vem ser vad jag köpt med bankkort? hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

vem ser vad jag köpt med bankkort? hjälp uppskattas

nu är det så här att jag har ett ungdoms bankkort (är 15år) och ska köpa en julklapp till en kompis men jag vill inte att päronen ska se det. så min fråga är kort, ser dem vad jag köper?

t.ex om jag beställer ett par strumpor på internet och dem ska komma till brevlådan, ser föräldrarna det på mitt bankkonto?
dem vet inte min personliga kod, gör det någon skillnad?

tack på förhand!

edit: mod får flytta tråden om jag lade den fel

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Keeper of the Bamse

Dom kan be om ett detaljerat kontoutdrag eftersom du inte är myndig, vågar jag nästan sätta pengar på. Dumt att chansa

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tob@X:

nu är det så här att jag har ett ungdoms bankkort (är 15år) och ska köpa en julklapp till en kompis men jag vill inte att päronen ska se det. så min fråga är kort, ser dem vad jag köper?

t.ex om jag beställer ett par strumpor på internet och dem ska komma till brevlådan, ser föräldrarna det på mitt bankkonto?
dem vet inte min personliga kod, gör det någon skillnad?

tack på förhand!

edit: mod får flytta tråden om jag lade den fel

Man ser bara namnet på butiken, man måste dessutom logga in för att se detta.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Som ovan, man ser endast namnet. Kan garantera detta då jag själv är 14

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Dem ser namnet på butiken / hur mycket pengar som använts. Och är du 16 har du tillåtelse att använda pengarna du tjänat själv, och jag tycker det borde vara ok att köpa julklapp...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kan du inte beställa varan och betala direkt hos posten kontant?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid betala via PayPal. Då står det bara att du köpt något via PayPal.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk

Är 14, det kommer en lista efter varje kvartal där alla butiker man betalat med kort står. Samt summan av köpet.
Inga problem för mig, mamma bara ögnar igenom listan (om ens det).
Jag kan iof inte betala på internet med mitt, men jag hänger rätt mycket på stan så om det är något jag inte vill att de ska se så bara tar jag ut pengar.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

nu är det så här att jag har ett ungdoms bankkort (är 15år) och ska köpa en julklapp till en kompis men jag vill inte att päronen ska se det. så min fråga är kort, ser dem vad jag köper?

t.ex om jag beställer ett par strumpor på internet och dem ska komma till brevlådan, ser föräldrarna det på mitt bankkonto?
dem vet inte min personliga kod, gör det någon skillnad?

tack på förhand!

edit: mod får flytta tråden om jag lade den fel

Det bästa är ta ut Pengar istället från kortet,och efter det köper något i julklapp!.

Permalänk

Är det ett vanligt Meastro kort du har? Måste man inte vara 16år för att få det? Hm, det kan ha ändrats dock.. när jag va 16 fick jag mitt första kort, det va åldersgränsen då för att få det första basic kortet som man bara kunde ta ut med och handla i affären.
Jag har ju alltid haft Swedbank, eller föreningssparbanken som det hette på den tiden :).
Men som svar på din fråga också är ju att dom inte kan se vad exakt du har köpt med kortet, utan dom ser bara mottagarnamn och summa, så för att komma åt exakt vad du köpt måste dom begära utdrag ifrån butiken i fråga eftersom dom har fullmakten. Men säger du bara till föräldrarna att du har köpt present så låter dom ju förhoppningsvis bli ;).

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Ska du köpa en dildo till tjejen?

Köpte själv diverse grejer på nätet med mitt Visa electron. Har en köpt en del skit men dom har aldrig sagt något, tror inte dom kan se vad jag köpt. Har för mig att dom sa det, att dom inte kunde på mitt konto på något sätt. Jag har Nordea.

Tror inte dom kollar vad du köpt, speciellt inte vid jul då dom kanske tror att du köpt något åt dom. Dessutom står det inte exakt vad man köpt, utan bara summan och butiken.

Lycka till!

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Är det ett vanligt Meastro kort du har? Måste man inte vara 16år för att få det? Hm, det kan ha ändrats dock.. när jag va 16 fick jag mitt första kort, det va åldersgränsen då för att få det första basic kortet som man bara kunde ta ut med och handla i affären.
Jag har ju alltid haft Swedbank, eller föreningssparbanken som det hette på den tiden :).
Men som svar på din fråga också är ju att dom inte kan se vad exakt du har köpt med kortet, utan dom ser bara mottagarnamn och summa, så för att komma åt exakt vad du köpt måste dom begära utdrag ifrån butiken i fråga eftersom dom har fullmakten. Men säger du bara till föräldrarna att du har köpt present så låter dom ju förhoppningsvis bli ;).

Fick mitt första Maestro-kort från Swedbank när jag var 12. Dock var mina föräldrar med på banken och skrev på lite papper. Född -92.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av demon_speed:

Är det ett vanligt Meastro kort du har? Måste man inte vara 16år för att få det? Hm, det kan ha ändrats dock.. när jag va 16 fick jag mitt första kort, det va åldersgränsen då för att få det första basic kortet som man bara kunde ta ut med och handla i affären.
Jag har ju alltid haft Swedbank, eller föreningssparbanken som det hette på den tiden :).
Men som svar på din fråga också är ju att dom inte kan se vad exakt du har köpt med kortet, utan dom ser bara mottagarnamn och summa, så för att komma åt exakt vad du köpt måste dom begära utdrag ifrån butiken i fråga eftersom dom har fullmakten. Men säger du bara till föräldrarna att du har köpt present så låter dom ju förhoppningsvis bli ;).

Har haft Maestro sedan jag var fjorton. Brorsan som är tretton har ett Maestro. Iof så skrev farsan på en hel del papper när de skapade kontot.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

tack för alla bra svar!
jag hade tänkt att köpa en liten ring och inte en dildo
så det kommer komma ett papper hem som det står vad som har köpts med mitt kort?
föräldrarna kommer tycka det är helt okej men jag var bara nyfiken ifall dem kunde se vad jag köpt

så ett kort och gott svar, nej?

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Skrivet av Tob@X:

tack för alla bra svar!
jag hade tänkt att köpa en liten ring och inte en dildo
så det kommer komma ett papper hem som det står vad som har köpts med mitt kort?
föräldrarna kommer tycka det är helt okej men jag var bara nyfiken ifall dem kunde se vad jag köpt

så ett kort och gott svar, nej?

Svar nej, inte vad som köpts utan var något köpts och vad det kostade.
Inget annat

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Svar nej, inte vad som köpts utan var något köpts och vad det kostade.
Inget annat

tack, jag har ett visa ung kort från swedbank. kan jag handla online med det?, jag ser inte att det står något om att man kan eller inte kan på deras hemsida..

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Skrivet av Tob@X:

tack, jag har ett visa ung kort från swedbank. kan jag handla online med det?, jag ser inte att det står något om att man kan eller inte kan på deras hemsida..

Jag har samma, men det var mina föräldrar som valde att jag inte skulle kunna det. Bara och testa?

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Jag har samma, men det var mina föräldrar som valde att jag inte skulle kunna det. Bara och testa?

jag får ta och testa då.

tack för alla snabba och bra svar!!

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Skrivet av Tob@X:

tack, jag har ett visa ung kort från swedbank. kan jag handla online med det?, jag ser inte att det står något om att man kan eller inte kan på deras hemsida..

Jag har också den http://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/vara-...
fast den äldre vita varianten med oranga pluttar. Jag har inte betalat avgift för kortet en enda spänn sen jag blev kund i banken i tonåren :), snälla dom är.

Edit: Nej man kan ej handla online med det, Electronic use only står det.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Jag har också den http://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/vara-...
fast den äldre vita varianten med oranga pluttar. Jag har inte betalat avgift för kortet en enda spänn sen jag blev kund i banken i tonåren :), snälla dom är.

Edit: Nej man kan ej handla online med det, Electronic use only står det.

skit också, hade hittat perfekta julklappen på internet

då är det bara att leta i affärer nu då!

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tob@X:

skit också, hade hittat perfekta julklappen på internet

då är det bara att leta i affärer nu då!

Du kan ju köpa kort på pressbyrån med en vissa summa på som går att använda för att handla över nätet

Permalänk
Skrivet av Tob@X:

skit också, hade hittat perfekta julklappen på internet

då är det bara att leta i affärer nu då!

Jajjamensan

tyvär är det så.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du kan ju köpa kort på pressbyrån med en vissa summa på som går att använda för att handla över nätet

nah, det är för mycket jobb när det finns affärer i närheten

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem

Swedbank har någonting som heter E-Kort som du kan använda för att betala online med.
Det fungerar som så att du skapar ett "Temporärt kort" som går att betala med online och
har bara en viss summa pengar på som du själv bestämmer, prova det!

Permalänk
Skrivet av pSYKED:

Swedbank har någonting som heter E-Kort som du kan använda för att betala online med.
Det fungerar som så att du skapar ett "Temporärt kort" som går att betala med online och
har bara en viss summa pengar på som du själv bestämmer, prova det!

Jag har även hört att man kan köpa Mastercards på typ pressbyrån och liknande som man kan ladda på och handla med på nätet och överallt.
Läste det på en flashback tråd om hur man kunde göra för att betala utan att snuten kunde se vem..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Han måste väl köpa sin sexleksak till flickvännen online därför kan han inte ta ut och gå till affären och köpa en.

Permalänk

De kan se dina kontoutdrag från till exempel internetbanken.
Handla online med det där kortet går säkert på Amazon.co.uk
Det funkade med mitt maestro

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Skrivet av Tob@X:

tack, jag har ett visa ung kort från swedbank. kan jag handla online med det?, jag ser inte att det står något om att man kan eller inte kan på deras hemsida..

Inte ens som vuxen med 'riktigt' VISA kan jag se vad som köpts, bara vilken butik, summa som dragits och datum, vilket kan vara lite besvärligt om man ska reklamera något man köpt som gått sönder och man inte har kvar kvittot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pSYKED:

Swedbank har någonting som heter E-Kort som du kan använda för att betala online med.
Det fungerar som så att du skapar ett "Temporärt kort" som går att betala med online och
har bara en viss summa pengar på som du själv bestämmer, prova det!

Du behöver dock säkerhetsdosa för att aktivera det vilket man får ha först när man är 18 år om man nu inte har en schysst bankman som tänjt lite på Swedbanks regler. Enklast är som tidigare sagts att helt enkelt köpa ett "prepaid card" på typ Pressbyrån.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av direktiv:

Han måste väl köpa sin sexleksak till flickvännen online därför kan han inte ta ut och gå till affären och köpa en.

som jag nämnde tidigare så är det ingen jävla dildo!

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w