Permalänk
Medlem

Köptips gamingtangentbord

Hej jag ska köpa ett gamingtangentbord och behöver lite hjälp. Jag spelar endast fps spel och det är viktigt att det ser bra ut med snygg belysning och sådant. Ska även vara skönt för handen och vara mekanskt. Jag har tittat lite på Razer Blackwindow och Qpad MK-80/85 är dom något att ha?

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe99:

Hej jag ska köpa ett gamingtangentbord och behöver lite hjälp. Jag spelar endast fps spel och det är viktigt att det ser bra ut med snygg belysning och sådant. Ska även vara skönt för handen och vara mekanskt. Jag har tittat lite på Razer Blackwindow och Qpad MK-80/85 är dom något att ha?

Vad för färg föredrar du? Corsair K70 är väl att rekommendera, tillsammans med de två du hade tittat på.

Det är också ganska viktigt att nämna vilka brytare du vill ha.

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Avstängd

Berors ju helt och hållet på vad du vill ha, ljud och känsla.
Razer blackwidow och Qpad MK-80 har blåa mekaniska switchar. Blåa switchar är Taktila, vilket betyder att när du kommit ner ungefär halvvägs med tangenten så är det en taktil känsla typ, alltså en sak som du måste trycka emot för att komma ner till registreringen. Blåa switchar är dessutom dom som låter mest, samt lättast att trycka ner. Sköna bara att dom kan låta som en skrivmaskin, väldigt enkla att klicka ner.

MK-85 Har röda switchar, dom är inte taktila. Dom kan du trycka hela vägen ner utan att det kommer en sån switch som typ behövs flippa över, dessutom har röda mer motstånd desto längre ner du trycker tangenten, registreras efter 2mm, kan tryckas ner 4mm långt.

Röda switchar rekommenderas för fps spelare, dock har dom mer motstånd än blåa.
Blåa är mer att skriva och arbeta säger dom, men många spelar med dom också.

Sen finns det bruna switchar också, dom är som blåa fast dom ger inte ifrån sig det klick ljudet.
Det finns även svarta, dom är som röda, fast har ännu mer motstånd.

Sen finns Gröna switchar och Clear switchar, dom vet jag dock inget om.

Åk in till typ mediamarkt eller något och pröva dig fram, eller netonnet eller vilken affär som helst i närheten av dig som säljer tangentbord och känn på dom. Spelar du bara FPS så rekommenderas röda switchar från de flesta. Men jag tycker Blåa switchar är bra för allting, bara att dom kan låta en hel del.
Hoppas mitt hjälpte lite.

Förresten, alla mekaniska tangentbord registreras efter 2mm nedtryck, och kan tryckas ner 4mm. Blåa & Bruna är taktila = Klick känslan, blåa ger ifrån sig klickljud, bruna gör inte, men fortfarande samma känsla.

Svarta & Röda är inte taktila, alltså ingen klick känsla, har mer motstånd desto längre ned du trycker dom, svarta har mer motstånd än röda. Dom har samma känsla hela vägen ner.

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe99:

Hej jag ska köpa ett gamingtangentbord och behöver lite hjälp. Jag spelar endast fps spel och det är viktigt att det ser bra ut med snygg belysning och sådant. Ska även vara skönt för handen och vara mekanskt. Jag har tittat lite på Razer Blackwindow och Qpad MK-80/85 är dom något att ha?

Vilken prisklass har du tänkt köpa ifrån? Qpad MK-85 är riktigt fett och funkar prima. Råder dig att avstå ifrån allt med namnet Razer, plastigt och bara coola namn. Du får med för pengarna om du vänder dig till andra företag, såsom Qpad, Steelseries (iaf tangentborden), Ducky, Cooler Master (Billiga och bra tangentbord med belysning!)

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenyard:

Berors ju helt och hållet på vad du vill ha, ljud och känsla.
Razer blackwidow och Qpad MK-80 har blåa mekaniska switchar. Blåa switchar är Taktila, vilket betyder att när du kommit ner ungefär halvvägs med tangenten så är det en taktil känsla typ, alltså en sak som du måste trycka emot för att komma ner till registreringen. Blåa switchar är dessutom dom som låter mest, samt lättast att trycka ner. Sköna bara att dom kan låta som en skrivmaskin, väldigt enkla att klicka ner.

MK-85 Har röda switchar, dom är inte taktila. Dom kan du trycka hela vägen ner utan att det kommer en sån switch som typ behövs flippa över, dessutom har röda mer motstånd desto längre ner du trycker tangenten, registreras efter 2mm, kan tryckas ner 4mm långt.

Röda switchar rekommenderas för fps spelare, dock har dom mer motstånd än blåa.
Blåa är mer att skriva och arbeta säger dom, men många spelar med dom också.

Sen finns det bruna switchar också, dom är som blåa fast dom ger inte ifrån sig det klick ljudet.
Det finns även svarta, dom är som röda, fast har ännu mer motstånd.

Sen finns Gröna switchar och Clear switchar, dom vet jag dock inget om.

Åk in till typ mediamarkt eller något och pröva dig fram, eller netonnet eller vilken affär som helst i närheten av dig som säljer tangentbord och känn på dom. Spelar du bara FPS så rekommenderas röda switchar från de flesta. Men jag tycker Blåa switchar är bra för allting, bara att dom kan låta en hel del.
Hoppas mitt hjälpte lite.

Förresten, alla mekaniska tangentbord registreras efter 2mm nedtryck, och kan tryckas ner 4mm. Blåa & Bruna är taktila = Klick känslan, blåa ger ifrån sig klickljud, bruna gör inte, men fortfarande samma känsla.

Svarta & Röda är inte taktila, alltså ingen klick känsla, har mer motstånd desto längre ned du trycker dom, svarta har mer motstånd än röda. Dom har samma känsla hela vägen ner.

Är det inte Svarta som rekommenderas till FPS-spelande? För att dom är lätta att trycka ner. (Om jag inte är helt ute och cyklar)

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Skrivet av Stöldmärkt:

Är det inte Svarta som rekommenderas till FPS-spelande? För att dom är lätta att trycka ner. (Om jag inte är helt ute och cyklar)

Röda är som svarta fast lättare att trycka ner, och nej, svarta är inte lätta att trycka ner, de är de trögaste.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

jag har en MK-85 vilket är ett underbar keyboard. Ta Cherry MX RED brytare som är mer tilltalande för fsp- gamer.

Permalänk

Vengeance K95 :).

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Säger bara såhär, Razer samt Steelseries tjänar pengar på att sälja lågkvalitets saker som de hajpar massa 12 åringar på! Dock gillar jag några utav deras produkter.

Jag köpte ett Ducky Shine 2 med MX-Red efter att ha haft div steelseries- och razertangentbord och kan inte säga mer än wow... Visste jag att det fanns såhär bra tangentbord så hade jag aldrig ens rört razer/steelseries/div annat. Okay, ducky tangentbordet går loss på ca 1500 kronor men det var det lätt värt..

http://www.maxfps.se/Search/ducky

Där hittar du de nya modellerna!

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 EVO B3 . Procssoer: Intel Core i7 2600k @ 4.5 Ghz . Grafikkort: Gigabyte GTX 780 WF rev 2.0 StockBIOS [Core Boost: 1267 Mhz & Minne: 6930] . Minnen: Vengance 1600Mhz 1.5V . Nätagg: Corsairs TX650w . SSD1: OCZ Vertex 3 120Gb . SSD2: ADATA Pro 256Gb . Skärmar: Primär: BenQ 24" XL2420T 120Hz . Sekundär: Acer 22" . Kringutrustning: Ducky Shine 2 tangentbord . Razer Deathadder Black & SteelSeries Frostatglas .

Permalänk
Medlem

Corsair Vengeance K70 är riktigt fint om du frågar mig, finns tydligen nu med både röda, blåa och bruna brytare. Jag köpte det för att det är ett av dem få borden som hade dedikerade mediaknappar. Designen är lite annorlunda, den har ingen "Ram" runt knapparna eller vad man nu skall säga. Men jag gillar det starkt. MEN, du måste åka till mediamarkt, inet eller annan butik och testa olika switchar, det finns ingen här som kan säga vilken typ av switchar du vill ha

Permalänk
Medlem

Tack allihopa för tipsen speciellt zenyard. Det verkar som att röda swichar är det jag ska satsa på och razer inte var något bra. Just nu lutar det nog mot qpad mk-85 men jag ska åka till mediamarkt och prova känna på dom.

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe99:

Tack allihopa för tipsen speciellt zenyard. Det verkar som att röda swichar är det jag ska satsa på och razer inte var något bra. Just nu lutar det nog mot qpad mk-85 men jag ska åka till mediamarkt och prova känna på dom.

media markt tror jag har logitech g710+ med bruna swithar och black widow med de blå, sedan är det lite olika på vilken model av tangentbord som har de röda

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på ett Razer Blackwidow och det är inte lika dåligt som alla säger. Det känns väldigt stabilt och är otroligt skönt att använda.

Jag kan varmt rekommendera det!

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

media markt tror jag har logitech g710+ med bruna swithar och black widow med de blå, sedan är det lite olika på vilken model av tangentbord som har de röda

Dock så rekommenderas inte logitech g710+. Gar själv köpt ett nyligen ,ska skicka tillbaka det då det är ganska låg kvalitet. Spaceknappen etc är jätte obehagliga och vissa tangenter känns använda. Dessutom har sweclockers själva gjort en recension om g710+ och säger att det finns mycket bättre tangentbord med bättre kvalitet för samma pris.

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe99:

Tack allihopa för tipsen speciellt zenyard. Det verkar som att röda swichar är det jag ska satsa på och razer inte var något bra. Just nu lutar det nog mot qpad mk-85 men jag ska åka till mediamarkt och prova känna på dom.

Om du nu beslutar dig för ett Qpad, överväg att kolla in det nya func kb460 innan du köper det. Dom är väldigt lika på allt utom priset.
Func bordet kostar 699.. Har det själv och är extremt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenyard:

Dock så rekommenderas inte logitech g710+. Gar själv köpt ett nyligen ,ska skicka tillbaka det då det är ganska låg kvalitet. Spaceknappen etc är jätte obehagliga och vissa tangenter känns använda. Dessutom har sweclockers själva gjort en recension om g710+ och säger att det finns mycket bättre tangentbord med bättre kvalitet för samma pris.

Det jag menade var är att 710+ är det ända tangentbordet med bruna switchar på media markt och att det är det han måste testa om han vill känna på bruna

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14