Värmeproblem med R9 280x ASUS DCII crossfire...

Permalänk
Medlem

Värmeproblem med R9 280x ASUS DCII crossfire...

Tjabba.

Jag köpte två stycken R9 280x ASUS DCII i hopp om att dessa skulle ha en bra kylare. När jag därefter sitter och spelar t.ex. BF4 i ungefär 30-45 min så når det ena kortet 85-87 grader och det andra ungefär 70 grader men det värsta är ljudet från korten? Ena ligger på cirka 65% fan speed och andra på 45% vilket gör att det låter ganska mycket... dessutom så ligger min i5 2500k på 70-74 grader. Detta känner jag inte är acceptabelt.

För övrigt så har jag ett Nanoxia Deep Silence i chassi (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1454528) med två 90 fläktar som suger in luft från framsidan, 2 90 fläktar som suger ut luft på ovan sidan bak och 1 120 fläkt som suger ut luft på baksidan. Jag har en NH-D14 kylare till CPUn vilket har ju en ganska stor kylprofil vilket kanske är en stor faktor till varför jag har mina värmeproblem men tycker ju ändå att det borde fungera utan att fläktarna på korten skjuter i taket :(.

Min fråga är ju då hur jag ska åtgärda ljudet som i sin tur beror på värmeproblemen jag har? Tycker faktiskt att jag har okej luftflöde med mitt chassi och att det inte ligger några kablar i vägen osv. så detta borde jag egentligen inte uppleva...

Permalänk
Medlem

låter som att då inte har något mellanrum melan korten, kollat så ditt moderkort inte klarar av att ha dem längre i från varandra utan prestandaförlust?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Tänk på att korten avger väldigt mycket värme inne i datorn, tror inte ditt chassi kyler tillräckligt bra. 2st 90mm fläktar som insug är inget att rekommendera för 2st 280x i ett litet chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

låter som att då inte har något mellanrum melan korten, kollat så ditt moderkort inte klarar av att ha dem längre i från varandra utan prestandaförlust?

Korten ligger ungefär 1cm ifrån varandra och kan inte flytta dom längre ifrån varandra. Så ja, det är säkert så att dom ligger för nära varandra :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsfive:

Tänk på att korten avger väldigt mycket värme inne i datorn, tror inte ditt chassi kyler tillräckligt bra. 2st 90mm fläktar som insug är inget att rekommendera för 2st 280x i ett litet chassi.

Vad är mina alternativ då? Köpta nya fläktar till framsidan kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baned:

Vad är mina alternativ då? Köpta nya fläktar till framsidan kanske?

Skulle byta ut 90mm till några större fläktar. 120/140mm rekommenderas

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Skulle byta ut 90mm till några större fläktar. 120/140mm rekommenderas

Chassit är konstruerat för 2x 90 på framsidan och ovansidan, går inte att trycka in något större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baned:

Chassit är konstruerat för 2x 90 på framsidan och ovansidan, går inte att trycka in något större.

Då tror jag att det där chassit inte riktigt klarar av att få en bra temp i burken med 2 graffekort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Då tror jag att det där chassit inte riktigt klarar av att få en bra temp i burken med 2 graffekort

Vad kan jag göra istället då? Köpa ett nytt chassi? Det jag har är i stil med R4 define och det känns ju ganska skevt om alla som vill köra CF med 7970 eller dyl behöver byta chassi pga. värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baned:

Vad kan jag göra istället då? Köpa ett nytt chassi? Det jag har är i stil med R4 define och det känns ju ganska skevt om alla som vill köra CF med 7970 eller dyl behöver byta chassi pga. värmen.

Dock så har R4 plats för 7 st 120/140mm och inga 80/90/92mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Dock så har R4 plats för 7 st 120/140mm och inga 80/90/92mm

Hmm på så vis, det är väl en ganska avgörande faktor. Jag känner spontant att antingen köper jag ett nytt chassi som klarar av att skjutsa ut värmen bättre eller att jag vattenkyler båda grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baned:

Tjabba.

Jag köpte två stycken R9 280x ASUS DCII i hopp om att dessa skulle ha en bra kylare. När jag därefter sitter och spelar t.ex. BF4 i ungefär 30-45 min så når det ena kortet 85-87 grader och det andra ungefär 70 grader men det värsta är ljudet från korten? Ena ligger på cirka 65% fan speed och andra på 45% vilket gör att det låter ganska mycket... dessutom så ligger min i5 2500k på 70-74 grader. Detta känner jag inte är acceptabelt.

För övrigt så har jag ett Nanoxia Deep Silence i chassi (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1454528) med två 90 fläktar som suger in luft från framsidan, 2 90 fläktar som suger ut luft på ovan sidan bak och 1 120 fläkt som suger ut luft på baksidan. Jag har en NH-D14 kylare till CPUn vilket har ju en ganska stor kylprofil vilket kanske är en stor faktor till varför jag har mina värmeproblem men tycker ju ändå att det borde fungera utan att fläktarna på korten skjuter i taket :(.

Min fråga är ju då hur jag ska åtgärda ljudet som i sin tur beror på värmeproblemen jag har? Tycker faktiskt att jag har okej luftflöde med mitt chassi och att det inte ligger några kablar i vägen osv. så detta borde jag egentligen inte uppleva...

Är väl inga 90fläktar i deep silence? Enligt deras sida står det iaf:
Case fans (front) 2 x 120 mm (1.300 U / min)
Case fan (rear) 1 x 140 mm (1.100 U / min)
Case fans (top) optional 2 x 120/140 mm
Case fans (below) optional 1 x 120/140 mm
Case fan (left side panel) optional 1 x 120/140 mm
Och vad jag har sett så är det bättre luftflöde i deep silence än r4 så ingen ide att skaffa det. Det jag hade provat är att köpa en https://www.inet.se/produkt/5321848/silverstone-140mm-sst-ap1... och sätt den på sidopanelen så att den blåser på grafikkorten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baned:

Hmm på så vis, det är väl en ganska avgörande faktor. Jag känner spontant att antingen köper jag ett nytt chassi som klarar av att skjutsa ut värmen bättre eller att jag vattenkyler båda grafikkorten.

Min källa: Prisjakt. Dem brukar ha rätt. Och ja, antal fläktar/storleken på fläktar har en ganska avgörande faktor

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är väl inga 90fläktar i deep silence? Enligt deras sida står det iaf:
Case fans (front) 2 x 120 mm (1.300 U / min)
Case fan (rear) 1 x 140 mm (1.100 U / min)
Case fans (top) optional 2 x 120/140 mm
Case fans (below) optional 1 x 120/140 mm
Case fan (left side panel) optional 1 x 120/140 mm
Och vad jag har sett så är det bättre luftflöde i deep silence än r4 så ingen ide att skaffa det. Det jag hade provat är att köpa en https://www.inet.se/produkt/5321848/silverstone-140mm-sst-ap1... och sätt den på sidopanelen så att den blåser på grafikkorten

Ja haha jag är lite trött efter skolan idag... är ju såklart 120 mm fläktar jag pratar om som sitter både fram å på ovansidan samt en stor 140 mm på baksidan! Tack!

Ja.. jag har väl egentligen bara den outnyttjade fläktslotten kvar. Ska väl testa trycka in en fläkt där och se hur det ter sig.

Permalänk

I ett FD Define chassi utan fönster kan du ju ha en fläkt i sidopanelen som blåser rakt på grafikkorten vilket hjälper ganska mkt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog installera en 1x 140mm på sidan och byta ut mina 2x 120mm fläktar på ovansidan mot 2x 140mm och alla av typen https://www.inet.se/produkt/5321848/...-airpenetrator.