xfx 7970 vs gigabyte 7970

Permalänk
Medlem

xfx 7970 vs gigabyte 7970

Nu är det såhär att jag har dessa 2 kort, dom går icke att köra i crossfire pga att det blir alldeles för tight mellan korten, funderar på sälja ett och behålla ett själv då ett kort duger bra åt mig.

Till frågan, vilket av dessa kort hade ni behållt ?

https://www.inet.se/produkt/5409395/gigabyte-radeon-hd7970-30...

http://www.techfresh.net/xfx-radeon-hd-7970-black-edition-gra...

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag nog bytt moderkort istället till ett där det får plats två kort utan att det blir för tight.

Jag hade behållt gigabytekortet då den förmodligen har bättre kylare.

Permalänk
Hedersmedlem

Med endast ett kort i lådan så helt klart Gigabytekortet då det både är tystare och kyler bättre.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerpej:

Personligen hade jag nog bytt moderkort istället till ett där det får plats två kort utan att det blir för tight.

Jag hade behållt gigabytekortet då den förmodligen har bättre kylare.

ja tanken har slagit mig att köpa annat moderkort, men jag orkar verkligen inte hålla på. Har kört crossfire väldigt länge men det övre kortet blir alldeles för varm när dom ligger så pass nära varandra.

Crossfire har aldrig varit riktigt stabilt tycker jag.
Mja håller nog med att referenskylaren på gigabyte är något bättre än xfx.

kör idag med ett ASUS MAXIMUS V GENE , men det är fan för tight ändå. Vilket MB ska man köra på om man vill ha mer plats liksom?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sushi84:

ja tanken har slagit mig att köpa annat moderkort, men jag orkar verkligen inte hålla på. Har kört crossfire väldigt länge men det övre kortet blir alldeles för varm när dom ligger så pass nära varandra.

Crossfire har aldrig varit riktigt stabilt tycker jag.
Mja håller nog med att referenskylaren på gigabyte är något bättre än xfx.

I vilken ordning hade du korten när du körde CF?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

I vilken ordning hade du korten när du körde CF?

hade xfx kortet högst i sloten högst upp, den får inte plats om jag skulle byta plats på dessa.
fläkten ligger bokstavligen 1mm från det andra kortet så det blir inge bra kylning alls då den drar upp värme från undre kortet

Permalänk
Medlem

bild på hur dom sitter

Permalänk
Hedersmedlem

Det hade varit bättre om du hade dessa tvärt om då GB-kortet ger mer värme runt omkring. XFX:et tar ju då den varma luften som GB:et ger ifrån sig och blir då varmare än om du hade placeringen tvärtom.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

som sagt går det inte att byta plats på dom.
har lagt ner alldeles för mkt pengar på datorer och för lat för att köpa nytt MB för 1500 o flytta över så blir nog att sälja xfx kortet

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts Gigabyte kortet är självfallet tystare med tanke på ökad kylförmåga större fläktar samt fler fläktar osv.

Och allmänt så brukar ju referens kort bli ganska varma och låta mycket det gör dom även i min setup och jag kör bara ett 7970 i ett bra ventilerat chassi jag får ligga på 60%=3500RPM fläkthastighet för hålla under 75C när jag kör BF3/BF4, så kan tänka mig de blir väldigt varmt låter en del speciellt i din rigg och med tanke på hur närma varann dom sitter.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

hade jag vart hurtig hade man kunnat köpt https://www.inet.se/produkt/1902228/asrock-fatal1ty-z77-profe... , där är det 3slots och bra med plats

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sushi84:

som sagt går det inte att byta plats på dom.
har lagt ner alldeles för mkt pengar på datorer och för lat för att köpa nytt MB för 1500 o flytta över så blir nog att sälja xfx kortet

Vad är det som inte passar? Är GB:et för brett?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Varför köper du bara inte ett standard atx istället för ett matx när du ändå har plats i chassit?

EDIT: T.ex. detta

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad är det som inte passar? Är GB:et för brett?

GB kortets fläktar ligger nån mm från xfx kortet, det är knappt så man får in en pappersbit emellan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sushi84:

GB kortets fläktar ligger nån mm från xfx kortet, det är knappt så man får in en pappersbit emellan

Ok men har du ens testat om det blir annorlunda fast du endast har en pappersbit emellan? Du kan ju alltid lägga något som pressar isär korten lite grand.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ok men har du ens testat om det blir annorlunda fast du endast har en pappersbit emellan? Du kan ju alltid lägga något som pressar isär korten lite grand.

mja ska man pressa isär kanske man får en glipa på 2cm? om detta räcker vet jag inte.
Har ett annat problem då inget övervakningsprogram kan se ett av kortens temp,load etc etc

Permalänk
Medlem

Behåll korten och monterna en fläkt som sitter på kortens kortsida, som drar varmluft mot fronten.¨

Gjorde så när en kompis hade värmeproblem på sina kort och det funkade utmärkt. ~10c kallare

-EDIT-

Gjorde en snabb ritning i paint bara så att du enklare förstår vad jag menar.

Fläktstorlekar osv kan man ju välja själv. Man får nog plats med 2x http://www.inet.se/produkt/6308796/noctua-nf-a6x25-flx

Såhär ser det ut bakirfrån

Har man sedan en fläkt i sidopanelen borde det räcka.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

såhär har jag en fläkt monterat

Permalänk
Medlem

Hmm om du sätter fläktar som jag beskrev blir det nog ingen skillnad pga den där plåten som sitter där.... ser lite konstigt ut, vad är det för chassie?

Har du plats för fläktar i sidopanelen i närheten av grafikkorten så rekommenderar jag att du sätter den övre av fäktarna du har i botten där, den gör nog mer nytta då.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ainok:

Hmm om du sätter fläktar som jag beskrev blir det nog ingen skillnad pga den där plåten som sitter där.... ser lite konstigt ut, vad är det för chassie?

Har du plats för fläktar i sidopanelen i närheten av grafikkorten så rekommenderar jag att du sätter den övre av fäktarna du har i botten där, den gör nog mer nytta då.

det är en 800D , mja då lär jag borra hål i plexi glaset etc etc
Aja jag bytte plats på korten, stripade upp GB kortet så högt upp som möjligt och sedan har jag lagt gummi "distanser" mellan korten till höger för mer avstånd, får återkomma om detta funkar

Permalänk

Tja

Samma som du, samma kort även.
Jag bytte också plats och nu blir det översta Gigabyte kortet max 82 i
BF 4 i Ultra par timmars spelande

hade lite probs med bluescreens i 144 men det är löst nu med dubbla Crossfire Bryggor

korten sitter i slot 1 och 3

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowholypriest:

Tja

Samma som du, samma kort även.
Jag bytte också plats och nu blir det översta Gigabyte kortet max 82 i
BF 4 i Ultra par timmars spelande

hade lite probs med bluescreens i 144 men det är löst nu med dubbla Crossfire Bryggor

korten sitter i slot 1 och 3

https://dl.dropboxusercontent.com/u/27596325/PC_Inside.JPG

jag har bara 2 slots
men det verkar hyffsat stabilt nu, 80c på ultra efter 1h spelandes, inget har hängt sig än iaf