Sista gången jag använder Blocket :)

Permalänk
Medlem

Sista gången jag använder Blocket :)

finns ingen annan att skylla på än mig själv

jag har försökt få tag på en xbox one via olika sidor på nätet men tyligen är mina kort på något sätt spärrade för utlandsköp.

så jag blev ganska glad när jag såg annonsen på blocket (som fortfarande finns kvar) där en xbox one såldes för 5000kr
jag kontaktade användaren via mail och fick ok att den skulle skickas morgonen efter, jag bestämmer mig för att slå till.

precis när jag sitter och gör överföringen så får jag en liten ond vibb så jag sätter över 3000kr och tar upp hans mailkonversation igen, och ser att hans gmail-adress har nu fått en ansiktsbild.

jag tog upp g+ profilen och maxade profilbilden och ser ju direkt att något är skumt, högerklickar på bilden och väljer "sök på google efter den här bilden"
och får träff på male models i usa!.

här inser jag att mina 3000kr är i princip förlorade

kontaktade sedan användaren igen och ifrågasatte bilden, fick till svar att det inte är hans bild utan hans pojkvän..........
sade också att han hade två alternativ,
1. skicka varan och få 2000 när jag verifierat.
2. skicka tillbaka pengarna

han säger att han skall skicka tillbaka pengarna, jag polisanmäler om jag inte fått pengarna senast idag (måndag)
är inte direkt förvånad att han inte svarar på mail och inga pengar har trillat in heller

han lämnade personuppgifter som uppenbarligen inte stämmer.

jag har handlat två gånger på blocket och båda gångerna har jag råkat ut för bluff
första gången va Windows 7 Ultimate som jag betalade och skillnaden här är att jag faktiskt fick en Windows XP-skiva på posten

men, vad skulle ni gjort i nuläget? inga pengar ingen xbox one.

polisanmälan?

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

finns ingen annan att skylla på än mig själv

jag har försökt få tag på en xbox one via olika sidor på nätet men tyligen är mina kort på något sätt spärrade för utlandsköp.

så jag blev ganska glad när jag såg annonsen på blocket (som fortfarande finns kvar) där en xbox one såldes för 5000kr
jag kontaktade användaren via mail och fick ok att den skulle skickas morgonen efter, jag bestämmer mig för att slå till.

precis när jag sitter och gör överföringen så får jag en liten ond vibb så jag sätter över 3000kr och tar upp hans mailkonversation igen, och ser att hans gmail-adress har nu fått en ansiktsbild.

jag tog upp g+ profilen och maxade profilbilden och ser ju direkt att något är skumt, högerklickar på bilden och väljer "sök på google efter den här bilden"
och får träff på male models i usa!.

här inser jag att mina 3000kr är i princip förlorade

kontaktade sedan användaren igen och ifrågasatte bilden, fick till svar att det inte är hans bild utan hans pojkvän..........
sade också att han hade två alternativ,
1. skicka varan och få 2000 när jag verifierat.
2. skicka tillbaka pengarna

han säger att han skall skicka tillbaka pengarna, jag polisanmäler om jag inte fått pengarna senast idag (måndag)
är inte direkt förvånad att han inte svarar på mail och inga pengar har trillat in heller

han lämnade personuppgifter som uppenbarligen inte stämmer.

jag har handlat två gånger på blocket och båda gångerna har jag råkat ut för bluff
första gången va Windows 7 Ultimate som jag betalade och skillnaden här är att jag faktiskt fick en Windows XP-skiva på posten

men, vad skulle ni gjort i nuläget? inga pengar ingen xbox one.

polisanmälan?

Köp alltid sådant på plats!
Inte skickas eller liknande.

Bara och polisanmäla, men tror dina 3000 är förlorade.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Du ska givetvis göra en polisanmälan! Förhoppningsvis kan du på så sätt få reda på vem du egentligen gett pengar till. Med lite tur gör polisen nåt, men om du kan få reda på vem det egentligen är så går det ibland att sätta lite press på folk (utan att för den skull vara olaglig).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Kommer man på det "direkt", och mottagaren inte har samma bank, då kan det vara värt att kontakta sin bank och höra om överförelsen kan stoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

finns ingen annan att skylla på än mig själv

jag har försökt få tag på en xbox one via olika sidor på nätet men tyligen är mina kort på något sätt spärrade för utlandsköp.

så jag blev ganska glad när jag såg annonsen på blocket (som fortfarande finns kvar) där en xbox one såldes för 5000kr
jag kontaktade användaren via mail och fick ok att den skulle skickas morgonen efter, jag bestämmer mig för att slå till.

precis när jag sitter och gör överföringen så får jag en liten ond vibb så jag sätter över 3000kr och tar upp hans mailkonversation igen, och ser att hans gmail-adress har nu fått en ansiktsbild.

jag tog upp g+ profilen och maxade profilbilden och ser ju direkt att något är skumt, högerklickar på bilden och väljer "sök på google efter den här bilden"
och får träff på male models i usa!.

här inser jag att mina 3000kr är i princip förlorade

kontaktade sedan användaren igen och ifrågasatte bilden, fick till svar att det inte är hans bild utan hans pojkvän..........
sade också att han hade två alternativ,
1. skicka varan och få 2000 när jag verifierat.
2. skicka tillbaka pengarna

han säger att han skall skicka tillbaka pengarna, jag polisanmäler om jag inte fått pengarna senast idag (måndag)
är inte direkt förvånad att han inte svarar på mail och inga pengar har trillat in heller

han lämnade personuppgifter som uppenbarligen inte stämmer.

jag har handlat två gånger på blocket och båda gångerna har jag råkat ut för bluff
första gången va Windows 7 Ultimate som jag betalade och skillnaden här är att jag faktiskt fick en Windows XP-skiva på posten

men, vad skulle ni gjort i nuläget? inga pengar ingen xbox one.

polisanmälan?

Du kan inte göra en polisanmälan. Eran deal var att du skulle betala 5000kr upfront. Du ändrar utan att berätta för säljaren och skickar in 3000kr.. rätt korkat.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk

Gissar att det är denna annons det handlar om: http://www.blocket.se/ostergotland/Xbox_One_i_kartong_5100737...

Gör självklart polisanmälan om du inte fått några pengar tillbaka. Men som sagt så lär dina pengar vara förlorade om det är en fiffilurare.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

definitivt polisanmäla. Möjligen du överförde pengar till honom kan vara bra att få reda på referensnummer så ser man personbevis.

Permalänk
Skrivet av Stöldmärkt:

Du kan inte göra en polisanmälan. Eran deal var att du skulle betala 5000kr upfront. Du ändrar utan att berätta för säljaren och skickar in 3000kr.. rätt korkat.

Dom har med största sannolikhet kommit överens om priset..

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Bara flika in med ett tips, använd blocketpaketet. Använde det själv för ett par veckor sedan då jag sålde ett grafikkort. Säkert för både köpare och säljare.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolifan:

Bara flika in med ett tips, använd blocketpaketet. Använde det själv för ett par veckor sedan då jag sålde ett grafikkort. Säkert för både köpare och säljare.

Inte ett dugg säkert för säljare. Köparen kan säga att "det kom en låda med grus i" och vägra avsluta betalningen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Bor personen inte i Linköping? du kan väl spårar honom där med hjälp av upplysningen.se eller nåt.

angående "pojkvän". E han kille eller? Om det är tvärtom, så det låter riktig skumt.

Permalänk
Inaktiv

En mer passande rubrik hade varit - betala aldrig pengar i förskott, har egentligen inget med blocket.se att göra, de erbjuder bra betaltjänster bara man använder dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolifan:

Bara flika in med ett tips, använd blocketpaketet. Använde det själv för ett par veckor sedan då jag sålde ett grafikkort. Säkert för både köpare och säljare.

Säkert? Den här blocketpaketsagan är lte väl rosenskimrande.
- Säljaren packar en annan vara än utlovat, köparen öppnar, inser att något är fel, returnerar och förväntar sig sina pengar åter. Säljaren tar emot det skickade och hävdar att det visst var rätt grej som skickades från början och köparen försöker luras.
- Säljaren skickar rätt vara, köparen öppnar, plockar ur rätt vara och stoppar i något annat, returnerar varan och efterfrågar sina slantar tillbaka. Säljaren tar emot det skickade och påpekar att köparen försöker luras.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Ghost93:

angående "pojkvän". E han kille eller? Om det är tvärtom, så det låter riktig skumt.

Han kanske är bög, även dom kan vara fifflare : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Inte ett dugg säkert för säljare. Köparen kan säga att "det kom en låda med grus i" och vägra avsluta betalningen.

Köparen måste betala för att hämta ut paketet / lämna tillbaka paketet inom 24 tim för att stoppa betalningen.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Gissar att det är denna annons det handlar om: http://www.blocket.se/ostergotland/Xbox_One_i_kartong_5100737...

Gör självklart polisanmälan om du inte fått några pengar tillbaka. Men som sagt så lär dina pengar vara förlorade om det är en fiffilurare.

http://www.upplysning.se/person/?x=448&who=jimmy&where=53135

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSoftMachine:

Han kanske är bög, även dom kan vara fifflare : )

God damn

Permalänk
Medlem

Haha, du betalar i förskott till en okänd person över blocket och sedan klagar på att du blivit lurad? Jag säger då det..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Säkert? Den här blocketpaketsagan är lte väl rosenskimrande.
- Säljaren packar en annan vara än utlovat, köparen öppnar, inser att något är fel, returnerar och förväntar sig sina pengar åter. Säljaren tar emot det skickade och hävdar att det visst var rätt grej som skickades från början och köparen försöker luras.
- Säljaren skickar rätt vara, köparen öppnar, plockar ur rätt vara och stoppar i något annat, returnerar varan och efterfrågar sina slantar tillbaka. Säljaren tar emot det skickade och påpekar att köparen försöker luras.

Klart att det går att jävlas även med detta, det jag ville ha sagt är att det är ett bra alternativ då både köparen och säljaren är ärliga..

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem

Linköping alltså, sälj till om du behöver någon hjälp senare. T ex om ni kommer i kontakt igen, så kan jag vara med han när han skickar för att verifiera att det är en Xbox One han skickar iväg eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag hade velat koppla in Leif GW på detta

nåja, polisanmälan, det är att ringa dom antar jag, anmäla detta via nätet verkar inte finnas som alternativ.
i mailkonversationen har jag fått personnr och adress och hela köret, men det är väl fake gissar jag?

betalningen skedde från min bank till annan bank, dvs pengarna gick inte över direkt utan nästa bankdag, banken kunde däremot inte göra något för att stoppa betalning.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk idag ännu förskottsbetalar på blocket.. Herregud. Finns ju till och med blocketpaketet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Haha, du betalar i förskott till en okänd person över blocket och sedan klagar på att du blivit lurad? Jag säger då det..

Säger vad? Det är väl så 90% av alla köp på nätet görs.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolifan:

Klart att det går att jävlas även med detta, det jag ville ha sagt är att det är ett bra alternativ då både köparen och säljaren är ärliga..

Är både parter ärliga är blocketpaketet helt bortkastade slantar. Är endera part (eller både, för den del) oärlig hjälper blocketpaketet inte ett smack. Det enda egentliga syftet med en sådan tjänst är att använda den för att skrämma iväg eventuella fifflare, precis som man kan göra med ett "Perfekt, kan jag komma förbi och hämta upp varan på plats?" eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

nåja sluta gnäll nu, se denna tråd som en upplysning till andra att aldrig göra som jag gjorde

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk

Men varför förde du bara över 3.000 till honom och inte 5000 som priset var?
Har ni kommit överäns om att du ska betal 3k före och 2k efter? ELler va det din egna idé?

När gjorde du överföringen till honom? I fredags/helgen? Kan ju vara så att han inte fått in pengarna än och därför inte kan skicka tillbaka dom?
Kan vara så att han är upptagen idag om du försökt nå honom via mail idag?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

testade att maila honom och skriva att jag bor i norrköping och kan hämta i e.m. ska bli intressant att se svar.
är den "såld" är det ju en bluff 100%

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

nåja sluta gnäll nu, se denna tråd som en upplysning till andra att aldrig göra som jag gjorde

Fast det finns ju typ redan 1000 sådana trådar/bloggar/artiklar över svenska forum och sidor, de verkar ju ändå inte hjälpa?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

vi kom överens om att jag skulle ta skärmkopia på min överföring och han skulle skicka xboxen dagen efter, dock så började jag ana misstankar pg.a fake bild m.m så jag valde att skicka en del av summan, (ja, dumt.. jag skulle tagit säkert paket eller vad det nu heter via blocket)

han ifrågasatte detta självklart men vi kom överens om via mail att pengarna skulle sättas tillbaka, jag svarade att pengarna skulle finnas på mitt konto, senast idag måndag annars skulle jag polisanmäla, (denna konversation skedde den 5:e)

så om han nu inte lyckats sätta över pengarna på torsdagen fredagen eller under hela helgen, eller idag måndag så förväntar jag inte direkt något mirakel.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

en annan varning är ju att annonsen finns kvar medans andra "dyrare" annonser blivit sålda i princip direkt.

Visa signatur

Where is my 3080?!