Permalänk
Inaktiv

Hur mycket i julklappar?

Hej alla fellow clockor!

Jag har en fråga angående hur mycket man bör lägga på julklappar.
Innan jag börjar vill jag bara berätta att jag inte på något sätt är bortskämd, jag jobbar hårt i skolan och tränar 2-3 gånger i veckan. Nu när vi har röjt undan det, så kan jag börja.

Jag är en kille som är 16 år gammal, jag bor med en familj, i mitt fall en mor, en far och min brorsa. Innan om jag inte minns fel har jag och min bror (12 år) fått 1500 kr, med ett försök att inte låta bortskämd så kan jag tycka att folk i min omgivning får mer. Jag vet inte om det beror på att de har det bättre ekonomiskt ställt, att de överdriver eller har andra prioriteringar inom familjen, men som sagt säger dom att dom får mer.

Min familj har det bra ekonomiskt, vi bor lyckligt med en pool och annat krims så jag kan personligen tycka att för en 16 åring låter det lite för lite med 1500 kr, tex en telefon som Iphone xx eller Samsung xx kostar ofta runt 5000, om inte mer. Mina kompisar i gymnasiet säger att de har fått till exempel en ny dator värd 15xxx kr osv. Jag säger en gång till att jag inte är bortskämd och kräver absolut inte mer pengar än vad jag får, jag bara undrar vad ni andra ger/får i värde under julen.

Tack!

Permalänk
Medlem

Perspektiv 1: Du jämför dig med flera personer på en gång. Självklart uppfattar du då som att de får mer än dig.
Perspektiv 2: Jag får för mycket. Strumpor, en skiva, en tröja, en slant till flyget hem och någon trisslott. Önskar mig bara en skiva eller två.
Perspektiv 3: Jag ska denna julen endast ge bort hemlagat godis, igen. Precis som julen innan och julen innan dess och julen innan dess och..
Perspektiv 4: Vad önskar du dig? Vad önskar du ge? Är det viktigt att det ges just vid julen?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alakai:

Perspektiv 1: Du jämför dig med flera personer på en gång. Självklart uppfattar du då som att de får mer än dig.
Perspektiv 2: Jag får för mycket. Strumpor, en skiva, en tröja, en slant till flyget hem och någon trisslott. Önskar mig bara en skiva eller två.
Perspektiv 3: Jag ska denna julen endast ge bort hemlagat godis, igen. Precis som julen innan och julen innan dess och julen innan dess och..
Perspektiv 4: Vad önskar du dig? Vad önskar du ge? Är det viktigt att det ges just vid julen?

För att förtydliga så utgick jag främst utgick från en kompis, sedan kollade jag med andra och (utan att låta som ett barn) alla andra hade ett större värde i det dom får i julklapp, så att säga.

Som sagt kräver jag inte mer, utan vill ha erat perspektiv på saken, självklart som ALLA andra vill man ha mer. Det jag undrar är vad ni ger/får och om jag helt enkelt tänker på saken väldigt trångsynt, även om jag försöker vara objektiv.

Det jag önskar mig är en av de nya konsolerna, vilken spelar ingen roll för mig. Jag vet att jag inte kommer få "hela" i julklapp och kommer få jobba ihop resten. Hade ni gett/fått hela tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

alla andra hade ett större värde i det dom får i julklapp, så att säga. ?

Welp, om värdet är viktigt för dig och du verkligen får lägst värde av dina skolkamrater så är ju det lite sucky. Du kan ta upp detta inför nästa jul, att du presterar bra i plugget och därmed förtjänar påökt i klappar räknat, förutsatt att du presterar bättre än dina skolkamrater och att den ekonomiska skillnaden inte är allt för stor.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alakai:

Welp, om värdet är viktigt för dig och du verkligen får lägst värde av dina skolkamrater så är ju det lite sucky. Du kan ta upp detta inför nästa jul, att du presterar bra i plugget och därmed förtjänar påökt i klappar räknat, förutsatt att du presterar bättre än dina skolkamrater och att den ekonomiska skillnaden inte är allt för stor.

Jo lite tråkigt är det ju allt, däremot kanske man kan se det som att jag får lära lite av det vuxna livet, lite. Det lustiga är att personerna jag pratat med har det sämre än oss, de klarar sig såklart och har det bra ställt men vi har inga problem alls i våran familj.

Sen vill jag inte gå till mina föräldrar och säga att det som dom get mig inte räcker...

Permalänk
Medlem

Dina föräldrar verkar ha väldigt fasta principer. 1500 kr kan tyckas vara en lagom summa för julklappar men förstås alldeles för lite för hårdvara. Om ni har det bra ställt och du verkligen önskar dig något speciellt borde de kunna göra ett undantag tycker jag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jultomten är orättvis, skrev ett brev till honom och klaga!

Annars vad en familj spenderar pengar på handlar om ekonomi och man kan i princip se det som ett nollsummespel. Istället för att enbart säga att en viss utgiftpost borde vara högre, måste man först bestämma vilken utgiftpost som man tycker borde vara mindre.
Argumentet att ens familj har en väldigt massa stora utgiftposter och därmed borde kunna höja dem ännu mer är dock inte bra.

Ett tips för ungdomar är annars att hjälpa till mer hemma, varför inte laga mat, diska, skotta snö, skrapa is på bilen etc oftare? Vilket leder till att era föräldrar har tid/ork och jobba mer övertid, vilket i sin tur leder till mer stålar i familjekassan.

Kan det vara så att man tycker att man borde amortera av mindre på huslånet till förmån till att kunna köpa mer leksaker .

Angående senaste generationens konsol i julklapp så är det inte det lättaste om man bortser från wii U. Men annars så är det en typisk present som alla barn i en familj får tillsammans.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Dina föräldrar verkar ha väldigt fasta principer. 1500 kr kan tyckas vara en lagom summa för julklappar men förstås alldeles för lite för hårdvara. Om ni har det bra ställt och du verkligen önskar dig något speciellt borde de kunna göra ett undantag tycker jag.

Ja det tycker jag med, frågan är om det verkligen är så snällt att säga det till dom? Jag vet inte...

Jaja jag tycker vi går vidare, är 1500 kr lite för en 16 åring med en familj som har det bra ställt?

Såklart är allt beroende på den ekonomiska situationen men om jag säger så här, mina föräldrar hade kunnat lägga till en nolla. (Ännu en gång vill jag inte låta bortskämd eller skryta eller hur nu man kan tolka det! Skriver det jag tycker är nödvändigt för att förstå situationen).

Permalänk
Skrivet av anon196866:

Jaja jag tycker vi går vidare, är 1500 kr lite för en 16 åring med en familj som har det bra ställt?

Såklart är allt beroende på den ekonomiska situationen men om jag säger så här, mina föräldrar hade kunnat lägga till en nolla. (Ännu en gång vill jag inte låta bortskämd eller skryta eller hur nu man kan tolka det! Skriver det jag tycker är nödvändigt för att förstå situationen).

Vad gör din familj av överflödet av pengarna då? Har du koll på detta? Det kan mycket väl vara så att ni har stora lån etc.

Sedan 1500kr är inte alls för lite, frågan är vad du gör som innebär att du förtjänar mer. (jag har inte en susning då jag ej vet vem du är)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

Det lustiga är att personerna jag pratat med har det sämre än oss, de klarar sig såklart och har det bra ställt men vi har inga problem alls i våran familj.

Tänk dig, de har det inte lika bra ställt och får ändå mer i julklappar räknat. Frågan man då kan ställa sig är om du skulle vilja byta plats med dem för mer julklappar eller om du nöjer dig med det du har mer av.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

om du är 16 år så går du troligen i gymnasiet eller iaf ska börja nästa år.

jag fick betala hyra av mitt studiebidrag/sommarjobbspengar från det att jag fick husera med det själv. 500:- i månaden studerade och hade vg och mvg vet inte vad det blir idag men C och A i betyg tror jag i de flästa ämnena.

bägger päron jobbade med bra löner så vi levde inte snålt på något vis. iofs ingen pool men handlar väl mest om prioritering

och tror aldrig jag fått av totaltvärde på varesig födelsedag eller jul som kostat över 500:- motsvarar väll kanske 1000:- i dagens samhälle eller nått för det har blivit dyrare sen jag slutade fira jul och födelsedagar.

brukde få mest kläder som jag sagt att jag vill ha isf typ kallingar eller strumpor nån gång en ny tröja.

anledningen till att jag inte fick så många eller dyra julklappar var att mina föräldrar istället gick in och betalade hela mitt körkort när jag tog det vid ca 18 års ålder som gick på ca 10.000 i teori och körlektioner på skola osv.

och jag värderade det mer än att få dyra julklappar för det är något jag behöver. en dator för 15000 är inte alls lika kul om några år som ett körkort även om man inte har egen bil då man iaf har möjlighet att kunna låna en bil av någon och ta en tripp nånstans.

så kan ju vara så att dina päron har nånting i baktankarna tills du blir äldre istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bud_bundy:

Jultomten är orättvis, skrev ett brev till honom och klaga!

Annars vad en familj spenderar pengar på handlar om ekonomi och man kan i princip se det som ett nollsummespel. Istället för att enbart säga att en viss utgiftpost borde vara högre, måste man först bestämma vilken utgiftpost som man tycker borde vara mindre.
Argumentet att ens familj har en väldigt massa stora utgiftposter och därmed borde kunna höja dem ännu mer är dock inte bra.

Ett tips för ungdomar är annars att hjälpa till mer hemma, varför inte laga mat, diska etc oftare så att era föräldrar har tid/ork och jobba mer övertid, vilket i sin tur leder till mer stålar i familjekassan.

Kan det vara så att man tycker att man borde amortera av mindre på huslånet till förmån till att kunna köpa mer leksaker .

Angående senaste generationens konsol i julklapp så är det inte det lättaste om man bortser från wii U. Men annars så är det en typisk present som alla barn i en familj får tillsammans.

Detta gör jag för månadspeng = 1000 kr:
Diskar 2-3 gånger i veckan "frivilligt"
Går ut med hunden 2 mornar i veckan + 2 eftermiddagar i veckan + ev. i helgen
Tränar
Sköter skolan
Lagar mat 1 gång i veckan inklusive planering och handel av varor.
Städar rummet en gång i veckan

Det ska räcka till:
En del av kläder
Spel/hårdvara osv
eventuella nöjen, tex bio (dryck till fester..)
Halva mobilräkningen
+ annat skit
Nu är inte disskutionen om min månadspeng, utan snarare om 1500 kr, är förhållandevis lite.

Skrivet av bud_bundy:

Annars vad en familj spenderar pengar på handlar om ekonomi och man kan i princip se det som ett nollsummespel. Istället för att enbart säga att en viss utgiftpost borde vara högre, måste man först bestämma vilken utgiftpost som man tycker borde vara mindre.
Argumentet att ens familj har en väldigt massa stora utgiftposter och därmed borde kunna höja dem ännu mer är dock inte bra.

Kan också tillägga att vi går "xxx plus" i månaden och de hade kunnat lägga mer pengar på julklappar om de vill. Självklart förstår jag vad du menar men det har jag redan tänkt till om.

Som sagt är inte pengar på detta sätt det jag försöker prata om, utan snarare om 1500 kr är "för lite" (än en gång försöker jag att inte låta som en snorunge) eller kanske förhållandevis lite

Edit: Tillägger att om jag behöver mer i månaden kan mina föräldrar motvilligt gå med på en deal, dock så jobbar jag vilket ger mig "resten" av pengarna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du är 16 år så går du troligen i gymnasiet eller iaf ska börja nästa år.

jag fick betala hyra av mitt studiebidrag/sommarjobbspengar från det att jag fick husera med det själv. 500:- i månaden studerade och hade vg och mvg vet inte vad det blir idag men C och A i betyg tror jag i de flästa ämnena.

bägger päron jobbade med bra löner så vi levde inte snålt på något vis. iofs ingen pool men handlar väl mest om prioritering

och tror aldrig jag fått av totaltvärde på varesig födelsedag eller jul som kostat över 500:- motsvarar väll kanske 1000:- i dagens samhälle eller nått för det har blivit dyrare sen jag slutade fira jul och födelsedagar.

brukde få mest kläder som jag sagt att jag vill ha isf typ kallingar eller strumpor nån gång en ny tröja.

anledningen till att jag inte fick så många eller dyra julklappar var att mina föräldrar istället gick in och betalade hela mitt körkort när jag tog det vid ca 18 års ålder som gick på ca 10.000 i teori och körlektioner på skola osv.

och jag värderade det mer än att få dyra julklappar för det är något jag behöver. en dator för 15000 är inte alls lika kul om några år som ett körkort även om man inte har egen bil då man iaf har möjlighet att kunna låna en bil av någon och ta en tripp nånstans.

så kan ju vara så att dina päron har nånting i baktankarna tills du blir äldre istället.

Mina päron har inte nämnt något liknande som betalning av körkort eller liknande. Tack för perspektivet!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bud_bundy:

Vad gör din familj av överflödet av pengarna då? Har du koll på detta? Det kan mycket väl vara så att ni har stora lån etc.

Sedan 1500kr är inte alls för lite, frågan är vad du gör som innebär att du förtjänar mer. (jag har inte en susning då jag ej vet vem du är)

De går till typ resor under sommaren och vintern, pool och andra typer av "överflöds" renoveringar osv. Jag säger inte att det är för lite eller att jag förtjänar mer, jag försöker bara få perspektiv på saken. Har inte tänkt på detta fören samtalsämnet dök upp med mina kompisar, som hövdade att de fick betydligt mer trots deras ekonomiska ställningar vare sig de hade det sämre ställt eller bättre

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alakai:

Tänk dig, de har det inte lika bra ställt och får ändå mer i julklappar räknat. Frågan man då kan ställa sig är om du skulle vilja byta plats med dem för mer julklappar eller om du nöjer dig med det du har mer av.

Nej det skulle jag inte, jag vet att jag har en jävla tur på det jag har fått i livet. Vill bara ha lite perspektiv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

Nej det skulle jag inte, jag vet att jag har en jävla tur på det jag har fått i livet. Vill bara ha lite perspektiv!

Ytterligare ett perspektiv är följande tänkta scenario: Du är förälder och dina ungar är i julklappsåldern och uppåt, du ska som vanligt planera inköp av julklappar och vill att de ska vara passande, lagom och givande. Vilket jobb har du och hur mycket tid spenderar du på julklappsinköpen?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är mycket som spelar in, och inte lätt att jämföra mellan personer. Om en kompis fick en ny dator någon gång så är det bara naturligt att man som ung och datorintresserad tänkte "varför får inte jag en dator?", men tja, så är det. En stor mänsklig effekt är att man ofta jämför sig med olika människor och förhållanden, och ofrånkomligen främst mot de enstaka "bästa" mätvärdena.

Om du vill ha en ny konsol, så skulle jag lägga upp det så här: om jag får gissa hejvilt så är det något även din bror skulle vara intresserad av, så utgå i så fall ifrån att det är en delad present. Se till att i så fall klargöra att ni kan tänka er att "dela" (givetvis efter att ha pratat med din bror om detta; är han inte intresserad så är det helt enkelt andra förutsättningar som gäller). Ett alternativ som låter rätt rimligt vore att kanske minska er "julklappskvot" 2013 för ett framtida inköp.

Har ni inte redan bokat en konsol så är det inte alls säkert att det går att få tag i en PS4 innan denna jul ändå (och Xbox One släpps inte förrän en okänd period in på nästa år), så det skulle jag nästan ge upp redan nu. Men priset på konsolen kommer gå ner. Kanske är den en tusenlapp eller mer billigare redan om ett par månader (och dessutom går den då att få tag på). Om ni lägger ihop en andel av julklappspengarna+kanske något utökat specifikt hemarbete och/eller viss egen pengainsats så kanske ni kan lösa det inom kort. Har ni någon födelsedag inom det närmaste så kanske det är ett bra tillfälle.

Om det ska diskuteras så se till att representera priset på ett ärligt sätt: om du vill ha en konsol+ett spel+en handkontroll+årsavgift för onlinespel, så räkna ihop denna kostnad. Det hjälper inte din argumentation om du jobbar utifrån vad just en konsol kostar för att sedan försöka snika till 1500:- extra för att kunna använda den .

Det kan mycket väl bli så att det inte går att hitta en lösning som alla är nöjda med. Kanske känner dina föräldrar att du skulle behöva betala mer än du är beredd att göra: någonstans går en gräns för vad du tycker en konsol är värd. Kanske dina föräldrar helt enkelt inte kan se nyttan i att lägga så mycket pengar på en konsol, och om de gör den bedömningen utifrån prioriteringar och förutsättningar så kanske de har rätt. Ska man hårdra det så är dina föräldrar högst troligen dina förmyndare (fram tills du fyller 18) och skulle då kunna hindra dig från att köpa konsolen ens helt med dina "egna" pengar om de ansåg det oansvarigt. En sådan konflikt ska dock mycket till för att uppstå här, men det belyser att du faktiskt inte är helt ansvarig för din egen ekonomi än.

Ifall du är beredd att diskutera med dina föräldrar och visar att du förstår att en konsol kostar mycket och är beredd att "mötas halvvägs" så skulle jag tro att de uppskattar förslaget mer. En övning i förhandling och kompromiss . Om ditt enda argument är "andra får mer!" och du vill ha en telefon för 5 000:-, en konsol för 5 000:- och en dator för 15 000:- så känns det som ett dödläge från start.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag Julen är vidrig som högtid som tappat det viktigaste nämligen magin med familjen som övergått till en konsumtionsfest och en ångestfylld tillställning som för många är ett tvång fast de inte har råd. De flesta får förmodligen dyrare klappar än deras föräldrar egentligen har råd med, så var nöjda med det ni har redan innan julklappsutdelningen. Ni får det att låta som det är en form av löneförhandling….

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

...

och tror aldrig jag fått av totaltvärde på varesig födelsedag eller jul som kostat över 500:- motsvarar väll kanske 1000:- i dagens samhälle eller nått för det har blivit dyrare sen jag slutade fira jul och födelsedagar.

brukde få mest kläder som jag sagt att jag vill ha isf typ kallingar eller strumpor nån gång en ny tröja.

anledningen till att jag inte fick så många eller dyra julklappar var att mina föräldrar istället gick in och betalade hela mitt körkort när jag tog det vid ca 18 års ålder som gick på ca 10.000 i teori och körlektioner på skola osv.

och jag värderade det mer än att få dyra julklappar för det är något jag behöver. en dator för 15000 är inte alls lika kul om några år som ett körkort även om man inte har egen bil då man iaf har möjlighet att kunna låna en bil av någon och ta en tripp nånstans.

så kan ju vara så att dina päron har nånting i baktankarna tills du blir äldre istället.

Precis samma för mig. Fick aldrig något av det där feta Legot som jag någonsin önskade mig. Blev förstås lite avundsjuk på mina vänner, och efterhand uppgiven och frustrerad att det aldrig hände. Som mest fick jag nåt spel till Gameboy för 399:- för typ 10 år sedan. Oftast var det kläder eller nån mindre sak. Barnbidrag och studiebidrag fick jag inte disponera själv. Fick som mest 500:- i månadspeng.

Å andra sidan fick jag mitt körkort betalt. Mat och kläder fick jag alltid pengar för, nån gång även bio. Jag fick ett Gameboy (tjockmodellen i grönt) när gick ut tredje klass (lågstadiet). När jag gick ut nian fick jag ett Gamecube-spel. Nån gång har de betalat tågresan åt mig. När jag tänker på det har jag nog varit ganska bortskämd på detta viset, har glömt mycket av det.
Så det jämnade ut sig i längden. Och såhär i någon slags vuxen ålder känner jag mig väldigt glad för att de inte skämde bort mig med dravel och var restriktiv på de sätten, men hjälpte med andra lite viktigare saker.

Skrivet av john_doe:

Personligen tycker jag Julen är vidrig som högtid som tappat det viktigaste nämligen magin med familjen som övergått till en konsumtionsfest och en ångestfylld tillställning som för många är ett tvång fast de inte har råd. De flesta får förmodligen dyrare klappar än deras föräldrar egentligen har råd med, så var nöjda med det ni har redan innan julklappsutdelningen. Ni får det att låta som det är en form av löneförhandling….

Instämmer. Därför har jag slutat fira jul.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Jag hade blivit glad för 1500...

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Nu när man har blivit lite äldre och klokare (om det vore så väl), så inser man att det är tanken som räknas och inte värdet på presenterna.
Personligen så skulle jag blivit överlycklig för 1500 kr i din ålder, men som du säger så beror det hur man ligger ekonomiskt.

När jag läser i tråden så tycker jag att du ska vara jäkligt tacksam över att ha såpass bra föräldrar.

Permalänk
Medlem

Är det en rättighet att få julklappar?
Var glad att du får något öht, i din ålder hade jag varit enormt nöjd om jag fick 1500.

Visa signatur

...

Permalänk

Var glad för det du får. Vissa familjer får kanske bara en kram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

De går till typ resor under sommaren och vintern, pool och andra typer av "överflöds" renoveringar osv. Jag säger inte att det är för lite eller att jag förtjänar mer, jag försöker bara få perspektiv på saken. Har inte tänkt på detta fören samtalsämnet dök upp med mina kompisar, som hövdade att de fick betydligt mer trots deras ekonomiska ställningar vare sig de hade det sämre ställt eller bättre

...och? Varför handlar jul ö.h.t. om vad man ska få eller inte får. Vad andra får i förhållande till vad man själv får. Om dina kompisar får mer så är det för att deras föräldrar antingen skämmer bort dem eller för att dina lägger pengar på annat (resor, pool, säkerligen dyrare mat). Det är, som skrevs, ingen rättighet att få julklappar eller att dessa ska kosta si och så mycket. Nu är du fortfarande rätt ung och har säkert ett par år till det där uppvaknandet där man slutar intressera sig för presenter och tycker att det är mer än tillräckligt med god mat och sällskap. Sedan köper man en eller två julklappar av tradition och för att visa lite extra uppskattning.

TL;DR: skit i vad andra får, fokusera på att ha en trevlig jul istället.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

När man är barn/ung är det viktigt vad man får i julklapp. Det är inte hur många kr det är värt som är viktigt utan det viktiga är att det är något man verkligen önskar sig. Det betyder dock ofta ibland ett rätt högt ekonomiskt värde, speciellt för lite äldre barn och ungdomar. Om en familj har det bra ekonomiskt ställt tycker jag inte man ska snåla in på julklappar. Detta medför bara att barnen växer upp och blir giriga vuxna individer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

När man är barn/ung är det viktigt vad man får i julklapp. Det är inte hur många kr det är värt som är viktigt utan det viktiga är att det är något man verkligen önskar sig. Det betyder dock ofta ibland ett rätt högt ekonomiskt värde, speciellt för lite äldre barn och ungdomar. Om en familj har det bra ekonomiskt ställt tycker jag inte man ska snåla in på julklappar. Detta medför bara att barnen växer upp och blir giriga vuxna individer.

Say what now? Varför blir man girig av att ens föräldrar "snålar in" på julklappar?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Vill bara säga ännu en gång, jag säger inte att jag kräver mer, att det jag får är för lite och att jag inte är nöjd!

Tack för era kommentarer och nu har jag lite mer in-sight i hur det ligger till! Tack