Permalänk

Vänta på G-sync eller köpa 144hz

Tjenare, har funderingar på att köpa en ny skärm. Har tänkt på en 144hz skärm, den här: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164671-benq_xl2411t_2...

Men frågan är om man ska köpa den eller vänta på G-sync. Lite frågor på det:
Måste man ha nvidia gpu för g-sync?
Kommer priset ligga runt 2-3000kr?

Permalänk
Medlem

Du måste ha nvidia GPU för g-sync. Enligt min kompis så var det verkligen the shit när han prövade det på DH. Han sitter vanligtvis med en vanlig 60 hz skärm och det tydligen inte i närheten av samma flyt.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Du måste ha nvidia ja.
Jag hade väntat på G-sync vid det här läget, första skärmarna ska ju komma nu runt årsskiftet väl?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Du måste ha nvidia ja.
Jag hade väntat på G-sync vid det här läget, första skärmarna ska ju komma nu runt årsskiftet väl?

Blev nyfiken nu, vad är detta G-sync och hur fungerar det? Kommer det fungera på PLS/IPS skärmar med?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstripe:

Blev nyfiken nu, vad är detta G-sync och hur fungerar det? Kommer det fungera på PLS/IPS skärmar med?

Det anpassar skärmens uppdateringsfrekvens till hur många FPS grafikkortet pumpar ut. Du slipper alltså tearing och Vsync.

I teorin så funkar borde det funka till IPS/PLS, frågan är om tillverkare av IPS/PLS kommer implementera G-sync i sina skärmar. Eller ja, till sist förmodligen, men det är nog inte prio.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Du måste ha nvidia ja.
Jag hade väntat på G-sync vid det här läget, första skärmarna ska ju komma nu runt årsskiftet väl?

Vad kommer priset hamna på ungefär? Över 3000kr?
Jag har inte nvidia gpu, så det lär ju bli dyrt för min del i såfall

Permalänk
Skrivet av Redstripe:

Blev nyfiken nu, vad är detta G-sync och hur fungerar det? Kommer det fungera på PLS/IPS skärmar med?

Till TS..vänta!

Vill du veta mer om G-Sync kolla filmen som ligger först i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1256387-varfor-g...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Redstripe:

Blev nyfiken nu, vad är detta G-sync och hur fungerar det? Kommer det fungera på PLS/IPS skärmar med?

Kort och gått så synkar G-Sync uppdateringsfrekvensen med din FPS. Och om det kommer att fungera på PLS/IPS skärmar beror helt på om tillverkare väljer att implementera det i IPS skärmar.

Skrivet av Rydisen:

Det anpassar skärmens uppdateringsfrekvens till hur många FPS grafikkortet pumpar ut. Du slipper alltså tearing och Vsync.

I teorin så funkar borde det funka till IPS/PLS, frågan är om tillverkare av IPS/PLS kommer implementera G-sync i sina skärmar. Eller ja, till sist förmodligen, men det är nog inte prio.

Glöm inte att G-Sync ska även neutralisera all form av Inputlagg som man kan uppleva med vanlig Vsync.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av pineapple:

Vad kommer priset hamna på ungefär? Över 3000kr?
Jag har inte nvidia gpu, så det lär ju bli dyrt för min del i såfall

Ingen aning.
Men uppgraderingskitet för G-sync ska väl kosta runt 100$, så man kan väl räkna på att skärmarna med G-sync kommer kosta minst 500:- mer i alla fall.

Skärmen kan ju dock hänga med till nästa uppgradering av grafikkortet, och då kan man ju köpa nvidia och dra nytta av det då.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag skulle väntat. Testade på DH

edit: Annars kan du ju köpa den där asus-skärmen som kommer kunna uppgraderas med gsync?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Jag skulle väntat. Testade på DH

edit: Annars kan du ju köpa den där asus-skärmen som kommer kunna uppgraderas med gsync?

Krävs dock att man sågar upp chassit till den och grejjer väl? Ska i alla fall vara väldigt omständigt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Blir svårt det här. Om jag köper g-sync måste jag ändå köpa ett nytt grafikkort vilket slutar på minst 4000kr.
Men om jag köper 144hz skärmen så går det på 2500kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pineapple:

Tjenare, har funderingar på att köpa en ny skärm. Har tänkt på en 144hz skärm, den här: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164671-benq_xl2411t_2...

Men frågan är om man ska köpa den eller vänta på G-sync. Lite frågor på det:
Måste man ha nvidia gpu för g-sync?
Kommer priset ligga runt 2-3000kr?

Skulle helt klart väntat in G-Sync för det gör verkligen stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad får jag för fördelar bara utav att byta till en g-sync från min nuvarande (24" LCD 60hz) om jag inte använder mig utav nvidia?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pineapple:

Vad får jag för fördelar bara utav att byta till en g-sync från min nuvarande (24" LCD 60hz) om jag inte använder mig utav nvidia?

Det är bara slöseri med pengar eftersom det inte skulle fungera. Nvidia har låst tekniken så att den bara går att använda på en Nvidia GPU. Det är synd men Nvidia har alltid propagerat för en stängd marknad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av pineapple:

Vad får jag för fördelar bara utav att byta till en g-sync från min nuvarande (24" LCD 60hz) om jag inte använder mig utav nvidia?

Kommer inte kunna utnyttja gsync om du inte har nvidia.
Alltså kommer du inte få nån fördel av gsync.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Det där med G-Sync uppgraderingspaket kommer endast släppas i USA och kräver både specialverktyg och att du bryter garantin på skärmen då du måste byta ut hela PCBn. Annars är det helt klart värt att vänta på G-Sync skärmar om du inte har bråttom med ny skärm och byta till Nvidia nästa gång du byter grafikkort, G-Sync är galet bra (såg det live på DH).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är bara slöseri med pengar eftersom det inte skulle fungera. Nvidia har låst tekniken så att den bara går att använda på en Nvidia GPU. Det är synd men Nvidia har alltid propagerat för en stängd marknad.

Varför skulle dom släppa en ny teknik som dom jobbat på länge helt fritt..Tror inte du vet hur man driver ett företag...

Är ju en hårdvara.Sen är det väl upp till dom andra att komma på nåt liknande.Finns inget som hindrar AMD att komma på samma sak..För själva iden är knappast låst till enbart Nvidia.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Jag hade väntat.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Fattar inte hypen riktigt. Det är ju bara att låsa fps:en till 120 så blir det ju samma sak. Sen så är det inte så mkt tearing om man har över 120fps på en 120hz.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Inaktiv

beror väl på vad du har för kort och vilka spel du lirar.. om du sitter på nått som inte matar ut mer än 60-80 fps i spelet du lirar så låter de ju ganska dumt att skaffa en skärm på mer än 60hz.. säger detta pga "4000 för skärm och grafikkort" då lär du ju inte få något speciellt kraftigt kort. (har inte läst mycke om g-sync så jag kan ha missuppfattat något)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Fattar inte hypen riktigt. Det är ju bara att låsa fps:en till 120 så blir det ju samma sak. Sen så är det inte så mkt tearing om man har över 120fps på en 120hz.

Det kräver en hel del grafikkortsprestanda att hålla över 120 fps.

Folk som tycker att det räcker med ett 760 ti vill ha möjlighet att uppleva samma flyt som dig

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Skrivet av Oggaaaa:

Fattar inte hypen riktigt. Det är ju bara att låsa fps:en till 120 så blir det ju samma sak. Sen så är det inte så mkt tearing om man har över 120fps på en 120hz.

Snackar du om FPS limit? Det hjälper inte ett dugg mot screen tearing.
Sedan så får man andra fördelar med G-sync samt light boost. Bilden kommer bli mycket skarpare och tydligare. Du får även bra flyt vid låga fps med G-sync.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Varför skulle dom släppa en ny teknik som dom jobbat på länge helt fritt..Tror inte du vet hur man driver ett företag...

Är ju en hårdvara.Sen är det väl upp till dom andra att komma på nåt liknande.Finns inget som hindrar AMD att komma på samma sak..För själva iden är knappast låst till enbart Nvidia.

SÅ att låsa det till sin egen GPU är att föredra menar du? G-sync riskerar att bli ännu ett PhysX som har potential men blir så nischad pga. att Nvidia vill låsa in allt som de får tag i.

Skrivet av Oggaaaa:

Fattar inte hypen riktigt. Det är ju bara att låsa fps:en till 120 så blir det ju samma sak. Sen så är det inte så mkt tearing om man har över 120fps på en 120hz.

Nu fungerar det inte riktigt så. G-sync synkroniserar uppdateringsfrekvensen till antalet bilder din GPU pumpar ut. Vanlig V-sync motverkar tearing iof men ger ett visst inputlag. Att låsa FPsen via en FPS limiter typ /com_max fps 120 i Call of duty är inte ens i närheten av samma sak. Då låser du bara all onödig FPS men du motverkar inte screen tearing på något sätt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kan dom inte släppa G-sync som en extern "dongel"? GFX -> dongel -> skärm.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

Kan dom inte släppa G-sync som en extern "dongel"? GFX -> dongel -> skärm.

Man måste ju på något sätt tvinga skärmen att följa grafikkortets uppdaterings-frekvens. Och det kan man bara göra om man byter ut skärmens PCB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

SÅ att låsa det till sin egen GPU är att föredra menar du? G-sync riskerar att bli ännu ett PhysX som har potential men blir så nischad pga. att Nvidia vill låsa in allt som de får tag i.

tror du missuppfattade det han sa då jag förstod det som att nvidia e smarta och vägrar låta amd ta del av en teknik som oerhört många är intresserade utav vilket gör att folk blir tvingade att köpa deras produkter om de vill ta del utav det..

Permalänk
Skrivet av Raffe:

Du måste ha nvidia GPU för g-sync. Enligt min kompis så var det verkligen the shit när han prövade det på DH. Han sitter vanligtvis med en vanlig 60 hz skärm och det tydligen inte i närheten av samma flyt.

Inte så konstigt att det flyter bättre på en 144hz skärm vs 60hz, jag var också där och jag märkte inte stor skillnad mellan g-sync skärmen och den utan, det var bara när man hamna en bit under 60fps som det flöt markant bättre med g-sync.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

tror du missuppfattade det han sa då jag förstod det som att nvidia e smarta och vägrar låta amd ta del av en teknik som oerhört många är intresserade utav vilket gör att folk blir tvingade att köpa deras produkter om de vill ta del utav det..

Har aldrig resonerat hur smart det är eller hur ekonomiskt det är. Tycker det är synd ur en entusiastsynpunkt. Man ska sträva efter öppenhet för det gynnar entusiasterna och marknaden generellt. Därför gillar jag AMDs upplägg bättre med Mantle och TressFX.

Skrivet av Schackmannen:

Inte så konstigt att det flyter bättre på en 144hz skärm vs 60hz, jag var också där och jag märkte inte stor skillnad mellan g-sync skärmen och den utan, det var bara när man hamna en bit under 60fps som det flöt markant bättre med g-sync.

Vad jag har fattat så är G-sync framtaget för de som inte kan få ut enorm FPS. Alla som sitter med riggar som kan driva en 120/144Hz skärm fullt ut verkar vara i betydligt mindre behov av G-Sync än de som tex. sitter med 40 FPS i BF4.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Har aldrig resonerat hur smart det är eller hur ekonomiskt det är. Tycker det är synd ur en entusiastsynpunkt. Man ska sträva efter öppenhet för det gynnar entusiasterna och marknaden generellt. Därför gillar jag AMDs upplägg bättre med Mantle och TressFX.

G-Sync är hårdvara och bara hårdvara. Lägger man ner några miljoner $ i utveckling så vill man ha tillbaka de ingenjörs timmarna och inte genast ge bort ritningen till värsta konkurrenten. Fråga Intel om de vill ge bort konstuktionsritningen till Haswell till AMD.