Permalänk

UEFI vs Legacy BIOS

Jag har det senaste åren alltid krypterat mina datorer med truecrypt (hel disk kryptering).

Nu tänkte jag bygga en dator och testa att överklocka (första gången jag överklockar i mitt liv). Så jag undrar är det någon nackdel med
Legacy BIOS vid överklockning? Eller fungerar det ändå? Är det bara gränssnittet som skiljer eller är det fler funktioner också som skiljer sig mellan dessa två BIOS varianter?

Truecrypt stödjer inte UEFI för tillfälligt.

Moderkort: Asus z87 Pro

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem

Vid överklockning har inte jag märkt någon större skillnad mellan UEFI eller Legacy, men jag är inte heller en extrem överklockare där varje Hz räknas.

Det finns ju BitLocker att använda annars, även fast TrueCrypt har sina fördelar. Men jag tror att (beroende på användare) UEFI bios fördelar väger upp TrueCrypts nackdelar, så jag hade kört med BitLocker istället.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.