Är Subben automatiskt bättre för att den har mer Watt?

Permalänk
Medlem

Är Subben automatiskt bättre för att den har mer Watt?

Jag och min kompis (vi kan inget om ljud) har ett litet argument angående Watt på subwoffers. Är det sant att desto mer Watt man har på den, destå ''bättre är den''. Det är i alla fall hans argument.

Jag köpte ett par Logitech Z-906 5.1 för musik samt film. Han gnäller på watten i min sub för att den är för låg. Visst den är väl inte jätte hög, men jag har ett väldigt litet rum samt så får man väll inte mycket mer i denna prisklass. Han vill ha ''stark'' bas. Men att ha stark bas behöver ju inte betyda att den är ''bra''. Det ska väl vara mer en blandning utav klar samt stark bas ?

Hjälp oss reda ut detta!

(ja, ja har googlat)

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk

Det är en blandning av vilken storlek och manufaktur på elementet plus watten som av gör hur bra/stark basen blir.

Visa signatur

Chassi:Factal design R4
Processor: Intel i5 4670k
Gpu:MSI POWER Edition gtx 670
Moderkort:Asus Z87-A
Kylare:Cooler Master Myper 212

Permalänk
Medlem

Nej egentligen inte,är lådan dåligt konstruerad så hjälper knappast en massa watt.
Sen när det gäller watt på billiga system så får man ta det med en lastbil salt,det är oftast bara glädjewatt för att det ska se bra ut på pappret och locka köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whatisgoogle:

Det är en blandning av vilken storlek och manufaktur på elementet plus watten som av gör hur bra/stark basen blir.

Viktigast av allt är väl just hur rummet ser ut? Annars får man stående våger som kommer att sabba ljudet.

Hur blir det när trycket(SPL) i ett litet rum blir för högt?

Jag är inte så himla insatt i ljudvärlden, pluggade det lite lätt på gymnasiet. Är intresserad med det känns som en hel vetenskap att bara förstå grunderna!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Rekordmedlem

Watt är ett mått på effekt, i övrigt säger det inget om vare sig ljudkvalitet eller hur starkt man kan spela, ljudrycket man kan nå beror på effekten men man måste även räkna med verkningsgraden för att veta hur starkt man kan spela.
"en lastbil har hög effekt men den har oftast inte så hög toppfart ändå"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

INTE bara hur många watt den klarar! Det finns många faktorer... Tex dämpningsfaktor, hur "lättdriven" den är... (Ja det finns bättre tärmer men kommer ej på dem nu) Och speciellt LÅDAN! Den är A och O för att få ut det sista ur ett element.

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Viktigast av allt är väl just hur rummet ser ut? Annars får man stående våger som kommer att sabba ljudet.

Hur blir det när trycket(SPL) i ett litet rum blir för högt?

Jag är inte så himla insatt i ljudvärlden, pluggade det lite lätt på gymnasiet. Är intresserad med det känns som en hel vetenskap att bara förstå grunderna!

Stående vågor kan man få bort med stora absorbenter eller med nån digital eq,eller så köper man 2 eller fler subbar.

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på För lådans utformning o elementets kvalitet spelar roll.
Men lågfrekvent ljud äter watt pga det krävs massor med effekt för att en subb ska spela djupt och viktigast med kontroll.

Enkel svar är ja. Mer watt/strömstark slusteg desto mer kontrollerad bas vilket gör att den kan spela djupare och slå fortare utan att låta skit.

Obs logitech är vad det är så där spelar det mindre roll men en subb för 4-5k så blir det större skillnad

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Watten spelar roll men det finns en uppsjö parametrar som spelar in och samt hur rummet är utformat, finns även en stor skara olika lådor som har stor betydelse.
För att skapa höga ljudtryck så är många watt bra förutsatt att allt annat stämmer.
Sen finns det ju olika sätt att beskriva hur en bas låter och vad det är man egentligen gillar, kraftig är en sak men korrekt bas kanske föredras mer av den andre personen.
Kan ha en bas med 3000 Rms men beroende på låda, storlek på lådan, dämpning, avstämning, så kan den låta skit, brummig, ej korrekt osv
Om du kanske har en bas på 100 Rms men med korrekt byggd låda som följer just det baselementets parametrar så låter den ju bra men det blir ingen "spränga huset bas" av den

Poängen är att det finns många åsikter och sålänge du är nöjd med ditt ljud så är väl allt bra ^^

Nedan en väldigt bra och informativ sida du kan läsa vidare på om du vill, som hjälpt mig genom ett par högtalarbyggen. Lycka till!
http://www.drkrupp.se/hifi/

Visa signatur

Förbered dig för det värsta och hoppas på det bästa!

Permalänk
Rekordmedlem

Verkningsgraden anger vilket ljudtryck per watt man får, det finns tex extremt lättdrivna hornkonstruktioner som ger ca 118dB/w
De spelar då lika starkt med bara 1 watt som en högtalare med en mer normal verkningsgrad på 88dB/w gör med 1 kilowatt effekt.
Naturligtvis så spelar en högtalare starkare om man ökar effekten så länge den tål det, men att jämföra mot andra modeller kräver att man vet verkningsgraden annars säger effektsiffran ingenting vettigt om ljudet när man jämför.
De enda som enbart är intresserade av watten är elleverantören, alla andra måste ta hänsyn till vad watten används till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tack så mycket för snabba svar!

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=u8yArcObFZI

Kolla på den videon. En liten 6.5" bas, 175W slutsteg. En liten bas i rätt låda med lite watt kan spela skiten ur en lite större bas i fel låda med mer watt.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk

mrqaffe har rätt.

Men watt/db känslighet är inte en så bra utgångspunkt heller. När dom gör dom testerna spelar basarna i free air, dvs helt öppet utan någon sorts låda och genererar ett motstånd. (det är som att mäta alla bilars topphastighet i nedförsbacke). Men denna utgångspunkt är den alla använder så det gör den väll lite relevant antar jag.

Sen beror ljudnivån extrem mycket på slutsteget också, ett steg som ej kan kontrollera basen kommer ej få basen att spela högt/rent. Man bör alltid placera slutstegets RMS effekt minst 20% över Basens/basarnas RMS watt när man planerar inköp, och även se till att det klarar av att hantera högtalarens impedans (ohm).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mickesven:

mrqaffe har rätt.

Men watt/db känslighet är inte en så bra utgångspunkt heller. När dom gör dom testerna spelar basarna i free air, dvs helt öppet utan någon sorts låda och genererar ett motstånd. (det är som att mäta alla bilars topphastighet i nedförsbacke). Men denna utgångspunkt är den alla använder så det gör den väll lite relevant antar jag.

Sen beror ljudnivån extrem mycket på slutsteget också, ett steg som ej kan kontrollera basen kommer ej få basen att spela högt/rent. Man bör alltid placera slutstegets RMS effekt minst 20% över Basens/basarnas RMS watt när man planerar inköp, och även se till att det klarar av att hantera högtalarens impedans (ohm).

Köper du en färdigbyggd högtalare så är det mätt med i det skick högtalaren levereras, med eller utan låda, det finns konstruktioner med öppen baffel men de är ovanliga i basen för de blir så stora om de ska fungera bra.

Visa signatur