Permalänk
Medlem

Corsair HX 750 klickar

Hej.

Skriver åt min kompis här som har ett HX 750 som klickar vid load t ex när han kör BF4. Antar att fläkten kanske stannar av helt vid idle eftersom klickandet stiger för att sedan försvinna när han stängt av spelet.

Rekommendation? Jag föreslog att han köper nytt nätagg asap men vad tycker ni? Vi kom fram till att det var ca 2 år gammalt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det är ju 7 års garanti på det agget, svårt att säga vad som klickar men är det fläkten som ljudet kommer ifrån så borde garantin täcka.

Edit: Tror det är temperaturstyrd fläkt på HX, det innebär att fläkten går igång först vid högre temp/last. Så antagligen är fläkten kass vilket går på garantin.

Permalänk
Medlem

Det kan nog vara en god ide.
Man kan ge det en chans att skruva upp nätagget och kolla hur det ser ut inne i det. Är det 2 år gammalt kan det vara mycket damm i det som eventuellt kan ställa till med problem. Hade nog testat det först så kan man kanske spara in någon krona på det.

Har du/ni tillgång till tryckluft så slås rent det och testa om ljudet försvinner.
Ingen aning om det kommer hjälpa, men som sagt. Kan man spara in pengar genom den åtgärden kan det vara värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att öppna upp ett nätaggregat innebär att man bryter plomberingen och då är garantin förverkad, samt det kan vara fara för elchock om man vidrör komponenterna inne i nätdelen.

Permalänk

Bytte fläkten på mitt gs800 som är lite över 2 år gammalt, dock var det 2 pins på nätagget så drog sladden utanför till fläktstyrningen, funkar hur bra som helst

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är värt fraktkostnaden att skicka in det till Corsair för jag vet inte om det är någonstans i Sverige. Man måste skapa konto och logga in för att komma åt RMA på Corsairs hemsida.

Men okej, skall säga till polaren att han antingen kan byta ut fläkten, blåsa rent det på luft, skicka det till Corsair...eller helt enkelt bara köpa nytt för 700kr.

Tack för svaren.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Frågan är om det är värt fraktkostnaden att skicka in det till Corsair för jag vet inte om det är någonstans i Sverige. Man måste skapa konto och logga in för att komma åt RMA på Corsairs hemsida.

Men okej, skall säga till polaren att han antingen kan byta ut fläkten, blåsa rent det på luft, skicka det till Corsair...eller helt enkelt bara köpa nytt för 700kr.

Tack för svaren.

Skickade mitt trasiga K90 till Corsair's servicecenter i Holland. Det gick på 400:- för frakten. Fick dock ett K95 tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Frågan är om det är värt fraktkostnaden att skicka in det till Corsair för jag vet inte om det är någonstans i Sverige. Man måste skapa konto och logga in för att komma åt RMA på Corsairs hemsida.

Men okej, skall säga till polaren att han antingen kan byta ut fläkten, blåsa rent det på luft, skicka det till Corsair...eller helt enkelt bara köpa nytt för 700kr.

Tack för svaren.

Jag gjorde nyss ett RMA hos Corsair för ett HX 650, det ska skickas till nederländerna för reparation.
Jag kollade lite på frakt och det verkar som posten eller schenker är billigast för enligt deras listor skulle det kosta lite under 200kr att skicka det, jag ska lämna in det nu i dagarna så jag får se vad det kostar.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jag gjorde nyss ett RMA hos Corsair för ett HX 650, det ska skickas till nederländerna för reparation.
Jag kollade lite på frakt och det verkar som posten eller schenker är billigast för enligt deras listor skulle det kosta lite under 200kr att skicka det, jag ska lämna in det nu i dagarna så jag får se vad det kostar.

Skickar dom inte ut frakhandlingar om man gör ett ärende online på deras hemsida?
Man har ju all rätt att vända sig till butiken man köpte PSU´n också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Skickar dom inte ut frakhandlingar om man gör ett ärende online på deras hemsida?
Man har ju all rätt att vända sig till butiken man köpte PSU´n också.

Jo jag har fått frakthandlingar, men agget är drygt 4 år gammalt och jag har inte inköpskvittot så det är endast Corsair själva som gör servicen på det och då är det jag som får stå för frakten dit men dom betalar den för det nya tillbaka.
Är det däremot ett nyare så har butiken kanske ansvaret för att få det fixat och då brukar det gå att få det betalat.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenjolov:

Skickade mitt trasiga K90 till Corsair's servicecenter i Holland. Det gick på 400:- för frakten. Fick dock ett K95 tillbaka.

Skrivet av Mac83:

Jag gjorde nyss ett RMA hos Corsair för ett HX 650, det ska skickas till nederländerna för reparation.
Jag kollade lite på frakt och det verkar som posten eller schenker är billigast för enligt deras listor skulle det kosta lite under 200kr att skicka det, jag ska lämna in det nu i dagarna så jag får se vad det kostar.

Skall nämna det, 200kr var ju inte så farligt men 400kr var lite värre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Skall nämna det, 200kr var ju inte så farligt men 400kr var lite värre.

Kontakta butiken där han köpte det så fixar dem fraktsedlar! Eller har jag missat något?

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Skall nämna det, 200kr var ju inte så farligt men 400kr var lite värre.

Jag kanske räknat fel, det vet man inte, det ser jag först när jag lämnar in det.
Butiken där det är köpt kan ju ha garanti 1-3år och sen är det Corsair som tar över det, det är att kolla med butiken där det är köpt, är det så ni får det på garanti där så lär det sannolikt inte kosta något att skicka in det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;14170257']Kontakta butiken där han köpte det så fixar dem fraktsedlar! Eller har jag missat något?

Skrivet av Mac83:

Jag kanske räknat fel, det vet man inte, det ser jag först när jag lämnar in det.
Butiken där det är köpt kan ju ha garanti 1-3år och sen är det Corsair som tar över det, det är att kolla med butiken där det är köpt, är det så ni får det på garanti där så lär det sannolikt inte kosta något att skicka in det.

Jag går efter den gamla skolan att det alltid är 1års garanti men klart, saker och ting förändras

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag går efter den gamla skolan att det alltid är 1års garanti men klart, saker och ting förändras

Jag var inne och kollade nu ikväll, schenker skulle ta 350kr men då får jag köra 8 mil bara för att lämna in den till att skickas.
Posten skulle ha 460kr.
Jag struntar i att skicka in mitt kan jag säga och skruvar ner det och letar fel själv mitt problem var bara att det luktar bränd plast när det blir varmt annars är det stabila volt och låter inte illa eller något.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Stanna fläkten med något lite fort när den börjar låta så vet ni om det är det som skapar problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem

Vill inte starta en helt ny tråd så jag kapar din lite!

Jag har samma problem fast med ett Corsair CX 750M. Jag köpte det för lite drygt 2 veckor sedan hos Webhallen. Monterade in det först igår, då lät inget, men idag när jag spelar tyngre spel börjar den klicka som fan.

Klicket är otroligt snabbt och ganska högfrekvent. Men man märker det, fast dator står under bordet i ett Fractal Design R4.

Går sådan på garanti? Har ingen aning om vad som förväntas av ett nätagg.

Slutlig fråga, om detta går på garantin, borde jag när jag byter ut det lägga en mellanskillnad (om det går) till ett mer högklvalitativt nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag går efter den gamla skolan att det alltid är 1års garanti men klart, saker och ting förändras

Jag har fått hjälp från t.ex. Alina vid förlängd garanti på ett grafikkort som nästan var 3 år gammalt. Så jag tror nog att man har en god chans till hjälp under de första 3 åren som gäller för reklamation av ursprungsfel (vill jag minnas).

Skrivet av Limey:

Vill inte starta en helt ny tråd så jag kapar din lite!

Jag har samma problem fast med ett Corsair CX 750M. Jag köpte det för lite drygt 2 veckor sedan hos Webhallen. Monterade in det först igår, då lät inget, men idag när jag spelar tyngre spel börjar den klicka som fan.

Klicket är otroligt snabbt och ganska högfrekvent. Men man märker det, fast dator står under bordet i ett Fractal Design R4.

Går sådan på garanti? Har ingen aning om vad som förväntas av ett nätagg.

Slutlig fråga, om detta går på garantin, borde jag när jag byter ut det lägga en mellanskillnad (om det går) till ett mer högklvalitativt nätagg?

De frågorna tar du med Webhallens kundtjänst, kan inte se att det skulle vara några problem att lösa det med garanti och att lägga till en slant för en bättre produkt.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/175656-cooler_master_...
Ett Seasonictillverkat nätagg av kanonkvallitet om du är ute efter ett bra tips, fast det är ju skillnad på pris också.