Hur mycket pressar jag mitt nätagg?

Permalänk
Medlem

Hur mycket pressar jag mitt nätagg?

Hej!

Jag har funderat på om jag pressar mitt nätagg alldeles för mycket.
Jag har ett Corsair VX550w som är ca 2.5 år gammalt.

Datorn i övrigt:
CPU: Intel I7 2600K 3.4 ghz
RAM: 3 stickor 1600mhz. 12 gb totalt
Mobo: Asus P8P67 deluxe rev b3
GPU: SLI Nvidia GTX 770 4gb
HDD: 5st 7200rpm + 2 SSDs
En CD/DVD läsare
Chassi: Corsair Obsidian

Uppgraderade mitt grafikkort till SLI för några veckor sen och va tveksam till att nätagget skulle palla med. Men det funkar och har inga problem med stabilitet osv.
Hur mycket pressar jag mitt agg? Har ingen mätutrustning men gjorde ett litet snabbt test på nätet och den säger rekommenderat minst 650W.
Borde jag uppgradera?

Permalänk
Medlem

Verkligen inte rekommenderat att sitta på ett 550W agg när du kör 770 SLI.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Hej!

Jag har funderat på om jag pressar mitt nätagg alldeles för mycket.
Jag har ett Corsair VX550w som är ca 2.5 år gammalt.

Datorn i övrigt:
CPU: Intel I7 2600K 3.4 ghz
RAM: 3 stickor 1600mhz. 12 gb totalt
Mobo: Asus P8P67 deluxe rev b3
GPU: SLI Nvidia GTX 770 4gb
HDD: 5st 7200rpm + 2 SSDs
En CD/DVD läsare
Chassi: Corsair Obsidian

Uppgraderade mitt grafikkort till SLI för några veckor sen och va tveksam till att nätagget skulle palla med. Men det funkar och har inga problem med stabilitet osv.
Hur mycket pressar jag mitt agg? Har ingen mätutrustning men gjorde ett litet snabbt test på nätet och den säger rekommenderat minst 650W.
Borde jag uppgradera?

Om nätagget inte stänger av sig själv (överbelastningsskydd) så är det bara att köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lome:

Verkligen inte rekommenderat att sitta på ett 550W agg när du kör 770 SLI.

Som jag trodde. 750W antar jag är nästa steg att gå upp på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Om nätagget inte stänger av sig själv (överbelastningsskydd) så är det bara att köra på.

Fan nu blev det lite dubbelpost här men..

Okej, så nu har jag två olika svar. En som säger att det inte är bra och en som säger att det är lugnt?
What to doo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Fan nu blev det lite dubbelpost här men..

Okej, så nu har jag två olika svar. En som säger att det inte är bra och en som säger att det är lugnt?
What to doo?

Jag har hellre för mycket kräm än att behöva sitta och tänka på att man kanske hela tiden ligger på gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Jag har hellre för mycket kräm än att behöva sitta och tänka på att man kanske hela tiden ligger på gränsen.

Jo så är det ju, men vad kan jag snitta på ett ungefär? Är något okunnig inom just PSU världen och el osv osv, vad kan hända? Förutom att datorn dör av överbelastning dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Fan nu blev det lite dubbelpost här men..

Okej, så nu har jag två olika svar. En som säger att det inte är bra och en som säger att det är lugnt?
What to doo?

Skrivet av Xiqt:

Jag har hellre för mycket kräm än att behöva sitta och tänka på att man kanske hela tiden ligger på gränsen.

Stänger den inte ned sig själv så är den inte överbelastad heller.

Jag har haft nätagg som har gått sönder av andra anledningar (måndagsexemplar), men aldrig har jag råkat ut för att andra komponenter har dragits med när nätagg har gått sönder.

Som sagt, så tycker jag att det är lungt att köra. Om det går sönder så köp ett nytt. Om inte, kör på.

Och nej, datorn går inte sönder av överbelastning. Det värsta som kan hända är att nätagget ryker, men den har överbelastningsskydd.

Permalänk
Inaktiv

600-650 bör va tillräckligt men 550 är fan precis så det går att använda.. ditt system bör dra ganska precis 550 kanske 540 dvs så bör du skaffa mer då de flesta rekommenderar att man ligger på högre, kommer inte ihåg exakt hur mycket som var optimalt men de kan nog googlas fram lite fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Jo så är det ju, men vad kan jag snitta på ett ungefär? Är något okunnig inom just PSU världen och el osv osv, vad kan hända? Förutom att datorn dör av överbelastning dvs

Köp en billig elmätare på classe eller kjelle och koppla in på datorns nätsladd. Nu är VX550 riktigt bra då de klarar av att trycka ut långt mer än 550W, dock under kortare perioder. Skulle inte rekommendera det under längre perioder då nätaggget och andra komponenter kan bli överbelastade och skadas.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Köp en billig elmätare på classe eller kjelle och koppla in på datorns nätsladd.

Jag ska iaf göra det, ska ner på stan idag och göra det Blir antingen en bra eller en väldigt dålig grej att köpa!

Får se hur mycket sås som går åt

Permalänk
Medlem

Sen borde du ju köpa en sticka minne till.
Kör du 3 stickor så tappar du en hel del bandbredd.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Stänger den inte ned sig själv så är den inte överbelastad heller.

Jag har haft nätagg som har gått sönder av andra anledningar (måndagsexemplar), men aldrig har jag råkat ut för att andra komponenter har dragits med när nätagg har gått sönder.

Som sagt, så tycker jag att det är lungt att köra. Om det går sönder så köp ett nytt. Om inte, kör på.

Och nej, datorn går inte sönder av överbelastning. Det värsta som kan hända är att nätagget ryker, men den har överbelastningsskydd.

Skrivet av netbuddy:

Köp en billig elmätare på classe eller kjelle och koppla in på datorns nätsladd. Nu är VX550 riktigt bra då de klarar av att trycka ut långt mer än 550W, dock under kortare perioder. Skulle inte rekommendera det under längre perioder då nätaggget och andra komponenter kan bli överbelastade och skadas.

Nu har jag två HELT olika svar här igen. En som säger att det kan gå sönder delar och en annan som inte säger att andra delar än PSUn kan gå sönder. Jag är inte orolig för om PSUn går sönder för den är billig gentemot mina graffikkort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Stänger den inte ned sig själv så är den inte överbelastad heller.

Jag har haft nätagg som har gått sönder av andra anledningar (måndagsexemplar), men aldrig har jag råkat ut för att andra komponenter har dragits med när nätagg har gått sönder.

Som sagt, så tycker jag att det är lungt att köra. Om det går sönder så köp ett nytt. Om inte, kör på.

Och nej, datorn går inte sönder av överbelastning. Det värsta som kan hända är att nätagget ryker, men den har överbelastningsskydd.

Verkar som du inte har någon koll vad du pratar om.

Kör på 650W+.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Fan nu blev det lite dubbelpost här men..

Okej, så nu har jag två olika svar. En som säger att det inte är bra och en som säger att det är lugnt?
What to doo?

Datorn drar ca 450w från nätaggregatet, swec testet säger 550w från väggen med en mycket törstigare processor.
Funkar det så funkar det, du ligger nog nära max vad nätaggregatet men det är ett väldigt välbyggt aggregat så jag har väldigt svårt att tro att något dåligt kommer att hända om du fortsätter använda det.

Men eftersom att du ligger nära max finns det en risk för instabilitet när belastningen är som värst, skulle du köpa nytt hade 750w rekommenderats men det är för att aggregatet mår bäst när det belastas till 50%, att det belastas till 80%-100% är inte farligt, det är gjort för att kunna belastas till 100% 24/7 utan problem.

Uppför sig inte datorn konstigt när du spelar behöver du inte ett starkare aggregat, det skulle kanske rekommenderas att du köper ett nytt men du måste verkligen inte göra det om du inte känner för det.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Nu har jag två HELT olika svar här igen. En som säger att det kan gå sönder delar och en annan som inte säger att andra delar än PSUn kan gå sönder. Jag är inte orolig för om PSUn går sönder för den är billig gentemot mina graffikkort..

Men om du är så orolig så köp ett kraftfullare nätagg och sälj det du har medans det är helt. Lycka till i alla fall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hanzooon:

Hej!

Jag har funderat på om jag pressar mitt nätagg alldeles för mycket.
Jag har ett Corsair VX550w som är ca 2.5 år gammalt.

Datorn i övrigt:
CPU: Intel I7 2600K 3.4 ghz
RAM: 3 stickor 1600mhz. 12 gb totalt
Mobo: Asus P8P67 deluxe rev b3
GPU: SLI Nvidia GTX 770 4gb
HDD: 5st 7200rpm + 2 SSDs
En CD/DVD läsare
Chassi: Corsair Obsidian

Uppgraderade mitt grafikkort till SLI för några veckor sen och va tveksam till att nätagget skulle palla med. Men det funkar och har inga problem med stabilitet osv.
Hur mycket pressar jag mitt agg? Har ingen mätutrustning men gjorde ett litet snabbt test på nätet och den säger rekommenderat minst 650W.
Borde jag uppgradera?

Ska du sitta på SLI så måste du tyvärr byta agg. Speciellt om det är två år gammalt. 650W+ är att rekommendera.

Skrivet av Snill3t:

Om nätagget inte stänger av sig själv (överbelastningsskydd) så är det bara att köra på.

Ursäkta men det där är nog ett av de dummaste förslag jag har hört när det kommer till till detta ämne. Man ska inte köra bara för att man kan. Speciellt inte med nätagg som med otur kan ta med sig hela datorn.

Skrivet av Hanzooon:

Nu har jag två HELT olika svar här igen. En som säger att det kan gå sönder delar och en annan som inte säger att andra delar än PSUn kan gå sönder. Jag är inte orolig för om PSUn går sönder för den är billig gentemot mina graffikkort..

Svaret är ganska enkelt på den frågan. Köp ett nytt. Helst 750W. Ett nätagg mår inte bra om det måste gå i 100% eller i områden omkring 100% konstant. Och du ligger helt klart på gränsen. Lyssna inte på killen ovan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hanzooon:

Hej!

Jag har funderat på om jag pressar mitt nätagg alldeles för mycket.
Jag har ett Corsair VX550w som är ca 2.5 år gammalt.

Datorn i övrigt:
CPU: Intel I7 2600K 3.4 ghz
RAM: 3 stickor 1600mhz. 12 gb totalt
Mobo: Asus P8P67 deluxe rev b3
GPU: SLI Nvidia GTX 770 4gb
HDD: 5st 7200rpm + 2 SSDs
En CD/DVD läsare
Chassi: Corsair Obsidian

Uppgraderade mitt grafikkort till SLI för några veckor sen och va tveksam till att nätagget skulle palla med. Men det funkar och har inga problem med stabilitet osv.
Hur mycket pressar jag mitt agg? Har ingen mätutrustning men gjorde ett litet snabbt test på nätet och den säger rekommenderat minst 650W.
Borde jag uppgradera?

varför inte gå om på clasolsson o köpa en dosa som mäter din effekt förbrukning kan va gött o ha en sådan även till annat

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hanzooon:

Nu har jag två HELT olika svar här igen. En som säger att det kan gå sönder delar och en annan som inte säger att andra delar än PSUn kan gå sönder. Jag är inte orolig för om PSUn går sönder för den är billig gentemot mina graffikkort..

då gör vi det enkelt då alla har olika åsikter om ifall de andra komponenterna kan ta skada.
från de testet jag kikade på så drar 2st 770s 408w och en processor brukar väl dra typ 50-100 så ja.. det är på gränsen som jag sa tidigare.
vill du vara säker och kanske sugen på att klocka något i framtiden så bör du väl punga upp för ett 650w om inte lite extra.. (får för mig att det är overkill med sli om man inte klockar processorn men ja kan vara helt ute och cykla på den fronten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lome:

Verkar som du inte har någon koll vad du pratar om.

Kör på 650W+.

Jodå. Jag har koll.

http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx...

585w mätt från väggen + överklockad 3960x.

Med guld effektivitet på testagget drar datorn alltså 585*.92= 538w.

Eftersom TS har en 2600k på stock och inte en överklockad 3960x så ser jag inte något problem.

Permalänk
Medlem

Så! Jag antar att det blir ett köp av ett nytt agg, 750W då. Har förövrigt inga instabilitetsproblem. Spelar BF4 t.ex med maxade inställningar i x antal timmar utan crash osv. Men som ni säger, lika bra att vara på den säkra sidan

Tack för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Jodå. Jag har koll.

http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx...

585w mätt från väggen + överklockad 3960x.

Med guld effektivitet på testagget drar datorn alltså 585*.92= 538w.

Eftersom TS har en 2600k på stock och inte en överklockad 3960x så ser jag inte något problem.

I snitt ja, 620 peak. Som jag sa tidigare så klarar nätagget betydligt högre belastningar, men tillfälligt. Det är hursom inte rekommenderat att köra på eller över gränsen kostant. Det kan funka i flera år, det kan även haverera och dra med sig mer än bara nätagget, så varför riskera att detta händer?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

I snitt ja, 620 peak. Som jag sa tidigare så klarar nätagget betydligt högre belastningar, men tillfälligt. Det är hursom inte rekommenderat att köra på eller över gränsen kostant. Det kan funka i flera år, det kan även haverera och dra med sig mer än bara nätagget, så varför riskera att detta händer?

620 peak från väggen.

Det innebär 620*.92=570w som datorn kräver om sweclockers kör med guld effektivitet.

Som jag sa innan. TS kör på 2600k stock och sweclockers kör på 3960x överklockad.

Nätagget är inte överbelastat.

Permalänk
Medlem

Uppgradera nätagget så kan du ju faktiskt överklocka både CPUn och grafikkorten och få extra fps utöver sinnesron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snill3t:

Jodå. Jag har koll.

http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx...

585w mätt från väggen + överklockad 3960x.

Med guld effektivitet på testagget drar datorn alltså 585*.92= 538w.

Eftersom TS har en 2600k på stock och inte en överklockad 3960x så ser jag inte något problem.

Hade du haft "koll" så hade du insett att ett nätagg inte mår bra av att gå i nästan full load dessutom är nätagget två år gammalt. Det har tappat effekt. En ström peak och sedan stänger datorn av sig. Roligt att sitta och tex. ha en bra runda i BF4 och sedan stänger datorn av sig pga. för hög last. Att du ens föreslår att han ska sitta på nätagget med SLI bevisar att du inte har någon koll.

Skrivet av Hanzooon:

Så! Jag antar att det blir ett köp av ett nytt agg, 750W då. Har förövrigt inga instabilitetsproblem. Spelar BF4 t.ex med maxade inställningar i x antal timmar utan crash osv. Men som ni säger, lika bra att vara på den säkra sidan

Tack för svar!!

Helt rätt.

Skrivet av Snill3t:

620 peak från väggen.

Det innebär 620*.92=570w som datorn kräver om sweclockers kör med guld effektivitet.

Som jag sa innan. TS kör på 2600k stock och sweclockers kör på 3960x överklockad.

Nätagget är inte överbelastat.

Att ligga nära gränsen är inte att rekommendera.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hade du haft "koll" så hade du insett att ett nätagg inte mår bra av att gå i nästan full load dessutom är nätagget två år gammalt. Det har tappat effekt. En ström peak och sedan stänger datorn av sig. Roligt att sitta och tex. ha en bra runda i BF4 och sedan stänger datorn av sig pga. för hög last. Att du ens föreslår att han ska sitta på nätagget med SLI bevisar att du inte har någon koll.

Att ligga nära gränsen har jag gjort tidigare.

Ett exempel var 2006 när jag körde med följande delar:
AMD 3800+
ATI 9550 (serien innan X8xx serien).
Billigt FSP 250w nätagg

Det blev många fina spelrundor. Med vad det nu var som var modernt på den tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snill3t:

Att ligga nära gränsen har jag gjort tidigare.

Ett exempel var 2006 när jag körde med följande delar:
AMD 3800+
ATI 9550 (serien innan X8xx serien).
Billigt FSP 250w nätagg

Det blev många fina spelrundor. Med vad det nu var som var modernt på den tiden.

det du säger kan nog stämma.. om någon vill kan de ju alltid ta o kika i en dell dator. har för mig att min polare hade nått skräp med typ 150w eller lägre och de måste fan vart på gränsen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hanzooon:

Hej!

Jag har funderat på om jag pressar mitt nätagg alldeles för mycket.
Jag har ett Corsair VX550w som är ca 2.5 år gammalt.

Datorn i övrigt:
CPU: Intel I7 2600K 3.4 ghz
RAM: 3 stickor 1600mhz. 12 gb totalt
Mobo: Asus P8P67 deluxe rev b3
GPU: SLI Nvidia GTX 770 4gb
HDD: 5st 7200rpm + 2 SSDs
En CD/DVD läsare
Chassi: Corsair Obsidian

Uppgraderade mitt grafikkort till SLI för några veckor sen och va tveksam till att nätagget skulle palla med. Men det funkar och har inga problem med stabilitet osv.
Hur mycket pressar jag mitt agg? Har ingen mätutrustning men gjorde ett litet snabbt test på nätet och den säger rekommenderat minst 650W.
Borde jag uppgradera?

O herregud, stäng av datorn NU och sätt inte på den igen först du har ett nytt , mycket starkare, nätagg.
Oftast drar nätagget med sig en del komponenter när det dör, oftast hårddisk, ibland även moderkort och cpu

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snill3t:

Att ligga nära gränsen har jag gjort tidigare.

Ett exempel var 2006 när jag körde med följande delar:
AMD 3800+
ATI 9550 (serien innan X8xx serien).
Billigt FSP 250w nätagg

Det blev många fina spelrundor. Med vad det nu var som var modernt på den tiden.

Så bara för att du gör något så betyder det att andra ska göra det med? Även om det inte direkt är att rekommendera? Som sagt. En strömpeak sedan så slår datorn av sig ev. med komponenter som ryker som följd. Gå inte omkring och rekommendera att folk ska sitta på undermårliga komponenter är du snäll, speciellt inte på ett forum som Sweclockers där folk faktiskt gör som man säger.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Testpilot

Kör något program, tex. MSI kombustor som belastar GPU till max. Dör inte datorn när systemet belastas till fingertopparna är det bara tuta och köra.
Dock bör du veta att 550w är på gränsen, men bör fungera i teorin

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >