Intel gör Bay Trail-T för surfplattor i tusenkronorsklassen

Permalänk
Melding Plague

Intel gör Bay Trail-T för surfplattor i tusenkronorsklassen

Billigare x86-baserade surfplattor är på ingång när Intel tillkännager en ny processor för plattformen Bay Trail-T, detta för modeller med Google Android för runtomkring tusen kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med alla apps som finns till android för tillfället? Skulle de också kunna fungera på en x86-version av android eller skulle alla behöva skrivas om först?

Permalänk
Medlem

NAH? Nu djävlar kommer pressen på cpu marknaden, prisdump så det skriker om det, trodde aldrig de skulle ändra sin strategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Hur fungerar det med alla apps som finns till android för tillfället? Skulle de också kunna fungera på en x86-version av android eller skulle alla behöva skrivas om först?

http://mobilex86.com/android-app-compatibility-on-x86-devices...

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Mer intressant är väl:
- Funkar den med windows 8.1?

Permalänk
Medlem

tror att det kan bli väldigt trevligt för windows-plattor.
Hoppas det!

Permalänk
Datavetare

Informationen som "TheVerge" rapporterat i den artikeln är gammal. Har en Android-telefon med x86 (Z2460, Medfield) och idag fungerar Netflix (har faktiskt alltid fungerat), Temple Run, Plants Vs. Zombies fungerar definitivt medan jag inte testat de andra spelen som listas att ha problem.

Av de spel jag installerat från "top-paid" har alla fungerat, vilket bl.a. inkluderar Ant Hill, Bloons TD 5, Granny Smith & Worms 2.

Med tanke på att telefonen kostade mig ~1900kr så är jag väldigt nöjd då den rent prestandamässig i saker som t.ex. Chrome definitivt matchar telefoner som Galaxy S3 och andra förra-årets-topp-modeller. Tror därför stenhårt på BayTrail på Android-plattor, de kommer kännas snabbare än något ARM producerat så här långt och redan Medfield var strömsnålare än de flesta ARM SoC.

Är lite mer skeptiskt till att Intel lyckas på telefonsidan, ser helt enkelt inte att man behöver mer prestanda och trenden mot stora högupplösta skärmar gör att strömförbrukningen på själva SoC börjar bli ett avrundningsfel jämfört med skärmen...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

x86, så bara 32 bitar? Då köper man ju hellre AMD..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Känns som behovet att uppdatera sina datorer är rätt litet (prestandan på min 4åriga quadcore funkar finfint) medans att sälja in en billigare windows-platta, gärna med ett avtagbart tangentbord känns som passar folk bättre. Är redan sugen på en transformerbook t100 för 4k i sverige och 2,5k i usa men en 1k-platta funkar med

Visa signatur