helt enkelt inte till för mig, det jag saknar ifrån den är kabeldragningsutrymme samt löstagbara hårddiskburar som inte hindrar luftflödet.

Kan rekommendera Corsair Carbide 200R, byggde en dator åt en polare i det chassit och det fanns gott om plats för kablar etc och fläktarna som medföljer är i princip inte hörbara
nackdelen är väl att det kan kännas lite plastigt (vilket ger låg vikt på chassit)

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Skrivet av mungo_skata:

Kör på Lian Li du har i TS. Är själv riktigt sugen på det.

Jo, det är riktigt fint, men bristen på fläktplatser gör det lite "meh" :L

Visa signatur

<|> AMD Ryzen 7 1700x <|> ASUS GTX 960 Dual 3gb OC <|> 2x8gb Crucial Ballistix 2400mHz <|> ASUS Prime B350M-A <|> Samsung 840 EVO 120GB <|> Fractal Design Integra 550w 80+ Bronze <|> Phanteks P400 <|> AOC E2460S <|>

Permalänk
Medlem

Ja jag skulle tagit Corsair 200R så snyggt chassi . jag har fundera själv oxå .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Investera i ett ordentligt chassi. Köper du ett riktigt kvalitetschassi så kan du ju ha det till säkert 10st olika datorer, beroende på hur ofta du uppgraderar.

Jag uppgraderar inte min dator så ofta, mer än bara någon småsak lite då och då (har bytt grafikkort, moderkort och processor 1 gång). Skulle inte sitta fel alls med en t.ex. Bitfenix Ghost, men jag tror inte att jag vill slösa så mycket pengar på ett chassi, på sin höjd 800kr. Där får man allt som finns i ett 600-kornorschassi, bara att det är bättre gjort och allmänt bättre kvalité.

Visa signatur

<|> AMD Ryzen 7 1700x <|> ASUS GTX 960 Dual 3gb OC <|> 2x8gb Crucial Ballistix 2400mHz <|> ASUS Prime B350M-A <|> Samsung 840 EVO 120GB <|> Fractal Design Integra 550w 80+ Bronze <|> Phanteks P400 <|> AOC E2460S <|>

Permalänk
Skrivet av ce2su:

Jag har ett Bitfenix Shinobi med fönster. Jag är nöjd med vad jag fick för pengarna, även om jag nu är ute efter ett Obsidian ...

Intryck: Fläktfiltrerna fungerar, men monteringen är supersämst. Måste rulla runt datorn, dra loss paneler och sen skruva loss dem. Mycket omständigt.

Hårddiskburarna fungerar över förväntan, och sålänge du inte stoppar i 3-5 st 3.5tums diskar stoppar dem inte luftflödet nämnvärt.

Kabeldragningen är inte alls oäven, det finns hyffsat med plats och små krokar för kabelstrypare.

Materialen känns solida trots det låga priset, den ser ut att vara, och känns dyrare än den är.

Fönstret: inte vackert pågrund av en fläktplats i det - men det var du ju ute efter så. Kolla dock att eventuell fläkt där inte blir för tjock om du har ett högt grafikkort.

De medföljande fläktarna är inte supereffektiva, men tysta.

Man kan köpa till andra färger på meshen som löper runt lådan samt den stora meshen på toppen.

Summa summarum, för de pengarna är det ett ypperligt chassi, men i slutändan så får man lite vad man betalar för.

Jag har bara 1 hårddisk, så luftflödet är inget problem. Jag gillar bara inte hur det ser ut, hårddisken sticker ut för mycket och kabeldragningen blir ful enligt mig. Hade det funnits löstagbara hårddiskburar hade köpet varit självklart.

Visa signatur

<|> AMD Ryzen 7 1700x <|> ASUS GTX 960 Dual 3gb OC <|> 2x8gb Crucial Ballistix 2400mHz <|> ASUS Prime B350M-A <|> Samsung 840 EVO 120GB <|> Fractal Design Integra 550w 80+ Bronze <|> Phanteks P400 <|> AOC E2460S <|>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Kinnunen:

Tjenare!

Jag har sedan ett tag tillbaka funderat på ett nytt chassi, men jag vet inte riktigt vilket jag ska välja. Jag vill inte slösa allt för mycket pengar på det, jag är bara ute efter billig och enkel kabeldragning och bra ventilation från fronten.

Dessa chassin har jag kollat "lite mer" på:

- Corsair Carbide 200R (http://www.inet.se/produkt/6911371/corsair-carbide-200r-svart)

- Lian Li LanCool PC-9XW (http://www.inet.se/produkt/6904266/lian-li-lancool-pc-9xw-fon...)

- Bitfenix Shinobi (http://www.inet.se/produkt/6911323/bitfenix-shinobi-usb-3-0-s...)

Corsair Carbide 200R är rymligt, har bra kabeldragning och många fläktplatser och är allmänt bra, där ligger min röst för tillfället. Dock är frontpanelen lite väl plastig.
Lian Li-chassit är billigast, och är stilrent och snyggt, men avsaknaden av fläktplatser på toppen och botten är lite jobbigt då jag har en drös med fläktar som vara väntar på användning.
Bitfenix Shinobi är ungefär samma som Carbide 200R, bara att den (i min mening) är stilrenare och snyggare. Det jag inte gillar är hårddiskuppsättningen.

Vad tycker ni?

Själv så skulle jag lägga min röst på Fractal Design R2 Midi.

Permalänk
Medlem

plastigt får du nog räkna med i den prisklassen ...större delen av finesser som löstagbara burar etc brukar oxo få stryka på foten i den prisklassen .. lägg till 100-200 så får du nått redigt istället

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Kör på Lian Li chassit, bra pris dessutom! Dem 2 140mm platserna fram med en ensam 120mm räcker för att hålla ett bra luftflöde, om det är det du är orolig över. Kör du med luftkylare behöver du inte vara orolig för temperaturen, kör du däremot på sluten vattenkylningslösning kan det vara värt att söka ett chassi med fläktplatser i taket.

Permalänk
Skrivet av stoltz:

Kör på Lian Li chassit, bra pris dessutom! Dem 2 140mm platserna fram med en ensam 120mm räcker för att hålla ett bra luftflöde, om det är det du är orolig över. Kör du med luftkylare behöver du inte vara orolig för temperaturen, kör du däremot på sluten vattenkylningslösning kan det vara värt att söka ett chassi med fläktplatser i taket.

Jag kör med luftkylning, men jag har nyliga köpt ett par nya fläktar, så det känns lite ":/" att köpa dem i onödan. Aja, jag får forska lite till, deadlinen är trots allt om ca. 2 veckor.

Visa signatur

<|> AMD Ryzen 7 1700x <|> ASUS GTX 960 Dual 3gb OC <|> 2x8gb Crucial Ballistix 2400mHz <|> ASUS Prime B350M-A <|> Samsung 840 EVO 120GB <|> Fractal Design Integra 550w 80+ Bronze <|> Phanteks P400 <|> AOC E2460S <|>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Max Kinnunen:

Jo, det är riktigt fint, men bristen på fläktplatser gör det lite "meh" :L

Chassifläktar är överskattade. Så länge du har en ut och en in, klarar du dig bra.

Permalänk
Skrivet av mungo_skata:

Chassifläktar är överskattade. Så länge du har en ut och en in, klarar du dig bra.

Att fixa 2 extra fläktar till mitt chassi sänkte temps från 40 grader i ildle till 19 (CPU).

Visa signatur

<|> AMD Ryzen 7 1700x <|> ASUS GTX 960 Dual 3gb OC <|> 2x8gb Crucial Ballistix 2400mHz <|> ASUS Prime B350M-A <|> Samsung 840 EVO 120GB <|> Fractal Design Integra 550w 80+ Bronze <|> Phanteks P400 <|> AOC E2460S <|>

Permalänk
Avstängd

Man kan ju inte glömma bort Arc Midi som faktiskt är ett bra chassi för sitt pris.

http://cdon.se/hemelektronik/fractal-design/fractal-design-ar...

Byggde en dator åt brorsan i det för ungefär ett år sedan (Dock inte R2). Kan lätt säga att det inte var några som helst problem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

De funktioner som inte finns kan ju ju fixa själv.
För få fläktplatser? Såga hål.
Inga hål för kabeldragning? Såga hål.
Hårddiskburar som hindrar luftflödet? Såga loss.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

De funktioner som inte finns kan ju ju fixa själv.
För få fläktplatser? Såga hål.
Inga hål för kabeldragning? Såga hål.
Hårddiskburar som hindrar luftflödet? Såga loss.

Jag har aldrig gjort det förut, och jag vet inte riktigt ifall jag gillar idén själv.

Visa signatur

<|> AMD Ryzen 7 1700x <|> ASUS GTX 960 Dual 3gb OC <|> 2x8gb Crucial Ballistix 2400mHz <|> ASUS Prime B350M-A <|> Samsung 840 EVO 120GB <|> Fractal Design Integra 550w 80+ Bronze <|> Phanteks P400 <|> AOC E2460S <|>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Max Kinnunen:

Att fixa 2 extra fläktar till mitt chassi sänkte temps från 40 grader i ildle till 19 (CPU).

Fel av mig i så fall. Själv får jag inte så stor skillnad, kanske beror på kvaliteten på fläktarna eller varvtal eller... ja, vad som helst