Permalänk
Medlem

steelseries qck+ XL alla dar i veckan. hur skönt som helst att ha en tjock matta med lite "gung" i

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Avstängd

Tyg självklart, det enda rätta för en gamer ^^

Permalänk
Medlem

Jag tyckte allt hade för hög sk stiction - för mycket kraft för att initialt flytta musen. Provade med ptfe, ptfe + silikonspray. Så fann jag det perfekta underlaget för minimal stiction - "through bodied high quality super polished porcelain for outstanding finish" slipat och polerat till glasfinish, absolut plant, tungt, på silikonmatta.

Permalänk
Medlem

Kommer nog aldrig ha något annat än QPAD CT Large 4 mm (den tjocka, största). Har gått igenom kanske 5 sådana då de är bättre än allt annat jag prövat, de slits efter ett tag (vilket beror mycket på mig) och jag har slutat orka med silikonspray. Tjockleken och mjukheten gör den överlägen samtidigt som det glider bra. Blir en ny när som helst nu.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Kör direkt på bordsskivan, har inte använt musmatta de senaste ~7 åren.

hajjar inte varför så många ens använder musmattor längre. Annat än i sällsynta fall där ytan och lasern inte funkar ihop. Jag och många jag känner slutade med det typ när kulmössen försvann.

Hajjar om man är superleetgamer som måste ha rätt yta till musen, men många randoms använder musmatta till datorer som det typ bara surfas på och där det inte är några helst problem att köra musen på bordsytan.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Tyg, steelseries qck. Väldigt trevlig att använda, men jag har övervägt att byta till plast för att den blir smutsig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

en Icemat i glas från typ 2005

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Skrivet av deadich:

hajjar inte varför så många ens använder musmattor längre. Annat än i sällsynta fall där ytan och lasern inte funkar ihop.

Det är inte precisionen på sensorn det handlar om, utan känslan när man rör på musen. Det är lättare att få en ytan man tycker om genom att använda en musmatta än genom att slipa om och lacka hela bordet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

kör med en av Corsairs aluminium musmattor, dyr som satan, men aldrig haft en bättre musmatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

hajjar inte varför så många ens använder musmattor längre. Annat än i sällsynta fall där ytan och lasern inte funkar ihop. Jag och många jag känner slutade med det typ när kulmössen försvann.

Hajjar om man är superleetgamer som måste ha rätt yta till musen, men många randoms använder musmatta till datorer som det typ bara surfas på och där det inte är några helst problem att köra musen på bordsytan.

Skrapar ju något förfärligt mot en bordsyta, så det blir precis som en plastmatta fast sämre. Hajjar inte varför maninte skulle använda en musmatta? Kostar ett par hundra kronor och så slipper man byta ut skatezen för att de blivit utnötta mot bordet efter ett halvår. Lägg till ojämnheter i många bord som känns när man drar musen över dem och även om man inte har några ojämnheter själv så kanske man drar på LAN ibland.

Använder förövrigt tygmatta! Steelseries Qck+ tjock har varit min trotjänare ett tag nu och innan hade jag en tunn Qck+. Har även en Qpad CT och nån random med Xtrfy-tryck man fick i deras bås på DHW som fungerar utmärkt dem med även om jag helt klart föredrar glidet i Qck-mattorna.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Nån stor tygmatta från Zowie som jag vann på Dreamhack för en evighet sen. Använder ena hörnet typ

Blir den äcklig åker den i tvättmaskinen.

Kan ju tillägga att musen har originalglides från 2006 eller så. Musmattor som sliter ut glides låter ju horribelt

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Hejsan.

Tänkte fråga lite allmänt om just musmattor. Det finns med hård plastyta och med tyg. Vilket av dessa använder ni och varför använder ni just den typen?

Razer Vespula med den skrovliga plastsidan (CONTROL) http://www.razerzone.com/gaming-mouse-mats/razer-vespula/

får byta glides varannan månad på musen ungefär men det är det värt!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Bänkskivan som kontorets skrivbordsytor är gjorda av, så har ca 6meter musmatta xD haha

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Entusiast

En stor tygmatta från Corsair, tjock som fan. Helt svart sånär som på den lilla loggan i hörnet. Har halva handen liggandes på musmattan eftersom jag föredrar små möss, och då är plastmattor fruktansvärda. Man fastnar och får brännskador och allt möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

hajjar inte varför så många ens använder musmattor längre. Annat än i sällsynta fall där ytan och lasern inte funkar ihop. Jag och många jag känner slutade med det typ när kulmössen försvann.

Hajjar om man är superleetgamer som måste ha rätt yta till musen, men många randoms använder musmatta till datorer som det typ bara surfas på och där det inte är några helst problem att köra musen på bordsytan.

1. Mer bekvämt med en stor tygmatta för handleden osv.
2. Sliter mindre på musfötterna.
3. Betydligt bättre precision
4. Även om du inte märker det så får du väldigt ofta jitter etc om ytan inte är bra.
5. Prova ditt skrivbord i Enotus och kolla hur snabbt din mus får malfunction eller den tappar perfect control på ditt skrivbord

Men ja spelar man aldrig något så funkar det väl, men hade ändå tagit en tygmatta för bekvämligheten.

Permalänk
Medlem

Tyg (Steelseries Qck+) för bättre precision när man ska skjuta dem som går double doors med awp

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Aluminium tydligen, Mionix Ensis 320 som jag hitta på netonnets fyndhörna. Var fläckfri och fin och efter att ha använt Qpads i olika generationer var det som natt och dag. Speciellt då jag har extremt hög känslighet på musen och glidet är bättre IMO.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Tyg eftersom det sliter mindre på musen och är bekvämare för handleden. Det är stor skillnad mellan olika tygmattor också beroende på om man premierar bra glid för musen eller en yta som känns skön för handleden.
Tidigare körde jag direkt mot skrivbordet, men det förstörde både musen och skrivbordsytan så det gör jag inte längre.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Tyg, alltid tyg. Det är mycket skönare, kanske inte så jävla bra för mega entusiaster men ur ren skär komfort tycker jag tyg är mycket behagligare.

Använder mest extended-versioner av musmattor. Skönt med extra utrymme som dessutom mjukar upp för handlederna under t-bordet.
Använder för närvarande Corsair MM200 Extended och rekommenderar den starkt om du tycker om Razer men vill ha mindre gröna fula tryck.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tyg <3

Körde Icemat innan (glas)

Permalänk
Medlem

Tyg - Sweclockers (Qpad) stora så man vrida på den när man slitit ut ena halvan.
Skönt för handleden också.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

1. Mer bekvämt med en stor tygmatta för handleden osv.
2. Sliter mindre på musfötterna.
3. Betydligt bättre precision
4. Även om du inte märker det så får du väldigt ofta jitter etc om ytan inte är bra.
5. Prova ditt skrivbord i Enotus och kolla hur snabbt din mus får malfunction eller den tappar perfect control på ditt skrivbord

Men ja spelar man aldrig något så funkar det väl, men hade ändå tagit en tygmatta för bekvämligheten.

Grejen är att jag tycker att det är betydligt mer obekvämt med musmatta, plus att man typ måste limma fast den i bordet eller hitta nån riktigt bra som inte glider.

Vad menar du med enotusgrejen? menar du enotus mouse test? För den testar ju inget sånt, bara helt uselessgrejer.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Grejen är att jag tycker att det är betydligt mer obekvämt med musmatta, plus att man typ måste limma fast den i bordet eller hitta nån riktigt bra som inte glider.

Vad menar du med enotusgrejen? menar du enotus mouse test? För den testar ju inget sånt, bara helt uselessgrejer.

Nej enotus testar inte bara helt useless grejer. Sen finns det såklart andra kompleterande program som mousetester också.
Och hur glatt skrivbord har du, mitt är glatt men inga problem med över 20+ musmattor.

Men kör du på skrivbordet om du tror det är bra tracking där, upp till var och en

Permalänk
Medlem

Vill man inte köra med musmatta är det givetvis helt ok. Som JimmieSan säger finns det många som ser flera fördelar med musmatta så jag vet inte riktigt vad den här diskussionen om "hur kan folk fortfarande gilla musmattor" handlar om, "too cool for mouse mats?"

On topic: Kör med tyg. Tyg funkar bra för mig med tracking och glide, ligger även bra/skönt under handen. Puretrak Talent har också fördelen att man kan maskin tvätta den. Har gjorde detta två gånger och den kom ut lika bra som när den var ny.

Permalänk
Medlem

Tyg för att det är lyxigare + man får bättre precision

Permalänk

Just nu kör jag med tyg, Jag körde med en Razer sphex plast matta förut men jag gillade inte ljudet av en mus som drogs mot plast. Tyg är lite segare men det är också skönare att vila handen på.

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk

Just nu kör jag med en mindre steelseries qck, sliter mindre på glidsen. Trevligare i största allmänhet.

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawken:

en Icemat i glas från typ 2005

Kan inte säga hur gammal min är, men skön är den, i alla fall när man har härdat handleden så att det inte gör så jäkla ont längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawken:

en Icemat i glas från typ 2005

Samma här, hade först en grön som jag råkade trampa sönder köpte en röd direkt efter!

Permalänk

Kör med en tygmatta från kina. Ganska tjock och är 40x80cm stor. Kostade 90kr med frakt

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11