Permalänk
Medlem

Resa utomlands ensam. Vad tror ni?

Har tänk på det nu ett tag och funderar skarpt på att dra mig utomlands ensam. Kanske börja med en helg eller så bara för att känna på hur det känns.
Siktet är inställt på London just nu.
Inte så långt bort. Så en helg passar nog utmärkt för den resan.

Vad har ni för erfarenheter? Hur är det att resa helt ensam. För mig känns det nog ganska skönt att komma bort ett tag. Då tjejen lämnat mig för ett tag sedan efter ett 5årigt förhållande.

Dela gärna med er vad ni tycker. Det är första gången jag vill resa ensam. Kan tänka mig att det är ganska lärorik också...

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem

Det finns inga direkta nackdelar så länge som du är en social person.

Bo på hostel/backpackers så träffar du lätt många nya människor.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Jag drog till Thailand 10 dagar själv förra året. Visst, det funkade, men jag kände mig ganska obekväm i att vara ensam märkte jag när jag själv var där. Så jag håller med föregående talare, är du mer social och utåtriktad så funkar det nog bra. Men personligen hade jag nog haft mer kul om jag hade haft sällskap. Det kändes aningen skumt att ge sig iväg själv på "äventyr" när alla andra turister var par/familjer/vänner etc. Var även nått wierdo som släpade runt på 2st thailändska köpetjejer :S

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Ja prata med folk har jag aldrig haft problem med. Det är väl lite därför jag vill prova på att åka på en kortare resa så man får känna på hur det känns att resa ensam.
Dock vet jag inte riktigt säkert vart det blir att åka. Men mest troligt London!

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara att lära känna någon över internet som bor i staden först, blir lite roligare att ha någon att träffa där tycker jag även om man inte spenderar hela tiden med den/dom. Bra guidning brukar man få med.

Ska du bo på hostel så kan jag rekommendera Palmers Lodge i Swiss cottage. Har bott där några gånger, bra ställe tycker jag. Gillar även det området, har bott en kortare tid i Swiss cottage/Belsize park. Stället ligger bara nån minuts promenad från tuben och sen tar det bara 5-15 min, bara ett par station, in till smeten. http://palmerslodges.com/swisscottage/hostel/

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Jag tror inte; jag vet att det är kul! Det är det roligaste jag har gjort!

Gick i samma tankar du gör nu, jag ville också testa hur det kändes att resa ensammen. Bestämde mig och drog till Berlin en weekend, och efter det så har jag varit ute och tågluffat i större delarna av europa, uppdelat på tre tågluffar. Jag tycker till och med att det kan vara roligare än att åka med en eller flera kompisar.

Är man social så blir det så att man reser själv, men är sällan ensammen (om man inte vill det).
Bo på hostels så träffar du garanterat folk. Kör bara!

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara problem med att resa ensam. Själv är jag inte särskilt social men har aldrig haft probltem med att resa ensam. Problem med att resa ensam har väl oftast personer som alltid haft någon annan som ordnat allting, T.ex. min fru
förfasar sig över att eventuellt behöva resa ensam från Funchal till Helsingfors och tillbaka ensam.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Do it!
Är skoj och avslappnande att resa själv. Min första egna semester åkte jag själv till Thailand i 4 veckor. Riktigt skönt, ingen att tänka på förutom sig själv.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Passa på och njut och känn hur skönt det är att vara själv! Ingen du måste anpassa dig till eller som kan paja din resa förutom dig själv!:)

Planera in lite aktiviteter på resan där man hamnar i en grupp, exempelvis gå på ölprovning,guidade turer eller varför inte ta ett dykarcertifikat. Beror ju såklart på vart du ska åka.. Men de roligaste personerna hittar du oftast på lite mer ansträngande aktiviteter kajakpaddling, bergsklättring eller att gå på vandring.

Det är mycket enklare att lära känna nytt folk ensam och du kommer som person att utvecklas enormt!

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

När jag var i Italien för runt en och en halv månad sedan reste jag på sätt och vis ensam. Åkte med en grupp på tre personer men vi såg varandra bara på kvällarna och morgonarna på vandrarhemmet. På dagarna gick jag runt själv och träffade folk jag tagit kontakt med via couchsurfing. Det var riktigt kul och man skaffade en del nya kontakter. Åk till en någorlunda stor stad, registrera dig på couchsurfing och se vad som sker. Brukar vara events några gånger i veckan i de större städerna i Europa. Annars är det bara att skriva ett inlägg i sidan för den stad du tänker besöka och säg att du är där några dagar och vill träffa folk. Funkar inte det så bor du ju troligtvis på vandrarhem så där kan du alltid träffa trevligt folk. Åker du en helg så tänk på att många youth hostels brukar ha partyn på helgerna. Bra om man vill träffa folk men mindre bra om man vill sova i lugn och ro.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Var själv ute på en tågluff genom europa förra sommaren. Det var kul och helt klart en upplevelse. Fördelarna är att man får göra precis som man vill utan att behöva ta hänsyn till någon annans tyckanden. Har även vart i London två gånger. Jag kan rekommendera vandrarhemmet Clink78. Det är tillräckligt centralt, fräscha lokaler och lite udda design (det huserar i en gammal rättsal/domstol. Cellerna i källaren har gjorts om till rum). De har även en pub i källaren som brukar ha lite olika teman och aktiviteter som verkligen bjuder in till att lära känna andra gäster.

http://www.clinkhostels.com/london/backpacker-hostels/clink78...

Själv är jag ingen direkt utåtriktad person, men efter många ensamresor har jag blivit bättre på det. Det som är bra att resa ensam är att det är helt upp till dig själv att lösa eventuella problem, vilket kan vara mycket lärorikt :).

London ligger ju "nära" och är inte särskilt dyrt, så det är helt klart ett bra alternativ. Missa inte att gå på musikal när du är där - fantomen på operan var helt jävla awesome!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

För ett år sedan satt jag i precis samma tankar. Det slutade med att jag inte fick förlängt på jobbet (hade kontrakt till 31a december 2012). Bestämde mig då för att dra till Sydostasien och då ingen ville\kunde följa med så valde jag att åka dit själv. Köpte en tur och returbiljett med ombokningsbara datum. I början av februari så gick planet med destination Bangkok.

Stannade där några dagar, träffade på en skön tysk på guesthouset där jag bodde som jag hängde med en dag i Bangkok. Dagen efter träffade jag på 2 svenskar som tänkte dra till Koh Chang så jag hängde med dem och stannade där ca 2 veckor innan jag drog tillbaka till Bangkok för att resa vidare mot norra Thailand och Laos via Mekongfloden. Fantastisk resa över 2 dagar. Under den resan träffade jag på mängder av trevligt folk. Både människor som bodde där och backpackers. En skön dansk på 50+ som reste själv och en äldre dam från Usa på 65+ och en britt på 18 år blev mitt sällskap över några dagar i Laos.

Efter några veckor i Laos med massa sköna människor drog jag vidare mot Kambodja ensam. På vägen träffade jag på en svensk som just kommit från Burma (Myanmar) så vi snackade lite på bussen. Var skönt att prata lite svenska igen efter några veckor utan svenska. Väl i Kambodja träffade jag på en svensk tjej och vi delade på en guide och drog till Angkor Wat. Sen blev det 2 veckors avkoppling och lite festande i Sihanoukville med både svenskar, locals och utlänningar. Mycket sköna britter där.

Efter Kambodja så drog jag vidare till Vietnam med buss tillsammans med en Polack och 2 svenska tjejer. Reste norrut efter kusten i ca 2 veckors tid tills jag äntligen fick se Halong Bay i verkligheten. Ett av få mål jag hade med resan var att få se det stället. Sjukt vackert!

Från Vietnam flög jag sedan vidare ensam till Kuala Lumpur (Malaysia) där jag sprang på 2 finska tjejer på guesthouset och en svensk som jag träffat tidigare i Thailand. Vi drog allihopa vidare mot Cameron Highlands för att kolla på de kända te-plantagen och käka lite jordgubbar. Sa hej då till finskorna och drog norrut i Malaysia för att kunna åka tåg hela vägen från norra delarna ner till Singapore.

Väl i Singapore gick jag på Universal Studios och njöt av lite modernt samhälle i några dagar. Från Singapore flög jag sedan vidare till Borneo för att dra ut till Mabul och paradisöarna omkring. Där och då var jag så trött på att flänga runt så jag stannade 16 nätter och kopplade av, snorklade och åt massa god mat utan stress.

Efter Mabul så bestämde jag mig för att dra till Filippinerna och den resan skulle gå via Hong Kong. Då passade jag på att stanna några dagar där för att gå på Disneyland. Lite av en barndomsdröm (Jag är 27 och är uppvuxen med Disney). Gick även och såg nya Star Trek-filmen på IMAX-bio. Passade även på att besöka Ikea för att köpa lite svenska chips efter 4 månader utomlands.

Från Hong Kong till Filippinerna. För att vara exakt så tog jag mig till Boracay och stannade där en vecka ungefär. Sprang på en svensk tjej jag träffade på i Vietnam senast. Oväntat men väldigt kul att ses igen. Drog sen vidare till Palawan och hängde där 10 dagar ungefär.

Här insåg jag att jag var rätt trött på att resa och bokade om min resa hem som var planerad till en månad senare till bara några dagar senare istället. Så det var bara att boka en resa till Bangkok där hemresan började kvällen efter jag kommit dit. Stannade på något transferhotell bara. Kom hem lagom till Bråvallafestivalen ca 5 månader efter att jag lämnat Sverige.

Det var väl lite kort om hur min resa var. Har du\ni några frågor så svarar jag så gärna så. Detta var min första resa på egen hand och det längsta jag varit utomlands tidigare är 2 veckor på en charterresa.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Låter som en grym resa det där, Gavelinus!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Skrämmer igång en gammal tråd.
Har nu närmat mig 30 snarare än 20 år, och har rest väldigt mycket, oftast själv. Runt 22 länder tror jag att det har blivit totalt. Till de som tvekar - GÖR DET!

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att hålla med @Ericus. 2012 och 2013 åkte jag ensam till USA i 3 respektive 6 månader och det är det bästa jag gjort i mitt liv hittills.
Nu har jag också kommit närmare 30 än 20 och har bestämt mig för att påbörja nästa kapitel i mitt liv. På fredag hoppar jag på ett plan till Australien där jag kommer backpacka och ströjobba under de kommande två åren.
Utöver den första veckan i Sydney har jag absolut inget planerat. Kan inte komma ihåg när jag kände mig så här fri senast! Oerhört skön känsla.

Så jag lämnar med samma slutsats som föregående talare: går du i tankar på att resa - oavsett hur länge eller långt bort - gör det!

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

Får jag bara fråga; hur fasen finansierar ni dessa halvårs-långa resor? Måste ju kosta närmare halva miljonen?

Visa signatur

---

Permalänk

Min först resa ensam blev till Japan i 2 veckor i Augusti! Åkte till Matsuyama och redan första dagen stötte jag på en riktigt rolig britt som typ inte pratat engelska på typ 3 månader och va så jävla glad när han fick prata med mig xD. Jag rörde mig runt ganska mycket och möte massa folk som va riktigt trevliga! Japanerna är också väldigt gästfria! Fick skjuts av en Japansk familj första kvällen jag anlände till Matsuyama Harbour till mitt Guesthouse i Dogo Onsen klockan 23:00. Roliga där va att jag frågade dom bara om dom kunde ringa mig en Taxi xD.
Även senare i Hakone så tappade jag min mobiltelefon i Taxin som jag tog till Stationen i Yomoto. Efter att jag upptäckt att jag tappat min telefon så tänkte jag att jag bara anmäler det till Polisstationen som va rakt utanför, men när jag kommer ut från Tågstationen så kommer taxi chauffören tillbaka med min Mobil. Jag vart riktigt glad och gav honom bensinpengar som tack för det han gjort.
Jag kan rekommendera Guest houses och Hostels när man reser ensam då man möter folk enklare på det visset om man känner sig ensam :P.

Visa signatur

| Asus ROG STRIX Z370-F | i7 8700K 4.7 GHz |
| 16GB Corsair Vengeance | MSI GTX1080ti Sea Hawk EK |
| FSP Aurum 650W | Samsung 960Pro 512GB |
| Fractal Design Define R5 | Rog Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gavelinus:

För ett år sedan satt jag i precis samma tankar. Det slutade med att jag inte fick förlängt på jobbet (hade kontrakt till 31a december 2012). Bestämde mig då för att dra till Sydostasien och då ingen ville\kunde följa med så valde jag att åka dit själv. Köpte en tur och returbiljett med ombokningsbara datum. I början av februari så gick planet med destination Bangkok.

Stannade där några dagar, träffade på en skön tysk på guesthouset där jag bodde som jag hängde med en dag i Bangkok. Dagen efter träffade jag på 2 svenskar som tänkte dra till Koh Chang så jag hängde med dem och stannade där ca 2 veckor innan jag drog tillbaka till Bangkok för att resa vidare mot norra Thailand och Laos via Mekongfloden. Fantastisk resa över 2 dagar. Under den resan träffade jag på mängder av trevligt folk. Både människor som bodde där och backpackers. En skön dansk på 50+ som reste själv och en äldre dam från Usa på 65+ och en britt på 18 år blev mitt sällskap över några dagar i Laos.

Efter några veckor i Laos med massa sköna människor drog jag vidare mot Kambodja ensam. På vägen träffade jag på en svensk som just kommit från Burma (Myanmar) så vi snackade lite på bussen. Var skönt att prata lite svenska igen efter några veckor utan svenska. Väl i Kambodja träffade jag på en svensk tjej och vi delade på en guide och drog till Angkor Wat. Sen blev det 2 veckors avkoppling och lite festande i Sihanoukville med både svenskar, locals och utlänningar. Mycket sköna britter där.

Efter Kambodja så drog jag vidare till Vietnam med buss tillsammans med en Polack och 2 svenska tjejer. Reste norrut efter kusten i ca 2 veckors tid tills jag äntligen fick se Halong Bay i verkligheten. Ett av få mål jag hade med resan var att få se det stället. Sjukt vackert!

Från Vietnam flög jag sedan vidare ensam till Kuala Lumpur (Malaysia) där jag sprang på 2 finska tjejer på guesthouset och en svensk som jag träffat tidigare i Thailand. Vi drog allihopa vidare mot Cameron Highlands för att kolla på de kända te-plantagen och käka lite jordgubbar. Sa hej då till finskorna och drog norrut i Malaysia för att kunna åka tåg hela vägen från norra delarna ner till Singapore.

Väl i Singapore gick jag på Universal Studios och njöt av lite modernt samhälle i några dagar. Från Singapore flög jag sedan vidare till Borneo för att dra ut till Mabul och paradisöarna omkring. Där och då var jag så trött på att flänga runt så jag stannade 16 nätter och kopplade av, snorklade och åt massa god mat utan stress.

Efter Mabul så bestämde jag mig för att dra till Filippinerna och den resan skulle gå via Hong Kong. Då passade jag på att stanna några dagar där för att gå på Disneyland. Lite av en barndomsdröm (Jag är 27 och är uppvuxen med Disney). Gick även och såg nya Star Trek-filmen på IMAX-bio. Passade även på att besöka Ikea för att köpa lite svenska chips efter 4 månader utomlands.

Från Hong Kong till Filippinerna. För att vara exakt så tog jag mig till Boracay och stannade där en vecka ungefär. Sprang på en svensk tjej jag träffade på i Vietnam senast. Oväntat men väldigt kul att ses igen. Drog sen vidare till Palawan och hängde där 10 dagar ungefär.

Här insåg jag att jag var rätt trött på att resa och bokade om min resa hem som var planerad till en månad senare till bara några dagar senare istället. Så det var bara att boka en resa till Bangkok där hemresan började kvällen efter jag kommit dit. Stannade på något transferhotell bara. Kom hem lagom till Bråvallafestivalen ca 5 månader efter att jag lämnat Sverige.

Det var väl lite kort om hur min resa var. Har du\ni några frågor så svarar jag så gärna så. Detta var min första resa på egen hand och det längsta jag varit utomlands tidigare är 2 veckor på en charterresa.

Planerade du resmål i förväg eller kikade du upp ställen "on the fly"? Bokade du alla boenden allt eftersom? Hur mycket gick resan på ungefär? Hur var det att knalla runt ensam på okända ställen, kändes det nånsin otryggt på boenden/gator/byar/städer etc?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av Gavelinus:

För ett år sedan satt jag i precis samma tankar. Det slutade med att jag inte fick förlängt på jobbet (hade kontrakt till 31a december 2012). Bestämde mig då för att dra till Sydostasien och då ingen ville\kunde följa med så valde jag att åka dit själv. Köpte en tur och returbiljett med ombokningsbara datum. I början av februari så gick planet med destination Bangkok.

Stannade där några dagar, träffade på en skön tysk på guesthouset där jag bodde som jag hängde med en dag i Bangkok. Dagen efter träffade jag på 2 svenskar som tänkte dra till Koh Chang så jag hängde med dem och stannade där ca 2 veckor innan jag drog tillbaka till Bangkok för att resa vidare mot norra Thailand och Laos via Mekongfloden. Fantastisk resa över 2 dagar. Under den resan träffade jag på mängder av trevligt folk. Både människor som bodde där och backpackers. En skön dansk på 50+ som reste själv och en äldre dam från Usa på 65+ och en britt på 18 år blev mitt sällskap över några dagar i Laos.

Efter några veckor i Laos med massa sköna människor drog jag vidare mot Kambodja ensam. På vägen träffade jag på en svensk som just kommit från Burma (Myanmar) så vi snackade lite på bussen. Var skönt att prata lite svenska igen efter några veckor utan svenska. Väl i Kambodja träffade jag på en svensk tjej och vi delade på en guide och drog till Angkor Wat. Sen blev det 2 veckors avkoppling och lite festande i Sihanoukville med både svenskar, locals och utlänningar. Mycket sköna britter där.

Efter Kambodja så drog jag vidare till Vietnam med buss tillsammans med en Polack och 2 svenska tjejer. Reste norrut efter kusten i ca 2 veckors tid tills jag äntligen fick se Halong Bay i verkligheten. Ett av få mål jag hade med resan var att få se det stället. Sjukt vackert!

Från Vietnam flög jag sedan vidare ensam till Kuala Lumpur (Malaysia) där jag sprang på 2 finska tjejer på guesthouset och en svensk som jag träffat tidigare i Thailand. Vi drog allihopa vidare mot Cameron Highlands för att kolla på de kända te-plantagen och käka lite jordgubbar. Sa hej då till finskorna och drog norrut i Malaysia för att kunna åka tåg hela vägen från norra delarna ner till Singapore.

Väl i Singapore gick jag på Universal Studios och njöt av lite modernt samhälle i några dagar. Från Singapore flög jag sedan vidare till Borneo för att dra ut till Mabul och paradisöarna omkring. Där och då var jag så trött på att flänga runt så jag stannade 16 nätter och kopplade av, snorklade och åt massa god mat utan stress.

Efter Mabul så bestämde jag mig för att dra till Filippinerna och den resan skulle gå via Hong Kong. Då passade jag på att stanna några dagar där för att gå på Disneyland. Lite av en barndomsdröm (Jag är 27 och är uppvuxen med Disney). Gick även och såg nya Star Trek-filmen på IMAX-bio. Passade även på att besöka Ikea för att köpa lite svenska chips efter 4 månader utomlands.

Från Hong Kong till Filippinerna. För att vara exakt så tog jag mig till Boracay och stannade där en vecka ungefär. Sprang på en svensk tjej jag träffade på i Vietnam senast. Oväntat men väldigt kul att ses igen. Drog sen vidare till Palawan och hängde där 10 dagar ungefär.

Här insåg jag att jag var rätt trött på att resa och bokade om min resa hem som var planerad till en månad senare till bara några dagar senare istället. Så det var bara att boka en resa till Bangkok där hemresan började kvällen efter jag kommit dit. Stannade på något transferhotell bara. Kom hem lagom till Bråvallafestivalen ca 5 månader efter att jag lämnat Sverige.

Det var väl lite kort om hur min resa var. Har du\ni några frågor så svarar jag så gärna så. Detta var min första resa på egen hand och det längsta jag varit utomlands tidigare är 2 veckor på en charterresa.

trevligt! får man fråga hur mycket det här gick på? skulle kunna tänka mig något liknande! och hur gick det med hotel osv? och hur såg din packning ut?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Får jag bara fråga; hur fasen finansierar ni dessa halvårs-långa resor? Måste ju kosta närmare halva miljonen?

Om man reser till länder med lite lägre kostnad, typ Sydostasien eller Sydamerika brukar jag räkna med en månadskostnad på runt 10 000kr. Efter man kommit hem och räknar ihop vad det kostar brukar det stämma ganska bra. Då får man ju naturligtvis inte vara alltför kräsen med var man bor eller hur fint man äter och även undvika de dyrare turistaktiviteterna. Värt att säga att man troligen kan komma undan ännu billigare om man ville eller var tvungen men lite vill man ju unna sig ibland.

EDIT: värt att notera då tråden handlar om soloresande så har jag aldrig rest själv utan i sällskap och därav kanske kostnadsbilden skiljer sig något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Planerade du resmål i förväg eller kikade du upp ställen "on the fly"? Bokade du alla boenden allt eftersom? Hur mycket gick resan på ungefär? Hur var det att knalla runt ensam på okända ställen, kändes det nånsin otryggt på boenden/gator/byar/städer etc?

Jag hade tittat upp några ställen hemifrån för att få en liten idé om var jag ville resa. Men jag bokade bara en natt på ett hostel innan jag reste ned till Bangkok. Efter det bokade jag hotell innan på vissa ställen. T.ex. Hong Kong, Mabul och Singapore. Annars var det det jag hittade som fick duga. OM jag inte ville unna mig ett lite bättre hotell någon gång ibland. Det var så pass billigt ändå (Förutom Hong Kong och Singapore). Enda resmålet jag faktiskt besökte som jag planerat hemifrån var Halong Bay i Vietnam. Mötte folk på de flesta ställen och hängde med om de verkade sköna osv.

Otryggt? Nej verkligen inte. Sambon kommer från Sollentuna, jag känner mig otryggare där. Ett exempel på hur snälla människor är (Klart det finns idioter också men inte många jag träffade) är när jag, en norsk snubbe och en amerikanska hyrde "mopeder" (De var på över 150cc) för att se landsbygden i Laos. Vi fick punka efter vägen och fick lite smått panik. Absolut första bilen som kom stannade, hjälpte oss upp med mopeden på flaket och körde till hans hem där han bytte däck och monterade detta och ställde in det och bjöd även på mat och dryck. Han vägrade sedan ta emot pengar (Vi betalade så klart för däcket som var nytt) för arbetet. Sedan bjöd han in oss till kvällen för att få vara med under deras årliga kaffefestival (De firar kaffeskörden). Så vi drog dit på kvällen, åt och drack och sjöng karaoke till sent in på natten. Då erbjöd han oss att sova över där och grejer. Men då taxi är så billigt tog vi det hem.

Flygresan gick på 6600 kronor tur och retur med Qatar Airways. Sedan hade jag en budet på 10 tusen kronor i månaden och detta räckte gott och väl trots att jag slösade bort pengar på en ny dator, ett besök på Disneyland i Hong Kong, ett besök på Universal Studios i Singapore och 15 dagars snorkling på Mabul med All Inclusive. I början tänkte jag på budget osv men efter ett tag insåg jag att det var i stort sett omöjligt att göra av med så mycket pengar på de flesta av ställena jag besökte. I Vietnam hade jag träffa på 4 andra jag reste med ett tag. Vi bodde alla 5 i ett rum (våningssängar) för runt 1.5 dollar per natt var. Hur fräscht som helst och det fanns skåp där man låste in värdesaker. På kvällarna gick vi ut på en lokal restaurang och drack lokalproducerad öl för 20 cent per glas. Vissa dagar gjorde jag nog knappt av med 50 kronor ens inklusive boende och mat. Ett exempel på "dyrare" västerländsk mat var Mcdonalds i Malaysa. Big mac och company för 13 kronor....

Skrivet av Sneaky_rhino:

trevligt! får man fråga hur mycket det här gick på? skulle kunna tänka mig något liknande! och hur gick det med hotel osv? och hur såg din packning ut?

Se svar ovan för de flesta frågorna du ställde. Allt som allt betalade jag kanske runt 40-50 tusen inklusive allt. Alltså resan, ny dator och allt annat jag köpte där nere. Stack i början på februari och kom hem ungefär 4.5 månader senare. Slutade bry mig om pengarna efter ett tag som sagt.

Min packning såg inte så märkvärdig ut. Hade med mig alldeles för mycket saker dit. 13kg packning dit, 7kg packning efter någon vecka (detta inklusive 2 bärbara datorer). Nästa gång jag åker tänker jag bara köra med handbagage för att slippa bagageavgifter på Airasia. Tvätta är snorbilligt där nere. 50 cent per kilo var nog det billigaste jag såg i Kambodja. Då fick man det vikt och vakuumförpackat efteråt. Ta med dig sköna underkläder hemifrån men köp tröjor och linnen där nere. Deras kläder är ju anpassade för deras klimat och så kostar det nästan inga pengar alls.

Bara att fråga på om ni undrar fler saker. Snart 4 år sedan jag åkte!

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."