Ljudet krånglar när jag spelar upp filmer ifrån min Raspberry Pi

Permalänk

Ljudet krånglar när jag spelar upp filmer ifrån min Raspberry Pi

Hejsan!

Nu är det såhär att mitt ljud krånglar på det sättet att inte allt ljud "följer med" när jag ska spela upp Blu-ray filmer, 10-12 gb DTS, 5.1 ifrån min Raspberry Pi till min Tv. Till Tv:n har jag ett surround system och förstärkaren för detta system är en Yamaha HTR 2064. När jag spelar upp musik ifrån Raspberry:n till högtalarna så fungerar det problemfritt. Så nu undrar jag vad tusan det är som krånglar? Någon vänlig själ?

Permalänk
Medlem

Skickar du ljudet till förestärkaren och låter den göra jobbet?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Måste vara lite jobbig och fråga vad du menar? Raspberryn är kopplad via HDMI till tv som är vidare kopplad till förstärkaren via HDMI om det är det du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rachmud23:

Måste vara lite jobbig och fråga vad du menar? Raspberryn är kopplad via HDMI till tv som är vidare kopplad till förstärkaren via HDMI om det är det du menar.

Koppla raspberryn till förstärkaren istället om det går.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Koppla raspberryn till förstärkaren istället om det går.

Detta är tyvärr inte möjligt eftersom Raspberryn bara har en HDMI utgång och den behövs för bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av rachmud23:

Detta är tyvärr inte möjligt eftersom Raspberryn bara har en HDMI utgång och den behövs för bild

Din förstärkare har ju dock HDMI-utgång och så som skickar vidare bilden till TVn?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Din förstärkare har ju dock HDMI-utgång och så som skickar vidare bilden till TVn?

Smart! Gjorde detta och ljudet blev bättre men dock fortfarande dovt. Musik + mörka toner hörs men prat är väldigt lågt.

Permalänk
Medlem

Kör du XBMC på den?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Skrivet av Big Lars:

Kör du XBMC på den?

Det gör jag! Hurså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rachmud23:

Smart! Gjorde detta och ljudet blev bättre men dock fortfarande dovt. Musik + mörka toner hörs men prat är väldigt lågt.

Har du en center i ditt surround-system också?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rachmud23:

Smart! Gjorde detta och ljudet blev bättre men dock fortfarande dovt. Musik + mörka toner hörs men prat är väldigt lågt.

Det låter som du ställt in centerkanalen fel, då blir det ofta väldigt lite dialog men allt annat låter ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du ställt in centerkanalen fel, då blir det ofta väldigt lite dialog men allt annat låter ok.

Skrivet av Rydisen:

Har du en center i ditt surround-system också?

En center har jag! Efter att jag mixtrade lite till verkade det vara lite små inställningar till förstärkaren som behövdes justeras, så nu fungerar ljudet men endast i ett visst läge på förstärkaren. Detta besvärar inte mig särskilt mycket så jag avslutar denna tråden och tackar så mycket för allt hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rachmud23:

Det gör jag! Hurså?

Funderade på om det kanske är någon inställning inne i XBMC som gör att det låter bättre. Men antar att du redan kollat detta

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

I dom senaste Raspbmc-releaserna behöver man sätta ljudet som 2.0 och stänga av GUI-ljudet för att surround ska fungera bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MatteN:

I dom senaste Raspbmc-releaserna behöver man sätta ljudet som 2.0 och stänga av GUI-ljudet för att surround ska fungera bra.

Ska man köra prologic eller vad menar du?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.