Fractal Design Define R4 fläktkontroller

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R4 fläktkontroller

Har köpt chassit men har problem med original fläktar.
Vet inte om det är fel på fläktkontrollen eller fläktarna.
Men mina original funkar bara på det högsta läget.
Sätter jag dem på mellan eller minimum så stannar dem...
Kommer dem igång när det blir varmt i lådan eller skall jag reklamera ?

Permalänk
Medlem

Är det original fläktar ? Vissa fläktar har svårt att starta/hålla igång när dom blir undervoltade för mycket.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag har också en R4. och dom påverkas inte av temperatur. men prova att koppla in en annan fläkt ifrån ett annat chassi eller något sånt och prova om det funkar med en annan fläkt. om fläktkontrollen inte fungerar med en annan fläkt så kontakta säljaren om problemet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av JohanFalk:

Är det original fläktar ? Vissa fläktar har svårt att starta/hålla igång när dom blir undervoltade för mycket.

jag har också en r4 och jag har inte det problemet med fläktarna. så det kan vara något fel på fläktarna eller fläktkontrollen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Är det original fläktar ? Vissa fläktar har svårt att starta/hålla igång när dom blir undervoltade för mycket.

Det är original fläktarna.
Skall testa en Noctua fläkt istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLFxp:

Det är original fläktarna.
Skall testa en Noctua fläkt istället

Har själv en R4 med 2 orginalfläktar kopplat till kontrollen och de funkar som de ska i alla lägen.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLFxp:

Det är original fläktarna.
Skall testa en Noctua fläkt istället

Har haft problem med många fläktar att köra på 5v, men för det mesta kan du reklamera dom. För FD kan du säkert bara kontakta deras support och så skickar dom säkert nya.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Testade med Noctua 120 fläkt och den gick inte på halvfart heller.
Då är det speed kontrollen som inte är riktig..
Grrrr va surt :/

Permalänk
Medlem

Jag har precis skaffat mig ett nytt chassi, modell R4, och stöter på samma problem. Lite surt när man blev så jäkla nöjd med installationen, så ställer en sån här sak till det, hehe. Har tyvärr inga andra fläktar att testa med och undrar således om det kanske finns något lösning på problemet dryga året senare? Är detta något som Fractal är medvetna om?

12V boot/byta till: ok
7V boot/byta till: ej ok
5V boot/byta till: ej ok

Blev inte lika tyst och smidigt som planerat nu... Kanske lika bra att koppla in dem på moderkortet tillsvidare så man kan kontrollera dem på det viset.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Efter lite letande på webben och trixande med chassit så visade det sig att molex-anslutnigen brast. Vissa kanske känner igen billiga molex-kontakter som är riktigt flimsiga och som man knappt vågar använda, och det är lite det stuket fläktkontrollerns molex-hona bjuder på...

Så om någon råkar ut för samma problem: se till att molex-kontakten är ordentligt isatt och att alla stift har kontakt. Nu kan jag använda 5, 7 och 12V utan problem.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."