e-IPS och TN, risk för konstiga färger?

Permalänk

e-IPS och TN, risk för konstiga färger?

Hej!

Jag har hört någonstans att IPS har problem med att färgerna kan bli helt konstiga och att man måste ändra någon inställning för att det ska se bra ut. Är det fortfarande så? Kan man ställa in sånt per skärm? Jag tänkte köpa en dell U2412M och använda min gamla TN-skärm som sekundär. Ingen eyefinity eller liknande alltså, utan en sekundär skärm.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Inte riktigt säker på vad du menar, men TN har väl betydligt mer konstiga färger än IPS.
sedan finns det väl ett gäng olika varianter på IPS.

Annars så använd färgkalibrator, länkar till Datacolor Spyder.
http://spyder.datacolor.com/display-calibration/

Permalänk

Förstår inte riktigt vad du menar, Du har förmodligen missuppfattat något.
Din TN Panel kommer att ha väldigt "urtvättade" färger jämfört med en IPS panel, Du ska inte behöva pilla på en massa inställningar då dom flesta IPS paneler kommer färdigkalibrerade från fabrik, Det gjorde iaf båda mina ips skärmar.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Det är mer som att en TN panel ser ut att vara svartvit vs en ips panel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.