Sony säljer 2,1 miljoner Playstation 4

Permalänk
Skrivet av vi0lat0r:

Xbone, bannar folk, för att de svär i privatsamtal, i skype, har jag läst.

Whaaat kan det verkligen stämma?

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle också kalla Wii U för "next gen", en av de absolut största flaskhalsarna i PS3/Xbox360 var mängden RAM och Wii U har ju i alla fall 2GB (fast verkar som bara 1GB kan används av spel...).

Men om XBO kommer få hålla sig till 1280x720 p.g.a. flaskhalsen i antalet ROP (raster operations pipes) så är den flaskhalsen ännu större i Wii U där man har lägre GPU-frekvens och 8 ROPs mot 16st i XBO och 32st i PS4.

Den svaga CPUn i Wii U verkar sätta rejäla käppar i hjulen för multiplattformsspel. COD: Ghosts har ju problem med rejäla FPS-drops, problem som inte alls är lika stora på PS3 och Xbox360 (som har starkare CPUer men klenare GPUer, så flaskhalsen för Wii U verkar vara CPU). Fast å andra sidan är det ju inget moster till CPU i PS4/XBO heller, faktum att enkeltrådprestandan är lägre i PS4/XBO än det är i PS3/XBox360.

Tittar man på flyttalsprestanda i enbart CPUn så har den gått från ~230GFlop/s i PS3 till ~75GFlops/s (antar att 6 kärnor är tillgängliga för spel) i PS4. Visst har man en mycket bättre GPU i next-gen, men vissa typer av beräkningar lämpar sig inte för GPU. SPE:erna var mycket mer lik en "vanlig" CPU och därmed väldigt flexibla i vad man kunde göra med dem. Svåra att hantera dock p.g.a. att de bara hade 256kB (ja kilo-byte) arbetsminne.

Men Wii U (har redan en) köper man för N-spelen och inte något annat. Hoppas att Mario Kart blir riktigt bra denna gång, var lite sådär på Wii

Och visst blir det även minst en av PS4 och XBO.

Jag tror inte den största begränsningen ligger i antalet ROPs. Problemet är DDR3 vs GDDR5. Budgetgrafikkort släpps ibland i två varianter, ett med DDR3-minnen och ett med GDDR5. Skillnaden är påtaglig. DDR3 är ju tänkt som "arbetsminne" åt en dator och blir en flaskhals vid 3D-rendering i realtid.

Visa signatur

i7-4770k / Intel RTS2011LC | Asrock Z87E-ITX | KFA2 GTX 680 LTD OC V4 | 16GB G.Skill Ares CL9 1600MHz | Samsung 840 250GB SSD | 2 x 1TB HDD | Be Quiet! Pure Power L8 630W | Bitfenix Prodigy

Permalänk
Medlem

Blir en av varje nästa år, har PS3 och 360 sedan tidigare och gillar båda maskinerna mkt, lika bra så man kan varaka och välja mellan alla spel och skita i att något är exklusivt

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Skrivet av Kingofmoon:

Finns samma folk i Sverige som kör Volvo (fast det inte ens är svenskt....)

Fast all utveckling och även stor del av produktionen sker fortfarande i Sverige. Vem som är ägare eller inte är inte alltid det som är intressant.

Skrivet av Kingofmoon:

Frågan är ju om det är tillräckligt många för att göra avtryck på försäljningen, och det tror jag inte.

Bor i Florida och INGA av mina Amerikanska gameing vänner har köpt en Xbone, alla har beställt eller sitter redan med PS4:an

Om dina vänner köper en ps4 eller xbox är tämligen ointressant, om kollar på siffrorna så är det ju väldigt tydligt att Xbox one går bäst i USA.

Permalänk
Skrivet av and-ears:

What?
PS3 fick ju en riktigt skitig deal vid flera cross-platrorm släpp, minns att jag köpte GTA4 till PS3 och det syntes något extremt att det var sämre än till 360.

Var det jag menade. Spelen var betydligt bättre till x360.

Skrivet av FotZik:

Vill se din källa som säger att de utvecklar för xbox one först och sen portar till PS4...

Sen motsa du dig nyss. De utvecklade till Xbox360 för att den hade unified memory, d.v.s de kunde använda all 512 MB hur de ville medans på PS3:an var det delat, 256 MB till systemet och 256 MB för grafiken, vilket gjorde det mycket svårare att utveckla till.. Xbox360 hade faktiskt starkaste GPUn av de båda konsollerna också. PS3:an hade dock kraftigare CPU.

Nu på nya generationen är Xbox One svårast att utveckla för p.g.a ESRAM. Så det är nu tväremot förra generation. Så med din logik borde de ju koda för PS4:an och sen porta till Xbox One..

Det jag läst så utvecklade dom till X360 för att den hade sämre hårdvara. Men det har var väl 5 år sen, kanske var fel som du säger.
Har läst att ps4 är bättre än xone så antog att det skulle vara samma sak nu.
Men hade tydligen fel.

Permalänk
Skrivet av GenKaan:

Vilket borde vara nog för att undvika att köpa

Då bör man undvika de flesta produkter med andra ord.

Lite sent svar... God fortsättning alla!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma