Ubuntu Touch anländer i mobiltelefoner 2014

Permalänk
Melding Plague

Ubuntu Touch anländer i mobiltelefoner 2014

Organisationen bakom Linux-distributionen Ubuntu signerar sitt första avtal med en ännu okänd tillverkare, som åtar sig att lansera en telefon med operativsystemet Ubuntu Touch.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul med lite fler aktörer på marknaden!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Ska bli kul detta!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tror ni det kommer vara möjligt att få in Ubuntu Touch i en telefon som är byggd för Android? Eller finns det några uppenbara hinder för detta?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Tror ni det kommer vara möjligt att få in Ubuntu Touch i en telefon som är byggd för Android? Eller finns det några uppenbara hinder för detta?

Det går väl redan nu om jag inte har fel för mig?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

:up::up: från mig!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det här har jag väntat på ända sedan Linux och mobiltelefoner nämndes ihop. Nu tycks i och för sig min Sony Ericsson Elm vara av sådan kvalitet att jag inte kommer att ha sönder den (tur för miljön, min plånbok och mig själv). (Den första telefon jag har lyckats äga utan att den gått sönder innan garantitiden gått ut.)

Hoppas det blir något ordentligt av det här

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att investera i en ny telefon till årsskiftet men tills det faktiska resultatet av detta finns i handeln håller jag mig lugn! Det har verkat lovande länge men de måste få ut en produkt med operativsystemet snart. För mycket tid leder bara till att hypen svalnar.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Självklart roligt med fler valmöjligheter, men det känns som att det kommer att dröja ett bra tag innan någon större mängd skulle vilja ha en telefon med Ubuntu som OS. Man måste ju tänka mycket på säkerhet och antal bra appar, därav känns det rätt långt borta. Förstår om folk säger emot med motiveringen "så var det väl för alla i början", men det är just det som är min poäng

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag hade tänkt att investera i en ny telefon till årsskiftet men tills det faktiska resultatet av detta finns i handeln håller jag mig lugn! Det har verkat lovande länge men de måste få ut en produkt med operativsystemet snart. För mycket tid leder bara till att hypen svalnar.

Visst, hypen svalnar kanske något. Frågan är bara om dem är redo att tappa intresset från majoriteten av köparna redan innan det kommer en ordentlig release. Enligt mig är det i så fall bättre att komma med något ordentligt när det nu blir.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Ett skall ha för mig ifall det komemr en lur med fysiskt QWERTY tangentbord, har haft både Maemo och MeeGo telefoner, av alla telefoner jag haft genom åren var faktiskt Nokia N900 med Maemo den jag vart absolut nöjdast med.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Administrativ avgift

Finns ju redan att flasha! Snackat med devs och även testat det detta är lovande !

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Äntligen!

Detta har jag väntat på ett tag. Finns dock bara 2 vägar för Linux i mobilvärlden. Flopp eller lyckas...

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det går väl redan nu om jag inte har fel för mig?

Jo det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowNalle:

Äntligen!

Detta har jag väntat på ett tag. Finns dock bara 2 vägar för Linux i mobilvärlden. Flopp eller lyckas...

Linux har ju redan lyckats (Android är linuxbaserat).

Ser fram emot Ubuntu Touch och hoppas att telefonen som släpps med det inte är låst. Vill kunna installera andra distros på den om jag vill (ett av de mest störande sakerna med dagens mobiltelefoner idag är att de är så stängda).

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Installerade Ubuntu Touch på min Gnex och kan säga att upplevelsen var... Ingen höjdare.
Fruktansvärt segt och i stort sett noll respons i skärmen.

Får dock hoppas att de lyckas optimera det betydligt bättre tills release.

Permalänk
Medlem

Kul, blir lagom till jag byter ut min nuvarande telefon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Kan man få den med Arch Linux istället? Ubuntu i all ära men det vore kul om det gick att köra andra distar också utan krångel. Jag gillar Linux men tyvärr inte ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kan man få den med Arch Linux istället? Ubuntu i all ära men det vore kul om det gick att köra andra distar också utan krångel. Jag gillar Linux men tyvärr inte ubuntu.

Varför? Arch Linux är ju skit, oavsett alla dessa 'valmöjligheter'.

Och utan sånna som Debian, Ubuntu, Redhat osv, är Linux i sig skit.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Varför? Arch Linux är ju skit, oavsett alla dessa 'valmöjligheter'.

Och utan sånna som Debian, Ubuntu, Redhat osv, är Linux i sig skit.

Du får gärna utveckla det där. På vilket sätt är Arch skit? Om du bara tycker det utan någon riktig anledning så är det upp till dig, men då vet jag att din åsikt är irrelevant för mig.

Vad gäller själva nyheten så tycker jag att det kan bli intressant. Min uppfattning är att Mer funkar bättre på mobiler än vanliga datorer, så kanske kan det bli något. Själv kommer jag dock undvika allt vad early adoption heter; vill se dem leverera innan jag ger mig in på något.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Sötast
Skrivet av kanto64:

Varför? Arch Linux är ju skit, oavsett alla dessa 'valmöjligheter'.

Och utan sånna som Debian, Ubuntu, Redhat osv, är Linux i sig skit.

Det här var riktigt intressant.

Utveckla gärna!

Permalänk
Medlem

Kul, men det blir nog extremt svårt att slå sig in på marknaden i någon större utsträckning. Tyvärr

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Installerade Ubuntu Touch på min Gnex och kan säga att upplevelsen var... Ingen höjdare.
Fruktansvärt segt och i stort sett noll respons i skärmen.

Får dock hoppas att de lyckas optimera det betydligt bättre tills release.

För telefoner är det fortfarande i beta, för plattor däremot ska det vara stable även fast en mängd funktioner självklart saknas.

Själv hoppas jag på att Dalvik portas, eftersom Android-appar redan körs i en virtuell maskin så borde tillgång till dess bibliotek vara en smal sak. Det finns ju trots allt "Dalvik-portar" till Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Varför? Arch Linux är ju skit, oavsett alla dessa 'valmöjligheter'.

Och utan sånna som Debian, Ubuntu, Redhat osv, är Linux i sig skit.

Smaken är som baken. Jag råkar gilla Arch mer än ubuntu och har mycket mindre problem med Arch än vad jag hade när jag körde ubuntu. Linux är kärnan som allt bygger runt. Utan Linux så skulle alla dessa distarna varit skit (de hade nog inte ens funnits).

Hur som helst, det jag hoppas på att man slipper ett inlåst system utan valmöjligheter. Vill man köra ubuntu så kör med det. Vill man köra något annat så gör det.

Permalänk
Medlem

Finns det inga speciella dealbreakers och alla nödvändiga Google applikationer finns så slår jag till direkt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kanto64:

Varför? Arch Linux är ju skit, oavsett alla dessa 'valmöjligheter'.

Och utan sånna som Debian, Ubuntu, Redhat osv, är Linux i sig skit.

Pratar du endast pakethanterare nu? Eller pratar du om Linux i sig, alltså kärnan? Din okunskap lyser som betlehemsstjärnan här i forumet och jag blir bara fundersam på vad det är du försöker påpeka är dåligt? Just nu låter det som att du tror att pakethanterare och förmodligen även fönsterhanterare är en del av "linux" i sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talavis:

Du får gärna utveckla det där. På vilket sätt är Arch skit? Om du bara tycker det utan någon riktig anledning så är det upp till dig, men då vet jag att din åsikt är irrelevant för mig.

Vad gäller själva nyheten så tycker jag att det kan bli intressant. Min uppfattning är att Mer funkar bättre på mobiler än vanliga datorer, så kanske kan det bli något. Själv kommer jag dock undvika allt vad early adoption heter; vill se dem leverera innan jag ger mig in på något.

Skrivet av Allexz:

Det här var riktigt intressant.

Utveckla gärna!

Skrivet av ronnylov:

Smaken är som baken. Jag råkar gilla Arch mer än ubuntu och har mycket mindre problem med Arch än vad jag hade när jag körde ubuntu. Linux är kärnan som allt bygger runt. Utan Linux så skulle alla dessa distarna varit skit (de hade nog inte ens funnits).

Hur som helst, det jag hoppas på att man slipper ett inlåst system utan valmöjligheter. Vill man köra ubuntu så kör med det. Vill man köra något annat så gör det.

Skrivet av Garumental:

Pratar du endast pakethanterare nu? Eller pratar du om Linux i sig, alltså kärnan? Din okunskap lyser som betlehemsstjärnan här i forumet och jag blir bara fundersam på vad det är du försöker påpeka är dåligt? Just nu låter det som att du tror att pakethanterare och förmodligen även fönsterhanterare är en del av "linux" i sig?

Arch Linux är skit för den kan gå sönder hur lätt som helst, och det har hänt mig flera gånger. Minsta lilla package update så kan hela skiten falla isär.
Så skrev jag för ett tag sen om det:

'Arch Linux, vad är meningen med den alltså? Visst är idén god, att man ska sätta upp ett system som man själv vill ha den, men det kan man ju göra med nästan alla Linux-distar. Massa ändringar hela tiden, nya tillägg för att dom är 'dom senaste' och mycket pillandet med även dom små saker som är självklara, gör att den ser ut som ostabil skit.

Förfan, jag spenderade flera dagar med att sätta upp den på en Dell laptop, men det gick inte. Fick inte ljudet att funka, laptopen gick ej heller att stänga av från en xfce-session. Upptäckte sen att rc.conf eller om det var en annan fil ej fanns längre, och det var p g a det nya systemd, vilket gjorde att det ej gick att följa instruktionerna på wikin. Så tillslut slängde jag skiten.'

Har man så mycket tid och ork att sitta och konfigurera precis allt så kan man ju för fan sitta och göra en egen dist. Vad ska jag med Arch till när jag kan göra en egen dist? Ni fattar...

Sen har vi folk bakom Debian, Redhat, Ubuntu osv, som har tagit linux till var den är idag. Utan dom är linux är en värdelös kernel som försöker efterlikna Freebsd och Suns Solaris. Utan GNU, vad är linux? Ingenting. Tacka verkligen dom där grabbarna för att linux överhuvudtaget finns kvar idag.

Men ni och Linus vill såklart inte acceptera det där. Linus tror att han är en övermänniska och hans system är det bästa, men det är bara skitsnack.
Han är uppvuxen på ett fel sätt, och har då svårt att bete sig på ett artigt sätt.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Arch Linux är skit för den kan gå sönder hur lätt som helst, och det har hänt mig flera gånger. Minsta lilla package update så kan hela skiten falla isär.
Så skrev jag för ett tag sen om det:

'Arch Linux, vad är meningen med den alltså? Visst är idén god, att man ska sätta upp ett system som man själv vill ha den, men det kan man ju göra med nästan alla Linux-distar. Massa ändringar hela tiden, nya tillägg för att dom är 'dom senaste' och mycket pillandet med även dom små saker som är självklara, gör att den ser ut som ostabil skit.

Förfan, jag spenderade flera dagar med att sätta upp den på en Dell laptop, men det gick inte. Fick inte ljudet att funka, laptopen gick ej heller att stänga av från en xfce-session. Upptäckte sen att rc.conf eller om det var en annan fil ej fanns längre, och det var p g a det nya systemd, vilket gjorde att det ej gick att följa instruktionerna på wikin. Så tillslut slängde jag skiten.'

Har man så mycket tid och ork att sitta och konfigurera precis allt så kan man ju för fan sitta och göra en egen dist. Vad ska jag med Arch till när jag kan göra en egen dist? Ni fattar...

Sen har vi folk bakom Debian, Redhat, Ubuntu osv, som har tagit linux till var den är idag. Utan dom är linux är en värdelös kernel som försöker efterlikna Freebsd och Suns Solaris. Utan GNU, vad är linux? Ingenting. Tacka verkligen dom där grabbarna för att linux överhuvudtaget finns kvar idag.

Men ni och Linus vill såklart inte acceptera det där. Linus tror att han är en övermänniska och hans system är det bästa, men det är bara skitsnack.
Han är uppvuxen på ett fel sätt, och har då svårt att bete sig på ett artigt sätt.

Följer man anvisningarna på Arch Linux nyhetssida så är det inga problem ens vid större uppdateringar (såsom bytet till systemd). Vissa ser en modern rullande uppdaterad dist som en nackdel, andra ser det som en fördel. Arch Linux använder också GNU. Dessutom är det väl bra att folk vill testa ny programvara och hitta buggarna innan debian och de andra vågar använda den. Jag upplever det som att användare av Arch Linux bidrar mera till GNU/Linux än de som bara kör gamla beprövade färdigförpackade distar där andra redan gjort grovjobbet åt dem.

GNU och Linux beror av varandra. Så lika gärna som att säga att kärnan är värdelös utan programvaran runtomkring så gäller det motsatta att programvaran runtomkring är värdelös utan sin kärna. Nu finns i och för sig även en version av debian med FreeBSD-kärna så visst skulle det ha kunnat fungera lika bra med något annat än just Linux-kärnan. Men det var mycket tack vare Linux som man verkligen kunde börja använda GNU på allvar så det är liksom en symbios, båda behöver varandra. Visst kan man ha åsikter om Linus Torvalds men hur man än vänder och vrider på det så var det något fantastiskt han gjorde när han skapade Linux. Men hade han inte gjort det så hade väl någon annan kanske gjort något liknande. Kanske FreeBSD hade varit stort istället? Jag tycker inte FreeBSD eller Solaris har värdelösa kärnor. Vad får dig att tro det? Eller du kanske menade tvärtom. Ja då kan du köra det istället. Valfrihet var ju något jag ville ha och vad är fel med det?

Det är heller ingen som tvingar dig att använda Arch Linux. Så om det inte funkar så bra för dig så kan det ändå funka bra för andra. Det är långt mycket enklare att använda Arch än att bygga en egen dist. Men vill du hellre göra det så kör på, det är ingen som hindrar dig. Själv tycker jag det är enklare att anpassa ett lättviktigt system från grunden. Visst finns ubuntu, debian och de andra även i avskalade netinstall versioner men dokumentationen hur man bygger upp något är så mycket bättre för Arch Linux så det är därför jag väljer det.

Självklart hade ingen bemödat sig utveckla Linuxkärnan om det inte hade funnits något operativsystem att använda den på. Tror nog varken Linus eller någon annan tvivlar på det. Det var just det Linus ville. Skapa en kärna han kunde köra GNU på eftersom han tyckte det inte fanns någon bra sådan på den tiden. Han har också sagt om FreeBSD hade funnits då så hade han aldrig skapat Linux.

Permalänk
Medlem

Ubuntu for Android i mobilen med extern skärm

Jag såg det här youtube-klippet för ca 2 år sedan och blev helt såld på idén. Såg oändligt med möjligheter och potential. Nu 2 år senare så finns det fortfarande ingen möjlighet att få ändrad DPI så fort man kopplar in en extern skärm.

Det här hade ju varit döden för paddor och många gamla pc:s. Kanske därför det inte har utvecklats mer?