Microsoft fortsätter sälja Windows 7

Permalänk
Medlem

Om det fanns ett val att stänga av metro och enbart köra desktop läge så skulle det nog vara 70% Windows 8.(1) nu istället.
Känns dumt att inte ge folk chansen att välja när det borde va så enkelt att lägga till.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Jo, men nyheter handlar om att dom fortsätter att sälja Windows7, vem köper Windows7 nytt när Windows8 finns?
Lite Det som var min mening med mitt inlägg.

Läs mitt svar här ovanför.

Jag köper Windows 7 fortfarande, Windows 8 är inte en uppföljare det är en helt annan produkt. Det är en bra anledning till att dem inte slutar sälja W7, det säljer bättre än W8..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

XP är beprövat och stabilt idag, i med en ssd och du har en maskin som presterar dugligt i många år för det mesta du vill göra, visst, spel är ingen höjdare men i övrigt så fattas inget i det operativet.

Jag kör mest linux men XP x64 när jag mot all förmodan skulle vilja spela spel som ännu inte finns för linux. Har dock inte hittat ett enda spel som inte funkar felfritt ännu på maskinen trots OS'ets ålder.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Lite barnslig mentalitet i tråden tycker jag nästan. Det är snäppet inpå hur det är på FZ när nya konsoler ska släppas.
Använd vilket OS du vill och låt andra tycka som de vill. Personligen använder jag sen några månader tillbaka Win8 (8.1) och är helnöjd, men jag var också lika glad för Win7. Så det så.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk

win7 ftw dom borde skicka ut directX 11.1 andra goa grejer till win7

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Jag ser inte en enda anledning att Inte använda Win8 i dagsläget.
Om man så gärna vill ha startmenyn etc, använd Star8.

Finns det Någon vettig realistisk anledning till att sitta med Win7 fortfarande?

har inte dem tillgångarna pengar? men annars är jag 102% för win 8

Visa signatur

Intel Core i5 3450 I Geforce GTX 760 Twin frozr I Corsair Carbide 400R I Razer Deathadder 2014 I Razer Blackwidow 2014 I Steel series QCK mousepad Fnatic Edition I Antec VP650PM 650W I Razer Kraken Pro I BenQ GL2450 I Xbox 360 wireless PC controller I 500GB Seagate Desktop HDD 7200rpm 16MB I MSI Z77A-G45 I Corsair Hydro H60v2 I Och en annan Random 250GB Hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jag kör mest linux men XP x64 när jag mot all förmodan skulle vilja spela spel som ännu inte finns för linux. Har dock inte hittat ett enda spel som inte funkar felfritt ännu på maskinen trots OS'ets ålder.

Problemet med XP x64 är att det inte har DX11 vilket en hel del nya spel kräver för att kunna starta.
Varför inte dualboota med Windows 7 x64 istället, dock håller man sig till lite äldre spel (DX9) kanske XP funkar helt OK.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Efter att ha provat Win 8 hos en kompis så inser jag att win 7 är så långt som jag kommer att följa Microsoft längs den väg de tar med Windows nu. Win 7 är för mig den bästa versionen av Windows. Win 8 är ett väldigt stort steg bort från det. Jag kommer att köra på med Win 7 så länge det går, men ska sanningen fram, så är jag mer sugen på att gå över till Linux Mint på heltid nu. Har haft det liggandes på en partition som jag startat lite sporadiskt, men inte använt så jättemycket, då jag inte känt mig helt bekväm med de mer tekniska aspekterna på handhavandet av Linux. Frågan är dock om det inte ändå är värt att lära sig så pass mycket om Linux att jag kan köra det som vardags-OS istället för Windows..? Spelar inte så mycket längre, men alla spel jag har är installerade genom Steam och Valve jobbar ju hårt på att öka utbudet där, så även på den fronten verkar Linux vara ett allt mer gångbart alternativ.

Permalänk
Medlem

Tried and true or shiny and new?

Tried and true...Windows 7 FTW!

Permalänk
Medlem

Den pollen talar ju verkligen sitt tydliga språk.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jag kör mest linux men XP x64 när jag mot all förmodan skulle vilja spela spel som ännu inte finns för linux. Har dock inte hittat ett enda spel som inte funkar felfritt ännu på maskinen trots OS'ets ålder.

Jag har också XP x64. Inte för att jag använder den så mycket längre, men de flesta icke DX 10/11spelen funkar riktigt bra på det OS:et. Dock har licensnyckeln blivit utgången då jag installerat för många gånger. Nu får skivan sova i sitt fodral som minne. Jag tror i alla fall inte att jag kommer att göra mig av med en sådan raritet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Microsoft har "uppdaterat" igen och menar nu åter att det är slut med butiksförsäljningen av Windows 7. Men System Builder -paket lär säkert inte bli någon bristvara i första taget och det är ju ändå vad som verkar vara mest eftertraktat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Jag ser inte en enda anledning att Inte använda Win8 i dagsläget.
Om man så gärna vill ha startmenyn etc, använd Star8.

Finns det Någon vettig realistisk anledning till att sitta med Win7 fortfarande?

Varför uppgradera bara för att uppgradera? Varför byta ut något som fungerat lika bra som windows XP? Varför skapa sig ett behov som man inte har? Lite som att jag skulle köpa en Xbox One när jag redan har en Xbox 360 att spela på. Är man nöjd med sin mjukvara och hårdvara så tycker jag man ska få lov att vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty95:

Till alla som skriver detta och har tidigare haft windows XP. Varför bytte ni till windows 7 när XP är ett helt funktionellt operativsystem?

Efter allt bra jag hörde om Windows 7 så chansade jag och bytte, inte längtat tillbaka till XP sedan dess!
Tills Microsoft släpper ett riktigt operativsystem för stationära datorer, istället för pekskärmar, så sitter jag kvar på Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Jag ser inte en enda anledning att Inte använda Win8 i dagsläget.
Om man så gärna vill ha startmenyn etc, använd Star8.

Finns det Någon vettig realistisk anledning till att sitta med Win7 fortfarande?

Ja. Support, garanterad funktion och ett utssende som användarna är vana vid.

Start8 är en fin lösning för hemanvänsare men innan MS garanterar att den fungerar med alla deras patchar och SP:s fem år framåt är det inte ett intresant alternativ för företagen. UTan support och funktionsgarantier så är det en risk och risker kostar pengar.

Lägg sen på massa kostnader för testning av appar och utbildning av användare osv så får du en hel hög kostnader.
Vad får man då för dessa kostnader? I princip ingenting då det inte är många företag som har hittat nått de kan göa med en kontorsdator och W8 som inte går med W7

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Microsoft har "uppdaterat" igen och menar nu åter att det är slut med butiksförsäljningen av Windows 7. Men System Builder -paket lär säkert inte bli någon bristvara i första taget och det är ju ändå vad som verkar vara mest eftertraktat.

Plus att alla som köper volymlicenser har automatisk rätt att nedgradera.

På pappret har vi köpt runt 10K win8 licenser. I verkligheten har vi totalt 2 st W8 datorer. Resten är W7.
Den ena används för att testa IE11 och de problem den ställer till med (hej bankid) och den andra används för support av externa kunder som är tvingade till att använda W8

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty95:

Till alla som skriver detta och har tidigare haft windows XP. Varför bytte ni till windows 7 när XP är ett helt funktionellt operativsystem?

För att någonstans börjar uppdateringar springa ifrån det gamla operativsystemet, och jag brukar således byta någon gång i samband med att jag byter dator, när jag känner att det förra inte hänger med längre. Tror jag tog hoppet från Windows 2000 till XP runt 2005, och sen bytte jag till Windows 7 förra året.

Argumentet att "datorentusiaster" som de på Sweclockers skulle vara mer benägna att byta för sakens skull tror jag inte på. Jag blir snarare mindre och mindre sugen på att byta ut saker som inte är uppenbart trasiga om inte alternativet ger mig klara fördelar. Det skulle ta mig flera dygn bara att installera om alla programvaror jag använder och få saker att fungera på ett behagligt sätt. Inget jag ger mig in på om jag verkligen inte måste.

För övrigt förstår jag varken användare av 7:an som skriker efter startmenyn, eller användare av 8:an som hävdar att "den och den inställningen" går att nå med färre musklick. Sitter man en stor del av sin dag vid datorn bör man av effektivitets- och ergonomiskäl ha lärt sig att lösa de flesta av de där grejerna med 0 musklick.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

härligt att se

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Skrämmande att så många fortfarande sitter på Windows XP :/ Jag ska iofs medge att jag själv satt kvar på XP väldigt länge. Ända till 2009 var det basen för mig, sedan gick jag alltmer över till Mac. År 2011 insåg jag värdet av Win7 och skaffade mig en licens, men hade till största del migrerat till Mac då, så jag använder det inte. Men Windows 7 anser jag - till sist - vara det absolut bästa Windows. Kanske någonsin. Skrivbords-OS verkar vara påväg att monteras ner...

XP var det. När jag tänker på det är det inte helt oförståeligt att många är kvar där. Windows XP är det första OSet som var "tidlöst" i viss mån. Det är tillräckligt sofistikerat för att kunna användas än idag för alla de vanligaste uppgifterna, och det mesta man förväntar sig kunna använda en dator till idag, för hemanvändaren. Och hårdvaran nådde också nån slags tidslöshetsnivå kring 2006, så många hemanvändare med små anspråk som köpte en dator däromkring sitter fortfarande kvar med sin Pentium 4/D eller Core 2 duo samt Windows XP till det.

Måste också säga att jag tycker det är roligt att så många ändå tycker det är kul att lära sig ett nytt UI. När man förr föreslog Mac var detta den unisont största anledningen till att ingen ville ta i det med tång. Det var pest, kolera och nazism på en och samma gång. När Microsoft gick från Internet explorer 6 till 7 var det ingen som gnällde, alla bara svalde. När folk ska gå till 8:an är det ändå ganska många som säger "ja, varför inte?". Med Mac? NEJ, JAG FATTAR INGET SHITOMFGARGHHHHHLL!!!!11

Skrivet av Oneone:

Antar att du inte kör IOS eller någon dator med OSX? exakt samma.

Jag tycker nog Microsoft gick längre än Apple där faktiskt.

Skrivet av ThomasLidstrom:

...

Jag väntar med spänd förväntan på Steam OS, har en tom partition reserverad för det ändamålet
Det skall bli roligt och se vad som händer med Windows-basen säg 2-4 år efter det att Steam OS lanserats.
Anta att kanske hälften av alla datorspelare väljer att lämna Windows mot ett gratis Steam OS, hur påverkar det graferna?

Det ser jag också fram emot Speciellt om Microsoft fortsätter i samma spår.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Statistiken säger allt.
Det har varit mycket debatt fram och tillbaka om Windows 8
och även om var och en såklart får tycka vad de vill så är det ju tydligt att
merparten här på Sweclockers föredrar 7:an.
(Jag tycker att Jonas och Emil kan sluta vara så överdrivet avvägda och finkänsliga i sina uttalanden.
De har ju inga problem med att säga rakt ut när hårdvara inte möte förväntningarna eller är utformade på ett smart sätt, men när det kommer till M$ så blir det tydligen väldigt viktigt att uttrycka sig på ett väldigt politiskt och försiktigt sätt…
Om det är som så att ni inte är särskilt förtjusta i Win8 så vill jag att ni säger det rakt ut i tex formen ”min åsikt är att detta inte är en bra produkt såvida man inte använder pekskärm”, OM det nu är så ni känner. Punkt slut!!! Linda inte in er i något överdrivet politiskt uttalande. Ni är recensenter för 17!)

Det som gör mig så galet förbannad är att M$ vet precis vad de sysslar med,
men väljer att göra precis som de själva vill. Bara det faktum att den första beta versionen av Win 8 innehöll valmöjligheter för att välja bort modern UI (en valmöjlighet som sedan togs bort) säger en hel del...
Det verkar ju dock som att det finns lite ljus i tunneln med Windows 8.2….

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Problemet med XP x64 är att det inte har DX11 vilket en hel del nya spel kräver för att kunna starta.
Varför inte dualboota med Windows 7 x64 istället, dock håller man sig till lite äldre spel (DX9) kanske XP funkar helt OK.

Som citat så är det du sägar nonsens. XP stödjer nyaste openGL och nästan alla dx10 funktioner via drivaren. dx11 har en del sakom som inte stöds av XP, men vika specifikt saknar du? dx11 är i första hand en DRM policy på dx 10 program. XP x54 kan både köra och a dx 10.1 och 11 spel fullt fungerande med en simpel wrapper..

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Frågan är bara hur MS tänkt sig med Windows 9, ännu mer nobilanpassat, ännu mer touch, ännu mer fullskärmsapp baserat osv, eller tillbaka lite på detta för mer traditionella desktop och laptop datorer, samt ett OS som kan anpassas efter vad det körs på, ock kanske efter egen smak.

Blir det sistnämnda så är det värt att hoppa över 8/8.1 helt, blir det förstämda får man nog fundera på hur man ska göra.
För min del har jag förhoppningsvis då bytt till Linux på heltid istället för som nu deltid.

Hoppas och tror på att de går tillbaka, annars får det bli Linux...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det med företag förstår jag håller kvar vid sjuan. Jobbar på ett relativt stort sjukhus där de nyligen bytade ut alla gamla xp workstations mot all in one pcs med windows 7 och fy fan vilket gnäll det är. Ingen hittar någonting, inga program som funkar osv. Tänk då om de bytt till Windows 8. Herrejävlar, hela stället skulle ju stängts ner på obestämd tid.

Använt Windows 8 i ca 1 år och har varit relativt nöjd med det, installerade en tredjeparts startmeny så det har varit exakt som sjuan fast snabbare. Men när jag uppgraderade till 8,1 så började det balla ur så fick installera Windows 7 istället. 8:an kunde jag ju inte lägga in eftersom supporten försvinner nästa år!

Permalänk
Avstängd

Men när uppdateringar för XP slutar så anser jag att då gäller inte licensen att gälla datorn.
Stackars folk som satsat på en riktig dyr dator och den blir värdelös om licensen fortfarande gäller