Samsung introducerar 840 Evo mSATA på upp till en terabyte

Permalänk
Melding Plague

Samsung introducerar 840 Evo mSATA på upp till en terabyte

Koreanska Samsung introducerar de kritikerrosade SSD-enheterna 840 Evo i formfaktorn mSATA. På menyn står bibehållen prestanda och upp till en terabyte lagringsutrymme.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så illa att klämma in 1TB snabb lagring på det formatet.

Permalänk

Wow, framtiden! 1Tb på så liten yta men läser fortfarande lika snabbt som en vanligt ssd disk.
Undra vad priset är sen?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

BLACK MAGIC!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Framtiden är här, kom ihåg tiden när några gigabyte var gigantiskt.

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk

vad kommer sen? 1 tb i mobiler. gissar på en prislapp på runt 6-7k för ssdn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Wow, framtiden! 1Tb på så liten yta men läser fortfarande lika snabbt som en vanligt ssd disk.
Undra vad priset är sen?

Skrivet av DeathRider:

vad kommer sen? 1 tb i mobiler. gissar på en prislapp på runt 6-7k för ssdn

I artikeln:

Citat:

Några prisuppgifter framgår inte, men kan väntas ligga på liknande nivåer som ordinarie Samsung 840 Evo i formfaktorn 2,5 tum.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk

Hade iPods gjorts idag, hade dessa sålts som smör.

Men men, vi vet att vissa moderkort kommer med m2 port men hade varit nice om man kunde koppla dem i raid i en 2.5' kabinett.
Eller om det fanns små kabinetter för dessa m2 stickor där kabinetten vidrör NAND och controller för lite extra kylning.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Hade iPods gjorts idag, hade dessa sålts som smör.

Vem vet, Apple kanske släpper en ny ipod Classic fast med 1 terabyte flash lagring
Vad jag vet så är disken i iPod Classic IDE så nån får ta fram en sån här disk i IDE format.

stavfel
Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Very nice... nu är mSata lagringen uppe högt nog att man helt kan slippa koppla på andra SSDs på moderkortet. Flera mm tillgodo i chassit.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

säker en dum fråga men vad är det exakt som är kritikerrosande? (positivt/ negativt)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Snusfri

Nu behöver det bara komma moderkort för stationära med mSATA plats.
Skulle vara underbart smidigt med det, bara att ploppa i som man gör med RAM.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

säker en dum fråga men vad är det exakt som är kritikerrosande? (positivt/ negativt)

Tänk dig en kritiker som ger rosor, alltså beröm, det vill säga den är omtyckt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av THB:

Nu behöver det bara komma moderkort för stationära med mSATA plats.
Skulle vara underbart smidigt med det, bara att ploppa i som man gör med RAM.

Jag har en sån port på mitt DZ87KLT-75k, kanonfint moderkort förövrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Tänk dig en kritiker som ger rosor, alltså beröm, det vill säga den är omtyckt.

aha, tack för snabbt svar, känner mig dum (får skylla på att det är måndag)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Entusiast
Skrivet av THB:

Nu behöver det bara komma moderkort för stationära med mSATA plats.
Skulle vara underbart smidigt med det, bara att ploppa i som man gör med RAM.

Nu har jag inte kollat på ett tag men till Ivy Bridge hade i alla fall Gigabyte mSATA på i princip alla moderkort. Jag valde aktivt bort Gigabyte då eftersom de ersatte en av de vanliga SATA-portarna med mSATA vilket blev ett problem för mig som har många diskar inkopplade. Vet inte om de fortfarande har det på senaste generationen moderkort. Annars kommer det förhoppningsvis tillbaks med SATA Express sen eller M.2 så man kan koppla in en SSD direkt på moderkortet och köra den via PCIe istället för SATA. Det kommer vara framtiden eftersom det egentligen inte finns någon som helst nytta med att ha en SSD i ett så stort chassi som 2,5" är. Det är mest luft i ändå så alla tjänar på om det finns en smidig kortplats direkt på moderkortet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Finns det externa chassin med USB 3.0 för denna formfaktor? Hade varit perfekt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Hade iPods gjorts idag, hade dessa sålts som smör.

Men men, vi vet att vissa moderkort kommer med m2 port men hade varit nice om man kunde koppla dem i raid i en 2.5' kabinett.
Eller om det fanns små kabinetter för dessa m2 stickor där kabinetten vidrör NAND och controller för lite extra kylning.

Det är knappt att man vill raida MLC, man ber om problem om man raidar TLC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa en mSata och ha få spellagring. Riktigt smidigt när man har en mSata port mitt på moderkortet, tar ingen plats!
Har ett MSI z87-G45 om någon letar efter ett moderkort med mSata!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Nu behöver det bara komma moderkort för stationära med mSATA plats.
Skulle vara underbart smidigt med det, bara att ploppa i som man gör med RAM.

Har ett mSata uttag på mitt Z77X-UD3H moderkort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Nice. Ytterligare ett steg mot ännu mindre datorer. Borde funka bra till den där mini-ITX standarden som är lågprofil (förutsatt att tillverkarna integrerar en mSATA-port).

Om de kan tillverka 1 TB lagring i den har formfaktorn så borde de ha kapacitet att tillverka mycket större microSD-kort än vad som går att få tag på idag (64GB(?)), standarden medger upp till 2 TB.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Finns det någon nackdel med att köra en mSATA istället för en vanlig 2,5" SSD, eller är det bara fördelar?

Kanske skulle nyttja porten på mitt impact och skrota "lösa" diskar helt

Skrivet av THB:

Nu behöver det bara komma moderkort för stationära med mSATA plats.
Skulle vara underbart smidigt med det, bara att ploppa i som man gör med RAM.

Som flera redan påpekat så finns det redan.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det är knappt att man vill raida MLC, man ber om problem om man raidar TLC.

Du vet om att tekniskt sett så är det redan en form av RAID som görs av kontrollern när det är mer än ett flash lagrings chip inblandat..

Och varför skulle man inte vilja RAIDa MLC eller TLC förresten? med rätt form av RAID kan det väll nästan vara bra med den extra redundansen man kan få...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dravond:

Du vet om att tekniskt sett så är det redan en form av RAID som görs av kontrollern när det är mer än ett flash lagrings chip inblandat..

Och varför skulle man inte vilja RAIDa MLC eller TLC förresten? med rätt form av RAID kan det väll nästan vara bra med den extra redundansen man kan få...

Nja inte riktigt eftersom det controllern gör även har ett visst mått av felsäkerhet som RAID0 saknar plus att du har en intern garbage collect och bättre wear leveling och så vidare. Att kalla det en intern RAID0 är väldigt grovt. Det du gör är att du har ett visst antal kanaler du kan skriva på parallellt så för att öka prestandan så vill man skriva till så många minneschip parallellt som möjligt. Detta för att dölja den låga bandbredden du har till enskilda chip. Eftersom det är flashminnen så är det relativt enkelt att göra. Har för mig att Samsungs senaste enheter har 8 kanaler.

Tittar man sen på andra former av RAID så är det ju rätt meningslöst eftersom du direkt tappar TRIM som idag bara fungerar med RAID0 på nya chipset från Intel. Så du tappar i överföringshastighet och söktid, de viktiga egenskaperna hos en SSD för att få redundans på något som redan är betydligt mer stabilt än en hårddisk? Låter som väldigt nischade tillämpningar.

RAID i sig för också med sig fler risker. En array kommer krångla mer än två separata diskar. Jag tappade till exempel min RAID1 i min dator utan förvarning. Helt plötsligt var all data korrupt och de två diskarna dök upp som två separata enheter fulla med trasiga filer. Så mycket för den redundansen. Det tog typ två dagar att formatera, bygga om RAIDen och kopiera över alla filer från backup igen.

När det gäller RAID0 är det fortfarande alltid bättre att köpa en dubbelt så stor enhet än att köpa två mindre och köra RAID0. Det finns några väldigt speciella undantagsfall när man faktiskt behöver den ökade seriella överföringshastigheten som man kan få ut av dubbla SATA-kanaler men det är inte så vanligt. Det är dessutom på väg att bli helt redundant när SATA-Express blir standard för då får man högre hastigheter än RAID ger utan några av nackdelarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nu kändes det ju drygt när man för någon månad sedan bara skaffade en sådan hårddisk i 2.5" format ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nja inte riktigt eftersom det controllern gör även har ett visst mått av felsäkerhet som RAID0 saknar plus att du har en intern garbage collect och bättre wear leveling och så vidare. Att kalla det en intern RAID0 är väldigt grovt. Det du gör är att du har ett visst antal kanaler du kan skriva på parallellt så för att öka prestandan så vill man skriva till så många minneschip parallellt som möjligt. Detta för att dölja den låga bandbredden du har till enskilda chip. Eftersom det är flashminnen så är det relativt enkelt att göra. Har för mig att Samsungs senaste enheter har 8 kanaler.

Tittar man sen på andra former av RAID så är det ju rätt meningslöst eftersom du direkt tappar TRIM som idag bara fungerar med RAID0 på nya chipset från Intel. Så du tappar i överföringshastighet och söktid, de viktiga egenskaperna hos en SSD för att få redundans på något som redan är betydligt mer stabilt än en hårddisk? Låter som väldigt nischade tillämpningar.

RAID i sig för också med sig fler risker. En array kommer krångla mer än två separata diskar. Jag tappade till exempel min RAID1 i min dator utan förvarning. Helt plötsligt var all data korrupt och de två diskarna dök upp som två separata enheter fulla med trasiga filer. Så mycket för den redundansen. Det tog typ två dagar att formatera, bygga om RAIDen och kopiera över alla filer från backup igen.

När det gäller RAID0 är det fortfarande alltid bättre att köpa en dubbelt så stor enhet än att köpa två mindre och köra RAID0. Det finns några väldigt speciella undantagsfall när man faktiskt behöver den ökade seriella överföringshastigheten som man kan få ut av dubbla SATA-kanaler men det är inte så vanligt. Det är dessutom på väg att bli helt redundant när SATA-Express blir standard för då får man högre hastigheter än RAID ger utan några av nackdelarna.

Tackar visste inte att man tappade TRIM med andra RAID s än 0 Men det gör ju då definitivt andra RAIDs lite dumt att köra...

Visste ju däremot själv om rekommendationen att köpa dubbelt så stor disk istället för att RAID0 två... Och undrar ju egentligen hur mycket man (jag i alla fall) skulle få nytta av över 500mb/s, inte för att jag tackar nej till dubbla hastigheten...
SATA-express ser ju dock intressant ut speciellt om det ger så höga överföringshastigheter som vi lovats... mSATA ser ju däremot lite dött ut i och med m.2 standarden är på väg att ta över...
Så kommer det kanske en m.2 version av den här då eller har vi ännu en lovande standard som försvinner?..

Permalänk
Medlem

Fantastiskt för bärbart, hoppas det blir mer modeller som kör msata istället för 2,5 enheter.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dravond:

Tackar visste inte att man tappade TRIM med andra RAID s än 0 Men det gör ju då definitivt andra RAIDs lite dumt att köra...

Visste ju däremot själv om rekommendationen att köpa dubbelt så stor disk istället för att RAID0 två... Och undrar ju egentligen hur mycket man (jag i alla fall) skulle få nytta av över 500mb/s, inte för att jag tackar nej till dubbla hastigheten...
SATA-express ser ju dock intressant ut speciellt om det ger så höga överföringshastigheter som vi lovats... mSATA ser ju däremot lite dött ut i och med m.2 standarden är på väg att ta över...
Så kommer det kanske en m.2 version av den här då eller har vi ännu en lovande standard som försvinner?..

Det återstår väl att se hur det blir med M.2 och SATA-express. M.2 är ju mer designad som en standard för mindre enheter som laptopar. Jag har faktiskt inte riktigt koll på hur stor SATA-Express kommer bli. M.2 har ju fördelen att det kan köra både SATA och PCIe. Men jag skulle gissa på att mSATA kommer försvinna inom en inte alltför avlägsen framtid. Fast man vet ju aldrig riktigt hur det blir med standarder. De som verkar bäst behöver ju inte vara de som faktiskt blir standard. Klart är väl i alla fall att vi inom en inte alltför avlägsen framtid kommer få ett dedikerat gränssnitt för lagring som går över PCIe. Samsung, Marvell och Sandforce har redan controllers för PCIe så man slipper gå via en PCIe-SATA-brygga som man tidigare gjort. Så det är på väg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

så gullig

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tänk om kretskortet var svart