Permalänk
Medlem

Mitt nya 280x når 80

Jo nu är det så att för någon vecka sedan så fick jag mitt xfx r9 280x efter 4 veckors väntan (cdon, i'm looking at you). Och när jag tog upp den så va en bit av kylarens metall där man sätter in 6 respektive 8-pins kontakterna. Jag tyckte att det inte borde vara något men nu så ser jag att när jag kör (ej överklockat) med kombustor så når kortet 80 grader innan jag stänger ner programmet på ungefär 1 mins körning. Är det något udda?
Hade ett 560 ti innan som höll sig till sina 30-60 graders områden så det är inte miljön i datorn iaf.
Any ideas vad som kan vara problemet?

Benchmark i BF4:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persan96:

Jo nu är det så att för någon vecka sedan så fick jag mitt xfx r9 280x efter 4 veckors väntan (cdon, i'm looking at you). Och när jag tog upp den så va en bit av kylarens metall där man sätter in 6 respektive 8-pins kontakterna. Jag tyckte att det inte borde vara något men nu så ser jag att när jag kör (ej överklockat) med kombustor så når kortet 80 grader innan jag stänger ner programmet på ungefär 1 mins körning. Är det något udda?
Hade ett 560 ti innan som höll sig till sina 30-60 graders områden så det är inte miljön i datorn iaf.
Any ideas vad som kan vara problemet?

80*C är inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persan96:

Jo nu är det så att för någon vecka sedan så fick jag mitt xfx r9 280x efter 4 veckors väntan (cdon, i'm looking at you). Och när jag tog upp den så va en bit av kylarens metall där man sätter in 6 respektive 8-pins kontakterna. Jag tyckte att det inte borde vara något men nu så ser jag att när jag kör (ej överklockat) med kombustor så når kortet 80 grader innan jag stänger ner programmet på ungefär 1 mins körning. Är det något udda?
Hade ett 560 ti innan som höll sig till sina 30-60 graders områden så det är inte miljön i datorn iaf.
Any ideas vad som kan vara problemet?

Håller med ovanstående, 80 grader är inga problem. När du börjar nå 90-95 bör du börja oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seeis:

Håller med ovanstående, 80 grader är inga problem. När du börjar nå 90-95 bör du börja oroa dig.

Då väntar jag med att oroa mig då, såg nu att där jag kollade på temps under benchmarks så hade de klockat korten på 300Mhz... ah well nu är det bara att fixa temps på min cpu ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seeis:

Håller med ovanstående, 80 grader är inga problem. När du börjar nå 90-95 bör du börja oroa dig.

Visst vet du att kortet är byggt så att det ligger på 95 grader i load om du inte ändrar fläktprofilen själv?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jays_swe:

Visst vet du att kortet är byggt så att det ligger på 95 grader i load om du inte ändrar fläktprofilen själv?

Nej. Det är 290 och 290X. Inte 280X.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Det är 290 och 290X. Inte 280X.

Jepp. Läste rubriken för snabbt och skummade bara igenom hans inlägg. 80 grader låter onormalt varm, mina 7950 var inte så varm och inte mitt 7970 heller. Ett av mina 7950 var ett XFX sämmre kylare än mitt shappire men minns verkligen inte att det var nära 80grader. Kolla reviews på samma kort och se vilka temps dom får.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jays_swe:

Jepp. Läste rubriken för snabbt och skummade bara igenom hans inlägg. 80 grader låter onormalt varm, mina 7950 var inte så varm och inte mitt 7970 heller. Ett av mina 7950 var ett XFX sämmre kylare än mitt shappire men minns verkligen inte att det var nära 80grader. Kolla reviews på samma kort och se vilka temps dom får.

80 grader låter hyfsat normalt vid extrem load. Kan bero på damm i fläktarna/datorn. Däremot börjar man närma sig 100 c då är det dags att oroa sig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

80 grader låter hyfsat normalt vid extrem load. Kan bero på damm i fläktarna/datorn. Däremot börjar man närma sig 100 c då är det dags att oroa sig.

Verkligen inte normalt, Mitt översta kort når knappt 80 grader och då kör jag crossfire, Båda korten klockade till 1150/1570

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

80 grader låter hyfsat normalt vid extrem load. Kan bero på damm i fläktarna/datorn. Däremot börjar man närma sig 100 c då är det dags att oroa sig.

Har du själv haft 7970 kort då du kan yttra dig om att 80 grader är normalt vid load?:)

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jays_swe:

Har du själv haft 7970 kort då du kan yttra dig om att 80 grader är normalt vid load?:)

Normalt generellt för ett grafikkort som ev. inte blivit rengjort. Inte specifikt för HD7970. Mitt HD6950 kan nå upp emot 90 c vid full load.

Skrivet av H4nsson:

Verkligen inte normalt, Mitt översta kort når knappt 80 grader och då kör jag crossfire, Båda korten klockade till 1150/1570

Förutsatt att du sitter med exakt samma dator vid samma förhållanden så går det att jämföra helt av. Annars måste man ju ta med i beräkningen att vissa kort inte presterar identiskt.. Detta gäller även kylning. Kan vara så att kylaren har sämre kontakt med GPU:n i jämförelse med dina kort?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

1.vilken hz har din skärm?
2.har du en fläktkurva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

1.vilken hz har din skärm?
2.har du en fläktkurva?

Jag har 2 stycken 60/70hz skärmar i 1080p per skärm.
och fläktkurva har jag det här. http://puu.sh/5Eg5s.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persan96:

Jag har 2 stycken 60/70hz skärmar i 1080p per skärm.
och fläktkurva har jag det här. http://puu.sh/5Eg5s.png

okej, nu så ska du låsa fps vid den gränsen du vill ha
det är för att ditt grafikkort inte ska behöva jobba mer än det behövs, alltså du behöver inte mer än 60/70 fps

Permalänk
Medlem

så ser det ut hos mig
det är låst på 60fps så grafikkortet inte behöver jobba mer så det blir varmare
sedan så har jag satt fläktkurvan på en nivå där ljudnivån inte stör mig, fläktarna åker upp till den nivån direkt det börjar bli lite varmt så fläktarna inte åker på 100% direkt
innan jag gjorde så, så va mina temp på ungefär 80 grader men nu så är ca 50-60 C max när jag spelar battlefield!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

http://i.imgur.com/kAw5zWz.png

så ser det ut hos mig
det är låst på 60fps så grafikkortet inte behöver jobba mer så det blir varmare
sedan så har jag satt fläktkurvan på en nivå där ljudnivån inte stör mig, fläktarna åker upp till den nivån direkt det börjar bli lite varmt så fläktarna inte åker på 100% direkt
innan jag gjorde så, så va mina temp på ungefär 80 grader men nu så är ca 50-60 C max

Min processor gick dock upp i 60 grader pga EVGA grejen. Tempen på kortet är fortfarande 46 grader i idle så ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persan96:

Min processor gick dock upp i 60 grader pga EVGA grejen. Tempen på kortet är fortfarande 46 grader i idle så ja.

programmet fungerar dock inte till amd, men det finns andra program.
alltså mina kort åkte upp i max 60 c när jag spelar bf3 på på ultra
kolla på msi afterburner eller är det endast till överklockning?

Permalänk
Medlem

Om du har 2 skärmar kör kortet på högre klockfrekvens i idle än om man bara har en skärm, så idle temps blir betydligt högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Om du har 2 skärmar kör kortet på högre klockfrekvens i idle än om man bara har en skärm, så idle temps blir betydligt högre.

Med mitt förra kort, gtx 560ti så blev kortet i idle 30 grader och på full load 57-60 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

programmet fungerar dock inte till amd, men det finns andra program.
alltså mina kort åkte upp i max 60 c när jag spelar bf3 på på ultra
kolla på msi afterburner eller är det endast till överklockning?

Fixade så att den maxar 60 fps i msi afterburner så nu är grafikkortet på typ 60 grader max.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Asus Radeon MATRIX-R9280X-P-3GD5 3GB, 80-85 grader är standard för mig vid hög belastning som BF4.

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk
Medlem

80 c är inget ovanligt med referenskylaren.
har du däremot ett kort med eftermarknadskylare från någon av de vanligare tillverkarna så ska kortet ligga runt 60-70.

som du kan se här och här

vad du kör kortet i för frekvens, alltså om du överklockat kortet 7 MHz eller så, spelar mindre roll på tempen, sålänge du inte pillar på spänningen snackar vi 3-5 grader.

Skrivet av kotten84:

Sitter på ett Asus Radeon MATRIX-R9280X-P-3GD5 3GB, 80-85 grader är standard för mig vid hög belastning som BF4.

Enligt länkarna över så verkar det som om du har väldigt dålig ventilation.

Skrivet av Persan96:

Då väntar jag med att oroa mig då, såg nu att där jag kollade på temps under benchmarks så hade de klockat korten på 300Mhz... ah well nu är det bara att fixa temps på min cpu ^^

wat?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten84:

Sitter på ett Asus Radeon MATRIX-R9280X-P-3GD5 3GB, 80-85 grader är standard för mig vid hög belastning som BF4.

läs de som står ovanför det jag rekommenderar
lås din fps efter skärmens hz,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persan96:

Fixade så att den maxar 60 fps i msi afterburner så nu är grafikkortet på typ 60 grader max.

så det fixa sig trots allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

läs de som står ovanför det jag rekommenderar
lås din fps efter skärmens hz,

Ja fast... Nä.
I typ BF4 där grafikkortet får jobba 100% för att ändå inte komma över 60 FPS hjälper det ju inte. Ifall man vill ha över 60 FPS p.g.a. olika anledningar är det ju inte heller en bra lösning. Din fläktkurva verkar för övrigt EXTREMT hårt satt, 80 grader är inga problem att släppa upp sitt/sina grafikkort till.

Kolla t.ex. sweclockers test, de flesta fläktkurvorna är satta att sikta på 80 grader, vilket de också gör.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persan96:

Jo nu är det så att för någon vecka sedan så fick jag mitt xfx r9 280x efter 4 veckors väntan (cdon, i'm looking at you). Och när jag tog upp den så va en bit av kylarens metall där man sätter in 6 respektive 8-pins kontakterna. Jag tyckte att det inte borde vara något men nu så ser jag att när jag kör (ej överklockat) med kombustor så når kortet 80 grader innan jag stänger ner programmet på ungefär 1 mins körning. Är det något udda?
Hade ett 560 ti innan som höll sig till sina 30-60 graders områden så det är inte miljön i datorn iaf.
Any ideas vad som kan vara problemet?

vad? trasig? av? sönder? rosa?

är jag bara trött kanske och inte förstår vad du menar :p?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ja fast... Nä.
I typ BF4 där grafikkortet får jobba 100% för att ändå inte komma över 60 FPS hjälper det ju inte. Ifall man vill ha över 60 FPS p.g.a. olika anledningar är det ju inte heller en bra lösning. Din fläktkurva verkar för övrigt EXTREMT hårt satt, 80 grader är inga problem att släppa upp sitt/sina grafikkort till.

Kolla t.ex. sweclockers test, de flesta fläktkurvorna är satta att sikta på 80 grader, vilket de också gör.

men alltså min skärm är 60hz så jag behöver inte få mer fps än vad jag behöver och på de viset så låter inte mina grafikkort som ett hårfön när jag spelar bf3 eller andra spel på ultra. (exklusive bf4)
mina grafikkort låter inte ens fast det är referens kylare. och tempen stiger inte över 60 grader (nu menar jag när jag spelar).

snart får jag min 144hz skärm och då kommer tempratuern i rummet sitga det kan jag säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

80 c är inget ovanligt med referenskylaren.
har du däremot ett kort med eftermarknadskylare från någon av de vanligare tillverkarna så ska kortet ligga runt 60-70.

som du kan se här och här

vad du kör kortet i för frekvens, alltså om du överklockat kortet 7 MHz eller så, spelar mindre roll på tempen, sålänge du inte pillar på spänningen snackar vi 3-5 grader.

Enligt länkarna över så verkar det som om du har väldigt dålig ventilation.

Jag kör med öppen låda eftersom kortet blir så varmt, har gott om 120mm fläktar så har inte funderat mycket mer på det.
Efter några timmars spelande blir det riktigt varmt i rummet.

Dock har jag överklockat kortet något men inte rört spänningen, det gjorde ingen större skillnad på temp som du skriver 3-5 grader.

Skrivet av 007onex:

läs de som står ovanför det jag rekommenderar
lås din fps efter skärmens hz,

Hittar inte den funktionen i Asus GPU Tweak, nån som vet om den finns ?

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Hittar inte den funktionen i Asus GPU Tweak, nån som vet om den finns ?

jag har nvidia och kör med precision x
men amd kan köra afterburn
testa installera riva tuner statics som fungerar perfekt och jag älskar det,

Permalänk
Medlem

Mitt ligger vid 80-85C efter 20-30 timmars mining. Helt normalt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500