Strömtolerans hos "NASA kabel"? (tänker jag rätt här?)

Permalänk
Avstängd

Strömtolerans hos "NASA kabel"? (tänker jag rätt här?)

Är det någon som vet hur mycket "NASA kabel" går att strömbelasta (om vi talar enklare typer producerade för den civila marknaden) Banbredd går ju att uppskatta, men är osäker på om tjockleken är densamma som för styva kretskort (har för mig att det skall vara exakt samma toleranser men ville bara dubbelkolla). Tänkte göra en specialare till ett hemmabygge och hade en bit kvar från en gammal "bubbelkanon" jag funderar på att återanvända, driva LEDs och skit av det slag man använder för signaler och pimpning av vanliga persondatorer borde knappast vara några problem, men stannar det därvid?

Borde väl vara någon form av captonfilm på dem tycker man, vilket i så fall torde indikera på en mycket god värmetolerans, vilket jag således följaktligen, om jag nu tänkt rätt, då endast begränsas av det interna motståndet i proportion till den faktiska arenas totalsumma. Men vet någon om (metall) tjockleken är likvärdig med normal PCB standard om man vill göra strömbelastningsberäkningar? Är det riktig captonfolie tyder det ju även på att även de civila varianterna borde vara enkelt lödbara (?).
borde finnas kontakter hos elfa som borde fungera om man dubblerar captonfilmens tjocklek vid kontaktanslutningen för att undvika eventuella termineringsproblem(?) har iaf sett detta vara brukligt på kommersiella lösningar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Är det någon som vet hur mycket "NASA kabel" går att strömbelasta (om vi talar enklare typer producerade för den civila marknaden) Banbredd går ju att uppskatta, men är osäker på om tjockleken är densamma som för styva kretskort (har för mig att det skall vara exakt samma toleranser men ville bara dubbelkolla). Tänkte göra en specialare till ett hemmabygge och hade en bit kvar från en gammal "bubbelkanon" jag funderar på att återanvända, driva LEDs och skit av det slag man använder för signaler och pimpning av vanliga persondatorer borde knappast vara några problem, men stannar det därvid?

Borde väl vara någon form av captonfilm på dem tycker man, vilket i så fall torde indikera på en mycket god värmetolerans, vilket jag således följaktligen, om jag nu tänkt rätt, då endast begränsas av det interna motståndet i proportion till den faktiska arenas totalsumma. Men vet någon om (metall) tjockleken är likvärdig med normal PCB standard om man vill göra strömbelastningsberäkningar? Är det riktig captonfolie tyder det ju även på att även de civila varianterna borde vara enkelt lödbara (?).
borde finnas kontakter hos elfa som borde fungera om man dubblerar captonfilmens tjocklek vid kontaktanslutningen för att undvika eventuella termineringsproblem(?) har iaf sett detta vara brukligt på kommersiella lösningar.

vad i hela friden är "NASA Kabel" ? är det något sånt här dubbelt isolerad Ûber kabel http://www.analysis-plus.com/prod_main.html
är det %100 koppar så blir det ju säkert bättre.

har hållit på ganska länge med elektronik men kan du skriva på begriplig svenska ?
hur lång kabel behöver du ?
vilken Ohm / Resistans behövs för det du ska göra? HF-coaxial kabel kan ju va tjock
vilka ampere/volt är Max som du behöver ?

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte vad den heter med korrekt namn men Egentligen är det väl tekniskt sett egentligen ett mjukt lättviktskretskort på en flexibel kaptonfilm (med kopparbanorna i mitten, mellan två kaptonfilmslager) Den typ jag tänker på togs såvitt jag vet fram av NASA för de första eagle projekten, liknande men grövre användes några år senare tex i panelen till gamla jänkarbilar och liknande (brun kaptonfilm, ej den nya) Undrade mest om den har samma toleranser som ett vanligt PCB, tex från kjell eller om man behöver anpassa värdestabellerna för resistans när man beräknar mer exakta toleranser (misstänker som sagt att de civila varianterna för massproduktion är tunnare(?))? Samt om den var lödbar, (vilket jag antog). Vet att det finns särskilda kontakter även för den bruna men vet ej vad de heter. Man brukar förstärka baksidan med en lös kaptonfilmsremsa just vid själva kontaktblecket (hur fästa, lim?).
Första gången jag använder denna typ av elektrisk förbindelse, därav funderingen om den har samma karraktäristik som vanliga kretskortsbanor av de tunnare varianterna (på kopparbanan) eller om jag tänker fel.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Verkar motsvara de tunnare varianterna av vanliga PCB, hittade en kontakt nu som jag tror borde vara samma, den borde nog fungera som vägledning hos Elfas sortiment att dechifrera vad den typen heter...

Fördelen med kaptonremsorna är ju att de är oerhört tunna och går att böja nästan lika mycket som vanlig kabel (i allafall i två riktningar...).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Är inte det bara vanlig flexkabel du menar?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd

Aha!
Kan nog vara något i den stilen, borde iaf ha samma karraktäristik. Tack!
Kontakter för flexkabel borde garranterat passa om man förstärker nederdelen tror jag, eller i allafall vara enkelt att modifiera så det passar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number