Playstation 4 kan bli licenspliktig när webbläsaren fungerar med SVT Play

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

Har man en PS4 så har man antagligen en TV med, och då skall det betalas. Vad gråter ni för?

Folk är inte sura över att det nu gäller PS4 också, de är sura över idén att man ska betala detta alls har gått igenom. Själv är jag en fattig student som lever på lån, denna räkning skulle jag kunna få 3 månaders mat för istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Skrivet av Systix:
Dold text

För det första så räknar man alltid brutto om inget annat sägs. För det andra så pratar vi om Svergie så dina paralleller till priser är helt orelevanta. Kostar lika mycket för en person utan inkomst som en med hög inkomst. För det tredje har detta inget med rikedom att göra, även om man kan vara överklass på grund av det(Lottovinnare, kungen etc.). Hur man spenderar sina pengar är upp till var och en. Det finns två sätt att bli rik; Tjäna pengar som fan eller inte ha några utgifter. Man väljer själv.

Är man bland de 5% högst avlönade i Sverige så är man överklass. Man brukar i folkmun säga att om man betalar värnskatt är man bland Sveriges överklass då gränsen för den går vid vid den 90e percentilen. Att du är av en annan åsikt är upp till dig, men kom inte och lägg fram det som fakta.

Hehe, jag är väl av den åsikten att i Sverige kan man aldrig bli rik, det finns väldigt många som brukar yttra just det. Det kostar skjortan att leva här jämför det med ett liv i Grekland, Kroatien eller Bulgarien, det är alltså inte irrelevant, varför skulle det vara det? Dyraste matkassen, dyraste bensinpriserna, världens högsta skatter m.m.

Men vi ska inte haka oss upp på det nu. Visst du har nog rätt när du säger att det är överklass men jag skulle personligen dock bara klassa det som medel. Vi hörs.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Känns som målgruppen som har PS4 kopplad till en datorskärm, inte äger en TV, dator eller surfplatta är ytterst lätträknade.
Sen kan man förstås argumentera om dator, surfplatta och andra enheter ska räknas som TV-mottagare, men det känns som en annan diskussion.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av Shockwave:

Folk är inte sura över att det nu gäller PS4 också, de är sura över idén att man ska betala detta alls har gått igenom. Själv är jag en fattig student som lever på lån, denna räkning skulle jag kunna få 3 månaders mat för istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har råd med 3 månaders mat för 2076 kronor (antar att du menade helårsavgiften) innebär det alltså att du betalar 692 kronor per månad på mat. Jag är själv "fattig student" och lever under ett år på pengar från sommarjobb och studiebidrag (inget lån, knappt 6k per månad om man slår ut det över hela året) och jag handlar mat för drygt 1000:- varje månad. Jag klarar mig alldeles utmärkt på de pengarna och jag betalar TV-licens. Det borde inte vara några problem för dig som får en tredjedel mer per månad än jag får.

Skrivet av Karlzooon:

Hehe, jag är väl av den åsikten att i Sverige kan man aldrig bli rik, det finns väldigt många som brukar yttra just det. Det kostar skjortan att leva här jämför det med ett liv i Grekland, Kroatien eller Bulgarien, det är alltså inte irrelevant, varför skulle det vara det? Dyraste matkassen, dyraste bensinpriserna, världens högsta skatter m.m.

Men vi ska inte haka oss upp på det nu. Visst du har nog rätt när du säger att det är överklass men jag skulle personligen dock bara klassa det som medel. Vi hörs.

Ingvar Kamprad var i oktober 2012 världens femte rikaste person enligt Bloomberg. Och han har såvitt jag vet alltid bott i Sverige, även om han väl fifflat en del med sina pengar i andra länder för att bli så rik. Det finns många andra exempel på rika personer, du själv tog tidigare upp Cecilia Malmström. Att jämföra kostnader med andra länder är inte särskilt relevant eftersom man i Sverige får svenska löner och i andra länder får andra länders löner. Det går förstås att göra en jämförelse om man räknar in sådana faktorer, men gör man inte det är jämförelsen rätt irrelevant.

Jag inser att ditt "Vi hörs" innebär att du vill lägga ner diskussionen, men jag skulle gärna vilja veta hur du kan anse att en person som ligger högt över 90% av Sveriges befolkning i lön ska tillhöra medelklass. Har du en väldigt bred definition av löner som tillhör medelklassen eller tycker du att medelklassen är en väldigt liten del av svenska befolkningen, där nästan alla tillhör underklassen? Jag är genuint nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

För det ska man inte ge upp ambitionen.

För övrigt är Kunskapskanalen och UR kick-ass!

Det finns ingen nyhetsrapportering som är ovinklad, inte ens i teorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Om du har råd med 3 månaders mat för 2076 kronor (antar att du menade helårsavgiften) innebär det alltså att du betalar 692 kronor per månad på mat. Jag är själv "fattig student" och lever under ett år på pengar från sommarjobb och studiebidrag (inget lån, knappt 6k per månad om man slår ut det över hela året) och jag handlar mat för drygt 1000:- varje månad. Jag klarar mig alldeles utmärkt på de pengarna och jag betalar TV-licens. Det borde inte vara några problem för dig som får en tredjedel mer per månad än jag får.

Så du menar att jag ska behöva ta lån föra att bl.a kunna betala en avgift jag inte har någon användning av? En avgift som jag blivit påtvingad. Jag har för övrigt en hel del andra räkningar varje månad på exempelvis lägenheten, mobilen, försäkringar, skolböcker o.s.v. som måste betalas. Sedan förutsätter du att jag varje sommar blir antagen till ett sommarjobb som ger mig tillräckligt pengar att leva på ett tag, vilket sällan händer. Att jag kan leva på dryga 700kr per månad när det kommer till mat beror på att jag köper billig mat. Jag äter aldrig ute, dricker inte, snusar/röker inte.

Förresten, vad menar du med att jag får en tredjedel mer än dig varje månad? Jag ligger ungefär 190k SEK i skuld till CSN, så jag tvivlar på att jag får mer kvar efter alla räkningar än du får.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Avstängd

Jaha så det verkar som att ps4an blir licenspliktig. Jag tycker dock fortfarande att en modell där betalande SVT-kunder får inloggningsuppgifter för att kunna se SVT's utbud är mycket smartare och rättvis än nuvarande påhitt. Dessutom så brukar kapitalistiska marknader hitta på bra lösningar, Netflix har ju inloggning och det är bra, alltså så verkar våra styrande inte ta det bästa från kapitalismen utan hitta på egna lösningar som mer liknar Nordkorea.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

I familjen tittar vi inte längre på TV. Vi saknar inte lättviktig underhållning och politiskt korrekt mumbo jumbo. "Politiskt och kommersiellt oberoende TV" HA! HA! HA!, HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!! HAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!! HAAAA!!! ...........Den var bra!

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Skrivet av Shockwave:

Så du menar att jag ska behöva ta lån föra att bl.a kunna betala en avgift jag inte har någon användning av? En avgift som jag blivit påtvingad. Jag har för övrigt en hel del andra räkningar varje månad på exempelvis lägenheten, mobilen, försäkringar, skolböcker o.s.v. som måste betalas. Sedan förutsätter du att jag varje sommar blir antagen till ett sommarjobb som ger mig tillräckligt pengar att leva på ett tag, vilket sällan händer. Att jag kan leva på dryga 700kr per månad när det kommer till mat beror på att jag köper billig mat. Jag äter aldrig ute, dricker inte, snusar/röker inte.

Förresten, vad menar du med att jag får en tredjedel mer än dig varje månad? Jag ligger ungefär 190k SEK i skuld till CSN, så jag tvivlar på att jag får mer kvar efter alla räkningar än du får.

Systemet funkar som så att man som student ska kunna leva på bidrag+lån. Detta liv som man ska kunna leva inkluderar möjligheten att ha TV och därmed (om man följer lagen) betala TV-licens. Och ja, den avgiften blir du påtvingad. Det är lite så lagar funkar, att man tvingas följa dem...

Jag skulle vara extremt förvånad om mat och TV-licens var det enda du betalade för under en månad, så varför ens ta upp att du betalar för din lägenhet? Det borde ju vara rätt självklart.

Jag förutsätter inte alls att du får sommarjobb, jag skrev att jag kunde leva på mitt sommarjobb plus bidrag... Däremot gjorde jag misstaget att inte tänka på att man inte får bidrag (eller lån) under alla månader utan att det bara är tio av tolv månader. Slår man ut det över hela året är den mängd pengar du har att leva på något lägre (7520), men fortfarande högre än det jag lyckas leva alldeles utmärkt för, inräknat att jag betalar TV-licens. Jag skulle dock rekommendera dig att försöka skaffa sommarjobb, det är en rätt smart grej.

Självklart var det missvisande av mig att säga att du får mer än jag får per månad. Jag skulle ju förstås också kunna ta lån om jag ville, men det gör jag inte och det finns såklart en anledning till det. Mer korrekt hade varit att säga att du har mer pengar att leva för varje månad än jag har (siffran en tredjedel är även den fel vilket förklaras ovan). Jag ber om ursäkt för det.

Min poäng var mest att man för 9024 kronor per månad faktiskt klarar av att både leva och betala TV-licens. Och det står jag fast vid, ser absolut ingen anledning till att det inte skulle gå. Du får absolut klaga på lagen, jag gillar den inte heller, men har du inte råd att betala är det ditt fel och ingen annans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Systemet funkar som så att man som student ska kunna leva på bidrag+lån. Detta liv som man ska kunna leva inkluderar möjligheten att ha TV och därmed (om man följer lagen) betala TV-licens. Och ja, den avgiften blir du påtvingad. Det är lite så lagar funkar, att man tvingas följa dem...

Jag skulle vara extremt förvånad om mat och TV-licens var det enda du betalade för under en månad, så varför ens ta upp att du betalar för din lägenhet? Det borde ju vara rätt självklart.

Jag förutsätter inte alls att du får sommarjobb, jag skrev att jag kunde leva på mitt sommarjobb plus bidrag... Däremot gjorde jag misstaget att inte tänka på att man inte får bidrag (eller lån) under alla månader utan att det bara är tio av tolv månader. Slår man ut det över hela året är den mängd pengar du har att leva på något lägre (7520), men fortfarande högre än det jag lyckas leva alldeles utmärkt för, inräknat att jag betalar TV-licens. Jag skulle dock rekommendera dig att försöka skaffa sommarjobb, det är en rätt smart grej.

Självklart var det missvisande av mig att säga att du får mer än jag får per månad. Jag skulle ju förstås också kunna ta lån om jag ville, men det gör jag inte och det finns såklart en anledning till det. Mer korrekt hade varit att säga att du har mer pengar att leva för varje månad än jag har (siffran en tredjedel är även den fel vilket förklaras ovan). Jag ber om ursäkt för det.

Min poäng var mest att man för 9024 kronor per månad faktiskt klarar av att både leva och betala TV-licens. Och det står jag fast vid, ser absolut ingen anledning till att det inte skulle gå. Du får absolut klaga på lagen, jag gillar den inte heller, men har du inte råd att betala är det ditt fel och ingen annans.

Ja, det skulle ju vara bra om man fick 9k att leva på varje månad också, då hade jag inte klagat. Nu är det så att jag faktiskt försöker få jobb, men det är inte lätt. Jag nämnde att jag har en massa räkningar och andra livsnödvändiga utgifter som äter upp 90% av alla mina pengar för att det verkar som du förbisett dem. Jag kan inte leva på pengar från bidrag endast, därför tar jag lån. Och att använda lånade pengar till något jag inte använder tycker jag är fel.

Jag har ingen TV och jag kollar aldrig på SVT eller lyssnar på radio. Jag använder datorn för forum som detta, läxor, räkningar, jobbsök och andra saker. Om Radiotjänst hade haft så att bara de som använde deras tjänster behövde betala dem så hade jag inte haft något emot det, men just nu betalar jag för någonting som inte bidrar ett dugg till mitt liv.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Jag måste tyvärr rapportera att PS4 redan är licenspliktig. Avsaknad av mjukvara, processorkraft, upplösning eller färger är inget skäl att inte betala. Är det en dator som kan visa bild, rörlig bild är inte ett krav, skall man betala. Om ni äger en Nibe bergvärmepump med internetkoppling ska ni betala. Det baserar jag på att Radiotjänst anser att en Atari ST med modemkoppling är licenspliktig. Ingen av dem har processorkraft eller mjukvara för att ansluta till någon videotjänst.

Permalänk

"Med risk för att låta som djävulens advokat, men är detta inte egentligen ett stort icke-problem?

Borde inte en klar majoritet av alla som äger ett PS4 äga någon form av TV också? (Och därmed redan vara licenspliktiga?).
Jag tvivlar på att det är särskilt många som sitter och spelar PS4 på datorskärmar...

Så jag förstår inte riktigt vad alla blir så uppspelta över.."

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

" jag förstår inte riktigt vad alla blir så uppspelta över.."

De flesta blir förbannade när de får bluffakturor.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Härligt med TV-skatt!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Ni som skriver: "Jag har ingen dator, mobil eller tv".

Fine, er påverkar väll detta men helt seriöst så tror jag inte att det finns någon här inne som uppfyller de kriterierna.

Permalänk
Medlem

Det som förmodligen irriterar är inte att Radiotjänst vill få in licenspengar utan på vilket sätt det görs.

För teknikkunniga ter sig det ena beslutet tokigare än det andra.
Häromdagen skrev SvD Näringsliv om en rapport skriven av en professor i teletrafiksystem på KTH.

Källa: Professor sågar TV-avgift i ny rapport

Rapporten skickades till berörda men Radiotjänst har inte svarat och det kommenterar professorn så här:

"– Det sista jag skrev efter kammarrättens dom har RIKAB inte ens bemött. De har inte ryggrad att erkänna att de har fel. Det här är teknik och de har fel."

Permalänk

vads sägs om denna dåliga idé?

Om två personer som har samma efternamn är trötta på att betala 200:- var, så
kan man ju faktisk låta en person köpa in två tv apparater
och två datorer, på sitt namn. Den andra säger att denne person lånar släktingens dator och tv. När avgiften skall betalas in så låter man den som "lånar" överföra 100 kr till den som är registrerad, därefter delar man på avgiften. Är detta överhuvudtaget möjligt? Om man säger att man lånar släktingens dator, likaså ifall om en släkting eller en granne lånar en stege av dig , betyder det enbart inte att det är grannens stege, utan den är fortfarande din.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Läkarn:

Public Service ska vara öppen för alla. Det är det som är själva idén.

Det känns som det är en mängd individer som över huvud taget aldrig reflekterat över vad public service innebär och bara hatar den för att.

Julkalendern: Barna Hedenhös uppfinner julen
Misión cocinar
I just want to be cool
Allt för Sverige
Away from her
Vid lägerelden
Sportnytt
Alla är fotografer
Sommarpratarna
Vem vet mest?

Public service my ass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlemagne:

Fast SVT och Radiotjänsten tar ju inte ut den här avgiften av dig för att de tycker det är kul eller för att de är giriga. Det finns en lag som säger att de måste ta ut avgiften, alltså måste de göra det. Den lagen har kommit till på demokratiskt vis, och den kom till långt innan den här historian om datorer och SVT play.

Fair enough. Då passar jag på att poängtera att lagen som sådan är rätt fel ute med tanke på att en videoströmning av ett program som även sänds som just tv-sändning inte är en tv-sändning i sig. Du har inte en tv-mottagare bara för att du har en dator. Eller en enhet med stöd för exempelvis flash. Du har inte en tv-mottagare bara för att du har tillgång till internet via valfri enhet. Det är först när du använder Flash som API som det är möjligt att via internet ta del av denna typ av public service. Inte ens om du sedan använder dig av Flash är det säkert att du tar del av tjänsten i och med att det är ämnat för andra ändamål, vilket är varför det är fel att göra det licenspliktigt.

Att SVT play som tjänst finns är jättebra i sig, men det är först om du faktiskt nyttjar den som du borde behöva betala för den.
Annars tas det lite väl mycket friheter i ett försök att ta betalt för ett fenomen som är gratis i sig. Internet. För att inte nämna gratisprogrammet Flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Public Service ska vara öppen för alla. Det är det som är själva idén.

Det känns som det är en mängd individer som över huvud taget aldrig reflekterat över vad public service innebär och bara hatar den för att.
2k kr per år är en oansenlig summa som samma individer inte skulle tveka på att lägga på skräpmat och annat skit. Så fort det handlar om pengar, hur lite det än är, som folk inte gör direkt personlig vinning eller förtjänst på blir det ett himla liv.

https://www.youtube.com/watch?v=ywPpc-TqV5w

Är inte det problemet? Du kommer åt SVT play via en proxy från utlandet. Hur hanterar man de fallen? Det är öppet för alla, men det är bara här som man måste betala extra för att man har en internetuppkoppling. Ett betalkonto hade löst detta.

Permalänk

SVT stöder okritiskt svenska kyrkan.

Religion är mänsklighetens dödligaste fiende.

Alla som ger ett öre till SVT är art-förrädare.

Permalänk
Medlem

99.9% av alla som köper sig en Konsol äger redan en TV så dom är redan licenspliktiga.

Dock är det helt absurt att göra en spel konsol isig licenspliktig, ingen köper en konsol för att titta på SVTs urusla program genom konsolen, helt otroligt.

Jag har enbart testat SVT Play genom mobilen då för några månader sedan, jag hitta inget av intresse, så för mig finns inte ens SVT Play på radarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

99.9% av alla som köper sig en Konsol äger redan en TV så dom är redan licenspliktiga.

Dock är det helt absurt att göra en spel konsol isig licenspliktig, ingen köper en konsol för att titta på SVTs urusla program genom konsolen, helt otroligt.

Jag har enbart testat SVT Play genom mobilen då för några månader sedan, jag hitta inget av intresse, så för mig finns inte ens SVT Play på radarn.

Min brorsa är student och har en xbox one och en 24" full-hd datorskärm. När jag var student så hade jag inte heller tv i 3år. Tror inte att det är så ovanligt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450