Tele2 fick inte inskickad telefon, kräver nu betalning

Permalänk
Keeper of Traditions

Tele2 fick inte inskickad telefon, kräver nu betalning

Tjipp,

Jag har nu fått ytterligare problem med Tele2 som påstår att de inte fått den trasiga telefon jag skickat till dem.

Det hela började i april i år då jag köpte en Galaxy S4 som inte fungerade som den skulle. Jag skickade in telefonen för reparation tre gånger och tjatade fram och tillbaks med kundservice. Detta pågick fram till slutet av Augusti då de bad mig skicka in den en fjärde gång, men detta orkade jag inte med så jag lade ner hela processen.

Ett par veckor efter detta, mitten av september någon gång, så ringde en kille på Tele2's kundtjänst och erkände att mitt ärende hade behandlats felaktigt och att jag direkt skulle få en ny telefon skickad till mig, något jag också fick. I samma veva skulle jag skicka in den gamla telefonen med den fraktsedel jag fick av dem, något jag också gjorde.

Nu, tre månader senare, påstår de att ingen telefon har anlänt och kräver mig således på 5095kr.

Hade man haft kollinumret hade det ju varit enkelt sak att kontrollera på postens hemsida, men vem sparar postens inlämningskvitton flera månader efter avslutat ärende?
Jag mailade Posten för att se om de kan få fram någon information, men det har jag inget som helst förtroende till...

Inte nog med att de slarvar med reparationen i flera månader, de ska sen också slarva bort telefonen när de får in den och kräva en hutlös summa pengar för den. Inte ens en splitterny telefon kostar 5095kr idag, och denna var till och med trasig.

Vad sjutton kan man göra i det här läget?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Posten borde nog kunna hitta det i sin databas. Om du har angett avsändare och mottagare är det nog inte omöjligt att leta fram. Om de däremot är villiga att göra det är en annan femma

Permalänk
Medlem

Jag kan med mitt Pacsoft Online (där jag skriver ut fraktsedlar från posten) blicka bakåt 6 månader, dvs från 12 juni 2013. (testade precis)

Ligg på dom bara, Tele2 kan åtminstonde kolla 6 månader bak, men Posten bör ha tillgång till allt tycker jag.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av careau:

Jag kan med mitt Pacsoft Online (där jag skriver ut fraktsedlar från posten) blicka bakåt 6 månader, dvs från 12 juni 2013. (testade precis)

Ligg på dom bara, Tele2 kan åtminstonde kolla 6 månader bak, men Posten bör ha tillgång till allt tycker jag.

Tele2 påstår att de inte kan se någonting utan ett kollinummer som kunden måste spara på (de påstår att de aldrig får ta del utav den).

Men då borde ju Posten kunna söka upp det i alla fall, får se vad de svarar...

Helt galet frustrerande situation det här.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Tele2 påstår att de inte kan se någonting utan ett kollinummer som kunden måste spara på (de påstår att de aldrig får ta del utav den).

Men då borde ju Posten kunna söka upp det i alla fall, får se vad de svarar...

Helt galet frustrerande situation det här.

Det där med kollinumret måste ju vara bullshit. Nu har jag dock Tre men har ringt till dem varje gång jag förnyat mitt abonnemang och ska få en ny telefon. Tog 20 sekunder varje gång. Har gjort så på väldigt många ställen nu när jag tänker efter. Det är nog bara lam ursäkt.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Men gud så jobbigt. Vilken fantastisk affärsidé av Tele2 för ingen sparar Posten-kvitton när ärenden är avslutade.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det är ju rätt sjukt om de INTE skulle kunna se kollinumret själva, gör dom det för att kunna lägga skulden på kunden?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av '[¿:

Gangster;14177829']Det där med kollinumret måste ju vara bullshit. Nu har jag dock Tre men har ringt till dem varje gång jag förnyat mitt abonnemang och ska få en ny telefon. Tog 20 sekunder varje gång. Har gjort så på väldigt många ställen nu när jag tänker efter. Det är nog bara lam ursäkt.

Personen på kundtjänst påstod att kollinumret skapades när man lämnade in paketet hos Posten (det har jag svårt att tro på eftersom kollinumret står på fraktsedeln) och därmed var det något som endast jag fått ta del av.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Tele2 påstår att de inte kan se någonting utan ett kollinummer som kunden måste spara på (de påstår att de aldrig får ta del utav den).

Men då borde ju Posten kunna söka upp det i alla fall, får se vad de svarar...

Helt galet frustrerande situation det här.

Jag antar att mitt företag och Tele2 har samma typ av program för att skriva ut postlappar.
Jag loggar in > Sändningar > Historik > Sök efter adress/namn/ort/datum osv..

Permalänk
Medlem

Ett exempel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Tele2 påstår att de inte kan se någonting utan ett kollinummer som kunden måste spara på (de påstår att de aldrig får ta del utav den).

Men då borde ju Posten kunna söka upp det i alla fall, får se vad de svarar...

Helt galet frustrerande situation det här.

Stå på dig bara, be att få prata med avdelningschefen nästa gång de kontaktar dig. Om de skriver ut en fraktsedel och skickar till dig så står kollinumret på den fraktsedeln, bara hävda rakt av att det inte är ditt ansvar och att de själva får kolla med posten vad som hänt. Skillnad om det var du själv som stod för frakten men nu är det Tele2 så be dem själva söka efter sändningen.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Är det deras fraktsedel så är det dem som står för det. Inte du.
Hade du betalat frakten osv så hade du fått stå för det.

Permalänk
Inaktiv

Så sant. Det är de som står för frakten och måste ha kvar kollinr.

Annars har de nog slarvat bort de själva och skyller på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Samma gäller unifaun som används av många.

När de skapar en TA (fraktsedel) så har den redan ett trackingnummer som vid inlämning till posten blir aktiv.

Permalänk
Medlem

Ditt postombud scannar väl in kollinumret när de tar emot försändelsen?

Kan tänka mig att det måste sparas med tanke på försäkringar och liknande, så det borde finnas i systemet. Frågan är väl bara vad som är praxis för hur länge sådant lagras.

Permalänk
Medlem

Det är fullt möjligt att Tele2s kundtjänst inte kan se kollinumret om det inte är de själva som skapar fraktsedlarna, däremot kan de i personalstyrkan som pysslar med detta utan svårigheter leta fram det aktuella kollinumret. Det gäller nog (dessvärre) att få tala med rätt person eller att bre på lite extra men det är definitivt inte svårlösbart.

Däremot, att inte spare inlämningskvittot till ett såpass värdefullt paket någon längre tid är aningens dumdristigt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Åsa-Nisse:

Ditt postombud scannar väl in kollinumret när de tar emot försändelsen?

Kan tänka mig att det måste sparas med tanke på försäkringar och liknande, så det borde finnas i systemet. Frågan är väl bara vad som är praxis för hur länge sådant lagras.

Ja, det bör de göra. Enligt Postens integritetspolicy vad det gäller utlämnande av paket så lagras det i 12 månader. Vilka regler som gäller när man skickar vet jag faktiskt inte.

Skrivet av simonw:

Stå på dig bara, be att få prata med avdelningschefen nästa gång de kontaktar dig. Om de skriver ut en fraktsedel och skickar till dig så står kollinumret på den fraktsedeln, bara hävda rakt av att det inte är ditt ansvar och att de själva får kolla med posten vad som hänt. Skillnad om det var du själv som stod för frakten men nu är det Tele2 så be dem själva söka efter sändningen.

Jao, de lär ju inte kontakta mig, de räknar väl kallt med att jag betalar räkningen på över 5000kr. Så det blir nog jag som får kontakta dem

Vad gör man egentligen med räkningar man inte anser sig vara skyldig till att betala?
De har ju lagt den på samma räkning som abbonemangsräkningen, och den har jag ju inga problem med att betala.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Tele2 påstår att de inte kan se någonting utan ett kollinummer som kunden måste spara på (de påstår att de aldrig får ta del utav den).

Men då borde ju Posten kunna söka upp det i alla fall, får se vad de svarar...

Helt galet frustrerande situation det här.

OM det är en frakt bokad på Tele2s kundnummer hos posten kan de som alla frakter som med den giva kundnumret. Be dem söka på frakter från din stad kring det angivna datumet så borde de få upp din frakt. Finns den inte i deras system då, har den inte blivit inscannad och således har något hänt med paketet på avsändande ort.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rocklets:

OM det är en frakt bokad på Tele2s kundnummer hos posten kan de som alla frakter som med den giva kundnumret. Be dem söka på frakter från din stad kring det angivna datumet så borde de få upp din frakt. Finns den inte i deras system då, har den inte blivit inscannad och således har något hänt med paketet på avsändande ort.

Ja, det var en fraktsedel jag fick i samband med att den nya telefonen kom på posten.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, det bör de göra. Enligt Postens integritetspolicy vad det gäller utlämnande av paket så lagras det i 12 månader. Vilka regler som gäller när man skickar vet jag faktiskt inte.

Jao, de lär ju inte kontakta mig, de räknar väl kallt med att jag betalar räkningen på över 5000kr. Så det blir nog jag som får kontakta dem

Vad gör man egentligen med räkningar man inte anser sig vara skyldig till att betala?
De har ju lagt den på samma räkning som abbonemangsräkningen, och den har jag ju inga problem med att betala.

Det man gör är som man gör med alla fakturor man inte känner sig skyldig till, man bestrider dem i dess helhet eller i ditt fall den del av fakturan du motsäger dig.

Du mailar deras kundtjänst om att du bestrider belopp B i dess helhet och önskar en ny faktura på belopp A.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av gnuttiz:

Det man gör är som man gör med alla fakturor man inte känner sig skyldig till, man bestrider dem i dess helhet eller i ditt fall den del av fakturan du motsäger dig.

Du mailar deras kundtjänst om att du bestrider belopp B i dess helhet och önskar en ny faktura på belopp A.

Jo, men vad innebär det?

Man har ju knappast råd att dra det till sin spets, domstol o.s.v.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Jo, men vad innebär det?

Man har ju knappast råd att dra det till sin spets, domstol o.s.v.

Vad har dem för bevis egentligen? Här står ju ord mot ord. Dem säger att dem inte fått den, du säger att den är skickad. Ingen har något bevis. Jag tänker att det måste ju vara hur enkelt som helst att ta fram ditt kollinummer. Eller så pratade du med någon praktikant sist. Ring och var påstridig som fan, inte otrevlig eller dryg. Enklare sagt än gjort dock....

Du kanske kan pipa ner till affären/posten du lämnade in paketet och förklara allt. Ta även med fakturan. Visa gärna leg osv och påpeka verkligen att du bara vill ha kollinummer alternativt om dem kan se att det iaf är inlämnat. Då kan du ju bara ringa Tele2 och be dem ta kontakt med butiken/posten.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Moderator
Forumledare

I min erfarenhet så är det såhär:

1. JA, Tele2 KAN se din försändelse som så många andra sagt här.
Det finns en anledning att man har allt datoriserat. Tror t.o.m det är ett av kraven på operatörerna att man ska spara all shipmentinfo en viss tid.

2. Ring tele2 kundtjänst och be att få tala med deras reklamationsavdelning, normalt så är det denna instans som kan få fram den information som behövs för ditt ärende.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Keeper of Traditions

Det verkar ha löst sig nu, jag tog kontakt igen och tjatade lite på att de visst kan få tag på kollinumret. Ett snabbt samtal från kundtjänsten senare så hade de hittat kollinumret (trots att det enligt den förre kundtjänstpersonen var omöjligt och kollinummer var inget Tele2 sysslade med) och kunde se att jag visst skickat in telefonen.

Så ett stort tack till alla som tog sig tid till att skriva ett par rader, det hjälpte!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Det verkar ha löst sig nu, jag tog kontakt igen och tjatade lite på att de visst kan få tag på kollinumret. Ett snabbt samtal från kundtjänsten senare så hade de hittat kollinumret (trots att det enligt den förre kundtjänstpersonen var omöjligt och kollinummer var inget Tele2 sysslade med) och kunde se att jag visst skickat in telefonen.

Så ett stort tack till alla som tog sig tid till att skriva ett par rader, det hjälpte!

Skrämmande att det skulle behövas. De krävde dig alltså på en telefon som de redan fått tillbaka, men hade noll koll på? Stabilt, Tele 2!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

DÅLIGT Tele2. Utbilda personalen!!
Något liknande hända både min bror och en polare men just Tele2.

Permalänk
Inaktiv

Skönt det löste sig, kan riktigt känna hur din frustration släpper

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MultiMan:

Skrämmande att det skulle behövas. De krävde dig alltså på en telefon som de redan fått tillbaka, men hade noll koll på? Stabilt, Tele 2!

Ja, den måste alltså ha legat på deras lager i ett par månader utan att de vetat om det...

Skrivet av Decimal:

Skönt det löste sig, kan riktigt känna hur din frustration släpper

Det var en stor sten som föll från bröstet

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Där jag jobbat med returer så satt vi ihop med lager, ibland kommer inleverans med nya varor blandat med returer, då tar någon lagernisse emot det och kör det till lagret istället för returerna, detta orsakade att returer ibland försvann spårlöst...
Kul att det löste sig!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av visa:

Där jag jobbat med returer så satt vi ihop med lager, ibland kommer inleverans med nya varor blandat med returer, då tar någon lagernisse emot det och kör det till lagret istället för returerna, detta orsakade att returer ibland försvann spårlöst...
Kul att det löste sig!

Ja, jag tror de sa något om att den inte låg bland returerna, så det är mycket möjligt att det är något liknande här som hänt.

Nästa gång kanske de ska leta en gång extra istället för att skicka en faktura på 5000kr till den oskyldiga kunden

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.