Permalänk

Startreperation?

Hej,
Jag har problem med min laptop, acer aspire 3820t, som fram till idag har fungerat helt felfritt, men som plötsligt blev väldigt långsam.
Startade då om datorn, då uppdaterades spotify i vanlig ordning, men sedan var det helt dött, startade då om igen. Såg då att mitt antivirus hade inaktiverats och uppdaterade (AVG). Detta visade på att ett antal hot hade blockerats, men kunde inte ser mer, eftersom datorn hänge sig igen. startade om och fick felmeddelande att Microsoft inte kunde starta. Kunde enbart starta om den med hjälp av startknappen, vilket jag gjorde. Fick då upp ett meddelande om att om det finns problem i systemet" för att sedan gå in och hitta fel i cirka 4 h. Nu har den dock startat upp igen med samma meddelande. Kan inte avbryta och vågar inte heller trycka av datorn på on/off knappen. Något tips till en tjej som bara vill att det ska funka igen?
Hälsningar Anna

Permalänk
Avstängd

Det låter som du fått in något jobbigt virus, alternativt något hårdvaruproblem, men virus är mer sannolikt.

För att lösa detta tror jag det enklaste är att köra någon antivirus-startskiva, exempelvis AVGs (http://www.avg.com/eu-en/avg-rescue-cd). Du behöver inte bränna en skiva dock utan det fungerar att lägga det på ett usb-minne och starta från det, jag tror inte du har någon optisk läsare nämligen.

Permalänk

Tack för din hjälp, har nu kämpat hela kvällen för att få datorn att hitta usb:t, men av någon anledning går inte det. Jag kommer aldrig in på AVG:s meny, har du någon aning om varför det blir så och vad jag kan göra för att få det att fungera?

Permalänk

Fick äntligen det att fundera, inga virus. Antar att det är något allvarligare. Hur fungerar det med fabriksåterställning? Kan det rädda mig? Låter den köra igenom startreperationen en gång till nu för att se om något händer. Går ej att starta normalt, står och tuggar i en evighet utan att det händer något

Permalänk
Avstängd

Jo, en fabriksåterställning kan hjälpa, eller en ominstallation. Gör det inte det så är det nog något hårdvarufel dock. Och har du ingen garanti kvar så kan det bli dyrt.

Permalänk

Ingen garanti dessvärre, datorn är köpt i aprill 2011. Ska ge mig i kast med en ominstallation av Windows, har testar de andra alternativen som rekommenderas innan dess, utan resultat. Sista utväg blir en fabriksåterställning.

Tack för din hjälp!

Permalänk
Avstängd

Ominstallation är mer än fabriksåterställning så du kanske skulle testa med fabriksåterställningen först, det är i varje fall ingen poäng med en fabriksåterställning efter en ominstallation.

Permalänk

Aha, där ser man! Tycker du jag ska köra Acers fabrikåterställning? Har förstått det som att jag kan köra någon via Windows också? En fråga till, när jag gör den, försvinner ju såklart alla mina filer, hur blir det med Windows och så? Försvinner det också? (Fanns på datorn när jag köpte den)

Permalänk
Avstängd

Jag tror det är lite olika saker, Acers återställning lär vara typ en hel ominstallation så att datorn blir "som ny", alla filer och allt försvinner och sen installeras Windows igen tillsammans med de program som följde med datorn. Windows återställning är lite "lättare", men det beror på vilken version av Windows du har. Jag tror att du har Windows 7 och då återställs datorn till en tidigare skapad återställningspunkt, dessa kan man ha skapat själv men Windows brukar också skapa sådana vid lämpliga tillfällen, exempelvis vid installationer av större program eller uppdateringar. Windows återställning ska inte påverka filer, men däremot kommer program och sånt som du installerat efter återställningspunkten att försvinna.

Windows återställning fungerar ganska ofta, oftare än man tror, så det kan absolut vara idé att testa det innan du gör något mer omfattande.

Båda återställningsmetoderna ska dock sluta med att Windows fortfarande är installerat, men Windows återställning kommer aldrig att avinstallera själva Windows så som Acers kommer att göra. Acers återställning lär också vara beroende av att återställningspartitionen finns kvar på datorn (den är ofta dold så det är inte säkert att du kan se den i utforskaren men säkert i Diskhantering eller liknande), men har du inte tagit bort den så ska den finnas.

Permalänk

Hej Anabanana,

För mig låter detta absolut som ett mjukvarufel och snajk's tips har varit helt korrekta.
Windows ligger på en egen partition i datorn om du inte formaterat den eller kört in ett annat operativsystem än det som var med från start.
För att komma åt vår recoveryconsol, där du kan ominstallera Windows, ska du trycka F10 under Acer-loggan (tryck upprepade gånger). Du kan också komma åt den från Windows, men om datorn låser sig kan det vara problematiskt, i Windows trycker du Windows-tangenten och skriver Acer Recovery och sen enter.

Börja med att testa återställningspunkt i Windows, återkom med resultat

Mvh
Acer

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anabanana:

Ingen garanti dessvärre, datorn är köpt i aprill 2011. Ska ge mig i kast med en ominstallation av Windows, har testar de andra alternativen som rekommenderas innan dess, utan resultat. Sista utväg blir en fabriksåterställning.

Tack för din hjälp!

Vill bara påvisa att även om garantin är över så har du 3 års reklamationsrätt, ifall det nu mot förmodan skulle börja lukta hårdvarufel här.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av AcerSverige:

Hej Anabanana,

För mig låter detta absolut som ett mjukvarufel och snajk's tips har varit helt korrekta.
Windows ligger på en egen partition i datorn om du inte formaterat den eller kört in ett annat operativsystem än det som var med från start.
För att komma åt vår recoveryconsol, där du kan ominstallera Windows, ska du trycka F10 under Acer-loggan (tryck upprepade gånger). Du kan också komma åt den från Windows, men om datorn låser sig kan det vara problematiskt, i Windows trycker du Windows-tangenten och skriver Acer Recovery och sen enter.

Börja med att testa återställningspunkt i Windows, återkom med resultat

Mvh
Acer

Hej,
Har gjort allt som jag själv kan göra nu. Började enligt snajks tips med att försöka återställa genom windows, vilket dessvärre inte gav några resultat. Övergick sedan till acers egna (F10) och valde varianten där en backup skulle göras på filer. Detta misslyckades och felmeddelande: WINapplyimage fale. error:0x570 (1392) följt av: FALE to restore increment image. Därefter stängdes datorn av. När jag sedan startade datorn igen, fanns windows inte kvar på datorn.

Sökte vidare om detta och ordnade med windows installation via USB, vilket fungerade efter några försök. Kom sedan in i datorn, men inget såg särskilt rätt ut. Fel skärmupplösing etc, varpå datorn sedan ville starta om. Nu är jag tillbaka på punkt ett, datorn kommer inte längre än till att windowssymbolen visas. Nytt nu är en blåskärm som jag dessvärre inte hinner utläsa särskilt mycket ifrån, förutom att det någonstans mitt på står något om Hardware och BIOS.

Mjukvarufel eller hårdvarufel är frågan. Datorn är fullständigt blåst nu, finns inget på den förutom ett windows som inte fungerar.

Datorn har inte blivit formaterad eller något liknande, och har enbart används som plugg- och surfdator om det spelar in.

Edit: Datorn säger nu att den inte kan reparera automatisk och att tillverkare bör kontaktas för ytterligare support. (Testade att starta den igen och den gjorde en startreperation, därefter kom meddelandet upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit
Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Vill bara påvisa att även om garantin är över så har du 3 års reklamationsrätt, ifall det nu mot förmodan skulle börja lukta hårdvarufel här.

Tack, får se vad acer ger för svar ovan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej igen

Vad var det för USB-windows du la in? Ett fristående?

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk

En officiell ISO-fil från Windows, Professional Servicepack 1.

Permalänk

Ok, och den har förmodligen formaterat disken också, eller fungerar fortfarande F10?
Det jag är ute efter är att testa en full recovery via vår recoveryconsole och på så sätt få uteslutet mjukvarufel, men om ISO-versionen gjorde en formaterating är det uteslutet.
Upplösningen på skärmen och att saker och ting såg konstigt ut beror på att det inte fanns några drivrutiner installerade, eftersom att du fick in en "ren" Windows.

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Skrivet av AcerSverige:

Ok, och den har förmodligen formaterat disken också, eller fungerar fortfarande F10?
Det jag är ute efter är att testa en full recovery via vår recoveryconsole och på så sätt få uteslutet mjukvarufel, men om ISO-versionen gjorde en formaterating är det uteslutet.
Upplösningen på skärmen och att saker och ting såg konstigt ut beror på att det inte fanns några drivrutiner installerade, eftersom att du fick in en "ren" Windows.

Det stämmer, disken är nu formaterad. Men problemet med windows uppstod i acers återställning. Kan jag på något vis se om det är problem i hårdvaran nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det kan bli svårt, vad jag förstår det som så startar den windows och sen blå-skärmar ganska direkt?

Bor du i Stockholm?

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk

Ja, det stämmer.
Jag bor i Halmstad, men kan givetvis skicka datorn, eller om ni har något ställe som är närmre.

Permalänk

Alla mina frågor har haft som mål att utesluta mjukvarufel, då det inte är något som går på reklamationsrätten - och jag vill givetvis att du inte ska behöva betala något, alternativt komma undan så billigt som möjligt, för att få igång datorn igen.
Mitt förslag är att vi tittar på den här på kontoret i Stockholm kostnadsfritt, eftersom det snart är jul
Har du möjligheten att skicka hit den så skriv ett PM till mig så ska du få adress och instruktioner.

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcerSverige:

Alla mina frågor har haft som mål att utesluta mjukvarufel, då det inte är något som går på reklamationsrätten - och jag vill givetvis att du inte ska behöva betala något, alternativt komma undan så billigt som möjligt, för att få igång datorn igen.
Mitt förslag är att vi tittar på den här på kontoret i Stockholm kostnadsfritt, eftersom det snart är jul
Har du möjligheten att skicka hit den så skriv ett PM till mig så ska du få adress och instruktioner.

Snyggt jobbat. Nu snackar vi kundservice!
Hoppas ni löser problemet.

Permalänk
Skrivet av AcerSverige:

Alla mina frågor har haft som mål att utesluta mjukvarufel, då det inte är något som går på reklamationsrätten - och jag vill givetvis att du inte ska behöva betala något, alternativt komma undan så billigt som möjligt, för att få igång datorn igen.
Mitt förslag är att vi tittar på den här på kontoret i Stockholm kostnadsfritt, eftersom det snart är jul
Har du möjligheten att skicka hit den så skriv ett PM till mig så ska du få adress och instruktioner.

Men ni är ju guld värda! Ett pm kommer till er imorgon! Tusen tack för att ni är så hjälpsamma!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej Anabanana,
Har mottagit din dator här idag och kommer kolla på den under dagen, återkommer med vad vi hittar!

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk

Hej igen!

Vid hårddisk-test visade sig disken ha sektorfel, något som kan ske om man inte kontinuerligt defragmenterar mekaniska diskar. Dessvärre är det också ett fel som oftast anses som slitage och inget som täcks av konsumentköpslagen.

Normalt sätt utför vi inga reparationer här på kontoret och har därför inget lager av delar här. Men som tur var hittade vi en sprillans ny disk, något större (500gb), liggandes på en hylla till just den modellen du har. Vi bytte disken, installerade korrekt OS, la in en ny recovery-partition och allt verkar fungera perfekt. Vi har nu skickat datorn med UPS Express så du bör ha den innan jul, förmodligen på Fredag.
Arbetet, den nya hårddisken samt frakten bjuder vi på!

God jul!

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk

Kundtjänst på hög nivå i den här tråden alltså. Good Guy Acer!

Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem

Vilken kundservice!
Helt makalöst Acer, vad Anabanana ska bli glad. Hoppas att jag får lika bra kundservice när min Acer laptop dör...:)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

En stor eloge till Acer, vilken service!
Undrar om det var bara för att det var en tjej:-) Skämtar bara.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Hade helt missat detta, TUSEN TACK för underbar service, ni har räddat julen för en fattig student!

Skickades från m.sweclockers.com