Permalänk
Medlem

Instabil speldator behöver terapi

Jag byggde denna maskinen i februari 2012. Jag har haft skumma problem med den sen dess och brist på pengar och vänner jag kan testa/byta hårdvara med har gjort att jag inte kunnat lösa problemet hittils.

Exempel på problem:

Datorn hänger sig väldigt ofta. Gärna I "open world" spel så som Saints Row 3 eller Assassins Creed: Black Flag. Oftast får jag ingen BSOD utan datorn stannar helt på en bild, ljudet fortsätter, men börjar bryta upp efter några sekunder och slutar det också efter ca 10-20 sekunder. Datorn har nu låst sig totalt och jag måste hålla in powerknappen för att starta om.

Saints Row 3 funkar bra i 20 sekunder sen börjar spelet lagga våldsamt och fortsätter ligga på 10 FPS permanent. Datorn kan sedan hänga sig under tiden jag spelar eller en halvtimma senare när jag sitter och surfar. Det ända sättet jag kan undvika att det hänger sig är att reboota, sen är allt ok tills jag vill spela igen.

Assassins Creed: Black Flag funkar jättebra i 5-30 minuter sen hänger det sig gärna på en laddningsskärm och korrumperar gärna min sparade data. Låt nu säga att jag stänger av spelet innan det krachat datorn. Jag kan sitta och surfa i 20 min utan problem, sen krachar det på samma sätt som när jag spelar.

Jag har frågat om hjälp förr och fått höra att det antagligen är fel på min RAM, SSD disk, moderkort, GPU eller CPU. Så jag är nu här för att försöka minska lite på den listan.

Vad jag har försökt:

  • Uppdatera drivrutiner till GPU, CPU, SSD, Moderkort/BIOS.

  • Uppdatera Win7 med nyaste uppdateringarna.

  • Sänka till lägsta grafikinställningarna i de drabbade spelen. (ingen effekt)

  • Stänga av alla onödiga autostart/bakgrundsprogram.

  • Ta ut vardera RAM-sticka och köra med en i taget.

  • Köra memtest86 på dem i 4 timmar+. (inga fel hittade)

  • Installera de drabbade spelen på en sekundär SATA2 disk.

  • Formatera systemdisken och återinstallera Win7 och uppdatera allting igen.

Ingenting av detta har hjälpt över huvud taget.

Datorn funkar helt OK så länge jag inte spelat något sen den senaste rebooten. 30-40 % av alla spel jag spelat funkar felfritt. Temperaturerna ligger lågt och alla fläktar funkar, jag dammar ur varannan månad. Jag har inte överklockat någonting.

Jag tror att det kan vara GPU:n men jag vet inte hur jag kan testa det utan att köpa ett nytt kort för pengar jag inte har. Jag har testat att koppla ur mitt GTX 560 Ti 448 core kort och spela med det interna Intel Graphics 3000 chippet. Kanske känns det stabilare, men jag kan inte köra något av de mer krävande spelen jag nämnde ovan.

Specs:

Intel Core i5-2500K

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3

Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3-1600

Corsair Force Series 3 120GB

Asus GeForce GTX 560 Ti - 448 Cores 1.25GB

XFX 550W ATX12V / EPS12V

Permalänk
Avstängd

är svårt sånt där mem eller disk är första tanken men det har du testat värme kan med ge problem men antar du kollat det med annars agg eller gpu ..hur är tempen på cpu/gpu ?? kollat om det finns nån bios updatering för det kan ev vara nått den vägen som krånglar med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Hade väldigt liknande symptom förra hösten. För att uppmuntra dig kan jag berätta att det visade sig att det var hårdvarufel på moderkort och grafikkortet, bägge två, var för sig, med ungefär samma symptom. Bytte först moderkortet på garanti (Inet konstaterade hårdvarufel). Bytte sedan grafikkortet på garanti (Inet sa att det var hårdvarufel).

Svårt att säga vad det är men att byta moderkort och/eller grafikkort är nog det som återstår efter de tester du gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

är svårt sånt där mem eller disk är första tanken men det har du testat värme kan med ge problem men antar du kollat det med annars agg eller gpu ..hur är tempen på cpu/gpu ?? kollat om det finns nån bios updatering för det kan ev vara nått den vägen som krånglar med

Brukar ha HW monitor öppet på min sekundära skärm när jag spelar, temperaturerna är helt ok och har alltid varit. Memtest har jag kört i fyra timmar plus utan fel hittade. Korrupt data hände bara i AC:BF, antagligen för att det spelet autosparar när vid laddningsskärmarna, då spelet verkar gilla att hänga sig, ingen annan data har någonsin blivit korrupt. Systemdisken är enligt sin egen diagnostikprogramvara i hälsosamt skick, har dessutom kört Chkdsk utan några fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av szer0:

Jag byggde denna maskinen i februari 2012. Jag har haft skumma problem med den sen dess och brist på pengar och vänner jag kan testa/byta hårdvara med har gjort att jag inte kunnat lösa problemet hittils.

Exempel på problem:

Datorn hänger sig väldigt ofta. Gärna I "open world" spel så som Saints Row 3 eller Assassins Creed: Black Flag. Oftast får jag ingen BSOD utan datorn stannar helt på en bild, ljudet fortsätter, men börjar bryta upp efter några sekunder och slutar det också efter ca 10-20 sekunder. Datorn har nu låst sig totalt och jag måste hålla in powerknappen för att starta om.

Saints Row 3 funkar bra i 20 sekunder sen börjar spelet lagga våldsamt och fortsätter ligga på 10 FPS permanent. Datorn kan sedan hänga sig under tiden jag spelar eller en halvtimma senare när jag sitter och surfar. Det ända sättet jag kan undvika att det hänger sig är att reboota, sen är allt ok tills jag vill spela igen.

Assassins Creed: Black Flag funkar jättebra i 5-30 minuter sen hänger det sig gärna på en laddningsskärm och korrumperar gärna min sparade data. Låt nu säga att jag stänger av spelet innan det krachat datorn. Jag kan sitta och surfa i 20 min utan problem, sen krachar det på samma sätt som när jag spelar.

Jag har frågat om hjälp förr och fått höra att det antagligen är fel på min RAM, SSD disk, moderkort, GPU eller CPU. Så jag är nu här för att försöka minska lite på den listan.

Vad jag har försökt:

  • Uppdatera drivrutiner till GPU, CPU, SSD, Moderkort/BIOS.

  • Uppdatera Win7 med nyaste uppdateringarna.

  • Sänka till lägsta grafikinställningarna i de drabbade spelen. (ingen effekt)

  • Stänga av alla onödiga autostart/bakgrundsprogram.

  • Ta ut vardera RAM-sticka och köra med en i taget.

  • Köra memtest86 på dem i 4 timmar+. (inga fel hittade)

  • Installera de drabbade spelen på en sekundär SATA2 disk.

  • Formatera systemdisken och återinstallera Win7 och uppdatera allting igen.

Ingenting av detta har hjälpt över huvud taget.

Datorn funkar helt OK så länge jag inte spelat något sen den senaste rebooten. 30-40 % av alla spel jag spelat funkar felfritt. Temperaturerna ligger lågt och alla fläktar funkar, jag dammar ur varannan månad. Jag har inte överklockat någonting.

Jag tror att det kan vara GPU:n men jag vet inte hur jag kan testa det utan att köpa ett nytt kort för pengar jag inte har. Jag har testat att koppla ur mitt GTX 560 Ti 448 core kort och spela med det interna Intel Graphics 3000 chippet. Kanske känns det stabilare, men jag kan inte köra något av de mer krävande spelen jag nämnde ovan.

Specs:

Intel Core i5-2500K

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3

Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3-1600

Corsair Force Series 3 120GB

Asus GeForce GTX 560 Ti - 448 Cores 1.25GB

XFX 550W ATX12V / EPS12V

Låter som om det är något ESD fel som spökar, har du provat byta PCI-E port? Sätt grafikkortet på nästa PCI-e port!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Svårt att säga vad det är men att byta moderkort och/eller grafikkort är nog det som återstår efter de tester du gjort.

Jag önskar att jag hade kunnat lämna in skrället någonstans där de kunde testa åt mig, men det är väl säkert dyrare än att köpa nya delar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Låter som om det är något ESD fel som spökar, har du provat byta PCI-E port? Sätt grafikkortet på nästa PCI-e port!

Jag ser att jag har en PCI-e x16 (används nu) och en PCI-e x8 som är tom, kan jag köra mitt ensamma kort där i utan problem alltså? Jag trodde det var för SLI?

Permalänk
Medlem

Ett annan grej du kan testa är att klocka ned GPU:n ~10%. Om ditt grafikkort nästan e stabilt så borde det göra susen

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av szer0:

Jag ser att jag har en PCI-e x16 (används nu) och en PCI-e x8 som är tom, kan jag köra mitt ensamma kort där i utan problem alltså? Jag trodde det var för SLI?

Låter osannolikt att det skulle vara problemet

Uppdatera moderkortets bios, det skulle jag börja med och sedan även uppdatera din ssd firmware, primärt uppdatera ssd firmware

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Testa att pilla ur återställa BIOS genom att pilla ur CMOS-batteriet som sitter på moderkortet. Ha ur det i en minut så är du på den säkra sidan att BIOS har återställt sig. Kanske kan vara någon klockfrekvens som spökar?

Bild på CMOS-batteriet.

Dold text

EDIT:
Om du vill kolla hårddisken så kan du ladda ned programet CrystalDiskInfo som felsöker hårddisken.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Entusiast

4+timmar i Memtes86+ är ingenting , just saying.
Ett par minnen som jag testade fick 2 errors efter 12+ timmar och det är 2 errors för mycket så ett 12+-pass kan du ju börja med i alla fall.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Testat att byta diskar totalt? Även om du formaterar om kan självklart fysiska svårupptäckta problem kvarstå.
Jag antar att du kör cdrom i? Varvar den upp och börjar försöka arbeta i tid och otid kan det vara värt att koppla ur den. Låter helt galet men det löste problem jag hade med en gammal burk.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem

värme eller hdd/ssd problem mööjligtvis minnen är min första tanke här, när jag själv hade samma problem så hade jag fel på sata kontrollern på mitt förra moderkort och ett moderkortsbyte löste detta problemet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag tror att ditt grafikkort eller moderkort är trasigt. Får man fråga varför du inte har lämnat in datorn till butik om problemen har funnits sen du köpte datorn?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem

Provat detta? https://forums.geforce.com/default/topic/544977/nvidia-geforc...
Har haft liknande problem och det verkar som det här har fixat det.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Låter osannolikt att det skulle vara problemet

Uppdatera moderkortets bios, det skulle jag börja med och sedan även uppdatera din ssd firmware, primärt uppdatera ssd firmware

Upptäckte att min SSD inte var uppdaterad. Jag var helt säker på att jag uppdaterade den för över ett år sedan. Men nu har jag uppdaterat den från firmware 1.3.3 till 5.0.7. Ska köra lite tester på systemet och se om det hjälpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oGGamer:

Jag tror att ditt grafikkort eller moderkort är trasigt. Får man fråga varför du inte har lämnat in datorn till butik om problemen har funnits sen du köpte datorn?

Problemet har varit mycket skyggt, svårt att beskriva och återskapa. Jag har haft liknande symptom som andra när det gäller spel. Skillnaden har varit att när fix/uppdateringar funkar för andra funkar dom inte för mig. Sen har jag ju kunnat använda datorn till ganska mycket (förutom spel) utan problem. Dessutom har jag inte haft råd att lämna in den någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av szer0:

Upptäckte att min SSD inte var uppdaterad. Jag var helt säker på att jag uppdaterade den för över ett år sedan. Men nu har jag uppdaterat den från firmware 1.3.3 till 5.0.7. Ska köra lite tester på systemet och se om det hjälpte.

Hoppas det löser sig:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

En polare hade liknande problem för ett tag sen. Visade sig vara att hans ssd var inställd IDE läge istället för Ahci, något du kan kolla kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuty:

En polare hade liknande problem för ett tag sen. Visade sig vara att hans ssd var inställd IDE läge istället för Ahci, något du kan kolla kanske.

Jag gjorde nyss en uppdatering av firmware till min SSD, ett av stegen som krävdes under installationen var att se till att den var omställd från IDE till AHCI. Jag tror tamejfan att den var i IDE läge. Ska köra lite tester och se om systemet blivit stabilt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av szer0:

Jag önskar att jag hade kunnat lämna in skrället någonstans där de kunde testa åt mig, men det är väl säkert dyrare än att köpa nya delar...

Exakt. Det är billigare för tillverkaren att byta på garanti de 5-20% som är trasiga/instabila än att testa dom ordentligt före leverans.

Du verkar ha kommit en bit på vägen när du kört på proppens inbyggda grafik och funnit den stabil. Testa mer så att du verkligen kan säga att den är stabil, även om det innebär att köra en längre period med rasslig grafikprestanda på spelen. Är moderkort + propp stabila så är det väldigt bra att veta.

Jag gick och köpte ett GT 630-kort att testa med. Kostade inte så mycket och är faktiskt det som snurrar fortfarande och kör bl.a. Assassins Creed på en 1920x1080-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Hoppas det löser sig:)

Tyvärr har jag fortfarande samma symptom efter uppdateringen av SSD:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av szer0:

Tyvärr har jag fortfarande samma symptom efter uppdateringen av SSD:n.

Då skulle jag biosuppdatera moderkortet, iallafall värt ett försök om det redan inte är gjort?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Testa att pilla ur återställa BIOS genom att pilla ur CMOS-batteriet som sitter på moderkortet. Ha ur det i en minut så är du på den säkra sidan att BIOS har återställt sig. Kanske kan vara någon klockfrekvens som spökar?

Bild på CMOS-batteriet.

Men detta problemet har funnits med sen jag köpte datorn. Vad skulle ha ändrat sig i BIOS?

Skrivet av Sir Skybalotte:

EDIT:
Om du vill kolla hårddisken så kan du ladda ned programet CrystalDiskInfo som felsöker hårddisken.

CrystalDiskInfo rapporterar felfri disk så långt jag kan se.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av szer0:

Tyvärr har jag fortfarande samma symptom efter uppdateringen av SSD:n.

Jag har råkat ut för det symtomet när jag har försökt klocka mitt grafikkort, när man ligger precis på gränsen av vad som är stabilt och inte, funkar bra i windows men så fort jag pressar kortet så kraschar drivrutinerna, directx eller spelet.
Det kan ju vara så att ditt kort har något fel som gör att det får ytterst lite för lite ström, ladda ner msi afterburner och öka din volt på kortet bara något litet som typ om din stockvolt är 0,95v så öka till 1,0v och se om det hjälper.

Min kompis har asus 560ti 448 med och han kan inte klocka någonting utan att öka volten för det blir instabilt medans jag med mitt vanliga 560ti kan komma en bra bit innan jag behöver öka volt så det är skillnad från kort till kort.

Det kanske funkar eller inte funkar, värt att prova iaf.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Avstängd

Hade liknande fel för ett par år sedan, jag tog bort sp1 till win7 o efter det så funkade det bättre. Så det kanske kan vara något o prova?

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem

Minnesplatser

Hade liknande problem med mitt system i början, provade allt i princip som nämns i denna tråden. Datorn frös helt random men ofta efter 30 minuter cirka eller i samband med vissa spel, trodde energisparfunktioner var boven men icke..

I ren desperation satte jag minnena på plats "2 och 4" istället för "1 och 3" räknat från processorsockeln och då försvann problemet helt, minnena klarade dock memtest på alla platser i flera timmar. Defekt moderkort således i mitt fall? men har inte 4 stickor så kunde kvitta.

Osannolikt att detta hjälper dig men kan vara värt att prova eftersom du gjort så mycket felsökning redan, men vet aldrig...

Visa signatur

1. ASRock P67 Extreme4 - i5 2500k - Corsair 8Gb DDR3 1600Mhz -AMD R9 390 - 120gb + 500gb SSD - Noctua NH U12p SE2 - HAF 912 - Win7, Benq XF240H

2. ASUS ROG STRIX Z270H - Intel I7 7700k - Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 - Corsair Vengeance 16gb DDR4 3000Mhz - EVGA SuperNOVA 750 G2 -Fractal Design Define S - Crucial MX300 525GB - HyperX Fury 120GB - Noctua NH-D15 - win 10 pro - AOC G2460 PF

3. MSI Z97-G43 - i5 4690K - AMD r9 290 crossfire - Corsair vengeance 16gb, EVGA SuperNOVA 750 - Fraactal Design Difine R5 - win 10 pro - 120 + 500gb ssd - Qnix QX2710@96 Hz

Permalänk
Medlem

Jag hade detta problem i Battlefield 3, det löste sig då jag klockade ner grafikkortet från fabriks OC till standardklocken.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem
Skrivet av szer0:

Tyvärr har jag fortfarande samma symptom efter uppdateringen av SSD:n.

Provat detta?https://forums.geforce.com/default/topic/544977/nvidia-geforce-560-ti/

Har länkat den tidigare men du verkar inte sett den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av szer0:

Jag ser att jag har en PCI-e x16 (används nu) och en PCI-e x8 som är tom, kan jag köra mitt ensamma kort där i utan problem alltså? Jag trodde det var för SLI?

Kan vara värt att prova - Mitt förra moderkort var förmodligen ESD skadat, jag var själv lite slarvig när jag monterade ihop den datorn och efter ett halv års bruk så började jag få massa konstiga frysbuggar. Ibland kunde det frysa direkt efter att Windows startat upp och ibland kunde det frysa många timmar senare, t.ex. när jag belastade kortet.

Provade att byta PCI-E port och det löste det!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~