Media server/nas eller vad är det jag ska ha?

Permalänk
Medlem

Media server/nas eller vad är det jag ska ha?

Hej!

Kan inte så mycket om detta eller kanske inget alls så då vänder jag mig till er här och hoppas få hjälp.

Det är så att jag har 4st tv apparater som alla har någon slags media spelare som stödjer PLEX. Just nu kör jag Plex servern på min laptop men vill kunna ha en nas eller något liknade som tar liten plats. som jag kan "gömma" här hemma.
Och låta den streama filmer/serier.
Går det tex att ha något torrent program på den och ladda hem från min laptop direkt ner till den?

Vill helt enkelt ha något som kan ha mina filmer/serier och streama dessa med PLEX server i full HD.

Vilka priser handlar det om för att kunna fixa dessa saker?

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk

det handlar nog om 2-3tusen för en server med DNLA och torrentfunktion sen några TButrymme. Sen får du köra allt på gbit lan så kan du streama full hd

Permalänk
Medlem

Köp en Synology DiskStation NAS, typ en DS214+ eller 412+. Lagra alla filmer på den, kör plexservern där. Fixa gigabitnätverk till alla tv-aparater. Boom! Du har en modern trevlig hemmabiolösning.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Synology gör väl bland de bästa NAS:arna, de har apps för PLEX och ska vara superenkla att ställa in. Bara att hitta en i passande storlek och pris

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!
Skulle denna kunna passa?
Vill ha så billigt som möjligt men ska uppfylla mina krav.

Samt vad menar ni med att jag ska skaffa gigabyte nätverk?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1849004

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk

Du skall skaffa en router som har gbit nätverkshastighet.
Annars kommer du inte kunna seeda full hd samtidigt till alla enheter.

Permalänk
Medlem

Har denna nu http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1050587
Så den kommer inte fungera?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nixXz:

Har denna nu http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1050587
Så den kommer inte fungera?

I specifikationer:

Datalänkprotokoll: Gigabit Ethernet

Om jag förstår prisjakt rätt så borde detta betyda att din router kommer att klara gigabit fint.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Medlem

Tack då vet jag vad som behövs.
Men är det något speciellt jag ska tänka på när jag köper hdd?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Eller är det bättre att köra XMBC ist för PLEX?

Och är det så att man installerar apparna genom min dator på den? Samt väljer vad jag vill ladda ner genom torrent via datorn?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Men hur är det här med PLEX, DLNA osv... för att det skall funka så måste TV'ns mediaspelare ändå ha stöd för den film som skall spelas upp? NAS'arna kodar väl inte om materialet?

Jag har en NAS (ReadyNAS) och en SONY tv, och jag har massa filmer på NAS'en som jag försöker titta på via DLNA. Funkar inte. Jag måste ha en extern mediaspelare som hämtar filmerna via SMB-share för att det skall funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av khol:

Men hur är det här med PLEX, DLNA osv... för att det skall funka så måste TV'ns mediaspelare ändå ha stöd för den film som skall spelas upp? NAS'arna kodar väl inte om materialet?

Jag har en NAS (ReadyNAS) och en SONY tv, och jag har massa filmer på NAS'en som jag försöker titta på via DLNA. Funkar inte. Jag måste ha en extern mediaspelare som hämtar filmerna via SMB-share för att det skall funka.

Har inte lekt så mycket med Plex (kör XBMC själv), men jag har för mig att Plex har inbyggd transcoding. Så bara TV'n har en Plex app så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nixXz:

Tack för era svar!
Skulle denna kunna passa?
Vill ha så billigt som möjligt men ska uppfylla mina krav.

Samt vad menar ni med att jag ska skaffa gigabyte nätverk?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1849004

Alla modeller stödjer inte Plex, DS213j verkar inte kunna köra plex server. Kolla upp detta innan.
Om du kommer behöva transcoding kommer det inte funka med de flesta färdiga NAS-lösningar.
Däremot om du har en tex en HTPC som klarar att spela upp allt fungerar det perfekt att ha Plex server på nasen.

Permalänk
Skrivet av coopish:

Alla modeller stödjer inte Plex, DS213j verkar inte kunna köra plex server. Kolla upp detta innan.
Om du kommer behöva transcoding kommer det inte funka med de flesta färdiga NAS-lösningar.
Däremot om du har en tex en HTPC som klarar att spela upp allt fungerar det perfekt att ha Plex server på nasen.

Varför ska man ha en HTPC och en Nas (som mediaspelare)

Permalänk
Medlem

ka du få till Plex på en NAS måste den köra x86 processor. Tex synology 4-serien. Blir lite dyrare. Processorkravet är just för att plex transkodar on the fly om jag minns rätt. Ska du köpa HDD så satsa på en nas specifik disk, wd red tex. Det finns appar du kan installera på nasen för att hantera Torrents, Tror det finns appar till telefonen som du kan styra till nedladdning på nasen med. Transmission är ett namn som dyker upp i huvudet... Installeras på både nas och telefon tror jag.

Skrivet av nixXz:

Tack då vet jag vad som behövs.
Men är det något speciellt jag ska tänka på när jag köper hdd?

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Att köra plex med transcoding på en nas är sådär tror jag. Om du köper vass nas så fungerar det säkert med en klient, men vill man streama till flera så blir det nog trögt med omkodning.
Det bästa är såklart att ha mediaspelare/htpc som stödjer alla format själv så att man slipper köra omkodning, men det är ju inte aktuellt eftersom att du redan har mediaspelare.
Men undersök vad för hårdvara som krävs för att streama flera omkodade 1080p med plex innan du handlar något.

Edit: Angående torrentprogram så kör jag med utorrent med webui, bara att surfa in http://serverns-ip:port/gui, funkar kanon.
Deluge är en annan klient som ofta rekommenderas, är nog värd att testa också.

Permalänk
Medlem

Är det bäst att köpa en beg dator för liten peng tex denna och kasta in större hdd.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Liten_dator_med_stor_pre...

Och använda den som plex server?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Vad är viktigast att tänka på vid köp av en dator för streaming? CPU? grafikkort? ram?
Tex duger en dator som har Core 2 duo?
Ska endast användas som PLEX server med 1080p material.

Visa signatur

nixXz The One And Only